![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Ik in al mijn wazigheid zat gisteren weer met een 'puzzeltje' in mijn kop. Ik herinnerde me opeens een studio sport filmpje van een paar weken geleden waar een man die aan het Welshe rugby-team was verbonden de stelling poneerde dat voetballers inefficiënt en ineffectief lopen en er nog een hoop te verbeteren valt. Dit is dat filmpje (zo op het einde):
NOS Sport - "Veel winst te halen op looptechniek" De spaarzame voorbeelden van (Nederlandse) voetballers die volgens hem wel goed bewogen waren Gullit, Cruijff en Bergkamp. Ik vond het een interessante opmerking want kennelijk is 100 jaar voetbalhistorie, bakken met geld en een enorme populariteit niet genoeg geweest om dit soort basale zaken te optimaliseren. Nu is hij mijzelf ook al eerder opgevallen dat het 'gespartel' van een Arjen Robben nergens op lijkt. Maar tegelijkertijd zie je bij de beste en snelste dribbelaars in de geschiedenis, en van dit moment, enorm veel variatie in looptechniek. Een Messi loopt anders dan een Ronaldo (kies zelf uit welke) of een Cruijff bijvoorbeeld. Met een schuin oog zie je wel overeenkomsten: Messi's wijze van bewegen kent een gelijkenis met die van Ortega, Aguero en Suarez. Del Piero's wijze van bewegen leek met een schuin oog op die van Baggio en Mehmet Scholl. Weer anderen zoals Cruijff (hoge kniehef, veel airtime) en Ronaldo (benen blijven min of meer voor de romp uitbewegen) kennen op het eerste oog voor mij geen gelijken. Dus wat is nou voor een voetballer, en laat ik de begenadigde dribbelaars (maximale controle over de bal op een zo hoog mogelijke snelheid) als maatstaf nemen, de 'beste' loopstijl? Ik zet dit tussen aanhalingstekens omdat mijn verstand ook wel zo ver reikt dat het 'beste' af hangt van de omstandigheden, lichaamsbouw, sterke en zwakke punten kent (bijv. stabiliteit versus wendbaarheid versus topsnelheid) en belasting (kan het lichaam het aan?). Hoe dan ook, ben benieuwd naar jullie visie en kennis hierover. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Of het beter is weet ik niet, maar ik vind de manier van Cristiano Ronaldo wel sierlijk. Chadli heeft dat ook over zich.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Litmanen kon op het oog ook niet lopen, zag er niet uit. Maar we weten allemaal hoe goed hij was
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Op Nikes
__________________ AFCA | Celtic | Nottingham Forest Breach luistert >>>> http://www.last.fm/user/Breach20 <<<< |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
En Robben natuurlijk, die opnieuw moest ''leren lopen''
__________________ SuikerBrood cukor chlieb sukkerbrød сахар хле pan de azúcar Zucker Brot cukr chléb pain de sucre chleb cukru pão de açúcar socker bröd şeker ekmek Sûkerbôle. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dat filmpje van de NOS ging meer over dat je met een andere looptechniek zo een paar tienden op 100 meter sprint kan bijschaven. Logisch ook, want in de loopbaan van een voetballer, en zeker in de jeugd, wordt er nauwelijks tot niet aan gewerkt.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Niet zo lang geleden was er ook een keer een item op Ajax TV of gewoon bij de NOS over Eriksen. Daar waren ze ook intensief bezig met het veranderen van de loopstijl van Eriksen. Ik ga het ff opzoeken.
__________________ Real Madrid CF | Andy Roddick | Juan Martin del Potro | Gonzalo Higuaín | AFC Ajax
413 |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Peter Wisgerhof heeft het beste loopje
__________________ Futbol es un sentimiento, no puedo parar. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ronaldo loopt mooi rechtop inderdaad. Maar ook hij hanteert geen hoge kniehef, wat volgens mij bij de atletiek tot de common sense behoort.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bulykin heeft ook een speciale techniek. Daarmee heeft hij voordeel in het begin van de sprint.
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Bij Feyenoord zijn ze d'r wel vrij structureel mee bezig sinds het project van Verheijen, werpt z'n vruchten wel af.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Das toch meer conditie en weerbaarheid opbouwen?
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Van Ginkel lijkt daarin soms wat op Huntelaar.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Hmm ja. Bestaat er iets als een 'beste' manier van bewegen?
Wat ik tegenwoordig een beetje mis is het 'dansende', de gratie die vaak gepaard gaat met van die lange mooie stappen. Cruijff is daar een goed voorbeeld van maar ook een Robert Prosinecki bijv. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
De perfecte manier van bewegen bestaat niet. Al was het alleen al omdat elke beweging, elke stap uniek is. D'r zijn wel bepaalde elementen die je kunt verbeteren in het bewegen. Wat je bijv. heel vaak ziet is dat voetballers op de hakken lopen als ze passen, als ze sprinten e.d. Op je voorvoeten ben je al een stuk sneller. Zo zijn er wel meer dingen. Wat dat aangaat is het trouwens wel interessant om in de gaten te houden wat ze bij de Uni en bij de club Mainz doen. Die gaan niet uit van een perfecte beweging, maar van een zo breed mogelijk kader van bewegingen te geven waar je onbewuste dan "vanzelf" de meest rendabele manier van bewegen per situatie uitpikt.
|
|
|
|
|
|
#21 | |
|
|
__________________ [size=xx-small]Ik reageer soms wat overdreven ;([/size] |
|
|