Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24-10-11, 21:02 Standaard   #1
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

De Primera División is altijd één van mijn favoriete buitenlandse competities geweest. De competitie was immers vrijwel altijd spannend, het voetbal over het algemeen goed en er was altijd een handvol ploegen die mee kon doen om de titel, of die zelfs won. Natuurlijk waren Barcelona en Real Madrid als traditionele top twee dominant, maar ze werden lang niet altijd kampioen. Atlético Madrid werd bijvoorbeeld in 1996 kampioen, Deportivo La Coruña in 2000 en Valencia in 2002 en 2004. Bovendien bereikte Valencia twee keer de finale van de Champions League, won de UEFA Cup en ook Deportivo en Villarreal haalden de halve finale van de CL. Naast het kampioenschap werd Superdepor in de jaren negentig en begin jaren nul maar liefst vier keer tweede en ook een club als Sociedad werd een keer tweede. Kortom: La Liga was spannend, het voetbal van goed niveau en Europees konden ook de subtoppers prima mee.

Ik heb echter het gevoel dat La Liga de laatste jaren in een negatieve spiraal zit. Barça en Real zijn weliswaar twee van de beste ploegen van dit moment, maar zowel de oorzaak als het gevolg daarvan doet de competitie geen goed. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat de clubs de tv-rechten individueel verkopen, dit in tegenstelling tot de andere topcompetities. Het verschil tussen de grote twee en de andere clubs is gigantisch: in 2009-2010 kregen Barcelona en Real ieder 140.000.000 euro, Atlético en Valencia (de nummers drie en vier) moesten het doen met "slechts" 42.000.000. De kleinste clubs kwamen niet verder dan 12.000.000. Ter vergelijking: de Engelse nummer één Manchester United kreeg in dit jaar 58.000.000, WBA (dat het minste geld uit tv-rechten kreeg) 35.000.000.

De verhoudingen in La Liga zijn dus ernstig zoek en dit heeft directe implicaties op de kwaliteit van de selecties van de clubs. Dit blijkt uit de eindstanden van de afgelopen twee seizoenen:

2010
1. FC Barcelona 99
2. Real Madrid 96
3. Valencia 71
4. Sevilla 63
5. Mallorca 62

2011
1. FC Barcelona 96
2. Real Madrid 92
3. Valencia 71
4. Villarreal 62
5. Sevilla 58

Het verschil tussen de top twee en de clubs daaronder is gigantisch en ondanks dat Levante nu even op kp gaat lijkt het er niet op dat het dit seizoen veel anders zal zijn. Het gevolg daarvan is dat La Liga minder interessant wordt, je weet van te voren vaak al dat Barça en Real gaan winnen, natuurlijk het gaat wel eens mis, maar over het algemeen is de vraag slechts met hoeveel ze winnen. Valencia en Atlético, de traditionele nummers drie en vier, hebben de aansluiting volledig verloren en niets wijst er op dat ze die op korte termijn kunnen hervinden. Integendeel zelfs, Barcelona en Real lijken alleen maar verder weg te lopen en hoewel ze op korte termijn alleen maar beter worden van de scheve verdeling van de tv-inkomsten denk ik dat het ze op termijn op kan gaan breken. Een competitie moet immers spannend zijn en kan op de lange duur niet overleven met slechts twee topclubs, op een ander niveau is Schotland daar een voorbeeld van, maar La Liga dreigt in de internationale top hetzelfde te overkomen. De competitie is daarom ernstig gebaat bij een herverdeling van de tv-inkomsten, uiteindelijk is dat ook goed voor Barcelona en Real Madrid, zelfs als ze daardoor iets van hun positie aan de internationale top prijs moeten geven. Hoe zien jullie dat?

Oud 24-10-11, 21:23 Standaard   #2
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Tizitl Bekijk bericht
[...]

Vind je?

Wij worden nog derde en spelen champions league, als je dat vergelijkt met waar Depor nu zit...
Valencia mag daar natuurlijk nooit tevreden mee zijn, natuurlijk was de periode aan het begin van de eeuw exceptioneel goed, maar een titel is nu zo goed als onmogelijk en dat is dieptriest.

Oud 24-10-11, 21:27 Standaard   #3

Tizitl's Voetbal Forum schermafbeelding

Even ter aanvulling hier: Het waren in de jaren 90 juist de overige clubs die het collectieve onderhandelen in La liga opbraken met de komst van kabeltv omdat zij zo meer tv-inkomsten kregen. Dit werd mede veroorzaakt omdat er sprake was van een nieuwe markt en kabelzender niet echt wisten hoeveel iedere club nu eigenlijk waard was. Nadat dit een aantal jaar aan de gang was en voor tv zenders inzichtelijker werd hoeveel welke club nou echt opleverde is langzaamaan de huidige steeds schevere verdeling ontstaan.

De spanning van de jaren 90 tot zeg 2005 is dus juist gevoed door tv-rechten.

Laatst gewijzigd door Tizitl; 24-10-11 om 21:41
Tizitl is offline   Met citaat reageren
Oud 24-10-11, 21:29 Standaard   #4

appelflap's Voetbal Forum schermafbeelding

In de laatste 25 jaar zijn Barcelona/Real Madrid maar 4x niet kampioen geworden. Maar vooral de laatste jaren is het gat tussen de nummer 3 eigenlijk veels te groot. Dit heb je te danken aan die achterlijke tv-rechten verdeling, dat gaat dus echt helemaal nergens over. Hierdoor zorg je ervoor dat de monopoly positie van Barcelona/Real Madrid bijna niet te verbreken is.
Het is al jaren gewoonweg niet meer spannend in de Primera Division, ik keek er vroeger wel eens naar maar nu eigenlijk echt totaal niet meer. Nu weet je toch wel wie kampioen gaat worden, en ik zie de komende jaren ook niet echt veranderen.
appelflap is offline   Met citaat reageren
Oud 24-10-11, 21:38 Standaard   #5
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door appelflap Bekijk bericht
In de laatste 25 jaar zijn Barcelona/Real Madrid maar 4x niet kampioen geworden. Maar vooral de laatste jaren is het gat tussen de nummer 3 eigenlijk veels te groot. Dit heb je te danken aan die achterlijke tv-rechten verdeling, dat gaat dus echt helemaal nergens over. Hierdoor zorg je ervoor dat de monopoly positie van Barcelona/Real Madrid bijna niet te verbreken is.
Het is al jaren gewoonweg niet meer spannend in de Primera Division, ik keek er vroeger wel eens naar maar nu eigenlijk echt totaal niet meer. Nu weet je toch wel wie kampioen gaat worden, en ik zie de komende jaren ook niet echt veranderen.
Helaas waar, ik volg het ook amper meer omdat je het allemaal wel kunt voorspellen. Afgelopen weekend zag ik heel toevallig het laatste kwartier van Barcelona en dat was leuk, maar dat is tegenwoordig helaas een zeldzaamheid. Dan kan het voetbal van Barcelona nog zo goed zijn, ik wil ook spanning zien als liefhebber.

Dit waren de mooie tijden.
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 24-10-11, 21:40 Standaard   #6
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door appelflap Bekijk bericht
In de laatste 25 jaar zijn Barcelona/Real Madrid maar 4x niet kampioen geworden.
Dat is waar, maar zoals in de OP al gezegd werd Depor een aantal keer tweede (en op een haar na kampioen), Valencia ook een paar keer, en zelfs Villarreal en Sociedad zijn tweede geworden. Dat is nu echter een utoptie, om maar te zwijgen over het kampioenschap.

Oud 24-10-11, 21:45 Standaard   #7

Overigens hebben bij een eerlijkere verdeling Real en Barca nog steeds 2,5 tot 3 keer zo veel inkomsten als Valencia enkel door andere activiteiten en staan ze beide in de top 5 van rijkste clubs. Dus of enkel de tv rechten aanpakken gaat helpen weet ik niet.
Oud 24-10-11, 21:45 Standaard   #8

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Dat is waar, maar zoals in de OP al gezegd werd Depor een aantal keer tweede (en op een haar na kampioen), Valencia ook een paar keer, en zelfs Villarreal en Sociedad zijn tweede geworden. Dat is nu echter een utoptie, om maar te zwijgen over het kampioenschap.
Depor op een penalty van het kampioenschap om precies te zijn
Oud 24-10-11, 21:47 Standaard   #9
Prima Deluxe.

Overigens hebben bij een eerlijkere verdeling Real en Barca nog steeds 2,5 tot 3 keer zo veel inkomsten als Valencia enkel door andere activiteiten en staan ze beide in de top 5 van rijkste clubs. Dus of enkel de tv rechten aanpakken gaat helpen weet ik niet.
Dan zal het voor Barcelona en Madrid wel een stukje moeilijker worden al hun toppers te behouden/ aan te trekken.
Oud 24-10-11, 21:47 sad   #10
Ik niet!

[...]

Depor op een penalty van het kampioenschap om precies te zijn
Djukic.

Oud 24-10-11, 21:48 Standaard   #11
Ik niet!

Niet volledig, maar het zal wel bijdragen aan een spannendere competitie. Barça en Real zullen vermoedelijk altijd de twee rijkste clubs blijven en (dus) de meeste titels winnen en dat is ook niet erg, maar het gat moet kleiner.

Oud 24-10-11, 21:52 Standaard   #12

[...]

Valencia mag daar natuurlijk nooit tevreden mee zijn, natuurlijk was de periode aan het begin van de eeuw exceptioneel goed, maar een titel is nu zo goed als onmogelijk en dat is dieptriest.
Dat weet ik zo net nog niet.

Valencia wordt niet genaaid op dit moment: Valencia zou bijvoorbeeld in een verdeling zoals in de Premier league enkele miljoenen MINDER krijgen dan nu het geval is. Aangezien er nu een klein probleempje is op het gebied van Financiën en ze die korting niet echt kunnen opbrengen zal Valencia ook nooit akkoord gaan met een wijziging om het eerlijker te maken, dan leveren ze immers zelf ook in.

Het deel wat er met deze toestand genaaid wordt zijn de clubs buiten de grote vier (Real, Barca, Valencia en Atletico) Die betalen deze ongein. En dan voornamelijk teams als Sevilla, Villarreal en Atletic. Die zouden onder een eerlijkere verdeling veel meer te besteden krijgen. Geld ook voor de onderste helft overigens.
Oud 24-10-11, 21:54 Standaard   #13
Ik niet!

[...]

Valencia wordt niet genaaid op dit moment: Valencia zou bijvoorbeeld in een verdeling zoals in de Premier league enkele miljoenen MINDER krijgen dan nu het geval is. Aangezien er nu een klein probleempje is op het gebied van Financiën en ze die korting niet echt kunnen opbrengen zal Valencia ook nooit akkoord gaan met een wijziging om het eerlijker te maken, dan leveren ze immers zelf ook in.
Maar het gat met Barcelona en Real zou aanzienlijk afnemen, die zouden veel meer inleveren dan Valencia en daar gaat het om: dat gat moet kleiner. Valencia levert hooguit een paar miljoen in, Real en Barcelona veel meer.

Oud 24-10-11, 21:58 Standaard   #14

[...]

Maar het gat met Barcelona en Real zou aanzienlijk afnemen, die zouden veel meer inleveren dan Valencia en daar gaat het om: dat gat moet kleiner. Valencia levert hooguit een paar miljoen in, Real en Barcelona veel meer.
Klopt Maar Barca en Real kunnen dat hebben en Valencia niet aangezien ze nog steeds meer uitgaven dan inkomsten hebben, tenzij er champions league gehaald word. Nu kunnen ze financieel niet met Barca en real concurreren maar de rest ook niet met Valencia.
Oud 24-10-11, 21:59 Standaard   #15

http://3.bp.blogspot.com/-9Ny_j4aaXG...400/laliga.jpg

Dit figuur geeft de verdeling aan in de systemen van andere competities.

Ik deel overigens je mening dat het anders moet, ik laat alleen zien dat het niet zo zwart-wit ligt in het geval van Valencia en Atletico.

Vooral Riog en Del Nido van respectievelijk Villarreal en Sevilla zijn behoorlijk stevig in hun kritiek tegen het systeem en ik deel dat wel, het is echter een klassiek gevalletje verdeel en heers.

Laatst gewijzigd door Tizitl; 24-10-11 om 22:06
Oud 24-10-11, 22:08 Standaard   #16
Ik niet!

Valencia heeft dus maar zeer beperkt nadeel van een herverdeling, het gat met Real en Barça zou daarentegen veel kleiner worden. Wat andere clubs komen dichterbij, maar dat lijkt me van secundair belang.

Maar goed, het gaat niet alleen om de tv-rechten, het gaat er eigenlijk vooral om dat het zo zonde is dat La Liga steeds minder interessant lijkt te worden en wat daar aan te doen is. Herverdeling van de tv-opbrengsten kan daar een rol in spelen, maar het is denk ik niet het enige.

Oud 24-10-11, 22:08 Standaard   #17
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik deel overigens je mening dat het anders moet, ik laat alleen zien dat het niet zo zwart-wit ligt in het geval van Valencia en Atletico.

Vooral Riog en Del Nido van respectievelijk Villarreal en Sevilla zijn behoorlijk stevig in hun kritiek tegen het systeem en ik deel dat wel, het is echter een klassiek gevalletje verdeel en heers.
Wat een levensgroot gat tussen Real/Barcelona en de rest Vind je het gek dat hun niet mee kunnen komen.

Oud 24-10-11, 22:09 Standaard   #18

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Blawh Bekijk bericht
[...]

Helaas waar, ik volg het ook amper meer omdat je het allemaal wel kunt voorspellen. Afgelopen weekend zag ik heel toevallig het laatste kwartier van Barcelona en dat was leuk, maar dat is tegenwoordig helaas een zeldzaamheid. Dan kan het voetbal van Barcelona nog zo goed zijn, ik wil ook spanning zien als liefhebber.

Rivaldo vs Valencia bicycle kick - YouTube

Dit waren de mooie tijden.
Valencia - Barcelona eerder dit seizoen was een goede pot voor de neutrale toeschouwer.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 24-10-11, 22:17 Standaard   #19
Prima Deluxe.

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]

Valencia - Barcelona eerder dit seizoen was een goede pot voor de neutrale toeschouwer.
Maar verwacht je dat het gat aan het einde van het seizoen kleiner dan 10 punten is? Ik denk het niet, dan kan het wel een leuke wedstrijd zijn, maar het kijkt toch anders vind ik.

Laatst gewijzigd door Blawh; 24-10-11 om 22:23
Oud 24-10-11, 22:20 Standaard   #20

Het EPL systeem is imo echt een perfect voorbeeld voor de verdeling van de tv rechten, de kloof is niet te groot tussen de clubs. Maar zoiets krijg je er toch nooit direct door, hier gaat echt vele jaren overheen totdat de verdeling weer iets wat normaler wordt.
Oud 24-10-11, 22:21 Standaard   #21

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Code:
1st-2nd 1st-4th 1st-last 4th-4th last
England 0.17 0.52 1.92 0.79 Spain 0.14 0.5 1.42 0.62 Italy 0.19 0.53 1.66 0.68 Germany 0.2 0.4 1.4 0.71 France 0.19 0.42 1.3 0.54 Portugal 0.27 0.72 1.68 0.64
De verhoudingen tussen teams in termen van punten per wedstrijd over de laatste tien jaar.

The Question: just how competitive is the Premier League? | Jonathan Wilson | Sport | guardian.co.uk

vb. de 0.17 betekent een gemiddelde van 0.17 punten verschil per wedstrijd tussen de nummers één en twee op de eindranglijst over de laatste 10 jaar van de Premier League.

Je ziet bijv. bij DLD dat de kampioen 1.4 punten per wedstrijd af zit van degradatie. Dat verduidelijkt o.a. waarom een Wolfsburg vorig jaar moest vechten tegen degradatie.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-10-11 om 22:23

Oud 24-10-11, 22:22 Standaard   #22
Ik niet!

[...]

Maar verwacht je dat het gat aan het seizoen kleiner dan 10 punten is? Ik denk het niet, dan kan het wel een leuke wedstrijd zijn, maar het kijkt toch anders vind ik.
Precies en dat is gewoon jammer. Als je dat vergelijkt met de Serie A, daar kunnen de grote clubs praktisch overal onderuit gaan en lijken de onderlinge verschillen kleiner dan ooit. De keerzijde van die medaille is dat de Italiaanse top momenteel achterblijft bij Barcelona en Real, maar qua competitie prefereer ik die spanning verre boven de huidige situatie in de PD.

Oud 24-10-11, 22:27 Standaard   #23

[...]

Precies en dat is gewoon jammer. Als je dat vergelijkt met de Serie A, daar kunnen de grote clubs praktisch overal onderuit gaan en lijken de onderlinge verschillen kleiner dan ooit. De keerzijde van die medaille is dat de Italiaanse top momenteel achterblijft bij Barcelona en Real, maar qua competitie prefereer ik die spanning verre boven de huidige situatie in de PD.
Ik vraag me af of het een keerzijde is. Natuurlijk, geld doet er toe maar in het verleden konden, zoals eerder gezegd, de Engelse en Duitse teams zich financieel ook niet meten met de Spaanse en Italiaanse topteams en waren ze toch de besten in Europa.

Andere factoren spelen misschien wel een belangrijkere rol dan geld...

Voor mij is er niet zo veel verschil tussen de PL en Primera. De PL heeft spannendere wedstrijden maar op het end van de rit zijn het ook maar twee of drie teams die mee doen om de prijzen. Het is een verschil dat in Engeland tenminste teams als Tottenham geen kannonenvoer zijn maar voor de rest houdt het daar wel mee op.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-10-11 om 22:29

Oud 24-10-11, 22:35 Standaard   #24
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Ik vraag me af of het een keerzijde is. Natuurlijk, geld doet er toe maar in het verleden konden, zoals eerder gezegd, de Engelse en Duitse teams zich financieel ook niet meten met de Spaanse en Italiaanse topteams en waren ze toch de besten in Europa.
Jawel, maar de kans dat een Italiaanse ploeg dit jaar de CL wint acht ik helaas niet zo groot. Hoewel je gelijk hebt als je stelt dat het ook weer niet overdreven moet worden, de laatste vijf seizoenen wonnen Italiaanse clubs twee maal de Champions League, zo extreem is het gat dus ook niet.

Oud 24-10-11, 22:36 Standaard   #25
Ik niet!

[...]

Voor mij is er niet zo veel verschil tussen de PL en Primera. De PL heeft spannendere wedstrijden maar op het end van de rit zijn het ook maar twee of drie teams die mee doen om de prijzen. Het is een verschil dat in Engeland tenminste teams als Tottenham geen kannonenvoer zijn maar voor de rest houdt het daar wel mee op.
Ik prefereer de PD nog steeds boven de PL, laat dat duidelijk zijn, maar mijn belangstelling neemt wel af.

Oud 24-10-11, 22:41 Standaard   #26

De EPL is minder florissant dan het lijkt als je het eerste plaatje zo ziet.

Uiteindelijk hebben die clubs daarom ook niet zoveel in de melk te brokkelen, in de machtsverhoudingen weegt dat toch door.

Oud 24-10-11, 22:43 Standaard   #27

[...]

Jawel, maar de kans dat een Italiaanse ploeg dit jaar de CL wint acht ik helaas niet zo groot. Hoewel je gelijk hebt als je stelt dat het ook weer niet overdreven moet worden, de laatste vijf seizoenen wonnen Italiaanse clubs twee maal de Champions League, zo extreem is het gat dus ook niet.
Ik heb het specifieker over de periode 1970-1985 (tot 1990 misschien wel). De Italiaanse en Spaanse topteams staken er financieel bovenuit maar toch wonnen de Duitsers en Engelsen vaker. Vanaf 1985 begon het te kantelen maar nog steeds deden de Duitse teams, ondanks een inferieure financiële positie, het over de linie beter.

Oud 24-10-11, 22:45 Standaard   #28

[...]

Ik prefereer de PD nog steeds boven de PL, laat dat duidelijk zijn, maar mijn belangstelling neemt wel af.
Dat snap ik, zoals ik aan geef. Wat ik bedoel is dat bij beiden de titelrace niet zo spannend is maar wat de EPL nog voor heeft, en waar je ook in de OP op doelt, is dat daar de wedstrijden nog wedstrijden zijn.

Oud 24-10-11, 22:47 Standaard   #29
Ik niet!

[...]

Dat snap ik, zoals ik aan geef. Wat ik bedoel is dat bij beiden de titelrace niet zo spannend is maar wat de EPL nog voor heeft, en waar je ook in de OP op doelt, is dat daar de wedstrijden nog wedstrijden zijn.
Daar heb je wel gelijk in ja.

Oud 24-10-11, 22:48 Standaard   #30

Ter vergelijking: de Engelse nummer één Manchester United kreeg in dit jaar 58.000.000, WBA (dat het minste geld uit tv-rechten kreeg) 35.000.000.
Waar heb je dit vandaan?

Ik kom op andere getallen uit als ik even google..

Oud 24-10-11, 22:49 Standaard   #31

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Maar verwacht je dat het gat aan het einde van het seizoen kleiner dan 10 punten is? Ik denk het niet, dan kan het wel een leuke wedstrijd zijn, maar het kijkt toch anders vind ik.
Daar heb ik me al een tijdje bij neergelegd. Des te leuker dat Valencia weer een 'ouderwets' goed speelde tegen Barcelona.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 24-10-11, 22:49 Standaard   #32
Ik niet!

[...]

Waar heb je dit vandaan?
Uit de OP van dit topic:

Televisieinkomsten Eredivisie en buitenlandse competities: Wat levert het de clubs op?

Oud 24-10-11, 22:49 question   #33
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Loopt het aantal doelpunten terug, wat ik denk?

Oud 24-10-11, 22:50 Standaard   #34
Ik niet!

Ik heb overigens een foutje gemaakt, ik had Middlesbrough niet genoemd omdat zij toen in het Championship speelden, maar dat gold voor WBA evenzeer.

Oud 24-10-11, 23:30 Standaard   #35

[...]

Daar heb je wel gelijk in ja.
Daarin zou het wel erg helpen, vooral voor de onderste helft is het een flinke stijging in de inkomsten als er eerlijker verdeeld wordt dus dan zul je ook minder kanonnenvoer aantreffen en wat meer echte wedstrijden krijgen.

Wat ik hier nog wel een beetje mis is dat de crisis in Spanje dit ook wel uitvergroot. Waar Real en Barca namelijk veel inkomsten uit het buitenland halen lukt dat andere clubs in veel mindere mate. Dat had Valencia overigens ook moeten kunnen maar in de succesjaren lag de marketingkant te slapen waardoor de inkomsten niet echt gestegen zijn. Maar zeker onderaan in La liga en in de Segunda is het financieel gezien echt een ramp hoe veel clubs er voor staan.
Oud 25-10-11, 04:13 Standaard   #36
Hup Holland!

Ik denk dat je maar moeilijk om de marktwerking heen kan. Zelfs al zou je het EPL systeem hanteren kwa uitbetaling tv-rechten dan uit die nieuwe verhouding in miljoenen zich niet 1 op 1 in kwaliteit van de clubs. Barcelona en Real blijven dan alsnog ver aan de top, genoeg om de topspelers te kunnen halen en betalen. Dus de kwaliteit van die teams zal er niet op achteruit gaan. Dit terwijl de extra miljoenen bij de teams er onder niet bij elk team kan zorgen voor een kwaliteitsinjectie. De spelers daarvoor moeten er namelijk ook wel zijn op de markt. Er zijn geen honderden spelers van het niveau sub-top. Hooguit dat er wat meer spelers voor een Villarreal kiezen ipv een Everton, maar dan wordt het dus weer bij een andere competitie weggeplukt en krijg je daar weer schevere machtsverhoudingen.

Clubs als Barcelona en Real hebben wereldwijd ongekend veel fans en zij trekken nou eenmaal verrweg de meeste kijkers. Logische marktwerking dan dat zij het gross van de tv-rechten en merchandise inkomsten etc hebben.

Je kan dan als bond wel kunstmatig de gelden gaan verdelen en geld praktisch schenken aan de mindere clubs. Waar ook zeker wel wat voor te zeggen valt, zonder die clubs geen competitie. Maar dat er in deze wereld slechts plaats is voor een paar wereldwijde grote clubs die daarmee als een magneet nog meer rijkdom aantrekken kan je vrij weinig tegen doen met tv-gelden e.d. Dan zou je moeten beginnen met maximum budgetten voor clubs zodat zij het puur van jeugdopleiding en scouting moeten hebben.

Hoe dan ook zijn er niet genoeg spelers van topkwaliteit om de subtop van te voorzien. En de huidige top die hen in de selectie hebben zullen niet zomaar vallen, ookal haal je 100 miljoen van ze af... dan heeft dat of geen effect of een rijke arabier ziet zn kans om de nieuwe rijkste club te worden en dan ben je net zo ver van huis.

Je zal in huidige commerciële voetbal altijd een paar giganten hebben. Zoals in zoveel markten is dat de trend. Neem bedrijven als Google, Intel, Apple en Coca Cola.

En je kan die giganten wel weer klein maken, zodat het type teams waar wereldwijd mensen zich mee willen associeren omdat ze één van de grootste zijn verdwijnen in de massa van tig gelijke clubs die dan vooral nog regionale supporters zullen hebben en die nog maar 1 of 2 sterspelers hebben met een paar middelmatige om hun heen... maar of we daar blij van worden... misschien wel, maar misschien kan je dan net zo goed je hart storten in de zaterdag amateurklasse.
Espabilado is offline   Met citaat reageren
Oud 25-10-11, 10:29 Standaard   #37

Oorspronkelijk geplaatst door Espabilado Bekijk bericht
En je kan die giganten wel weer klein maken, zodat het type teams waar wereldwijd mensen zich mee willen associeren omdat ze één van de grootste zijn verdwijnen in de massa van tig gelijke clubs die dan vooral nog regionale supporters zullen hebben en die nog maar 1 of 2 sterspelers hebben met een paar middelmatige om hun heen... maar of we daar blij van worden... misschien wel, maar misschien kan je dan net zo goed je hart storten in de zaterdag amateurklasse.
Ik denk dat we daar zeker blij van worden. Als ze nou eens beginnen met het aantal buitenlanders te maximeren.

Jij denkt dat het voetbal dan achteruit gaat maar ik denk juist van niet. Als je het combineert met minder wedstrijden dan zul je zien dat al die topspelers hun stempel kunnen drukken, ze kunnen laten zien wat ze waard zijn ipv dat ze op de bank zitten of derde viool moeten spelen achter twee andere supertalenten.
Van meer competitie, meer weerstand worden spelers ook beter, dat ontbreekt nu. Verder is het zo dat het verloop van spelers nu ontzettend hoog ligt bij clubs; dat kan niet goed zijn voor het spelniveau en je ziet dan ook weinig echt ingespeelde teams.

Wanneer je je competetief voordeel niet meer kunt halen uit het lukraak kopen van spelers en het doelbewust verzwakken van de concurrentie (bij Bayern is dat jarenlang bewust beleid geweest; in de jaren 90 tot nu dacht men 'als we de topspelers in de kicker-ranking kopen, dan verzwakken we de rest'!), dan zul je het ergens anders moeten zoeken... In beter voetbal, positiespel bijvoorbeeld...

Een voorbeeld: het armlastige Dortmund...

Oud 25-10-11, 10:44 Standaard   #38
Ik niet!

[...]

(bij Bayern is dat jarenlang bewust beleid geweest; in de jaren 90 tot nu dacht men 'als we de topspelers in de kicker-ranking kopen, dan verzwakken we de rest'!), .
Dat vind ik wel interessant, heb je daar ergens meer informatie over?

Oud 25-10-11, 10:56 Standaard   #39

[...]

Dat vind ik wel interessant, heb je daar ergens meer informatie over?
Bayern - Die wahre geschichte.

Heb even gegoogled, en het staat ook in een bedrijfskundig stuk (waarvan ik moet kotsen maar ze bevestigen het nog eens):

Due to the activities of Hoeness and Breitner, Bayern was again way ahead of its
competitors in terms of modern managerial practices. On the field itself, Bayern was
also unique and innovative in playing by the so-called “Pal system”, a relatively
complex tactical method named after its inventor, Bayern’s coach (1979-1983) Pal
Csernai. Breitner strongly believed that in order to succeed, a clear hierarchy was
needed in the team. Csernai cooperated, and a new “Achse” was created, which
included midfield player Breitner and striker Rummenigge – Germany’s best player
and top goal-scorer in the beginning of the 1980’s. The “Breitnigge-Achse” laid the
basis for Bayern to again become a top team in both Germany and Europe. However,
additional good players were also required to strengthen the “weak links” in the team.
Bayern began an aggressive policy of acquiring new players, which is still being
practiced by the club today. More specifically, not only young, talented players are
acquired, but often expensive established stars – frequently from the direct (potential
and/or actual) rivals of Bayern in the competition with them for either the German
championship or for regional hegemony. As in the case of Maccabi Tel Aviv, this supposed
“destroy the enemy” policy (of course, Bayern never admitted its existence) was
often accused of being both immoral and destructive to German football by the
German public, but it has been highly functional for Bayern.
http://web.macam.ac.il/~galiliy/ejss1.pdf

Zij hebben het van een andere auteur, schulze-marmeling maar in het boek dat ik heb geeft Hoeness toe dat het agressieve aankoopbeleid in de jaren 80 en 90 een "zwaard was dat aan twee kanten snijdt" .

Oud 25-10-11, 11:19 Standaard   #40

Echter, in het boek dat ik heb legt men de cesuur bij de jaren 90 daar Bayern in de jaren 80 in de financiële problemen zat. Toen de betaaltelevisie zijn intrede deed groeiden de bomen opeens tot in de hemel en konden ze van alles en iedereen aankopen... voor een paar jaar.

Oud 25-10-11, 11:26 Standaard   #41
Ik niet!

daar Bayern in de jaren 80 in de financiële problemen zat.
Gek eigenlijk want qua titels was dat volgens mij een erg succesvol decennium voor Bayern, met name de tweede helft.

Laatst gewijzigd door Plato; 25-10-11 om 11:28

Oud 25-10-11, 11:37 Standaard   #42

[...]

Gek eigenlijk want qua titels was dat volgens mij een erg succesvol decennium voor Bayern, met name de tweede helft.
Ja, maar het was een duur decennium en de verkoop van Lothar Matthaus zat hem niet zozeer in dat Matthaus graag in Italië wilde spelen maar ook omdat de salarishuishouding uit de bocht was gevlogen. Je ziet dan ook dat Bayern daarna weer wat magere jaren kende met een aantal ondermaatse spelers en dat ze moeite hadden het vertrek van toppers als Reuter, Kohler etc. op te vangen. Dit veranderde weer langzamerhand rond 1992/1993.

Oud 25-10-11, 11:43 Standaard   #43

Zoals ik al eerder zei: helaas zien we dat steeds minder, het werkt wel zo verfrissend als clubs hoogmoedig worden na successen

Oud 25-10-11, 20:08 Standaard   #44
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Weet niet waar ik deze moet plaatsen maar is wel fucking interessant: Europe’s football imbalances at Alexej Behnisch

Oud 25-10-11, 21:20 Standaard   #45

Interessant Palmboom!

Zag ook dit voorbij komen, best wel relevant voor dit topic.
Spain’s unequal TV income at Alexej Behnisch

Hier zie je ook echt pas goed de absurd scheve verdeling op het gebied van tv rechten.
Oud 25-10-11, 21:30 Standaard   #46
Ja, dan vraag je er toch gewoon om

Oud 25-10-11, 21:31 Standaard   #47
Hoelang is dit al zo? Vanaf 08/09?

Oud 25-10-11, 21:32 Standaard   #48
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door El Pistolero Bekijk bericht
Hoelang is dit al zo? Vanaf 08/09?
Wat?

Oud 25-10-11, 21:33 Standaard   #49
Deze aparte verdeling van de TV-gelden?

Oud 25-10-11, 21:36 Standaard   #50
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door El Pistolero Bekijk bericht
Deze aparte verdeling van de TV-gelden?
Al geruime tijd, maar er is geen sprake van een verdeling, ze verkopen hun rechten allemaal apart.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:31.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site