![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Er was de laatste tijd veel kritiek op de Europa League, die kwam vooral uit Engeland. Sir Alex Ferguson noemde het spelen in de Europa League zelfs een straf. Dat vond ik persoonlijk vrij raar aangezien er toch wat prestige op het spel staat en het ook nog aardig wat geld kan opleveren. Ik heb wat onderzoek gedaan en dit is mijn conclusie:
Europa League: Groep: 640,000 + 60,000 x 6 = 1,000,000 Kortom; een deelname aan de groepsfase v/d Europa League levert iig. 1 miljoen euro op ervan uitgaande dat alle groepswedstrijden verloren worden en er geen kwalificatie heeft plaatsgevonden. Geld per overwinning in de groepsfase: 140.000 Geld per gelijkspel in de groepsfase: 70.000 Voorbeeld: PSV in het seizoen 2010/11 PSV speelde geen voorrondes, dus: - 1.000.000 (groepsfase) + 140.000 x 4 (4 overwinningen) = 560.000 + 70.000 x 2 (2 gelijke spelen) = 140.000 ________ + 1.700.000 euro Round of 32: Lille werd verslagen levert 200.000 euro op Achtse finale: Glasgow Rangers verslagen 300.000 Kwartfinale: uitgeschakeld door Benfica 400.000 ________ + 2.600.000 euro PSV ontving ook nog 521.660 euro uit de TV-marketing pool 2.600.000 + 521.660 = 3.121.660 - Toch een aardig bedrag als je het zo ziet Laten we dat eens vergelijken met een club die de kwart finale v/d champions league wist te bereiken en ook nog het dichtst bij de marketing pool van PSV zit: Shaktar Donetsk Champions League: Shaktar ontving 3.900.000 voor het bereiken van de groepsfase Verder ontving het 3.300.000 voor de prestaties in groepswedstrijden ( 800.000 voor een overwinning, 400.000 voor een gelijkspel - Shaktar won 5x en verloor 1x) Vervolgens ontving Shaktar 3m voor het bereiken van de achtste finale en nog eens 3.3 voor de kwartfinale, daarna werd Shaktar uitgeschakeld. Verder ontving Shaktar 3.788.000 uit de marketing pool. Je komt op een totaal van : 21.288.000 euro Dat is bijna 7x zoveel, maar toch PSV heeft ook een aardig bedrag verdient. Het totale prijzengeld is dus 5x zoveel in de CL als in de EL, toch nog 150m in de EL! Als je kijkt naar wat FC Porto vorig seizoen verdient heeft (7.8 miljoen) zou Manchester United bij evt. winst ook zo’n bedrag kunnen opstrijken en dat zal waarschijnelijk nog wel wat oplopen gezien de marketing pool van Manchester United (een van de hoogste ter wereld en zal ongetwijfeld de hoogste ooit in de Europa League zijn). Wat heeft sir Alex Ferguson daar dan op tegen?? Wat je overigens niet moet vergeten is dat er ook nog kaartverkoop plaats vindt en merchandising (shirts, sjaaltjes, etc) en er zijn nog meer inkomsten. En boven alles je verdient natuurlijk de nodige prestige wat je wint wel een Europese hoofdprijs en je speelt vervolgens ook nog eens in de Europese Super cup, je kant dus nog 2 mooie bekers binnenslepen. Ik snap niet wat daar een straf aan is.. Kan iemand mij dat uitleggen? En dan heb je het over FC Porto en Man Utd, Europese top? Maar het lijkt mij dat zeker voor Europese Subtop zoals Nederland de Europa League helemaal niet onaardig is. Als PSV dit jaar weer 3miljoen opstrijkt is dat toch mooi meegenomen. Oja, soms hoor je mensen zeggen dat de Europa League meer kost dan het oplevert – Hoe kan het 3 miljoen kosten?? :/ Leg mij dat aub uit.. Links: http://www.uefa.com/MultimediaFiles/...5_DOWNLOAD.pdf - bedragen EL http://www.uefa.com/MultimediaFiles/...7_DOWNLOAD.pdf - bedragen CL __________________________________________________ __________________________________________________ _ Overzicht statistieken (2010/11): (De eerste club en het getal zijn van de Europa League en de tweede van de Champions League!) Laagste marketing pool - FC Sheriff 18,111 - MSK Zilina 212,000 Hoogste marketing pool - Besiktas 6,633m - Chelsea FC 27,023m Laagste totale inkomsten - Lausanne 1,114m - MSK Zilina 7,412m Hoogste totale inkomsten - Villareal 9,048m - Man Utd 53,197m Totaal prijzengeld - 150,36m - 754,1m Groepsfase - 1m - 7.2m Overwinning Groep - 140,000 - 800,000 Gelijkspel Groep - 70,000 - 400,000 Bereiken 1/16 finale - 200,000 - 0 Bereiken 1/8 finale - 300,000 - 3m Bereiken ¼ finale - 400,000 - 3,3m Bereiken 1/2 finale - 700,000 - 4,2m Verliezend finalist - 2m - 5,6m Winnaar - 3m - 9m Laatst gewijzigd door AjaX; 17-12-11 om 19:21 |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ik denk dat United het niet erg zou vinden om de prijs te winnen....
Verder, goed topic. __________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Maar een City is nou net een ploeg die vol voor de PL gaan, en met een B-elftal door de EL willen gaan. Zoals er meerdere clubs zijn.
Dat zit 'm ook in het feit dat de belangen tussen beide toernooien zo veel verschillen. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
De UEFA cup lijkt me niet onbelangrijk voor City met hun coefficient. Verder is dat een grote boost voor hen uiteraard.
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Die coefficient is ook voor United van belang, me dunkt. Als ze er in de eerste knock-out ronde uit worden geknikkerd, doen ze geen beste zaken.
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
United heeft en houdt zo'n hoge coefficient dat die gewoon in Pot 1 in de CL blijven.
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Inderdaad, dat blijft nog wel even.
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Maar waar komt die uitspraak vandaan 'de europa league kost meer dan dat het oplevert'. Ik ben echt benieuwd
Laatst gewijzigd door AjaX; 17-12-11 om 19:21 |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Werd vooral eind vorig seizoen weleens gezegd toen het over het Europese avontuur van ADO Den Haag ging.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Idd dat is vaak een groot obstakel. PSV die tegen sibir novosibirsk moest draaiden verlies op die wedstrijd.
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Was de uefa al niet van plan om het gat iets kleiner te maken tussen de EL en de CL? __________________ Hier ligt mijn hart, mijn vreugde en mijn verdriet, een bett're club dan deze is er niet. |
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Als je met een hele selectie naar Novosibirsk moet ofzo, kost dat aardig wat geld. Geen hond is in die wedstrijd geinteresseerd, je neemt nog wat staf mee, lijnvlucht, winstpremie... (Al verloor psv die wedstrijd.
)Thuiswedstrijd zelfde principe. Personeelskosten, stewards, terwijl er slechts een paar supporters voor 10 euro langs willen komen. Ajax maakt ook verlies op thuiswedstrijden in de beker. __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Geldt zeker voor de eerste Q rondes ja.
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Europa League vs Champions League; Europa League een 'straf'?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|