Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 02-11-11, 00:09 Standaard   #1
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

De volgende pdf'jes gevonden.

Over slapende reuzen en wakkere dwergen

Grijpt de provincie de macht?

De geografische markten en marktpotenties van de Nederlandse BVO’s: een vergelijking tussen 2003/04 en 2007/08

Zijn wel vrij oud, maar nog steeds erg interessant. Met mooie plaatjes:

Laatst gewijzigd door Palmboom; 02-11-11 om 10:40

Oud 02-11-11, 00:26 sunglasses   #2
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Sinds wanneer ben jij een kwaliteitsuser?

Oud 02-11-11, 01:17 emo   #3
Schiet van afstand

Friggles's Voetbal Forum schermafbeelding

Volgens mij zit ik in regio Dordt
Friggles is offline   Met citaat reageren
Oud 02-11-11, 08:29 thumb up   #4

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Interessant.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 02-11-11, 08:38 thumb up   #5
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Interessant topic Palmboom.

Oud 02-11-11, 09:00 Standaard   #6

Grunner's Voetbal Forum schermafbeelding

Zal een Twente inmiddels niet een groter oppervlak beslaan?

Oud 02-11-11, 09:11 smile   #7
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik verbaas me er al lang over dat er in Leiden geen betaald voetbal wordt gespeeld. Een stad van 120.000 inwoners, groot verzorgingsgebied... Maar je hebt natuurlijk wel de grote amateurclubs in deze regio.

Oud 02-11-11, 09:33 Standaard   #8
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door rompompom Bekijk bericht
Ik verbaas me er al lang over dat er in Leiden geen betaald voetbal wordt gespeeld. Een stad van 120.000 inwoners, groot verzorgingsgebied... Maar je hebt natuurlijk wel de grote amateurclubs in deze regio.
Plus het feit dat je vanuit Leiden zo in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag bent.

Oud 02-11-11, 09:36 sad   #9
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Mooi, die witte vlek...

Oud 02-11-11, 09:38 Standaard   #10
AFCA

Overigens geloof ik niets van de laatste afbeelding.

Oud 02-11-11, 09:38 Standaard   #11
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Er liggen toch ook mogelijkheden voor VVV, al zal dat inmiddels wel wat groter zijn. Maar die moeten met het verzorgingsgebied toch een stabiele eredivisieclub kunnen worden.

Oud 02-11-11, 09:44 thumb up   #12
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Mooie plaatjes Palm

Oud 02-11-11, 09:50 Standaard   #13
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
Overigens geloof ik niets van de laatste afbeelding.
Waarom niet? Betuwe is altijd meer Feyenoord geweest en je ziet er wat Ajax-steden tussenzitten die geisoleerd liggen maar toch rood zijn. (Wezep, Oss )

Oud 02-11-11, 09:58 Standaard   #14
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus Bekijk bericht
Er liggen toch ook mogelijkheden voor VVV, al zal dat inmiddels wel wat groter zijn. Maar die moeten met het verzorgingsgebied toch een stabiele eredivisieclub kunnen worden.
Ja, hoewel dat volgens mij groter lijkt dan het is. In Midden-Limburg hebben ze volgens mij niet veel op met Venlo, dus het is maar de vraag of daar een grote markt ligt. Vanuit de regio Weert gaat men vn oudsher richting PSV, de regio Roermond is van alles wat.

Oud 02-11-11, 10:00 Standaard   #15
SuperPalmboom

Oorspronkelijk geplaatst door Grunner Bekijk bericht
Zal een Twente inmiddels niet een groter oppervlak beslaan?
Nee, kleiner.

FC Twente zag het marktgebied de afgelopen jaren iets slinken (onder meer vanwege de toegenomen invloed van Heracles Almelo in Hengelo, Rijssen, Tubbergen en Twente- rand). Daar staat tegenover dat de club uit het bestaande marktgebied meer toeschouwers haalde. Door de stadionuitbreiding van FC Twente en het succes van Heracles Almelo is het oostelijke deel van Overijssel het gebied met de relatief hoogste voetbalconsumptie van Nederland geworden.
Feddersen heeft het over het novelty effect van nieuwe voetbalstadions: als het oude stadion steeds voor minstens 90% is uitverkocht, valt er een aanzienlijke stijging van het toeschouwergemiddelde te verwachten in het nieuwe stadion. In Nederland zou dat gelden voor de stadions van NAC (Breda), VVV (Venlo) en De Graafschap (Doetinchem).

Oud 02-11-11, 10:22 Standaard   #16
SuperPalmboom

Nog iets gevonden wat een vergelijking maakt tussen 2003 en 2008

De geografische markten en marktpotenties van de Nederlandse BVO’s: een vergelijking tussen 2003/04 en 2007/08

Daaruit blijkt dus ook dat clubs als Heracles, VVV, NEC, De Graafschap, PSV en FC Utrecht te maken hebben met capaciteitsdruk in hun huidige stadion.

Laatst gewijzigd door Palmboom; 02-11-11 om 10:27

Oud 02-11-11, 10:36 Standaard   #17
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus Bekijk bericht
[...]

Waarom niet? Betuwe is altijd meer Feyenoord geweest en je ziet er wat Ajax-steden tussenzitten die geisoleerd liggen maar toch rood zijn. (Wezep, Oss )
Omdat het hier 50/50 is, maar dat plaatje laat zien dat het hier Feyenoord is.

Oud 02-11-11, 10:40 Standaard   #18
SuperPalmboom

Het blijft toch wel opvallend dat Ado den Haag niet meer publiek weet te halen uit hun eigen marktgebied. In potentie zijn ze toch een club waar veel mensen kunnen komen.

Oud 02-11-11, 10:45 Standaard   #19

Oorspronkelijk geplaatst door rompompom Bekijk bericht
Ik verbaas me daar ook over, al heb ik soms het idee dat de mensen die knaken en/of invloed hebben in en rond Leiden misschien minder geinteresseerd zijn in voetbal.
Mensen uit het verzorginggebied richting het westen/noordwesten hebben al hun topamateurs al: Katwijk, Noordwijk, Lisse, Rijnsburgse Boys, VVSB (allen topklasse) en Quick Boys. In het zuiden-zuidwesten Voorschoten/Wassenaar hangt men al snel richting Den Haag (en ADO dus). In Leiden zelf is er geen club die Topklasse of Hoofdklasse speelt. GHC (zaterdag), UVS (voormalig BVO! En heeft een samenwerkingverband met FC Twente.....) en Boshuizen (zondag) spelen allemaal 1e klasse. Ook is er in Leiden zelf volgens mij totaal geen plek voor een fatsoenlijk stadion (afgezien van het feit dat de gemeente ook geen cent te makken heeft).

Oud 02-11-11, 10:47 Standaard   #20
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Ja, hoewel dat volgens mij groter lijkt dan het is. In Midden-Limburg hebben ze volgens mij niet veel op met Venlo, dus het is maar de vraag of daar een grote markt ligt. Vanuit de regio Weert gaat men vn oudsher richting PSV, de regio Roermond is van alles wat.
Het lijkt op die plaatjes of Midden-Limburg geen zak om voetbal geeft. Maar die mensen gaan natuurlijk allemaal naar Duitsland.

Oud 02-11-11, 11:06 Standaard   #21
SuperPalmboom

De regio roermond wordt gezien als een onbenut gebied waar VVV nieuw publiek vandaan kan halen.

VVV vertoefde in 2007/08 in de Eredivisie en constateerde een capaciteitsdruk. De lage consumptiegraad in Venlo gecombineerd met een relatief geïsoleerde ligging in het Noorden van Limburg zorgt ervoor dat de club een ruime groeipotentie heeft. Door haar promotie naar de hoogste afdeling verdiepte VVV haar marktgebied door een toename van het aantal toeschouwers uit de omliggende gemeenten Arcen en Velden, Kessel, Maasbree, Beesel, Horst aan de Maas, Sevenum, Meerlo-Wanssum, Helden en Swalmen, terwijl het met een beperkte maar significante aanhang in Roggel en Neer, Venray en Bergen een eerste aanzet tot een ruimtelijke uitbreiding van haar geografisch bedieningsgebied inzette. Een toename van de consumptiegraad in de eigen locatie van 412.54 naar 600 zou reeds voor 1.720 bijkomende bezoekers zorgen. De consumptiegraad in het marktgebied(zonder Venlo) is slechts 144.34 waaruit we kunnen besluiten dat de marktpotentie van de club eerder tussen 200-300 zal liggen of met andere woorden een additionele 3.480 tot 5.220 toeschouwers. Rekening houdende met deze summiere berekening zou een nieuw aan de rand van de stad en dicht bij de autosnelweg gelegen stadion in Venlo met een capaciteit van 15.000 een eerste optie moeten zijn. Het ruimtelijke monopolie van de club en de aanwezigheid van onbedekte gemeenten zoals Meijel, Roermond, Roerdalen, Hunsel en Heythuysen aan de rand van het huidige marktgebied geven de club nog een grotere potentie waardoor ze kunnen uitgroeien tot de Noord en Midden Limburgse club met een marktpotentie die in de Eredivisie met het bezoek van topclubs tot 20.000 zou kunnen reiken.

Laatst gewijzigd door Palmboom; 02-11-11 om 11:10

Oud 02-11-11, 11:16 smile   #22
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Plus het feit dat je vanuit Leiden zo in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag bent.
Ja, maar het tweede plaatje (uit 2004 weliswaar) laat zien dat dat dus amper gebeurt.
Oorspronkelijk geplaatst door Fides Bekijk bericht
[...]Ik verbaas me daar ook over, al heb ik soms het idee dat de mensen die knaken en/of invloed hebben in en rond Leiden misschien minder geinteresseerd zijn in voetbal.
Mensen uit het verzorginggebied richting het westen/noordwesten hebben al hun topamateurs al: Katwijk, Noordwijk, Lisse, Rijnsburgse Boys, VVSB (allen topklasse) en Quick Boys. In het zuiden-zuidwesten Voorschoten/Wassenaar hangt men al snel richting Den Haag (en ADO dus). In Leiden zelf is er geen club die Topklasse of Hoofdklasse speelt. GHC (zaterdag), UVS (voormalig BVO! En heeft een samenwerkingverband met FC Twente.....) en Boshuizen (zondag) spelen allemaal 1e klasse.
Toch denk ik dat het van de grond kan komen als je het goed aanpakt; meteen binding zoekt met de stad en regio. In Oegstgeest wordt bijvoorbeeld niet op niveau gevoetbald en dat is ook een behoorlijke gemeente die tegen Leiden aanschurkt. En ze kunnen de A4 over de polder in; er zijn echt wel kansen.

Voorschoten '97 speelt bij Quick Boys en Ter Leede (ook uit de bollenstreek) op zaterdag trouwens.
Ook is er in Leiden zelf volgens mij totaal geen plek voor een fatsoenlijk stadion (afgezien van het feit dat de gemeente ook geen cent te makken heeft).
Tsja, als je wil kan je aan de Boshuizerkade een prima JL stadion neerzetten lijkt me, heb je meteen een band met de stad. Feit is wel dat er dan investeerders/sponsoren moeten opstaan inderdaad, want de gemeente zal er geen cent aan besteden.

Oud 02-11-11, 11:18 Standaard   #23

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Als FC Emmen ten onder gaat ontstaat daar ook een behoorlijke witte vlek. Er woont verder ook niemand, maar toch.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 02-11-11, 11:27 Standaard   #24
SuperPalmboom

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
Als FC Emmen ten onder gaat ontstaat daar ook een behoorlijke witte vlek. Er woont verder ook niemand, maar toch.
Maar kan door niemand echt benut worden.

NAC kan nog wel uitbreiden in gebieden bij rosendaal. Waar RBC nu weg is.

Oud 02-11-11, 11:41 Standaard   #25
Dr. Hendrik Leonard

Seam's Voetbal Forum schermafbeelding

Interessant topic

Oud 02-11-11, 11:49 Standaard   #26
Dnarbys

Sybrand's Voetbal Forum schermafbeelding

Je ziet nu al dat WKE (helaas) een behoorlijke concurrent van FC Emmen wordt. Zowel qua sportieve prestaties als qua toeschouwersaantal (al is in het geval van FC Emmen het ook niet zo moeilijk om die toeschouwersaantallen te evenaren).

Verder zit in de regio dicht bij Emmen ook niet zoveel qua amateurvoetbal. Dan kom je al gauw uit bij Hoogeveen (VV Hoogeveen en HZVV), Assen (ACV), Meppel (MSC en Alcides), Staphorst en misschien zelfs Hardenberg (HHC).

Of Duitsland natuurlijk, SV Meppen ofzo.
Sybrand is offline   Met citaat reageren
Oud 02-11-11, 11:59 Standaard   #27
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom Bekijk bericht
[...]De regio roermond wordt gezien als een onbenut gebied waar VVV nieuw publiek vandaan kan halen.
Dat is het streven van VVV ja, ze zijn daar bezig met dingen, maar dat geldt ook voor Roda. Ik denk dat beiden slechts zeer beperkt succes zullen hebben daar.

Oud 02-11-11, 12:01 Standaard   #28
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Sybrand Bekijk bericht
[...]Je ziet nu al dat WKE (helaas) een behoorlijke concurrent van FC Emmen wordt. .
Ergens is dat ook wel weer mooi, de kunstmatige scheiding tussen betaald voetbal en amateurvoetbal is afgeschaft en clubs moeten maar zorgen dat ze sterk genoeg zijn. Zo niet dan zakken ze vanzelf af en dat is ook niet erg. Wel zouden ze er iets op moeten vinden dat failliete clubs helemaal onderaan overnieuw moeten beginnen. Zet ze bijvoorbeeld terug naar de hoofdklasse en dan mogen ze daar proberen om zich te bewijzen.

Oud 02-11-11, 12:05 thumb up   #29
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Goed topic Palmpje.

Oud 02-11-11, 12:06 Standaard   #30
Dnarbys

[...]

Ergens is dat ook wel weer mooi, de kunstmatige scheiding tussen betaald voetbal en amateurvoetbal is afgeschaft en clubs moeten maar zorgen dat ze sterk genoeg zijn. Zo niet dan zakken ze vanzelf af en dat is ook niet erg. Wel zouden ze er iets op moeten vinden dat failliete clubs helemaal onderaan overnieuw moeten beginnen. Zet ze bijvoorbeeld terug naar de hoofdklasse en dan mogen ze daar proberen om zich te bewijzen.
Het zou inderdaad mooi zijn als WKE niet zo'n ongelooflijke schijtclub was . Verder ben ik het met je eens.

Al moet je ook zien wat er van een club overblijft na een faillissement. Als RBC bijvoorbeeld de gehele selectie was kwijtgeraakt (misschien is dat ook wel gebeurd, dat weet ik niet), dan waren ze in de hoofdklasse wellicht ook kansloos gedegradeerd. Al blijft het bij een compleet nieuwe selectie natuurlijk moeilijk inschatten op welk niveau een club thuishoort.
Oud 02-11-11, 12:12 big smile   #31
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Rondom Zwolle ligt een groot open gebied, liggen dus kansen.

Oud 02-11-11, 12:14 Standaard   #32
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Drenthe is ook gewoon de meest mongolistische provincie van Nederland. Nog erger dan Friesland, Limburg en Zeeland.

Oud 02-11-11, 12:16 Standaard   #33
Dnarbys

Oorspronkelijk geplaatst door Afwazig Bekijk bericht
Rondom Zwolle ligt een groot open gebied, liggen dus kansen.
In die omgeving zitten natuurlijk ook behoorlijk wat redelijke amateurclubs.

(Maar goed, Wezep (WHC) is daar een van en dat geldt ook als een marktgebied voor Ajax, dus het kan wel.)
Oud 02-11-11, 12:16 Standaard   #34
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat is het streven van VVV ja, ze zijn daar bezig met dingen, maar dat geldt ook voor Roda. Ik denk dat beiden slechts zeer beperkt succes zullen hebben daar.
Wat doet Roda dan in die regio? Van VVV weet ik het wel, binnenkort is er weer een symposium voor sponsors georganiseerd door VVV in het theater, Oud-VVV speelt binnenkort in de buurt etc.

Oud 02-11-11, 12:26 arrow   #35
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]In die omgeving zitten natuurlijk ook behoorlijk wat redelijke amateurclubs.

(Maar goed, Wezep (WHC) is daar een van en dat geldt ook als een marktgebied voor Ajax, dus het kan wel.)
Wezep is inderdaad heel Ajaxminded, maar heb niet het idee dat WHC echt leeft daar. WHC is ook een club die niet echt een band heeft met de lokale bevolking geloof ik, zo hebben ze ook veel spelers van buitenaf in plaats van hun eigen jeugd.

Oud 02-11-11, 12:36 Standaard   #36
Dnarbys

Oorspronkelijk geplaatst door Afwazig Bekijk bericht
[...]

Wezep is inderdaad heel Ajaxminded, maar heb niet het idee dat WHC echt leeft daar. WHC is ook een club die niet echt een band heeft met de lokale bevolking geloof ik, zo hebben ze ook veel spelers van buitenaf in plaats van hun eigen jeugd.
Dat van weinig eigen jeugd maakt volgens mij weinig uit, dat hebben de meeste amateurclubs op hoofd- of topklasseniveau. Er komen niet heel veel mensen inderdaad, maar toen de topklasse er nog niet was, speelde WHC wel bijna altijd mee in het linkerrijtje van de topklasse. Toen leefde het daar wel behoorlijk. Wij hadden altijd veel meereizende supporters, maar van WHC zelf waren er toen ook wel 1000+ volgens mij.

De laatste jaren hebben we niet meer tegen ze gespeeld, dus ik ben daar ook niet meer geweest. Volgens WHC · Voetbal op Zaterdag komen er nu gemiddeld nog zo'n 800 mensen. Nog wel redelijk voor een hoofdklasseclub, maar tegelijkertijd nog genoeg mensen die naar Zwolle zouden kunnen.

Die amateurclubs zijn qua toeschouwersaantallen ook afhankelijk van derby's. Vroeger zaten Genemuiden en beide Kampense clubs vaak ook nog bij WHC in de competitie. Dat spreekt daar wel aan natuurlijk.
Oud 02-11-11, 12:37 Standaard   #37

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Regio Roermond zit echt van alles wat. Ajax, PSV, Feyenoord maar ook Fortuna. Alles tussen Roermond en Venlo is "gewoon" VVV, van oudsher.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 02-11-11, 12:38 Standaard   #38

Oorspronkelijk geplaatst door zjroen Bekijk bericht
[...]

Wat doet Roda dan in die regio? Van VVV weet ik het wel, binnenkort is er weer een symposium voor sponsors georganiseerd door VVV in het theater, Oud-VVV speelt binnenkort in de buurt etc.
Overal jeugd-voetbal dagen in de regio, opgezet door VVV en de Rabobank. Onder leiding van Maurice Graef.
Oud 02-11-11, 12:40 Standaard   #39
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door zjroen Bekijk bericht
[...]

Wat doet Roda dan in die regio?
Er waren in ieder geval plannen om daar wat te gaan doen, of daar iets van terechtgekomen is weet ik echter niet. Je hebt echter wel dorpen daar waar groepen naar Roda gaan, maar ook dat is volgens mij van oudsher, je had daar namelijk dorpen waar veel mensen in mijnen werkten en dan ging men ook naar Roda. Dat zie je wel meer trouwens, je hebt zelfs een stadswijk van Maastricht waar men van oudsher naar Roda ging, ook vanwege de relatie met de mijnen.

Oud 02-11-11, 12:43 smile   #40

Welke wijk was dat Plato?
Oud 02-11-11, 12:44 Standaard   #41
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
Welke wijk was dat Plato?
Heer, zal tegenwoordig wat beperkter zijn, maar ik ken nog steeds best wel wat Rodasupporters uit Heer.

Oud 02-11-11, 12:46 Standaard   #42
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom Bekijk bericht
Het blijft toch wel opvallend dat Ado den Haag niet meer publiek weet te halen uit hun eigen marktgebied. In potentie zijn ze toch een club waar veel mensen kunnen komen.
Daar ben ik toen ook op ingegaan in:

WijZijnVoetbal.nl - ADO gaat de top niet halen

Wat Cruoninga daar op schreef klonk wel logisch:

Oorspronkelijk geplaatst door Cruoninga Bekijk bericht
[...]

Mijn punt was dat het niet alleen gaat om het aantal mensen dat in de buurt van het stadion woont, maar ook de mate waarin er een regionale identiteit beschikbaar is waarmee je die mensen aan je kan binden. Mensen in Leiden zullen zich niet zo snel identificeren met een club in Den Haag omdat daar geen sterke regionale identiteit bestaat. Mensen in Drachten gaan echter wel naar Heerenveen omdat ze zich verbonden voelen met het Friese waar die club symbool voor staat.
Leuk topic trouwens.

Oud 02-11-11, 12:50 Standaard   #43

[...]

Heer, zal tegenwoordig wat beperkter zijn, maar ik ken nog steeds best wel wat Rodasupporters uit Heer.
Kan 't me wel voorstellen inderdaad.
Oud 02-11-11, 12:52 Standaard   #44
Hup Holland!

Maja's Voetbal Forum schermafbeelding

Bij Emmen zijn de toeschouwersaantallen ook er afhankelijk van de prestaties. 10 jaar terug zat daar vaak ook dan 5.000 man. De potentie is er dus wel, maar het lijkt nu wel kansloos te worden.

Trekken sponsors ook naar WKE daar...?
Maja is offline   Met citaat reageren
Oud 02-11-11, 12:55 Standaard   #45
SuperPalmboom

Oorspronkelijk geplaatst door Clough Bekijk bericht
[...]

Daar ben ik toen ook op ingegaan in:

WijZijnVoetbal.nl - ADO gaat de top niet halen

Wat Cruoninga daar op schreef klonk wel logisch:

Leuk topic trouwens.
Dat zie je wel bij Heerenven wat als FC Friesland wordt gezien en de Graafschap wat FC Achterhoek is en dus veel binding met hun regio hebben.

Oud 02-11-11, 12:57 Standaard   #46
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]In die omgeving zitten natuurlijk ook behoorlijk wat redelijke amateurclubs.

In Raalte is er ook niet echt een binding met de jeugd (boven de 12). Het frustreert jongeren veel dat de jeugd toonaangevend is in de omgeving, maar je daar niks van terugziet in het eerste elftal. In plaats daarvan kopen ze overbodige spelers die niet goed genoeg zijn. Veel jongeren zoeken dan hun heil bij de profclubs.

Al moet ik zeggen dat ze de laatste jaren er iets meer mee doen, maar imo niet meer dan een halfslachtige poging

Oud 02-11-11, 13:04 Standaard   #47
Dnarbys

Oorspronkelijk geplaatst door behangplakker Bekijk bericht
[...]

In Raalte is er ook niet echt een binding met de jeugd (boven de 12). Het frustreert jongeren veel dat de jeugd toonaangevend is in de omgeving, maar je daar niks van terugziet in het eerste elftal. In plaats daarvan kopen ze overbodige spelers die niet goed genoeg zijn. Veel jongeren zoeken dan hun heil bij de profclubs.

Al moet ik zeggen dat ze de laatste jaren er iets meer mee doen, maar imo niet meer dan een halfslachtige poging
Dan is het een ander verhaal natuurlijk. In het geval van WHC weet ik niet hoe goed die jeugd daar is, maar als ik voor m'n eigen club spreek: hier wordt het wel geaccepteerd. Iedereen wil graag dat de club (het eerste dus) op het hoogste landelijke amateurniveau meedoet en daarvoor is onze eigen jeugd gewoon niet breed en goed genoeg voor. Ook niet gek natuurlijk. Want hoewel bij het eerste wel mensen uit andere dorpen komen kijken, spelen bij de jeugd bijna alleen maar jongens (en meisjes) uit Harkema zelf. Dan kom je niet veel verder dan 1 A-team, 1 B-team enzovoort. (Ik baal er zelf ook van dat mijn club niet meer denkwerk en geld in onze jeugdopleiding stopt. Als we samenwerken met clubs uit de regio, dan moet er toch wel heel wat mogelijk zijn, want er zit hier genoeg talent.)

Maar terug naar ROHDA. Als de jongens bij een profclub terecht kunnen, waren ze daar dan niet sowieso naartoe gegaan? Ook als ze bij senioren wel een kans hadden gekregen?

Ziet jullie club dan zelf niet dat ze met die eigen jeugd een heel end kunnen komen? Want als je wel die mogelijkheid hebt, dan moet je daar altijd voor gaan natuurlijk.
Oud 02-11-11, 13:30 Standaard   #48
AFCA

Iedereen wil graag dat de club (het eerste dus) op het hoogste landelijke amateurniveau meedoet en daarvoor is onze eigen jeugd gewoon niet breed en goed genoeg voor
Tja... Wij voetballen nu op een redelijk niveau (1e klasse), maar nog wel met een grote groep 'eigen' jongens. Maar er worden nu al steeds meer jongens van buitenaf gehaald, en vaak zijn dat gasten die prima bij onze club passen, maar ik, en met mij nog vele anderen, zien de club liever met eigen spelers lekker in de 3e klasse voetballen dan met jongens van buitenaf in de 1e.

Oud 02-11-11, 14:00 Standaard   #49
Dnarbys

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
[...]

Tja... Wij voetballen nu op een redelijk niveau (1e klasse), maar nog wel met een grote groep 'eigen' jongens. Maar er worden nu al steeds meer jongens van buitenaf gehaald, en vaak zijn dat gasten die prima bij onze club passen, maar ik, en met mij nog vele anderen, zien de club liever met eigen spelers lekker in de 3e klasse voetballen dan met jongens van buitenaf in de 1e.
Oké, maar met "iedereen" bedoelde ik in dit geval iedereen bij onze club. En hier in de regio zijn er ook vast en zeker clubs die net zoals jou liever met 11 eigen jongens in de 3e klasse ballen dan met 11 spelers uit alle uithoeken van Nederland in de 1e klasse. Zoals je bij jullie 'in de buurt' bijvoorbeeld ook Hoek hebt, die het bijna met alleen maar spelers van buitenaf doen/deden.

De spelers die hier van buitenaf worden gehaald passen veelal gelukkig ook goed bij onze club (enkele uitzonderingen daargelaten, maar dat hou je toch). De meeste spelers komen uit Friesland of Groningen en die weten wel ongeveer wat voor soort club wij zijn. De paar spelers die van veraf komen, die passen/pasten hier ook goed. Tien à vijftien jaar geleden speelde hier iemand uit Rotterdam. Die paste goed bij de club, kon goed met de mensen opschieten en zat zaterdag na de wedstrijd ook gewoon in de kantine. In de jaren nadat ie bij ons was vertrokken, kwam ie nog steeds een paar keer per jaar in Harkema om even bij de club te kijken. Voor Martijn Barto (uit Spijkenisse, speelde hier 4 jaar) en Jordy van Wijk (komt van Ter Leede uit Sassenheim) geldt hetzelfde.
Oud 02-11-11, 14:14 Standaard   #50
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]Dan is het een ander verhaal natuurlijk. In het geval van WHC weet ik niet hoe goed die jeugd daar is, maar als ik voor m'n eigen club spreek: hier wordt het wel geaccepteerd. Iedereen wil graag dat de club (het eerste dus) op het hoogste landelijke amateurniveau meedoet en daarvoor is onze eigen jeugd gewoon niet breed en goed genoeg voor. Ook niet gek natuurlijk. Want hoewel bij het eerste wel mensen uit andere dorpen komen kijken, spelen bij de jeugd bijna alleen maar jongens (en meisjes) uit Harkema zelf. Dan kom je niet veel verder dan 1 A-team, 1 B-team enzovoort. (Ik baal er zelf ook van dat mijn club niet meer denkwerk en geld in onze jeugdopleiding stopt. Als we samenwerken met clubs uit de regio, dan moet er toch wel heel wat mogelijk zijn, want er zit hier genoeg talent.)

Maar terug naar ROHDA. Als de jongens bij een profclub terecht kunnen, waren ze daar dan niet sowieso naartoe gegaan? Ook als ze bij senioren wel een kans hadden gekregen?

Ziet jullie club dan zelf niet dat ze met die eigen jeugd een heel end kunnen komen? Want als je wel die mogelijkheid hebt, dan moet je daar altijd voor gaan natuurlijk.
Nou ja, in de jeugd kiezen jongens er vaak nog voor om bij de club te blijven als ze naar GAE of Zwolle kunnen (al gaan sommige wel, het meerendeel niet). Paar vrienden hebben Twente destijds ook afgewezen omdat ze bij Rohda icm school toch meer kansen zagen. Later zien ze dat dus in rook opgaan omdat de club met 'versterkingen' komt die geen versterking blijken. De jongens in kwestie zijn dan al bij een andere club in de omgeving gaan ballen of hebben zich full-time op hun studie gericht. Zo zonde eigenlijk..

Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:32.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site