![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Daar zijn de meningen over verdeeld, de één is er voorstander van de ander er tegen. Hoe denken jullie over de Ultra cultuur? In Nederland is het natuurlijk ook een opkomend fenomeen.
Op ZDF was er laatst een docu die inside blik werpt op deze subcultuur: __________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ik was altijd anti. Maar sinds het spitsvondige "OE. AH." van Vak 410, ben ik om. Ultra-mentalita, rook, fakkels, koerikoeri dierentuin op la tribuna, allessss
__________________ AFCA | Celtic | Nottingham Forest Breach luistert >>>> http://www.last.fm/user/Breach20 <<<< |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
![]() Moet zeggen dat ik het op 410 na in Nederland wat knullig vind overkomen. Volgens mij bij Heerenveen als je dat op tv ziet hoor je een capo door een geluidsinstallatie brullen en vervolgens zingt een mannetje of 10 hem na wat je amper hoort. Denk dat het wel echt in opkomst is in Nederland, je ziet hier ook steeds meer choreo's, doppelhalters(hoe noem je die krengen in het Nederlands) spreukbanden etc. __________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
||
|
|
|
|
|
#4 | |
![]() Maar het is wel het vak bij Ajax dat voor de sfeer zorgt, dus ja.. Dubbele gevoelens erbij. __________________ AFCA | Celtic | Nottingham Forest Breach luistert >>>> http://www.last.fm/user/Breach20 <<<< |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
__________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Wel jammer dat het bijna 100 procent 410 is die zingen. Is zo vet als het hele stadion meedoet zoals je in andere landen hoort.
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dat Ultra-gedoe is niet mijn ding, vind ook dat het gewoon niet in Nederland (of Noord/West-Europa) past. Maar waarom zou ik er afkeer tegen hebben? Laat ze lekker en inderdaad, in de Arena zorgt het voor sfeer dus ik vind het allemaal prima. Zolang ze maar niet denken dat ze alleenrecht hebben en alles buiten 410 niks waard is. Oja, die megafoon vind ik trouwens niks.
Overigens wil ik nog iets zeggen over de akoestiek in de Arena die vaak wordt aangehaald als geluidsdemper. Het valt mij steeds vaker op dat dit echt heel extreem is. Zelf zit ik Noord2, daar lijkt het altijd net alsof er een groepje van 10 aan het zingen is. Ergens in een uithoek hoor je dan wat geluid vandaan komen. Met AZ zat ik 429 en toen viel pas op hoeveel geluid er vanaf komt. Op Zuid1 hoor je 410 ook een stuk minder. Was laatst ook in Bernabeu. Ultras Sur heeft echt maar een klein vakje daar, maar die hoorde je echt 10x beter dan dat ik normaal 410 hoor (terwijl de afstand gelijk was en het vak dus veel kleiner). __________________ Real Madrid CF | Andy Roddick | Juan Martin del Potro | Gonzalo Higuaín | AFC Ajax
413 |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
In Madrid staat die geluidsinstallatie ook behoorlijk hard volgens mij.
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
'Ultra's' in Nederland
.Beetje doen alsof je een of andere loco el coco bent terwijl ze doordeweeks voor de kleuterklas staan. __________________ Sarcastische klootzak. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Eens met iedereen. Met hetzelfde dat ik het sfeertje vaak wel weer mooi vind dan.
Al mogen ze dat gedoe met een capo afschaffen, degene met een megafoon dat ding door zijn strot douwen en mogen de mensen op het vak zichzelf wel wat minder serieus nemen, want de rest doet dat toch al niet.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sowieso snap ik niet dat je naar een stadion gaat en dan de hele tijd met je rug naar het veld gaat staan.
Wordt dan suppoost.
__________________ While we're living, the dreams we have as children fade away AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Voetbal zonder sfeer (=ultras) is toch geen bal aan?
Vak 410 doet het leuk, al vind ik het wat geforceerd. __________________ There is only one FC Groning. #T Robert Maaskant |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Voetbal zonder sfeer is inderdaad niks aan, maar er zit nog al een verschil tussen sfeermakers en ultras natuurlijk.
__________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sfeer komt niet alleen van de "ultra's". Alleen menen zij vaak het alleenrecht er op te hebben en gaan ze regelmatig bewust iets anders zingen als de rest een ander liedje inzet. Of ze houden hun bek. Of staan met de middelvingers te zwaaien.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Misschien een leuk onderwerp voor op de FP?
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Dat zou prima kunnen. Eens kijken hoe deze discussie zicht ontwikkeld.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Verbieden vanuit de club of anders van overheidswege. Het spreekt mensen aan op dezelfde manier als het dritte Reich deed. Het is agressief, machtsbelust en intolerant tegenover andersdenken. Het belet mensen, als bij bepaalde geloven, zelfstandig na te denken.
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ultra's horen erbij joh.
Zoals het in Griekenland is (los van het geweld) is toch prachtig? Als je Toumpa binnenloopt (PAOK stadion) zijn minimaal 20.000 superfanatieke supporters. De sfeer die dat oplevert is ongekend. .
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Het sfeertje is natuurlijk wel mooi, maar als je 't mij vraagt zijn die figuren vaak niet helemaal goed wijs. Hoort er ook wel een beetje bij denk ik
.
|
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Ik vind het vooral in Nederland zo gemaakt, kunstig.
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Eigenlijk zou je alle massale bijeenkomsten moeten verbieden, er komt zelden wat goeds van. |
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ergens vind ik dit ook wel, maar anderzijds; waar moet je dan beginnen? Het is ook wel een beetje Nederlands om het af te schieten omdat men de kop boven het maaiveld uitsteekt.
Maar uiteindelijk voel ik hetzelfde als de meesten hier: het brengt sfeer met zich mee, maar slaat af en toe door. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ik vind het prachtig om te zien en horen, heerlijke sfeer man!
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ik vind het wel mooi om te zien hoe een heel vak compleet uit zijn pan gaat, vaak zie je dit toch alleen bij de ultra's.
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Niet mee eens. Je Hitlervergelijking slaat helemaal als een kut op Dirk.
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#28 | |
(naast dat ze vaak vinden het alleenrecht op sfeer te hebben) __________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
||
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Maar in Griekenland valt dat reuze mee hoor, de politieke achtergrond. Daar zijn het vooral de studenten. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
||
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ik vind je vergelijking met nazi's ook wel wat vergezocht crispy.. je kan ook prima de massale bijeenkomsten van andere volkspartijen uit het verleden erbij pakken..
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
In Duitsland vaak idem, ultras zijn juist vaak de eerste groepen binnen een voetbalstadion die optreden tegen uitingen van racisme of banden met nazi's.
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Hier in Servie is het dan vaak wel extreem-rechts. Maar niet zozeer racistisch, meer extreem nationalistisch. Ook niet zo gek met de recente burgeroorlog in je achterhoofd.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Die politieke opvatting is trouwens natuurlijk ook iets wat gewoon een maatschappelijk probleem is in die regio's. Oost-Duitsland is natuurlijk verbonden met het rechts extremisme en daar zie je het dus ook vaker terug binnen de fanatieke groeperingen in de voetbalstadions. Idem voor Madrid wat ook nationalistisch is ingesteld.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
PSV Eindhoven!
|
Ultra's in Nederland. Tja wat moet je ervan zeggen. Ze slaan de plank een beetje mis denk ik. Het is niet des Nederlands. Koeriekoerie stijl op de tribune
... Capo's . Met je rug naar het veld staan . Wat dan weer wel mooi is zijn de sfeerdoeken / acties etc.Maar om terug te komen op de vraag in de TT. Het hoort denk ik thuis bij de cultuur van een land. Niet van een sport. Ik bedoel, ik herinner me ook wel filmpjes van Ultra's bij een basketbal of volleybal (?) wedstrijd in Griekenland. Hier zou je dat nooit zien gebeuren. Ik denk dus dat het meer ingebakken zit in de cultuur van een land dan in het voetbal zelf. Laatst gewijzigd door -SG-; 24-12-11 om 13:48 __________________ "A little knowledge is a dangerous thing." |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Oké, ik overdrijf. De benaming ultra heeft een bepaalde connotatie, het schijnt dus mee te vallen. Linkse massabegoochelingen (communisme, Stalin) zijn natuurlijk met zo erg als rechtse.
Zolang het één groot toneelstuk blijft, waarbij iedereen dezelfde liedjes zingt en shirtjes aantrekt en zich daarbij bewust blijft dat ze een rol spelen die zich beperkt tot het optreden (de wedstrijd) is, is het natuurlijk prima. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Over dat 'met je rug naar het veld staan'; als ik een heel vak zie hossen met hun rug naar het veld dan moet ik daar altijd wel om lachen, ik vind het wel iets vets hebben
. Ik ga ook meer naar het stadion voor de sfeer moet ik zeggen, als ik de wedstrijd goed wil zien dan kijk ik het wel op TV, dan heb je nog een herhaling en meerdere camerapunten ook. Ik vind zo`n vak als 410 wel tof om te zien, die bouwen gewoon ongeacht wat er gebeurd een feestje .
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Dat iedereen het niet 'Nederlands' vindt is wel opmerkelijk. Jullie vinden dat Nederland een essentie heeft en dat deze essentie bestaat uit nuchterheid of zoiets?
Ik had altijd het idee dat Nederland zich ergens tussen twee voetbalculturen in bevond, waar we - met gebrek aan een eigen typerende cultuur - steeds van lenen: Het 'Britse' en het 'Mediterrane'. Het 'Britse' was het massale en ogenschijnlijk spontane zang zonder een groepshiërarchie en het Mediterrane komt neer op de wereld van vlaggen, capo's en groepsstructuren etc. Ik weet niet in hoeverre deze tegenstelling in zuivere vorm daadwerkelijk ooit hebben bestaan, maar hij bestaat in ieder geval wel in het beeld dat wij in Nederland hebben van hoe voetbal in die twee regio's beleefd wordt. Wat je nu ziet is dat door de opkomst van internet het Mediterrane langzaam terrein heeft gewonnen op het Britse voorbeeld. Zelfs in Groot-Britannië zelf zie je steeds meer capo's, groepsdoeken met 'ultras' erop enzo. Als iemand ooit een geschiedenis gaat schrijven over de cultuur op Europese voetbaltribunes zal hij de opkomst van internet zeker het begin van een nieuw hoofdstuk zijn. Laatst gewijzigd door Cruoninga; 24-12-11 om 14:02 __________________ [The Club That Wouldn't Die, 2 & 3] [Sunshine on Leith] [George Best] [Joe Baker vs. Barça] |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
Als ik weer eens een club door Borussia kansloos afgedroogd zie worden blijven die mensen wel gewoon fanatiek met hun vlaggen zwaaien. Dan denk ik echt "Wat? ".
__________________ While we're living, the dreams we have as children fade away AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
|
||
|
|
|
|
|
#41 |
|
Ik denk niet dat er iets is wat je als supporter 'hoort' te doen. Ieder zijn eigen ding, de één zit 90 minuten stil en de ander staat 90 minuten lang met zijn rug naar het veld te hossen. Tja.
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Een supporter hoort zijn team te supporten zoals het woord al zegt. Als je 90 minuten lang stil wilt zitten, ben je een toeschouwer ook niets mis mee.
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ja en hoe support je een team? Dat is toch zo relatief als de pest man.
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Ik vind het ook niet echt bij Nederland passen, in ieder geval niet zoals het nu gaat. Als je bijv die Argentijnen te keer ziet gaan dan denk je dat merendeel de dag erop weer een dozijn vrouwen de prostitutie in jaagt of een bult coke gaat versnijden. De Nederlandse variant gaat de volgende dag ergens een trottoir aanleggen of een CV-ketel vervangen. Denk dat we over het algemeen te beschaaft en welvarend zijn.
__________________ Bedoelde u: nijlpaard |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
PSV Eindhoven!
|
Door met de ME te gaan vechten, door elkaars hersenpan in te slaan. Lekker supporteren.
__________________ "A little knowledge is a dangerous thing." |
|
|
|
|
|
#46 | |
|
PSV Eindhoven!
|
__________________ "A little knowledge is a dangerous thing." |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Maar door daar te gaan zitten en geld te betalen voor een kaartje support hij zijn team toch ook, maar dan financieel? Sommige mensen zitten 90 minuten stil en klappen alleen bij goals of wissels, nou als hun voetbal zo willen beleven is dat prima toch? Ik vind het een beetje onzin om te stellen dat je alleen een supporter bent als je meezingt en schreeuwt. Het is een heel breed begrip mijn inziens.
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Eens met Afwazig. Lijkt me heerlijk als voetballer om 90 minuten lang je supporters te horen. Ga je alleen maar beter van voetballen, dus supporten ze de club toch? Of moet je eerst 5 min stil zijn bij een tegengoal omdat je "het team support"?
|
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Eens.
__________________ Work hard, earn less. |
|