Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 05-10-11, 19:01 Standaard   #1
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

De laatste jaren zijn vaak negatieve geluiden te horen van spelers, trainers en andere figuren uit de voetbalwereld omtrent de in hun ogen overvolle speelkalender van clubs. Spelers moeten opdraven in de nationale competitie, bekerwedstrijden, Europese confrontaties en soms een halve wereldreis ondernemen voor een interland. Er wordt weleens geopperd dat de doordeweekse confrontaties in Europa ten koste gaan van de prestaties in de eigen competitie. Geldt dit ook daadwerkelijk voor de vier Nederlandse clubs die de afgelopen jaar het meest regelmatig Europees voetbal speelden? Forumbezoeker Blawh zocht het uit.......

WijZijnVoetbal.nl - Nederlandse clubs na een Europese wedstrijd
Jasper is nu online   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 05-10-11, 21:52 Standaard   #2
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Een verklaring zou kunnen zijn dat PSV meer (op papier) makkelijkere wedstrijden speelde na een Europese wedstrijden, maar dat valt reuze mee. Ook tegen lastige tegenstanders presteerden ze aardig. PSV heeft trouwens de laatste 31 competitiewedstrijden na een midweekse wedstrijd in Europe niet meer verloren. Dat staat enigzins haaks op de kritiek die je vorig seizoen regelmatig hoorde, namelijk dat Rutten de ploeg niet meer kan inspireren.
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 05-10-11, 22:46 emo   #3
Drums

Wat Ajax betreft slaan die resultaten in ieder geval de spijker op z'n kop.
Las laatst nog een post van iemand in het Ajax-topic: Geen enkele trainer heeft Ajax de afgelopen zeven jaar aan het voetballen gekregen na een Europese wedstrijd
Oud 05-10-11, 22:48 Standaard   #4
Drums

Oorspronkelijk geplaatst door Blawh Bekijk bericht
Een verklaring zou kunnen zijn dat PSV meer (op papier) makkelijkere wedstrijden speelde na een Europese wedstrijden, maar dat valt reuze mee. Ook tegen lastige tegenstanders presteerden ze aardig. PSV heeft trouwens de laatste 31 competitiewedstrijden na een midweekse wedstrijd in Europe niet meer verloren. Dat staat enigzins haaks op de kritiek die je vorig seizoen regelmatig hoorde, namelijk dat Rutten de ploeg niet meer kan inspireren.
Weet je zo uit je hoofd nog welke wedstrijden het waren die ze speelden in 2008/09, toen ze die belabberde serie met 0,83 punt per duel neerzetten?
Oud 05-10-11, 23:19 Standaard   #5
Prima Deluxe.

AZ, NEC, Heerenveen en Vitesse uit.
Roda JC en De Graafschap (enige overwinning) thuis.

Bij de kampioen werd er verloren, maar tegen 4 ploegen uit het rechterrijtje moet je natuurlijk meer dan 1 overwinning (thuis tegen de nr. 17) boeken als PSV zijnde.
Oud 05-10-11, 23:52 Standaard   #6

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Even een hele domme opmerking van me: misschien is het beter om te kijken naar of teams doordeweekse wedstrijden spelen (voor de beker oid). Misschien krijg je dan een ander patroon.

Oud 06-10-11, 00:26 Standaard   #7
L'aeroplanino + Totti _O_

DMJN's Voetbal Forum schermafbeelding

Blawh

Blijft toch iets waar je moeilijk een vinger op kan leggen. Maar die 2-2 van Twente is wel een duidelijk voorbeeld van een gebrek aan scherpte en concentratie.

Oud 06-10-11, 00:32 Standaard   #8
Drums

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Even een hele domme opmerking van me: misschien is het beter om te kijken naar of teams doordeweekse wedstrijden spelen (voor de beker oid). Misschien krijg je dan een ander patroon.
Als je naar bekerwedstrijden gaat kijken verwacht ik inderdaad een iets ander patroon. Het niveau ligt veel minder hoog, de vier genoemde clubs spelen doorgaans tegen teams die zwakker zijn waardoor zij dus niet gedwongen zijn alles te geven en op de toppen van hun kunnen te spelen. Daarnaast krijgen er regelmatig spelers rust omdat er niet zoveel waarde aan de beker wordt gehecht als aan Europees voetbal, toch een grote bron van inkomsten. Ten derde wordt er niet zo'n zware reis ondernomen als bij een Europese wedstrijd het geval kan zijn en tot slot komen de bekerwedstrijden minder frequent voor.
Oud 06-10-11, 17:58 thumb up   #9
AFCA

Riro's Voetbal Forum schermafbeelding

Kijk, dit zijn nou leuke onderzoekjes voor de FP!

Riro is offline   Met citaat reageren
Oud 06-10-11, 18:03 thumb up   #10
Anima a Lodeiro.

El Cid's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Riro Bekijk bericht
Kijk, dit zijn nou leuke onderzoekjes voor de FP!
Eens. Bizar die verschillen tussen AZ/Ajax en Twente/PSV.
El Cid is offline   Met citaat reageren
Oud 06-10-11, 18:07 Standaard   #11

Breach's Voetbal Forum schermafbeelding

Ajax won vorig jaar slechts 7 v/d 14 wedstrijden na een Europees duel. Waarvan er 3 tegen de nummers 16, 17 en 18 van de uiteindelijke ranglijst. En in totaal verloor Ajax in 12 wedstrijden punten.

Maar goed, dat is bij Ajax elk jaar zo. En er is sinds Van Gaal in '96 geen enkele trainer die dat voor elkaar krijgt.

Breach luistert >>>> http://www.last.fm/user/Breach20 <<<<
Breach is offline   Met citaat reageren
Oud 06-10-11, 18:22 Standaard   #12
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Jammer dat er niet mee genomen wordt tegen welke teams ze spelen (in Nederland en Europees) dat heeft er ook wel wat mee te maken.

Oud 06-10-11, 18:24 Standaard   #13
Drums

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom Bekijk bericht
Jammer dat er niet mee genomen wordt tegen welke teams ze spelen (in Nederland en Europees) dat heeft er ook wel wat mee te maken.
Het moet wel een beetje overzichtelijk blijven natuurlijk

Maar ik denk dat Blawh wel een overzicht beschikbaar heeft dat jouw vraag beantwoordt en hier gepost kan worden?
Oud 06-10-11, 18:27 Standaard   #14
SuperPalmboom

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
[...]

Het moet wel een beetje overzichtelijk blijven natuurlijk

Maar ik denk dat Blawh wel een overzicht beschikbaar heeft dat jouw vraag beantwoordt en hier gepost kan worden?
Dat hoop ik wel, want aan een onderzoek zonder de ruwe data heb je niet veel.

Oud 06-10-11, 19:19 thumb up   #15
Prima Deluxe.

Heb ik wel, maar heb ze hier niet bij de hand. Als ik er aan denk zal ik ze posten als ik op de juiste plek ben.

Het is overigens niet zo dat PSV alleen maar makkelijke wedstrijden heeft gehad na een Europese wedstrijd. Desondanks zijn ze al 31 competitiewedstrijden (nadat ze eerst een midweekse Europese wedstrijd speelden) ongeslagen.

Had het tabelletje ook al in het PSV-topic geplaatst.

Feyenoord, AZ, Ajax, Twente en nog genoeg andere lastige (uit)wedstrijden die je niet eventjes met twee vingers in de neus wint.

Laatst gewijzigd door Blawh; 06-10-11 om 19:24
Oud 06-10-11, 19:35 Standaard   #16

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Je kan beter een lastige tegenstander hebben, bij voorkeur 1 die ook Europees heeft gespeeld. Potjes tegen pakweg de Graafschap of Excelsior zijn het lastigst.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 06-10-11, 21:41 Standaard   #17

Ubenst's Voetbal Forum schermafbeelding

Ja en dat heb ik gezien Zondag.. Sjonge jonge

Oud 04-11-11, 07:51 Standaard   #18
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

Toeval dat er in De Pers een heel stuk staat over dit onderwerp?
RayMania is offline   Met citaat reageren
Oud 04-11-11, 08:32 Standaard   #19
SuperPalmboom

Opvallend idd, maar de conclusie van Jasper met betrekking tot AZ komt niet overeen met dat stukje.

Oud 04-11-11, 09:24 Standaard   #20

Is dat stuk hier te plaatsen?
Oud 04-11-11, 11:55 Standaard   #21
SuperPalmboom

Naweeën van Europa zijn Ajaxkwaal

FC Twente en AZ doen dit weekend goede zaken. Grote kans dat PSV en Ajax punten morsen. Gevolg van Europese wetgeving.

In de Nederlandse eredivisie doet een hardnekkig verhaal de ronde. Luister maar naar de volgende trainers. Frank de Boer: ‘We zijn moe.’ Fred Rutten: ‘Je komt het elke keer weer tegen in zo’n cyclus dubbele wedstrijden.’ Twee uitspraken gedaan ná een midweekse ontmoeting in Europees verband, in de aanloop náár een competitiewedstrijd. Grote kans dat enkele oefenmeesters van de Nederlandse Europagangers vandaag en morgen vergelijkbare teksten voortbrengen.

De kern van de mythe: een doordeweeks programma in Europa heeft een negatieve invloed op de eerstvolgende competitiewedstrijd. Want zo’n ontmoeting in Europa gaat voetballers niet in de koude kleren zitten. Ze zouden moe zijn. Is het niet fysiek, dan wel mentaal. Sta je een paar dagen later toch op een andere manier aan de aftrap van een competitiewedstrijd. Ongeconcentreerd. Onscherp. Vermoeid. En dan gaat die Europa- of Champions League-wedstrijd ook nog eens ten koste van kostbare trainingsuren.

Het verhaal is zelfs zo hardnekkig, dat sommige trainers stiekem blij zijn dat ze dit seizoen geen Europese krachtmetingen hebben. Luister maar naar Ronald Koeman, enkele weken geleden. ‘Ik heb nu de tijd dingen neer te zetten en goed te trainen met de spelers van Feyenoord. Dat merk je niet direct, maar als het seizoen vordert, verwacht ik dat wij frisser voor de dag komen. Wij hebben geen dubbel programma en ik kan veel werken met onze talenten.’

Gevolgen

Tijd om de proef op de som te nemen. Wat zijn de gevolgen van voetballen in Europa voor de titelkandidaten van de Nederlandse eredivisie? De laatste post-internationale speelronde – twee weken terug – voorspelde weinig goeds. Ajax, FC Twente en PSV morsten met een gelijkspel twee punten. Alleen AZ pakte tegen Roda JC de hoofdprijs.

De laatste vijf seizoenen speelden deze vier topclubs – gemeten vanaf de groepsfase van Europa- of Champions League – in totaal 140 internationale wedstrijden. Gedurende die jaargangen was PSV met 48 duels Nederlands meest actieve vertegenwoordiger. Met Ajax als goede tweede: 36 Europese ontmoetingen.

Maar de midweekse wedstrijden doen de twee traditionele topclubs geen goed (zie kader). PSV houdt de schade beperkt. Gemiddeld pakken de Eindhovenaren 0,1 punt minder tijdens competitiewedstrijden ná een Europees duel. Zónder Europese verplichtingen had het elftal van Fred Rutten de titel in theorie vorig seizoen dus ook niet gegrepen.

In Amsterdam zijn de verschillen gigantisch. Na een internationaal duel presteert Ajax aantoonbaar slechter. Gemiddeld 0,83 punt, om precies te zijn. Had Ajax de laatste vijf seizoenen de verschillen ook maar een beetje beperkt gehouden, dan had de club die begeerde derde ster al veel eerder in bezit gehad. En dan was de beslissingswedstrijd tegen FC Twente van vorig seizoen niet meer dan een droge seizoensafsluiter geweest.

Tot zover de mythe. Want AZ en FC Twente bewijzen dat het wél kan – presteren na een Europees duel. Sterker nog, beide pakken gemiddeld meer punten na een midweeks programma in Europa. In Enschede zijn de verschillen bijna verwaarloosbaar: 0,07 punt. In Alkmaar zijn de verschillen groter: gemiddeld 0,24 punt.

Over de werkwijze van AZ-trainer Gertjan Verbeek wordt nog steeds wel eens lacherig gedaan. Te veel gericht op het fysieke, luidt het vooroordeel. Maar de statistieken bewijzen zijn gelijk. Sinds zijn komst naar AZ speelde de club acht Europese wedstrijden, nota bene altijd op een donderdag. Tijdens de weekends die volgden pakte het elftal met zeven zeges en één gelijkspel bijna de volle buit. Zo gek is die werkwijze van Verbeek dus niet.

Uitputten

Natuurlijk spelen andere factoren ook een rol. Denk aan de zwaarte van de tegenstander ná een Europese wedstrijd, aan eventuele onrechtvaardige beslissingen van een scheidsrechter. Maar de cijfers liegen niet. AZ en FC Twente ontkrachten de mythe. Zij tonen aan dat een voetballer in staat is twee wedstrijden in één week te spelen, zonder dat de resultaten daar onder lijden.

Inspanningsfysioloog Raymond Verheijen heeft zich dit jaar al uitgelaten over de wijze waarop enkele ?eredivisionisten hun voetballers uitputten. Volgens de voormalig rechterhand van Guus Hiddink mag het aantal wedstrijden geen reden zijn voor vermoeidheidsverschijnselen. Kwestie van de juiste trainingsopbouw. Deze cijfers zijn deels ook een bevestiging van zijn gelijk. PSV en in het bijzonder Ajax moeten zichzelf vragen stellen over de wijze waarop ze hun spelers fysiek, maar ook mentaal prepareren.

Naweeën van Europa zijn Ajaxkwaal - DePers.nl

Oud 04-11-11, 11:59 sunglasses   #22
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Trendbreuk zondag.

Oud 04-11-11, 17:22 Standaard   #23
Drums

Ik ga de verschillen tussen dat artikel en het FP-artikel morgen eens bekijken maar zal vast een gevalletje zijn van het is maar hoe je de stats gebruikt.
Oud 04-11-11, 21:40 attention   #24
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik kan me niet voorstellen dat ze deze hele grafiek niet hebben gezien gedurende hun research in 'hun' stuk, al valt zoiets natuurlijk moeilijk hard te maken

Oud 06-11-11, 18:26 Standaard   #25
SuperPalmboom

Kickje, iedereen wint behalve Ajax. De conclusie dat Ajax weer niet wint na een Europese wedstrijd klopt dus weer.

Oud 06-11-11, 18:34 Standaard   #26
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom Bekijk bericht
Kickje, iedereen wint behalve Ajax. De conclusie dat Ajax weer niet wint na een Europese wedstrijd klopt dus weer.
Iedereen heeft een makkelijke thuiswedstrijd op papier, behalve Ajax, Iedereen speelt om 14:30/16:30, behalve Ajax. Die conclusie klopt ook weer .
RayMania is offline   Met citaat reageren
Oud 06-11-11, 18:35 Standaard   #27
L'aeroplanino + Totti _O_

DMJN's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind het moeilijk een relatie te vinden als Ajax CL speelt en dus vanaf woensdag veel tijd heeft om te herstellen, daarnaast geen vlieguren in de benen deze keer. Plus, Utrecht uit is altijd lastig, daar zie ik eerder de oorzaak in... Ajax had thuis ook wel van Heracles, ADO en DGS gewonnen.

Oud 06-11-11, 18:39 Standaard   #28
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Op papier misschien.. maar in de praktijk is Heracles dit seizoen een lastig te kraken noot en is Utrecht geen schim van wat het kan zijn. Alleen AZ en Twente hadden een redelijk eenvoudige thuispot. Al kon je dat gezien het vorige seizoen ook niet weten bij het samenstellen van de programma's.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is offline   Met citaat reageren
Oud 07-11-11, 01:55 Standaard   #29
Drums

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac Bekijk bericht
Op papier misschien.. maar in de praktijk is Heracles dit seizoen een lastig te kraken noot en is Utrecht geen schim van wat het kan zijn. Alleen AZ en Twente hadden een redelijk eenvoudige thuispot. Al kon je dat gezien het vorige seizoen ook niet weten bij het samenstellen van de programma's.
Mja, dat boeit geen kut want voor Utrecht is dit de wedstrijd van het jaar.
Oud 07-11-11, 08:37 Standaard   #30

Oorspronkelijk geplaatst door RayMania Bekijk bericht
[...]

Iedereen heeft een makkelijke thuiswedstrijd op papier, behalve Ajax, Iedereen speelt om 14:30/16:30, behalve Ajax. Die conclusie klopt ook weer .
Je zou inderdaad het speelschema ook mee moeten nemen, maar ik kan me niet voorstellen dat Ajax in álle gevallen een lastige uitwedstrijd heeft gehad en AZ/Twente nooit.
Oud 07-11-11, 08:59 Standaard   #31
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
[...]

Mja, dat boeit geen kut want voor Utrecht is dit de wedstrijd van het jaar.
Voor elke ploeg is blijkbaar Ajax thuis de wedstrijd van het jaar, maar toch kan Ajax daar al jaren niet mee om gaan.. vreemd.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:24.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site