Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 30-01-12, 22:24 question   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Vraag lijkt me duidelijk.

Aanleiding is dat zonet bij VI de 'deskundigen' een Porto maar ook Sporting Lissabon (die al een aantal jaar niks hebben klaargespeeld) in één adem worden genoemd met, ik citeer, "de Schalkes van deze wereld" en "het rijtje net buiten de absolute top 12".

De resultaten in Europa zijn ook duidelijk. Waar de Nederlandse topclubs gewoon voor joker worden gezet, daar kan een Benfica en Porto leuk mee ballen tegen een Chelsea of Manchester United.

Hoe kán dit in godsnaam? Een land met 10 miljoen inwoners, een financiële crisis van heb ik jou daar en drie man + halve paardekop op de tribunes?

Sommige zeggen: dat komt door de Brazilianen en Argentijnen die ze halen, maar Nederland heeft natuurlijk de vijver van België en Scandinavië om uit te vissen + dat de gemiddelde marktwaarde van een Argentijn en Braziliaan sowieso geflatteerd is, en de Messi's echt niet naar Porto komen!

Hoe kán dit? Hoe maken we een eind aan deze beschamende wanvertoning?

(Verdwijnt na registratie)
Oud 30-01-12, 22:27 Standaard   #2
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Op de een of andere manier krijgen die clubs het voor elkaar om jaarlijks hun talenten voor vele miljoenen te verkopen. Iets wat in Nederland slechts met hoge uitzondering gebeurd.
Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 22:31 Standaard   #3

Dus misschien is wat Koeman gisteren zei bij SV, dat 'talenten' in Nederland beter worden en ze trainen om beter te worden niet waar? Of gebeurt het relatief slecht tov Portugal?

Oud 30-01-12, 22:34 Standaard   #4
'Nuff said...

Flumi's Voetbal Forum schermafbeelding

Nou als je kijkt naar de bedragen die de topclubs in Portugal voor hun spelers krijgen ligt daar ook een verschil. Ik weet de bedragen niet, maar Di Maria, Pepe en anderen zijn voor heel veel geld verkocht destijds. Vanuit Nederland gaan niet heel veel spelers voor grote bedragen weg, eigenlijk alleen spelers van Ajax komen daar voor in aanmerking.

Last.fm
Flumi is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 22:36 Standaard   #5
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Waarom doen die Portugese clubs het zo goed?
Hier staan wel antwoorden
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 22:37 Standaard   #6
Hup Holland!

Met even googlen kwam ik dit rijtje tegen:

Deco, in 2004 naar FC Barcelona voor 15 miljoen euro (plus Ricardo Quersma, die op 6 miljoen getaxeerd was);

Andersson, in 2007 naar Manchester United voor 35 miljoen euro;

Paulo Ferreira, in 2004 naar Chelsea voor 25 miljoen;

Ricardo Carvalho, in 2004 naar Chelsea voor 25 miljoen euro;

Bruno Alves in 2010 naar Zenit St. Petersburg voor 22 miljoen euro;

Ricardo Quaresma in 2009 naar Internazionale voor 28 miljoen euro;

Mario Jardel in 2000 naar Galatasaray voor 30 miljoen euro;

Falcao in 2011 naar Atletico Madrid voor 40 miljoen euro;

André Villas-Boas (trainer) naar Chelsea voor 15 miljoen euro;
Dat zijn bedragen die voor spelers uit Nederland slechts af en toe voorkomen.
Oud 30-01-12, 22:38 Standaard   #7

Oorspronkelijk geplaatst door Flumi Bekijk bericht
Nou als je kijkt naar de bedragen die de topclubs in Portugal voor hun spelers krijgen ligt daar ook een verschil. Ik weet de bedragen niet, maar Di Maria, Pepe en anderen zijn voor heel veel geld verkocht destijds. Vanuit Nederland gaan niet heel veel spelers voor grote bedragen weg, eigenlijk alleen spelers van Ajax komen daar voor in aanmerking.
M.i. zijn dat soort bedragen een symptoom van een onderliggend probleem c.q. kracht. Zulke bedragen komen niet uit de lucht vallen en ook een bepaalde status, zoals Ajax dat had/heeft, komt niet vanzelf (net zoals de standaard opwaardering van Braziliaanse voetballers een reden heeft). Misschien zijn de talenten niet eens beter (denk het wel) en weten de clubs hen enkel beter in de markt te zetten, maar dat is dan ook een probleem.

Hoe dan ook, ik denk dat de hoogte van bedragen niet een oorzaak van het verschil is maar een symptoom van het verschil tussen Portugal en Nederland. Wat dat dan is, daar ben ik benieuwd naar....

Oud 30-01-12, 22:39 arrow   #8
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

De lonen zijn daar toch ook een stuk hoger?

Oud 30-01-12, 22:43 Standaard   #9

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
Waarom doen die Portugese clubs het zo goed?
Hier staan wel antwoorden
M.i. worden daar naar mijn bescheiden mening vooral de symptomen opgetrommeld zoals de begroting (best wel raar in zo'n klein land), talenten (hoezo kan nederland die niet produceren?), salarissen en transfersommen...

Oud 30-01-12, 22:44 no smile   #10
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Quaresma is echt de meest kutte speler aller tijden, die heeft overal gefaald behalve in Portugal en toch krijgen ze er steeds zoveel geld voor....

Oud 30-01-12, 22:44 Standaard   #11
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Vraag lijkt me duidelijk.
drie man + halve paardekop op de tribunes?
Dat valt bij de top juist wel mee, die trekken best veel publiek, alleen de rest van de competitie stelt weinig tot niets voor, zeker niet qua ambiance.

Oud 30-01-12, 22:44 rainbow   #12
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Dat valt bij de top juist wel mee, die trekken best veel publiek, alleen de rest van de competitie stelt weinig tot niets voor, zeker niet qua ambiance.
Hoogste is 38.000 gemiddeld. Valt ook wel mee dus....

Oud 30-01-12, 22:46 Standaard   #13

[...]

Alsof ik dat niet weet.

Dan nog zou je zeggen dat die markt veel te klein is en niet groter kan zijn dan de Nederlandse.

Oud 30-01-12, 22:47 Standaard   #14
Hup Holland!

Heb je er zelf ook nog een idee over Koekebakker?
Oud 30-01-12, 22:48 rainbow   #15
Mênnus Brabander

Het percentage goede zuid-Amerikaanse is veel groter dan waar wij onze spelers vandaan halen, ook al is het maar tweede keus dat zij krijgen.

Oud 30-01-12, 22:48 Standaard   #16
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Hoogste is 38.000 gemiddeld. Valt ook wel mee dus....
Het is best veel voor zo'n klein land, heel wat meer dan de Belgische en Griekse topclubs.

Oud 30-01-12, 22:49 Standaard   #17
Ik niet!

[...]

Dan nog zou je zeggen dat die markt veel te klein is en niet groter kan zijn dan de Nederlandse.
Klopt, maar dat is ook zo, het is denk ik alleen veel schever verdeeld.

Oud 30-01-12, 22:50 arrow   #18
Mênnus Brabander

[...]

Het is best veel voor zo'n klein land, heel wat meer dan de Belgische en Griekse topclubs.
Niet meer dan Nederland.

Oud 30-01-12, 22:51 Standaard   #19
Ik niet!

[...]

Niet meer dan Nederland.
Uiteraard niet, dat zou ook wel heel raar zijn aangezien we zes miljoen inwoners meer hebben.

Het verschil zit vooral in de tv-gelden en de verdeling daarvan vermoed ik.

Oud 30-01-12, 22:52 Standaard   #20

Radegast's Voetbal Forum schermafbeelding

Volgens mij vooral door TV. De clubs verkopen de rechten individueel, da's dus al kassa voor met name Benfica en Porto. Portugees voetbal wordt op heel veel plekken ter wereld live uitgezonden. Van Alaska tot Vuurland. In Afrika. Australie.
Radegast is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 22:53 Standaard   #21

crispy's Voetbal Forum schermafbeelding

Gestreefd

Het zal toch komen doordat er in Brazilie heel veel goede voetballertjes rondlopen, veel meer dan in Skandinavië en België bij elkaar. Het is in Brazil volkssport nummer een, et cetera. De route voor hen naar de oude wereld via Portugal is vanzelfsprekend gezen de geschiedenis en de taal. We hadden in de 17e eeuw Brazilie niet aan ze moeten verkopen. Vroeger was er geen geld in P. en kwamen Romario en Ronaldo hier terecht en tegenwoordig hebben ze een bloeiende voetbaleconomie.

Wat me wel opviel, was dat Van Wolfswinkel 5 kilo in spiermassa was toegenomen in de paar maanden in Portugal. Krachttraining, zei hij, maar het kan niet anders of er is hier gebruik gemaakt van minimaal creatine en ws. groeihormonen. Dat ze Stijn en Ricky zelfs overgenomen hebben is eigenlijk een uliteme belediging.

Kortom, ze doen het slim. Net als Nederland. Misschien wel omdat beide landen een geschiedenis van omgang met slaven hebben.
crispy is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 22:53 rainbow   #22
Mênnus Brabander

[...]

Uiteraard niet, dat zou ook wel heel raar zijn aangezien we zes miljoen inwoners meer hebben.

Ajax 50.000 (uitverkocht), Porto 38.000 (niet uitverkocht). Dat is gecorrigeerd naar inwoners hetzelfde.

Oud 30-01-12, 22:54 Standaard   #23
Ik niet!

[...]

Ajax 50.000 (uitverkocht), Porto 38.000 (niet uitverkocht). Dat is gecorrigeerd naar inwoners hetzelfde.
Ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is?

Oud 30-01-12, 22:54 Standaard   #24

[...]

Porto en Benfica zitten boven de 90 miljoen aan begroting, Benfica zelfs boven de 100 miljoen.

Hoe scheef je het ook gaat verdelen in Nederland, dat haal je nooit. Dus dat kan het niet alleen zijn.

Oud 30-01-12, 22:55 Standaard   #25

Oorspronkelijk geplaatst door crispy Bekijk bericht
Gestreefd

Het zal toch komen doordat er in Brazilie heel veel goede voetballertjes rondlopen, veel meer dan in Skandinavië en België bij elkaar. Het is in Brazil volkssport nummer een, et cetera. De route voor hen naar de oude wereld via Portugal is vanzelfsprekend gezen de geschiedenis en de taal. We hadden in de 17e eeuw Brazilie niet aan ze moeten verkopen. Vroeger was er geen geld in P. en kwamen Romario en Ronaldo hier terecht en tegenwoordig hebben ze een bloeiende voetbaleconomie.

Wat me wel opviel, was dat Van Wolfswinkel 5 kilo in spiermassa was toegenomen in de paar maanden in Portugal. Krachttraining, zei hij, maar het kan niet anders of er is hier gebruik gemaakt van minimaal creatine en ws. groeihormonen. Dat ze Stijn en Ricky zelfs overgenomen hebben is eigenlijk een uliteme belediging.

Kortom, ze doen het slim. Net als Nederland. Misschien wel omdat beide landen een geschiedenis van omgang met slaven hebben.
Is dat zo? Ze deden het anders vrij aardig in de Europese competities ten tijde van (vooral) Romario.

Oud 30-01-12, 22:56 Standaard   #26
Ik niet!

[...]

Porto en Benfica zitten boven de 90 miljoen aan begroting, Benfica zelfs boven de 100 miljoen.

Hoe scheef je het ook gaat verdelen in Nederland, dat haal je nooit. Dus dat kan het niet alleen zijn.
'De internationale tv-gelden leveren meer op, maar er moet meer zijn inderdaad.

Oud 30-01-12, 22:57 wink   #27
Mênnus Brabander

[...]

Ik zeg toch ook niet dat dat niet zo is?
Je zei dat ze best veel publiek trekken. Dat valt in vergelijking met Nederland dus wel mee

Oud 30-01-12, 22:57 big smile   #28
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door crispy Bekijk bericht
Gestreefd

Misschien wel omdat beide landen een geschiedenis van omgang met slaven hebben.
Wat?

Oud 30-01-12, 22:59 Standaard   #29

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
Het is voor mij een groot raadsel. Elk antwoord heeft weer heel veel vragen.

Ik dacht er ook al aan dat het portugese voetbal in meer landen wordt uitgezonden.

Maar dan komt weer de vraag op: waarom? Het Nederlandse voetbal had tenslotte vroeger een aardige status. Om een idee te geven: ene Marco van Basten schoot 38 goals tegen de touwen in de mickey mouse league en werd destijds 6e in de Gouden Bal verkiezing. Dat is nu ondenkbaar, ook al schiet Guidetti er dalijk 40 in, maar geeft wel aan dat het Nederlandse voetbal een aardige status had, ooit en daarom m.i. het niet persé af zou moeten leggen van de Portugezen. Wat heeft Portugal nou? Die hebben Benfica; 'De klassieker' en Feyenoord had/heeft veel meer status dan Porto bijvoorbeeld.

Daarom dus, elke verklaring roept bij mij weer nieuwe vragen en tegenargumenten/contradicties op...

Oud 30-01-12, 23:02 Standaard   #30
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Zoals al aangestipt denk ik ook dat het komt dat de nedelandse competitie veel vlakker is, zoals we in zoveel vlak zijn.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 23:03 arrow   #31
Mênnus Brabander

Beter beleid? Minder last van het Bosman arrest? Ik heb het idee dat spelers daar langer blijven, als je bijvoorbeeld naar Hulk en Cardozo kijkt. Alhoewel dat natuurlijk een cirkel is, ze kunnen meer betalen en zijn beter.

Oud 30-01-12, 23:03 Standaard   #32
Ik niet!

[...]
Om een idee te geven: ene Marco van Basten schoot 38 goals tegen de touwen in de mickey mouse league en werd destijds 6e in de Gouden Bal verkiezing.
Heeft pook met de regels van die verkiezing te maken, vroeger telden alle competities even zwaar, daarom heeft ook eens een Cyprioot gewonnen als ik het goed heb.

Oud 30-01-12, 23:05 rainbow   #33
Mênnus Brabander

[...]

Heeft pook met de regels van die verkiezing te maken, vroeger telden alle competities even zwaar, daarom heeft ook eens een Cyprioot gewonnen als ik het goed heb.
Gouden Bal, niet Europees topscoorder.

Oud 30-01-12, 23:05 Standaard   #34

Beter beleid? Minder last van het Bosman arrest? Ik heb het idee dat spelers daar langer blijven, als je bijvoorbeeld naar Hulk en Cardozo kijkt. Alhoewel dat natuurlijk een cirkel is, ze kunnen meer betalen en zijn beter.
ben even aan het googlen maar kan geen cijfers vinden over tv opbrengsten, noch over opbrengsten uit het buitenland...

Oud 30-01-12, 23:06 Standaard   #35
Ik niet!

[...]

Ik las verkeerd, ik dacht dat het over de gouden schoen ging. Maar dat is inderdaad waar, dat is nu volstrekt ondenkbaar.

Oud 30-01-12, 23:07 Standaard   #36
Anima a Lodeiro.

El Cid's Voetbal Forum schermafbeelding

Misschien is dit (van The Swiss Ramble) nog interessant? Heb het artikel nog niet helemaal gelezen.
El Cid is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 23:08 Standaard   #37

[...]

Juist. En daar telt de status impliciet wel mee in het stemgedrag van journalisten (destijds mochten nog alleen journalisten stemmen). Terwijl toen al, in 1986, Nederland zich driemaal achter elkaar niet had gekwalificeerd voor een eindtoernooi en het laatste Europese succes ook alweer uit 1978 stamde (plus een halve finale plaats in 1980 en een UEFA Cup finaleplaats in 1981; dat was het dan).

Daarom pakte ik dit voorbeeld. Het had status, en dat zonder recente successen en met een aantal recente kwalijke nederlagen (de landskampioen had toen niks in de melk te brokkelen tegen Porto bijvoorbeeld).

Dus teruggrijpend op de eerdere post: de verklaring dat het Portugese voetbal in meerdere landen wordt uitgezonden roept de vraag op waarom dat dan zo is omdat het Nederlandse voetbal ook wel wat status, een goed imago en aanzien had (plus de instituten Ajax en Feyenoord, terwijl Portugal alleen Benfica had als internationaal instituut).

Oud 30-01-12, 23:12 Standaard   #38

[...]

Wat?
Dat was niet negatief bedoeld. Je kan slaven niet te slecht behandelen, zoals de Spanjaarden bijv. wel deden. Port en NL hebben leren omgaan met vreemde culturen, ook in de scheepvaart waarbij beide landen veel krachten uit andere landen gebruikten.

[...]
Is dat zo? Ze deden het anders vrij aardig in de Europese competities ten tijde van (vooral) Romario.
Ze deden het goed, maar dat zal vooral met Portugezen zelf geweest zijn!? Ik heb geen cijfers, maar kan me geen andere reden voorstellen dan dat NL meer betaalde. Ook was de NL compeitite indertijd internationaal gezien natuurlijk sterker, met o.a. PSV als winnaar van de EC.
Oud 30-01-12, 23:23 Standaard   #39
Enge kat

EnGCatjuh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door El Cid Bekijk bericht
Misschien is dit (van The Swiss Ramble) nog interessant? Heb het artikel nog niet helemaal gelezen.
Inderdaad wel een goed stuk. Geeft heel duidelijk aan dat een Porto jaarlijks voor zo'n 35M moet verkopen, simpelweg omdat ze anders gewoon verlies draaien...

Oud 30-01-12, 23:25 arrow   #40
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door EnGCatjuh Bekijk bericht
[...]

Inderdaad wel een goed stuk. Geeft heel duidelijk aan dat een Porto jaarlijks voor zo'n 35M moet verkopen, simpelweg omdat ze anders gewoon verlies draaien...
Dat zou de prijs van spelers juist moeten drukken....

Oud 30-01-12, 23:33 Standaard   #41

Nog een idee dat ik had en eigenlijk hetzelfde is wat ik gisteren schreef in een ander topic.

Het beeld dat veel buitenlanders nog steeds hebben van het Nederlands voetbal is: technisch (verzorgd) aanvallend voetbal. Weliswaar is Van Marwijk + de befaamde Battle of Nuremberg aardig bezig om dat imago te verknallen maar goed.

Het is nog steeds spectaculair, aanvallend en onvoorspelbaar (maar dat is de Bundesliga al sinds jaar en dag, geen competitie waar teams zo vaak terugkomen van een 0-3 achterstand en nog punten weten te pakken) maar technisch en qua veldbezetting vrij droevig. De scheidsrechters hanteren ook een aardig ruime lijn, grofweg overeenkomend met de Engelse norm (doen ze bewust).

Qua techniek zijn er maar weinigen bij Ajax en Feyenoord die mee zouden kunnen bij Porto en Benfica, en dan praat ik dus nog alleen maar over het technische gedeelte.

Echter, dit is dus wel de 'unique selling point' geweest van Nederland. Neem een John van 't Schip: dat was beslist geen topper maar wat techniek betreft was het wél een mooie speler om naar te kijken!

Natuurlijk kun je ook je USP veranderen. Engeland heeft het imago van rauw vechtvoetbal achter zich gelaten en presenteert zich nu als een competitie met American sports achtige glamour.
Maar Nederland heeft nog steeds dat beeld, en weet dat niet waar te maken, niet te verkopen. Dan houdt het natuurlijk op.

Wat je 'belooft' moet je leveren. Zelfde met La Liga: de meeste teams zijn daar geen topteams maar het beeld van tiki-taka voetbal leveren ze meestal wel en daardoor is het buitenland nog steeds in ze geïnteresseerd, in samenvattingsvorm weliswaar maar niettemin....

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 30-01-12 om 23:36

Oud 30-01-12, 23:34 Standaard   #42
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat zou de prijs van spelers juist moeten drukken....
Toch zijn ze zeer vasthoudend. Zo wilde chelsea afgelopen zomer pereira halen voor 18 miljoen. Porto wilde perse 30, en dus ging het niet door.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 30-01-12, 23:58 emo   #43
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg Bekijk bericht
[...]
Toch zijn ze zeer vasthoudend. Zo wilde chelsea afgelopen zomer pereira halen voor 18 miljoen. Porto wilde perse 30, en dus ging het niet door.
Inderdaad, ze blijven best lang terwijl ze toch een hoop spelers verkopen. Wtf man

Zijn hun spelers niet gewoon overschat die ze verkopen? Hoeveel ervan hebben het gemaakt?

Oud 31-01-12, 00:05 Standaard   #44

[...] Wat je 'belooft' moet je leveren. Zelfde met La Liga: de meeste teams zijn daar geen topteams maar het beeld van tiki-taka voetbal leveren ze meestal wel en daardoor is het buitenland nog steeds in ze geïnteresseerd, in samenvattingsvorm weliswaar maar niettemin....
Kom, kom, niet zo somber.

Sinds de TV-inkomsten is alles veranderd. Portugal is het enige kleine land dat het beter doet dan NL. Dit zou ik toch volledig toeschrijven aan de speciale band die Brazilië en Portugal hebben. Cultureel en in taal is het de logische stap voor talentvolle Braziliaantjes om via hun oude kolonisator de sprong naar het geld te maken. Van die honderden talenten is er een aantal dat doorbreekt en voor veel geld naar Engeland, Italie, Rusland of Spanje doorstroomt. Het begeleiden doen ze in Portugal goed, maar vast niet beter dan in NL (behalve de suspecte krachttraining misschien). En passant maken ook de nodige Argentijnen dezelfde stap. Ze hebben een geolied systeem ondertussen waar zowel de leverancier (Brazil) als de consument (Eng.) tevreden over is, en ondertussen is de eigen competitie ook opgekrikt.

Interessant is dat vooral Portugal en NL zich met dit soort van tussenhandel bezighouden en een analogie met de slavenhandel van beide landen uit de 17e/18e eeuw (met de negatieve connotatie ervan) mag opgemerkt worden.
Oud 31-01-12, 08:42 Standaard   #45
[...]Met even googlen kwam ik dit rijtje tegen:

Dat zijn bedragen die voor spelers uit Nederland slechts af en toe voorkomen.
Huntelaar, Suarez, Ibrahimovic, Sneijder, Robben, Kezman, Ruiz, Vermaelen, Drenthe

Oud 31-01-12, 10:58 Standaard   #46
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Een ander punt is dat spelers vrij goedkoop van kleinere Portugese clubs naar Porto en Benfica gaan. Zie Coentrao en Cissokho. Hier is elke binnenlandse transfer naar Ajax of PSV 'de concurrent sterker maken' en dus minstens 10 miljoen.
Otis. is offline   Met citaat reageren
Oud 31-01-12, 12:45 Standaard   #47
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door El Pistolero Bekijk bericht
[...]

Huntelaar, Suarez, Ibrahimovic, Sneijder, Robben, Kezman, Ruiz, Vermaelen, Drenthe
Mijn rijtje was alleen van Porto.
Oud 31-01-12, 16:04 Standaard   #48
Hup Holland!

Maja's Voetbal Forum schermafbeelding

Rijkere voorzitters en meer schulden misschien...?
Maja is offline   Met citaat reageren
Oud 31-01-12, 16:11 Standaard   #49
Enge kat

EnGCatjuh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Maja Bekijk bericht
Rijkere voorzitters en meer schulden misschien...?
Valt wel mee, want Porto draait in ieder geval jaarlijks quite. Mits ze voor 30-35M spelers verkopen that is.

Oud 31-01-12, 16:18 Standaard   #50

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
Een ander punt is dat spelers vrij goedkoop van kleinere Portugese clubs naar Porto en Benfica gaan. Zie Coentrao en Cissokho. Hier is elke binnenlandse transfer naar Ajax of PSV 'de concurrent sterker maken' en dus minstens 10 miljoen.
Daar zal dan ook niet zo snel een club als Twente of AZ kampioen worden. Het gat met de middenmoot en onderlaag is veel groter.
JeroenV is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:04.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site