|
|
#1 |
|
Ik had een discussie met m'n huisgenoot, wie er tijdens een volledige wedstrijd nou meer meters aflegt, amateurs of professionals.
En dan heb ik 't over 1e klasse, 2e klasse niveau bij amateurs en Eredivisie-niveau bij de profs. Is daar onderzoek naar gedaan? __________________ A.F.C. Ajax - KAMPIOEN 2010/2011 'To infinity... and beyond!' - Buzz Lightyear |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lijkt me logisch dat het meer is bij de profs? Hun veld is wat groter geloof ik, en ze zijn bovendien in een topsport-conditie.
Er is altijd meer beweging in het elftal, ipv amateurs die altijd een beetje staan te kijken als ze de bal niet hebben. (Dat deed ik in mijn zeer succesvolle amateurperiode vooral) __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Waarom zouden amateurs meer afleggen?
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
De enige reden die ik kan bedenken is dat de prof 'de bal meer het werk kan laten doen'.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dat was ook mijn redenatie. Al is het veld geloof ik even groot toch?
__________________ A.F.C. Ajax - KAMPIOEN 2010/2011 'To infinity... and beyond!' - Buzz Lightyear |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Al ben ik wel benieuwd naar hoeveel amateurs dan afleggen. Profs volgens mij rond de 10km per wedstrijd.
__________________ A.F.C. Ajax - KAMPIOEN 2010/2011 'To infinity... and beyond!' - Buzz Lightyear |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
We gaan het gewoon meten tijdens Ajax - GVVV.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Het grote verschil tussen amateurs en profs is naast een stuk techniek natuurlijk het 'doorbewegen' na een bal. Het constant aanspeelbaar zijn, loopacties maken, etc, etc. Als ik naar mezelf kijk, in de 2de klasse doe ik dat een stuk minder.
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Velden kunnen 20 meter in de lengte en 9 meter in de breedte schelen.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Maar dat verschilt per vereniging toch gewoon. Een amateurclub kan toch best zeggen dat ze de maximumlengte en -breedte willen neerleggen?
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ik dacht altijd dat amateurvelden iets kleiner waren dan velden bij profclubs.
|
|
|
|
|
|
#12 | |
![]() Zouden ze ook eens bij het tennis of biljarten moeten hanteren. Gewoon die tafel 20% groter maken. __________________ While we're living, the dreams we have as children fade away AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide |
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
Verschilt per club, is echt niet altijd zo.
__________________ Piece by piece, I release, once was mine, now undone Turn blue, like New Orleans, and went down like, Southern Sun |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
miCoach spamtopic
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Excelsior heeft bijvoorbeeld een superklein veld (kleinst mogelijke afmetingen), terwijl ik dacht Ajax in De Meer juist het maximaal toegestane had. En ja, dat verschil van een meter of 5 merk je echt wel als je aan het voetballen bent .
|
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
De minimale breedte is 45 meter, de maximale 90. De minimale lengte is 90 meter, de maximale lengte 120. __________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
JOngens, daar is een apart topic voor
!
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Amateurs 1e en 2e klasse misschien niet.
Maar ondergetekende, 6e klasse reserve zondag, bijvoorbeeld wel. Geen ballenjongens, soms tering eind naar kleedlokaal in de rust etc etc .
__________________ Bedoelde u: nijlpaard |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
PSV Eindhoven!
|
Wat? 90 meter breed?
__________________ "A little knowledge is a dangerous thing." |
|
|
|
|
|
#20 |
|
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Dan zou je dus in theorie op een vierkant veld kunnen spelen.
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Nouja ik neem aan dat als je veld 90 meter breed is, je jezelf daarmee verplicht om ook de maximale lengte te nemen.
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Code:
Instantie Breedte Lengte FIFA (algemeen) 45 - 75 m 90 - 120 m FIFA (internationaal) 64 - 75 m 100 - 110 m UEFA (CL-groepswedstrijden)[1] 68 m 105 m KNVB (algemeen) 64 - 69 m 100 - 105 m |
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
75 bij 90 is ook al bijna vierkant in de praktijk.
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
De normale profclubs gaan uit van FIFA Internationaal. En dat ziet er niet echt vierkant uit in elk geval...
overigens lijkt me 75 bij 90 sowieso een bijna niet voorkomende situatie... |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Lijkt me ook niet, wie wil er nou voetballen op een vierkant veld.
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Waarom zou je 1e en 2e klasse willen vergelijken met de Eredivisie Rumille? Denk dat als je top- en hoofdklasse zou pakken, je een beter beeld hebt.
Wel een interessante kwestie. Gevoelsmatig zeg ik dat spelers in het betaald voetbal uiteindelijk toch meer meters maken, maar dat is niet echt op iets gebaseerd. Speler bij ons heeft sinds kort van die schoenen met chip, die het aantal meters meet tijdens de wedstrijd. Daar kwam uit dat hij elf kilometer had gelopen in de wedstrijd tegen LRC. Hij staat in de spits. Nu had hij de schoenen al aan bij de warming-up, dus haal er nog iets vanaf, maar dan heb je toch nog een aardig aantal meters. Nu heb je voor de top- en hoofdklasse ook al een behoorlijke conditie nodig natuurlijk en trainen de teams doorgaans drie keer per week. Dus die kunnen de vergelijking redelijk doorstaan op dat gebied. Wel zal er wellicht meer onnodig worden gelopen, al compenseert een prof dat weer met wat El Presidente 'doorbewegen' noemt, dat zie je niet bij iedere speler in het topamateurvoetbal evenveel terug natuurlijk. Als je de eerste klasse en lager neemt, zoals Rumille in de openingspost, dan lopen de amateurs echt minder. Zie vrijwel wekelijks op zondag voor de krant wedstrijden in de eerste, tweede en soms zelfs derde of vierde klasse hier in de regio. Daar neemt het lopen in de slotfase vaak al af en zijn er absoluut spelers die zich alleen concentreren op acties en verder vrij vaak de gelegenheid nemen om 'uit te puffen'. Louis Laros, spelend bij RCD, is daarvan een mooi voorbeeld. Ex-prof en technisch en tactisch veruit beter dan elke tegenstander in de afdeling, maar zonder bal doet hij vrijwel niks meer. Mag ook wel, gezien zijn leeftijd. En aan de bal maakt hij het verschil. Het puntje van de velden is overigens niet echt van toepassing, zoals Sandman al zei. Dat verschilt per club. Er zijn clubs met een zeer groot veld (Scheveningen, Heerjansdam) en clubs die meer richting de minimale afmetingen gaan (Kloetinge, ook bij ons is veld 1 niet heel groot). __________________ ASWH, de trots van de regio Volg @vv_ASWH op Twitter en maak kans op een gesigneerd shirt! www.facebook.com/vvaswh |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Amateurs vs profs
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|