![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Ja. Nee, geen amateurvoetbal. Het betaalde voetbal is minstens zo amateuristisch!
Ik kwam hierop omdat Knikkerkoning een rake opmerking plaatste in zijn roeitopic. Roeien is overigens een sport voor ongezellige nichterige twatten die het liefst het hele jaar door vruchtensapjes drinken en achter elkaar in een kano naar de kont van hun voorganger zitten loeren, maar dat terzijde. Laten we het topic niet hierom al meteen laten ontsporen. Het voetbal is, in vergelijking met andere sporten, amateuristisch. Ik zal jullie eerst uitleggen waarom ik dat vind en daarna probeer ik met enkele vragen de discussie aan te zwengelen. Het belangrijk aspect in het voetbal zijn de voetballers zelf. Waar andere sporters, om een zo hoog mogelijk niveau te bereiken, echt leven voor hun sport is dat bij voetballers anders. Een roeier gaat een half jaar in quarian..qaranta..cuarantei...een roeier gaat een half jaar afgezonderd zitten zodat hij bij een belangrijke wedstrijd op topniveau is. Een tennisser traint elke dag uuuuuren op die ene backhand. Een zwemmer ligt sochtends om 6u in het zwembad om de hele dag die ene draai te oefenen. Ze willen allemaal de beste zijn. Voetballers zijn niet zo. Ten eerste kunnen ze zich alles permitteren, ze krijgen toch wel betaald. Zelfs op een niveautje lager kun je er prima van leven. Ze trainen anderhalf uur per dag, heel soms twee, en verder liggen ze de hele dag op hun luie reet te chillen met de playstation. Een voetballer die uit zichzelf nog trainingen gaat volgen is een unicum. Buiten dat worden ze regelmatig in de stad gespot, waar ze zich omringd door lekkere geile sletjes laven aan bier, baco en whiskey-cola. Godverdomme. Waarom heb ik dat nooit. Ten tweede de begeleiding. Zelfs bij een erkende topclub als Ajax vraag je je soms af wat er in GODSNAAM allemaal aan de hand is. Allerlei spelers die tegelijk uitvallen met dezelfde pijntjes, blessures die veel langer duren dan nodig, en ga zo maar door. Andere sporters hebben een volledig uitgekiend trainingsprogramma waarin OVERAL op wordt gelet. Voeding, slaap, beweging. In de voetbalwereld werkt dat anders. "Hier een bord pasta. Vreten!" De voorbereiding op een Europese uitwedstrijd wordt bij Ajax door elke coach totaal anders ingevuld. Bij de een wordt er een activiteit gehouden, bij de ander wordt er helemaal niks gedaan en ligt iedereen de hele dag in de lobby te lummelen en te kaarten. Ten derde het beleid. Het voetbal trekt allerlei machtsgeile types en idioten aan die maar wat graag mee willen lullen en het gevoel willen krijgen dat ze wat voorstellen. Sommige mensen, die geen fucking kaas gegeten hebben van het leiden van een club/bedrijf, krijgen me toch een bak met geld wat met hartelust uitgegeven mag worden. Sommige clubs zijn hierdoor bijna (of helemaal) de afgrond ingevallen. Puur door de gedachte dat iemand die vroeger z'n rechterpoot prima tegen een bal kon zetten ook vast weet hoe je een miljoenendeal eruit kan slepen. Ik heb het idee dat dit in de 'algemene' sportwereld anders is, maar hier heb ik eerlijk gezegd wat minder zicht op. Dan nu de vraag. Hoe komt dat? Is dat puur het feit dat voetbal een hele aparte status heeft in de sportwereld? Dat voetbalspelers veel meer sterren zijn? Dat zelfs de aanvaller van Cambuur in Leeuwarden de lekkerste wijven kan krijgen, terwijl de beste korfballer van het land door iedereen als een bleke loser wordt gezien? Of eigenlijk, hij wordt door niemand herkend? Waarom begrijpt niemand in de voetbalwereld dat er op het terrein van voeding, training en rust nog zo ongelofelijk veel te winnen is? En waarom wordt er amper wat gedaan een mentale begeleiding? Iets wat (m.i.) een erg belangrijk aspect is, zeker voor jonge buitenlandse voetballers die hier maar in een hotelkamer worden geflikkerd. Spelers die niet lekker in hun vel zitten lopen er soms maanden verloren bij, waarom wordt daar geen mental coach op gezet? Waarom vindt iedereen dat nog steeds iets voor watjes? Is het voetbal dan zo fucking conservatief, en wanneer komt eindelijk dat omslagpunt? Waarom? Warum?
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
tl;dr
Spoiler
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Intensieve specifieke training (zoals de voorbeelden die jij noemt) zie je volgens mij bij geen enkele teamsport waar voor langere tijd gepresteerd dient te worden (itt sporten waarbij op één specifiek moment een prestatie moet worden geleverd).
__________________ Real Madrid CF | Andy Roddick | Juan Martin del Potro | Gonzalo Higuaín | AFC Ajax
413 |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
En het is natuurlijk ook zo dat er in het bedrijfsleven soms kapitale blunders worden gemaakt, dat is waar. Overal werken ratten die zich ten koste van anderen omhoog werken, en hun positie dankzij vriendjespolitiek in stand houden.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Omdat Cambuur een slapende reus is natuurlijk
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bij American football wordt dat wel gedaan, hoewel het in het voorseizoen meer is dan tijdens het reguliere seizoen.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Volleyballers trainen ook 15-20 uur per week. Zelfde voor handbal. Ik ken verhalen van korfballers die naast de 15-20 uur clubtrainingen per week doodleuk zelf nog 10-15 uur aan schottraining doen. Ook teamsporten waarbij elke week gepresteerd moet worden. Goede vraag inderdaad
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
Maar je kan niet alles zo één op één vergelijken natuurlijk, je hebt veel sporten wat steeds dezelfde handeling is dat is makkelijker trainen. Klopt wel dat voetbal zo fucking amateuristisch is, het is echt te schandalig voor woorden. Als we in Nederland nou eens gaan leren van andere sporten en niet zo'n gigantisch arrogant zijn en denken dat we alles in de voetbalwereld wel weten dan worden onze clubs opeens 10x beter in vergelijking met het buitenland. __________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
De toppers in voetbal leven en trainen echt wel voor hun sport. Bij roeien en atletiek zien we alleen de toppers die er alles voor over hebben, maar bij voetbal zien we ook Schele Harrie die af en toe bij Dordrecht mag invallen.
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sommige wel, lang niet alle.
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
Overigens denk ik allemaal dat het met het geld te maken heeft, de mensen die het voor de lol doen zijn er niet meer.
|
|
|
|
|
|
#14 | |
![]() Overigens was dat wel amateuristisch, bij het WK was de helft van de Nederlandse roeiselectie ziek geworden vanwege het eten in het hotel Bij wielrennen nemen ze voor de eerste de beste wedstrijd een eigen kok mee, lijkt me dat dat met voetbal ook zo gebeurd?
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dat zijn er dan ook maar een paar hoor. Ik bedoel, als je op topniveau vaker ziet wat spelers met hun verkeerde been kunnen, daar zakt je toch de broek van af hoor. Dat soort dingen snap ik dus echt niet. Je traint maar 1,5 uur per dag, is het dan echt teveel gevraagd om gewoon 1 uur per dag te oefenen op je chocoladebeen.
__________________ While we're living, the dreams we have as children fade away AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Er werd toch altijd zo hoog opgegeven over dat Milan lab? Iemand die daar iets meer over te lezen heeft?
__________________ A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky... |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
Je kunt mij dus niet wijs maken dat wanneer je "maar anderhalf uur per dag traint" zo goed blijft. Dat gebeurt namelijk niet. Kijk maar naar het verschil tussen hoe Ronaldo speelde toen hij regelmatig in het uitgaanscircuit werd gespot met nu. Dat verschil is immens. Wat dat betreft ben ik blij dat hij zich op tijd heeft gerealiseerd dat hij geen tweede Ronaldinho moet worden. En ik denk ook dat die spelers dat perfectionisme ontzettend goed over kunnen brengen op hun medespelers, omdat zoiets aanstekelijk werkt (of zou moeten werken.) Dit filmpje vind ik een ontzettend goed voorbeeld daarvan. Je ziet gewoon hoe het perfectionisme van Bergkamp af is gestraald op van Persie. Kijk hoe hij nu voetbalt. Ik ben er 100% van overtuigd dat Bergkamp daar een ontzettend groot aandeel in heeft gehad door ook dat perfectionisme over te brengen op van Persie. Ander voorbeeld: hoe Jaap Stam na elke training bij Ajax nog een half uurtje met een matje spieroefeningen ging doen. Een maand later lag de hele Ajax selectie na de training naast hem op een eigen matje. Overigens ben ik het wel met een hoop eens in dit topic. Er kan nog een hele hoop verbeterd worden, juist op het gebied van mentale begeleiding. Maar om te zeggen dat topspelers maar lekker anderhalf uur trainen per dag en dan achter de Playstation op de bank gaan hangen gaat mij echt veel te ver. |
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Daarmee bedoel ik natuurlijk niet jongens als Bergkamp en Messi.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Verschil tussen voetbal en pakweg roeien of wielrennen is natuurlijk ook dat je bij roeien en wielrennen ook echt beter wordt naarmate je meer en harder traint. Degene die het hardste traint wint, tot op zekere hoogte. Bij voetbal kan je 8 uur per dag gaan trainen maar als je het talent mist zal je nooit een Messi worden.
|
|
|
|
|
|
|
#21 | |
|
Wat dat betreft heb je helemaal gelijk dat er nog een hele hoop te bereiken valt met goede mentale begeleiding. Dat roep ik zelf ook al jaren
|
||
|
|
|
|
|
#22 | |
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
|
|
|
|
#24 | |
Om goed te worden in iets, onafhankelijk van wát het precies is, moet je trainen/oefenen/er mee bezig zijn. Je moet iets zo vaak doen dat je er op een gegeven moment niet meer over na hoeft te denken en je dus tegelijkertijd kunt richten op andere dingen. Voorbeeld uit het voetbal: ik ben van mening dat overzicht grotendeels voorkomt uit techniek. Als je een bal aan kunt nemen zonder naar de bal te kijken, kunt dribbelen zonder naar de bal te kijken of een pass kunt versturen zonder naar de bal te kijken heb je automatisch de mogelijkheid om ergens anders heen te kijken. Dan zie je die vrijstaande man, of het gat dat verdedigers open hebben gelaten. Dan heb je dus automatisch het overzicht. Hoe lang duurt het om iets onder de knie te krijgen? Er is een onofficiële regel voor: 10.000 uur. Je moet 10.000 uur iets doen voordat je er goed in bent. Dat betekent niet dat je onder dat aantal uren slecht bent, dat betekent gewoon dat je het dan nog relatief bewust mee bezig bent en je dus niet kunt richten op andere dingen. Dan heb je misschien een extra blik nodig voor die aanname, waardoor je de bal niet in 1 keer door kaatst naar de vrijlopende rechtsbuiten. Uiteraard zijn er nog andere factoren die je onder talent zou kunnen laten vallen zoals lichaamsbouw, maar die factoren zijn zo marginaal in vergelijking met gewoon het pure oefenen. Messi is zo goed omdat hij al heel zijn leven veel voetbalt. Niet omdat hij een of andere moeilijk kwalitatief defineerbare eigenschap genaamd talent heeft. |
||
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ja. Maar moet je je eens voorstellen als alle voetballers 5 uur per dag zouden oefenen, gewoon tegen de muur aan zoals kidnere ndat ook doen, links rechts etc. Of vaker op corners en vrije trappen oefenen, dan worden ze echt wel beter hoor. Maar de noodzaak is er natuurlijk niet, ze zijn dom en verdienen toch wel geld.
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Voetballers van vroeger klagen er wel eens over dat men nu zo weinig traint. In Nederland valt dat nog wel mee maar m.n. in Zuidelijke landen is dat heel erg. Vandaar dat ik het bizar vind dat de Xabi Alonso's en Xavi's 12kilometer in elke wedstrijd lopen...
|
|
|
|
|
|
|
#27 | |
Daarentegen is het ontegenzeggelijk waar dat aan de bal dit een wereld van verschil maakt. Aan de andere kant: Messi heeft een betere techniek dan Xavi, zo lijkt het althans, maar Xavi heeft een veel beter overzicht en betere visie. |
||
|
|
|
|
|
#28 | |
|
||
|
|
|
|
|
#29 |
|
En als jij 10.000 uur op roeien traint, dan beheers je (ruwweg) 1 beweging. Voetbal bestaat uit veel meer onderdelen, ik denk dat als jij 10.000 uur op vrije trappen traint, dat je dat wel aardig onder de knie hebt, maar dan ben je nog geen goede voetballer.
__________________ A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky... |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Als die 10.000 uur regel volledig opgaat (ik geloof er ook wel ten dele in hoor), zouden de vriendjes van Messi nu ook bij Barcelona moeten voetballen.
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Gezonde voeding helpt ook een hoop... De vriendjes van Gullit en Cruijff hadden dat niet. Gullit zei onlangs nog dat hij niet veel had als kind, er was niet veel te doen, maar hij kreeg wel elke dag een warme maaltijd van zijn moeder...
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Gaat erom dat ze echt wel tijd hebben om zaken te verbeteren. Als jij elke week een uur extra traint op koppen, vrije trappen, corners etc etc dan word je uiteindelijk echt wel beter, ook al is het maar 1%.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens, en dat hoeft niet eens zo belastend te zijn.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Zie Pierre van Hooijdonk. Dat gaf hem ook lucht in de duels, een verdediger denkt wel twee keer na.
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Schrijf het eens in het Nederlands jongen
!
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Klopt, maar dan komen we toch weer bij de media-aandacht: er zijn toch ook genoeg roeiers en atleten die niet die extra inspanningen leveren (en dus op een lager niveau blijven hangen), maar die komen niet op tv. En voetballers op een lager niveau krijgen wel die media-aandacht.
|
|
|
|
|
|
|
#39 | |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
). Met alleen daarmee kom je er niet. Wat betreft je Federer voorbeeld: misschien kan je niet zijn voordeel van goede ogen evenaren, maar je kunt absoluut wel met training goed genoeg worden om met hem de strijd aan te kunnen gaan. Hij heeft het voordeel dat hij 1 aspect van het tennissen minder hoeft te oefenen: het zien van de ruimtes. Dat is precies wat ik er mee probeer te zeggen. Bij bijna alles wat je doet zijn er een hele hoop factoren die bepalen of je iets goed doet of niet. Mensen zijn verschrikkelijk slecht in multitasken, al willen sommige vrouwen je anders laten geloven Je kunt prima twee dingen tegelijk doen, zolang je maar een van die twee dingen op de automatische piloot doet. Twee moeilijke dingen tegelijk doen is bijna onmogelijk. Een bepaald fysiek voordeel kan er voor zorgen dat je bij een van die aspecten minder hoeft te oefenen om het goed te doen. Lees: doen zonder er over na te denken. Op die manier maak je "ruimte" om over iets anders na te denken. Wat betreft Messi en Xavi: ik denk dat het meer aan de positie van Xavi ligt dat zijn overzicht meer op valt, want zelf denk ik niet dat Messi veel minder overzicht heeft. Net zoals dat Xavi ook niet veel minder (functionele) techniek heeft dan Messi. De een kan meer op snelheid, de ander heeft sublieme passing. Weet ik niet precies meer, ik zal even kijken of ik hem kan vinden. Volgens mij stond het in de Telegraaf ( )Wie zegt dat Messi altijd met dezelfde vrienden heeft gevoetbalt? Misschien speelde hij in de ochtend met zijn vriendjes, ging hij in de middag naar de voetbalclub om daar te trainen en ging hij in de avond zelf tegen een muurtje trappen. Ik denk dat het gros van zijn vriendjes niet de hele dag voetbalden, wat ik van Messi wel denk. Of ze stopten er op een bepaalde leeftijd mee omdat ze het niet zo leuk vonden als hij. |
||
|
|
|
|
|
#41 |
|
Interessant topic.
Waar vooral het amateurisme van het profvoetbal bij te zien is, is dat (grote) clubs zo makkelijk meegaan in hypes. Zie Drenthe naar Real bijvoorbeeld. En recent Musa, die best kan voetballen, maar qua slimheid natuurlijk verschrikkelijk tekort komt. Er zijn vast nog 100 andere voorbeelden, maar deze kwamen even snel in me op
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Tja, de "vraag" naar voetballers is natuurlijk groter dan naar roeiers. Er zijn er gewoonweg veel meer van. De subtoppers in het voetbal kunnen nog op een hele hoop plekken terecht. De subtoppers van het roeien waarschijnlijk niet.
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Inderdaad. Het komt ook gewoon door het geld dat spelers niet alles voor hun sport doen. Als ze 1000 euro per maand kregen weet ik zeker dat ze veel beter hun best zouden doen.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Maar het feit dat er hier zo verschrikkelijk veel mensen voetballen pleit juist weer voor het feit dat je er alles aan moet doen om te slagen. Alleen de besten blijven over terwijl als je een beetje traint je zo op een vrij hoog niveau kunt roeien in NL puur omdat zo weinig mensen dat doen.
|
|
|
|
|
|
|
#45 | |
En roeien in NL boeit niet echt, het gaat om de Olympische Spelen en dan is de concurrentie al een stuk groter ![]() Speelt deze mentaliteit trouwens ook in sporten zoals basketbal en honkbal etc? __________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
||
|
|
|
|
|
#46 |
|
Ik verbaas me vooral om het kopen van spelers die dan nooit een kans krijgen of het kopen van spelers die na een half jaartje alweer worden verkocht.
Onderdeel van het beleid dus. En ieder gezin wat het huishoudboekje op orde heeft, zal ook wel het amateursme inzien van de gemiddelde salarishuishouding van een BVO. __________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Als ik om me heen kijk bij alleen al mijn eigen werkgever, hoeveel nieuwe collega's een mismatch zijn en binnen een half jaar alweer vertrokken zijn, of zelfs het einde van de proeftijd niet halen... In het voetbal zit men tenminste nog vast aan een tijdelijk contract die je moet afkopen.
|
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
||
|
|
|
|
|
#49 |
Het is nog altijd niet duidelijk of Ajax-trainer Frank de Boer donderdag in de bekerwedstrijd tegen AZ een beroep kan doen op Derk Boerrigter. De aanvaller blijft maar sukkelen met een rugblessure. Mooi voorbeeld van amateurisme Je kan niet altijd wat doen aan blessures maar dit komt zó vaak voor !!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Hoe zit het met voedsel bij voetbalclubs? Ik denk dat elke zichzelf respecterende sportbond wel een vitamineproducent als sponsor heeft. Ik heb het idee dat het bij voetbal niet verder gaat dan ''niet teveel friet en de dag van te voren een bord spaghetti''. Iemand die het weet?
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Het amateurisme van de voetbalsport
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |