![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#101 | |
Jongens als Bergkamp zijn bonus spelers, die je punten kunnen schenken maar je voorkomt er niet mee dat je verliest of je team slecht speelt. |
||
|
|
|
|
|
#102 | |
|
|
Barcelona en Spanje worden dan vaak als voorbeeld aangenomen, maar daar wordt dan niet bij vermeld dat ze in Spanje veel met het werk op het gebied van spelinzicht van Horst Wein doen. De jeugd daar nog veel gymnastiek e.d. krijgt zodat ze een fysieke basis hebben. En ze bij Barca bijv. veel doen met het werk van de uni van Mainz op het gebied van differentieel trainen. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
||
|
|
|
|
|
#104 | |
|
||
|
|
|
|
|
#105 | |
10 jaar geleden was de eredvisie nog beter dan nu. Dat is klaarhelder en ik denk dat je het met me eens bent hier. En toen stonden spelers als Sneijder en Van der Vaart er meteen, net als Robben. Toen waren ze nog geen 18 jaar. Ze namen in sommige wedstrijden een heel elftal op sleeptouw. Van Persie was de dissonant. Maher en Clasie zijn leuke spelers maar ik zie daar niet de nieuwe wereldtoppers in. Zoals gezegd, iets van het niveau Cocu zou al mooi zijn. |
||
|
|
|
|
|
#106 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
Wat is de kern van het werk van Horst Wein? |
||
|
|
|
|
|
#108 | |
|
||
|
|
|
|
|
#109 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#110 | |
|
||
|
|
|
|
|
#111 |
|
Ik noemde Van Tiggelen.
Het is geen toeval dat hij als verdediger ook een goede balbehandeling had, hij begon zijn carričre als rechtshalf/rechtsbuiten bij Sparta. Sparta had in die tijd een goede jeugdopleiding, per slot van rekening kwam mede-Zeeuw Danny Blind er ook vandaan en won prompt de Zilveren Schoen in 1984 (welke goede Zeeuwse voetballers zie je nu nog in de eredivisie op hoog niveau?). Verder was het ook geen toeval dat veel goede spelers uit Utrecht kwamen. Utrecht had al ten tijde van Willem van Hanegem een broeiend amateur-circuit, met veel elkaar beconcurrerende verenigingen die elkaar tegelijkertijd in leven hielden. Dit was ook nog zo toen Vanenburg en Van Basten furore maakten. Als je hun verhalen leest dan valt het op dat ze bijv. ook mee-trainden met andere elftallen dan het hunne. De clubs organiseerden vele activiteiten en dat stimuleerde weer om te voetballen, veel voetballertjes bleven vaak hangen na schooltijd bij hun vereniging. Er moet wel bijgezegd worden dat de gemeente Utrecht er veel geld in stak dus het was ook een beetje een kunstmatige bedoening. Ik herken ook wel dat van het gymnastiek: zowel Van Basten als Vanenburg waren ook de beste in andere balsporten zoals tennis en basketbal. En dit hielp hen weer met voetballen omdat ze bewegingen leerden maken die ze anders niet zo snel zouden doen. Ook hier geldt: ze bleven vaak hangen na de reguliere uren en deden dit met plezier, plus dat zij nog gewoon 6 uur in de week gymnastiek kregen als ik het goed heb. |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
|
Wat dus van invloed is op talenten is hoe breed je basiskennis is opgebouwd(vandaar dat ze bij de meeste ltad's uitgaan van het beoefenen van 4 sporten als ideaalsituatie = een enorm brede basis). Maar ook op hoe je informatie opneemt. Van de UT Groningen onderzoeken ze dit bijv. al geruime tijd. Het blijkt dat het verschil tussen de grote en de mindere talenten niet zozeer het aantal geoefende uren is(speelt wel een belangrijke rol), maar ook heel erg met welke aandacht de oefeningen uitgevoerd worden. Je hebt spelers die bij het afwerken lekker aan het pleren zijn, en je hebt ze ook die de bal iedere keer gericht op een bepaalde plek proberen te krijgen om eens een voorbeeld te noemen(zie v. Nistelrooij en Huntelaar bijv.). Je lichaam past zich in de jeugd ook enorm aan trouwens. De manier van trainen/spelen op jonge leeftijd alleen al is van grote invloed op hoe lenig, stabiel e.d. je op late leeftijd kunt bewegen. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
|
Developing Game Intelligence in Soccer - Horst Wein - Google Boeken |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
||
|
|
|
|
|
#115 | |
|
||
|
|
|
|
|
#116 | |
|
|
Nog buiten dat vragen stellen i.p.v. instrueren ook stimuleert om zelf vragen bij dingen te gaan stellen en na te denken over hoe je andere dingen het beste op kunt lossen ook als er even geen coach aanwezig is. En het intrinsieke motivatie bevordert, waar instrueren tegenovergesteld lijkt te werken. |
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
||
|
|
|
|
|
#118 |
|
Mijn vader schreeuwt ook al 20 jaar dat ieder voetballertje (net als hij en de meesten van zijn leeftijd) eerst een tijd op gymnastiek moet, in plaats van op je 4e al tegen een bal zo groot als je lichaam te trappen. Hij wijt het grote aantal blessures onder voetballers tegenwoordig er ook aan.
|
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Boavista heeft in het jaar dat Porto de UEFA Cup won de halve finale gehaald en in het jaar dat Porto de Europa League won stond Braga in de finale (en Benfica in de halve). Ook heeft Sporting een keer de finale gehaald, al schaal ik die nog altijd in bij de Portugese top.
__________________ ASWH, de trots van de regio Volg @vv_ASWH op Twitter en maak kans op een gesigneerd shirt! www.facebook.com/vvaswh |
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Omdat ze Janko hebben
|
|
|
|
|
|
|
#121 |
|
Ik zag gisteren Oxlade-Chamberlain, welke wel een eindpass mist trouwens, en een paar van die opgewarmde Barcelona talentjes maar dan zie je toch wel pijnlijk duidelijk het verschil met Narsingh en co...
|
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
Nog over de verg. met Portugal:
Ik las van de week een keer de Voetbal International en daar lees ik dat Labyad dus 4 miljoen per jaar kan gaan verdienen in Portugal. Ongekend. Verder las ik ook dat Clasie bijna was weggestuurd uit de Feyenoord opleiding. Technisch één van de beteren en spelend op 10 maar 'misschien fysiek....' enzovoorts. Dat gaat dus mis in Nederland. Verder lijkt het wel of ook de grote en fysiek sterke jongens vroeger beter waren qua techniek. Ik zag vandaag dus dat Romario filmpje en daar valt het me op dat Wim Kieft zowaar een mooie assist geeft, eentje die ik een Siem de Jong, Ozbiliz, Fernandez en eigenlijk alle fysieke sterke jongens in de eredivisie niet snel zie geven. Is de techniek gewoon over de hele linie minder geworden? Dus niet alleen dat men sterke jongen prefereert, wat hier al is gezegd, maar dat die ook technisch minder onderlegd zijn? |
|
|
|
|
|
|
#123 | |
@2. In het Oost-Duitse sportmodel werd uitgerekend hoe lang en sterk jongeren zouden worden. Clasie was klein en tenger en dan wordt het inderdaad een moeilijk verhaal op het middenveld. Hij kreeg er echter spiervolume bij en dat had toen al berekend kunnen worden. Je kan naar de spieren, skelet, familie kijken: doit moet medisch makkelijk haalbaar zijn vandaag de dag. @3. Wim Kieft en bijv. ook Johnny Rep konden best aardig ballen en speelden niet voor niets in Oranje. Je kan je afvragen of zij nu zouden zijn gaan voetballen, voetbal is niet meer de echte sport voor het milieu waar zij vandaan kwamen. @4. Mijn gok is dat fysiek sterke blanke en zwarte jongens minder snel zullen gaan voetballen en dat er minder op pleintjes gevoetbald wordt. En de mediterrane jongens zijn nu eenmaal fysiek kleiner door o.a. een ander voedingspatroon. |
||
|
|
|
|
|
#124 |
|
Ja, dat laatste denk ik ook. Sommigen hier denken dat ik het racistisch bedoel maar het is zowel voor de breedte als de diepte een groot gemis dat de 'pool' van waaruit de meeste voetballers komen danig is verkleind. Zoals je zelf al zegt, sommige milieus zijn ondervertegenwoordigd.
Natuurlijk moeten de besten altijd spelen, positieve discriminatie is uit den boze, maar het is wel iets om bij stil te staan om nederland voetballand aan de praat te houden. Mijn idee. |
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
Koekebakker, ik ben het met je eens behalve op 1 punt. Dat je Ozbiliz een fysiek sterke speler noemt, dat is hij natuurlijk absoluut niet.
|
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Vergelijk je Kieft nu met Rep? Dat waren echt totaal andere spelers.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Opmerkelijk. Wat zou de begroting van Sporting zijn? Of zouden ze er daarnaast nog een schaduwboekhouding op nahouden?
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
Hoe is het belastingklimaat daar?
|
|
|
|
|
|
|
#130 | |
Het is niet racistisch, het is een constatering en het kan zo weer veranderen als de grote demografische verschuivingen tot rust (zouden) komen. |
||
|
|
|
|
|
#131 |
|
|
|
|
|
|
|
#132 | |
|
Ja Ozbiliz hoort niet in het rijtje thuis... Lens dan, of Ebecilio, die is al wat sterker. Of die Davy Klaassen. Ik zat eens na te denken: eigenlijk is het helemaal geen toeval geweest dat Nederland europees kampioen werd in 1988. Natuurlijk, Nederland had vier, vijf spelers die van een ander niveau waren maar ook fysiek georiënteerde gasten als E. Koeman, Kieft, Bosman hadden een prima techniek. Daarentegen heb ik minder een beeld van het niveau van Koevermans, Suvrijn, Troost, Kruzen enzovoorts. Ik weet dat Suvrijn en Troost worden gewaardeerd bij de club waar ze voor speelden maar het blijft bij een globaal beeld. Heeft iemand een gevoel of idee hoe de kwaliteiten van de nummers 15 tot 23 zich tegenwoordig verhouden tot de nummers 15 en verder van vroeger? Is de breedte sterker geworden van Nederland? Dan zou je Suvrijn bijvoorbeeld moeten vergelijken met Demy de Zeeuw, Maduro, Janssen, Wijnaldum of Stijn Schaars oid. |
||
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Als Labyad een contract van vijf jaar tekent zal hij ook niet elk jaar vier miljoen verdienen, zo gek zijn ze niet. Alleen het eerste jaar en daarna terug naar 1 miljoen of wat hij werkelijk waard mag zijn. Dat hij door een onhandigheid van PSV transfervrij is, levert hem dus iets als drie miljoen op. |
||
|
|
|
|
|
#134 |
|
|
|
|
|
#135 | |
|
||
|
|
|
|
|
#136 | |
||
|
|
|
|
|
#137 | |
Daarvoor mistte hij ook nog eens acht interlands. Blessure misschien? Gepasseerd? In januari 1987 viel hij een keer in. |
||
|
|
|
|
|
#138 | |
||
|
|
|
|
|
#139 |
|
Nee maar 13/14e man betekent dat je soms mag invallen en dat deed ie idd in 1986 en 1987, daarna is er een 'gat'.
|
|
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Op het EK is hij trouwens wel een paar keer ingevallen, onder meer in de halve finale tegen West-Duitsland. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#141 |
|
Dit werd eerder in het topic toch ook al besproken? Je had er zelf ook nog een post over.
|
|
|
|
|
|
|
#142 | |
Je had de basiself die na de eerste wedstrijd ontstond, dan was Kieft (of de gepasseerde Bosman) de joker en dan had je Van 't Schip eventueel nog. Dan zat je al aan veertien en had je er nog zes over, waarvan Hiele de reservekeeper was en de andere vijf in principe niet in actie kwamen (Krüzen, Koevermans, Troost, Winter en dan Suvrijn). Alleen is Suvrijn enkele keren ingevallen, maar of dat nu echt een bewuste wissel was of meer een tactische... Dat staat me niet echt meer voor de geest. In die jaren had je sowieso wat internationals die misschien vreemd oogden, zoals later Graeme Rutjes, Rob Reekers en Adick Koot. Nu niet direct spelers waarvan je echt het idee dat het toppers waren. Gevoelsmatig was de top toen minder breed. __________________ ASWH, de trots van de regio Volg @vv_ASWH op Twitter en maak kans op een gesigneerd shirt! www.facebook.com/vvaswh |
||
|
|
|
|
|
#144 |
|
Klopt, maar met wie zou je hem moeten vergelijken van de spelers van nu? Toch eerder Vlaar dan Heitinga?
__________________ ASWH, de trots van de regio Volg @vv_ASWH op Twitter en maak kans op een gesigneerd shirt! www.facebook.com/vvaswh |
|
|
|
|
|
|
#145 | |
|
Maar je hebt gelijk hij was niet 13e/14e man, maar 14e/15e man. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#146 |
|
En daarna bij Anderlecht, zo gek was zijn selectie niet.
|
|
|
|
|
|
#147 |
|
Ik geloof er geen fuck van dat ze bij Sporting 4 miljoen per jaar betalen voor een 19 jarige speler.
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#148 |
|
Nee, het was ook niet zo gek, maar gevoelsmatig was het eerder vergelijkbaar met Johan de Kock zo rond 1996. Een zeer degelijke subtopper, maar geen echte top. Een beetje zoals Vlaar nu in mijn optiek.
Dus ik weet niet of het nu echt zo is dat de selecties tien of twintig jaar geleden in de breedte sterker waren. __________________ ASWH, de trots van de regio Volg @vv_ASWH op Twitter en maak kans op een gesigneerd shirt! www.facebook.com/vvaswh |
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Ik vond De Kock toch wel wat beter dan Vlaar nu. Hij was een spijkerharde voorstopper die in duels en in de lucht zelden verslagen werd. Daarnaast had hij een redelijke pass en een geweldige penalty in zijn benen. Absolute top was hij inderdaad niet, maar hij zat er halverwege de jaren negentig dichterbij dan Vlaar nu.
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Waarom is de Portugese top ons voorbij gestreefd?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|