![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
In het licht van de recent geopende topics over de verheerlijking van Barcelona, begon ik eens te denken over hoe belangrijk een goede PR machine bij een voetbalclub eigenlijk is. Kijkend naar de perikelen rondom Ajax moest ik ook opeens denken aan hoe zij jarenlang op de kaart heeft gestaan als een kille club, terwijl PSV altijd de titel van warme club kreeg toegedicht. Nu ben ik natuurlijk niet bekend met alle ins en outs van deze ploegen, maar ik vraag me dan wel af: in hoeverre is zoiets waar? Is het een compleet fabeltje? Is het wel op waarheid gebaseerd, of klopt het gewoon helemaal? En wat voor invloed heeft zoiets op de marktwaarde van een club?
Een imago voor je club creeeren is heel belangrijk en tevens een proces wat jaren kan duren. Doe je het goed, boek je winst. Doe je het slecht, dan kom je er niet meer van af. Een mooi voorbeeld in deze is het Leeds United van Don Revie. Vooral eind jaren '60, toen de club bezig was met haar grote opmars naar de top, liet manager Revie het team behoorlijk agressief spelen. Hiermee boekte hij succes want vanuit het niets werd de club een vaste topper in Engeland, maar ondanks dat de ploeg in haar latere jaren (begin jaren '70) prima verzorgd voetbal speelde bleef het imago van "Dirty Leeds" altijd bestaan. Zelfs vandaag de dag hoor je die term nog wel eens. Oranje op het WK 2010 is ook een mooie. De meningen zijn nogal verdeeld, maar het is duidelijk dat een groot deel van de voetbaliefhebbers van mening was dat de ploeg een nogal defensieve en smerige speelstijl hanteerde tijdens het eindtoernooi. De finale werd gehaald, maar er gingen veel geluiden op dat Nederland niet trots mocht zijn op de manier waarop. Vanuit de KNVB en vanuit de spelersgroep (daar is de mediatraining weer) werd deze kritiek unaniem gepareerd. Het zou allemaal rozengeur en maneschijn zijn, en ook nu beweert een Dirk Kuyt nog dat Oranje een fantastisch mooi positiespel beheerst. Hier valt mijns inziens over te twisten, maar de reden dat men vanuit kamp KNVB nooit zal erkennen dat het voetbaltechnisch een matig toernooi was is volgens mij puur commercieel. Hoe meer 'het volk' denkt dat Oranje prachtig voetbal speelt, hoe meer er binnen wordt geharkt aan kaartverkoop, shirtverkoop en allerhande merchandise.. Kortom: een beter imago is (net als bij ieder ander bedrijf) een garantie voor meer centjes. Je ziet dit fenomeen eigenlijk overal. Zo verschijnt Joop Munsterman namens FC Twente voor zo'n beetje iedere camera en microfoon in de regio Twente om te vertellen over wat de club allemaal voor de maatschappij doet. Alles binnen die club is er op gericht om het achterland aan haar te binden en het gezicht van de regio Twente te blijven. Daar mag dan best af en toe een onwaarheidje voor worden verspreid, heb ik het idee. Realiteit is wel dat de wat meer casual voetballiefhebber hier niet bij stil staat en het geheel slikt als zoete koek. Hoe vaak hoor je in de media immers iets negatiefs over Twente? Vraag Jan Modaal of hij Twente een sympathieke club vindt en het antwoord zal meestal "ja" zijn. Of ze dat ook echt zijn weet maar een handjevol mensen (namelijk zij die er dagelijks werken). Nu heb ik dus een aantal clubs genoemd waarvan iedereen wel ziet dat er bewust een imago wordt gecreeerd. Wat ik me eigenlijk afvraag en waar mensen hier misschien meer van waten; hoe pakken andere clubs (binnen Nederland) dit aan? Over een AZ of Roda JC of zo hoor ik niet zo veel. Ik ben benieuwd wat voor imago er volgens jullie aan clubs kleeft en wat ze er al dan niet aan doen om dat te veranderen. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dé club die nog wel het meest van een (gecreëerd?) imago heeft geprofiteerd is natuurlijk sc Heerenveen. Jezelf afficheren als dé club van Friesland, de historie met Abe Lenstra, het shirt... Zorgvuldig gemarket door zakenman Riemer van der Velde. Dat beleid wordt nu door Munsterman bij Twente eigenlijk geperfectioneerd.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hoe zit dat dan met de historie van Abe Lenstra? Is dat aangedikt?
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
, maar een kledinglijn, standbeeld, het stadion naar hem vernoemen. Dat is allemaal mooi en historisch verantwoord, maar helpt ook mee bij het creëren van een imago. Er zit wel een langetermijngedachte achter.
|
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Het imago van Ajax als koude kille club is natuurlijk niet door de club zelf geinitieerd he.
Dat is een mediafabeltje.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ja, dat snap ik,
.Heb wel het idee dat die verhalen een beetje de wereld uit zijn inmiddels. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Vitesse is ook een leuk verhaal...
Niet voor niets hollywood aan de rijn __________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
![]() Maar los van het bestuurlijke gekibbel is Ajax net zo'n club als alle andere. Waar iedereen ook gewoon op vrijdagmiddag gaat borrelen en er goede grappen worden gemaakt. Denk dat eigenlijk elke club in wezen wel hetzelfde is. __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
||
|
|
|
|
|
#9 |
|
En jij denkt dat ik dat geloof?
.Ik weet zelf ook wel dat ze elkaar constant zitten te sarren bij Ajax. De bril omhoog laten staan op het damestoilet, door elkaars kluisjes heen pissen, bepaalde collega's de hand weigeren te geven, altijd puur voor jezelf koffie halen. Kille club dat Ajax. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Een mooi voorbeeld is Ferrer t.o.v. van den Brom. __________________ Boem! Koekoek! |
||
|
|
|
|
|
#11 | |
__________________ Piece by piece, I release, once was mine, now undone Turn blue, like New Orleans, and went down like, Southern Sun |
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Een kennis van me heeft bij Vitesse gewerkt, die had mooie verhalen haha. Maar is bij Ajax natuurlijk ook zo en ongetwijfeld bij elke andere club. En elk bedrijf. Waar iedereen het met elkaars vrouw doet etc. __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
![]() Hopelijk is hij nu bezig met de uitspraken van Ted. __________________ Boem! Koekoek! |
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
SC Veendam is volgens mij een mooi voorbeeld van een club die worstelt met zijn imago. Maar ja, probeer zo'n club maar eens aan een positief imago te helpen. Een professionele voetbalclub in een kleine plaats (al kan het wel, zie Heerenveen), maar ook in een van de meest dunbevolkte (achtergestelde?) gebieden van Nederland. De naam van het stadion slaat dan ook de spijker op z'n kop, al is de naam van de hoofdsponsor er nu aan toegevoegd.
Het valt te prijzen dat ze nu met dat kolonistenplan zijn gekomen, met o.a. een nieuwe naam en een nieuw logo. Al moet dan nog maar blijken of dit de club voor altijd in een positief daglicht zal zetten, iets waar ik zo mijn twijfels bij heb. Eigenlijk denk ik dat sportief succes de beste PR is voor Veendam, en dat geldt eigenlijk voor elke voetbalclub. Laatst gewijzigd door Soulwax; 18-11-11 om 11:04 |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Die toevoeging snap ik niet zo goed. Wat is de relevantie?
__________________ FC Groningen | FC Basel 1893 |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Wat ook wel frappant (of ergerlijk soms) is, is dat je van een bepaald imago nooit meer afkomt. Een kleine onbenullige actie kan je jaren nagedragen worden, denk bijv. aan de 1 op de das bij Ajax.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
Beetje over de top, dat wel, maar het past wel het meest bij Ajax van alle eredivisieclubs om zoiets te bedenken.
|
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Zeggen dat je in 2013 kampioen wil worden
__________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Clubs als PSV, FC Twente en FC Groningen laten zien dat je niet per se in de randstad hoeft te zitten om succes te hebben als voetbalclub. Toch denk ik dat Veendam, als club gelegen in een van de armste en meest dunbevolkte gebieden van Nederland, het (financieel) moeilijker zal hebben dan een club van hetzelfde kaliber in de Randstad. Denk aan het aantal potentiële sponsoren en supporters, een vijver die voor Veendam kleiner zal zijn dan voor een FC Dordrecht.
Laatst gewijzigd door Soulwax; 18-11-11 om 11:18 |
|
|
|
|
|
|
#20 | |
__________________ FC Groningen | FC Basel 1893 |
||
|
|
|
|
|
#21 |
|
Die uitspraken van o.a. Jan Everse dat het altijd zo'n klote-eind rijden is naar Veendam versterken het cult-imago van Veendam alleen maar.
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
|
Als ik puur naar m'n eigen club kijk zitten er twee zijden aan de medaille. Ja, de club kan enorm sociaal zijn richting gehandicapten, zieken, werklozen etc. etc. Maar de andere kant is dat de club weer enorm asociaal is in de behandeling van bepaalde groepen supporters. Naar uitsupporters is bijv. lange tijd niet omgekeken. En bij de thuissupporters op de korte kanten wordt er steeds irritanter en onnodiger ingegrepen, terwijl ze vechtpartijen e.d. gewoon laten gaan. Een van de nare kanten van een voorbeeldclub willen zijn vind ik dat. Dat regelneuken.
|
|
|
|
|
|
#23 | |
EFS Attendances Haarlem, Omniworld en Telstar waren samen met Eindhoven de clubs die ieder jaar standaard het minste publiek trokken. En Dordrecht staat ook steeds in het rechterrijtje, onder Veendam. Het imago wordt inderdaad bepaald vanuit het westen. Nog een toepasselijke stadionnaam erbij en je hebt je negatieve cult-status. Maar ik denk dat FC Groningen lange tijd ook als een wat groter Veendam gezien is. Volgens mij was het de vrouw van Rob Jacobs die verklaarde dat het noorden haar zeker was meegevallen. Er bleken zelfs tennisbanen te zijn. |
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
Arsenal is trouwens een mooi voorbeeld van een club waarvan het imago echt veranderd is door haar prestaties op het veld. Voorheen bekend als 'Boring Arsenal' en het supporterslied '1-0 to the Arsenal' speelt in op het beeld dat de club altijd met het kleinst mogelijke verschil won. Maar de huidige generatie voetbalfans hebben die tijd nog maar amper meegemaakt en associëren Arsenal met Bergkamp, Overmars, Henry etc.
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Randstad speelt in ieder geval minder mee vroeger, toen het Hilversum/Amsterdam was dat het beeldmateriaal verzorgde. Bij de praatprogramma's is nu VI behoorlijk neutraal. Dat prog. van de NOS wordt nog wel 020-gekleurd door Van Gelder, Vermeulen. Door de nieuwe media is er decentralisatie.
FC Twente is bezig een macht te worden. Met Kesler, Van Halst, Joeri Mulder. Veel arbiters uit die omgeving en Calimero-reacties uit het westen daarop. Groter stadion. Zij zijn bewust bezig zich van het imago van een provincieclub te ontdoen. Dat blijft van belang, Theo Janssen wilde (dacht ik) voor de uitstraling bij Ajax spelen, sportieve redenen kunnen daar niet voor geweest zijn. Nu ja, financieel zal hij er ook niet op achteruit gegaan zijn... |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
Een kankerende Martin Drent, vrolijke busreis met veel bier op de terugweg, middelmatig team in grauwe omgeving ![]() Maar vooral de gehaktballen bij Veendam
|
||
|
|
|
|
|
#27 | |
__________________ Work hard, earn less. |
||
|
|