|
|
#1 |
|
Tof verschijnsel dit. Clubs die van oudsher bij 'het volk' horen of juist bij de elite.
In Nederland heb je bijvoorbeeld Sparta als (van oudsher) club voor de Rotterdamse elite, terwijl Feyenoord de club van het volk was. In Engeland is naar mijn weten Chelsea een echte eliteclub. In Brazilië worden Flamengo en Corinthians geassocieerd met de favela's, terwijl Fluminense en São Paulo FC juist clubs voor de rijkere bevolking zijn. Ook heb je nog clubs die bij een bepaalde religieuze stroming horen, bijvoorbeeld in Schotland met Celtic (katholiek) en Rangers (protestant). Waar heb je dit nog meer?
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Barcelona.
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
vs
Espanyol Is dat echt een verschil, of zijn het gewoon 2 clubs uit dezelfde stad zoals bij AC en Inter ? __________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Espanyol is koningsgezind (vandaar het voorvoegsel 'RCD') en was ten tijde van Franco de club voor kolonels en officieren.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Maar zowel Espanyol als Barcelona zijn volgens mij beide relatief elitaire clubs...
Atletico Madrid is als ik het goed heb een typische arbeidersclub en Real Madrid heeft weliswaar aanhang uit alle lagen van de bevolking (dacht zelfs dat ze meer een dwarsdoorsnede vertegenwoordigen dan Barcelona) maar wordt van oudsher geassocieerd met de adel en bolhoeden. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
__________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
In een boek hier over Real Madrid lees ik dat Espanyol is opgericht door studenten uit Madrid. Men koos voor de naam Espanyol niet om zich af te zetten tegen Catalanen maar omdat men zich stoorde aan de vele buitenlandse invloeden bij FC Barcelona.
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Toen al.....
__________________ De Oekraïense journalisten wilden weten hoe het toch kwam dat Nederland tegenwoordig geen Europa Cups meer wint. Het antwoord van trainer Gertjan Verbeek was duidelijk, zo schrijft het Algemeen Dagblad. "Wij hebben geen zwart geld." |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ik voel me hier thuis!
|
Manchester United heeft ook de naam voor de elite te zijn en veel buitenlandse fans, terwijl City van oudsher echte Mancs aantrekt. Maar met de komst van nieuwe eigenaren City zal dat wel verschuiven.
__________________ Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano: Al die "kenners" :') (http://www.wijzijnvoetbal.nl/forum/m...ml#post2599162) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Weet iemand hoe dat zit in Turkije? Wat is de verhouding tussen die drie clubs uit Istanbul?
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Galatasaray is daar van oorsprong de elitaire club, voortgekomen uit een Frans lyceum. Ligt, evenals Besiktas, in het Europese deel van Istanbul. Fener is meer de volksclub, tevens een beetje de gloryhuntersclub. Besiktas zit er een beetje tussenin.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Dat komt ook doordat FC Barcelona de buitenlandse handelslieden en kunstenaars aantrok van de havenstad.
|
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
During the 1930-31 season, United were in a wretched state. The club teetered on the brink of bankruptcy and were attracting crowds of less than 4,000 for some games - despite still being in Division 1. Harry Hughes, a City fan working in Trafford, tells this story: “I worked in Trafford then, and all the locals were United fans. I was working nights and when Saturday morning arrived a couple of them asked ‘are you going to see the Rags today?’ I didn’t know what that meant, and then they explained that United fans had started to call their own team the ‘Rags’ because they were so poor and that their kit looked liked rags. So after that I knew who they meant, but when I mentioned the Rags, they’d go, ‘who the Hell are you talking about?’ They didn’t like the opposition saying it.” Pas na de vliegramp in München werd Man United salonfähig en kreeg je al die fans uit Londen en de rest van het land die erbij wilden horen. Laatst gewijzigd door Barnet_Bee; 21-09-11 om 15:31 |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
De 2 clubs uit Caïro:
Al Ahly - club van het volk Al Zamalek - club van het leger en intellectuelen. Laatst gewijzigd door Pres; 21-09-11 om 15:48 |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Had meer te maken met het feit dat Barcelona min of meer symbool stond voor het Catalaanse verzet tegen het fascistische regime, Espanyol (in die tijd overigens nog op z'n Spaans gespeld als Español) was de club van de mensen die aan de kant van het regime stonden.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
River Plate - zogenaamde upperclass club - bijnaam "Los Millionaires" spreekt voor zichzelf.
Boca Juniors - people's club/working class - bijnaam "Los Xeinezes" slaat volgens mij op de vele Italiaanse (uit Genoa?) immigranten die in het havengebied daar werkten. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#23 | |
|
||
|
|
|
|
|
#24 | |
|
||
|
|
|
|
|
#25 |
|
Is dat eigenlijk wel zo. 1860 München was in ieder geval de club van de stad zelf, maar was Bayern de club van de elite of van de omgeving? Bayern was in ieder geval niet fout tijdens de nazitijd, in tegenstelling tot een aantal andere Duitse clubs, maar of dat met de achtergrond van de club te maken had weet ik zo niet.
Tegenstelling tussen stad en omliggend platteland zie je trouwens wel vaker. Roma is bijvoorbeeld echt de club van de stad Rome, terwijl Lazio meer de club van de voorsteden en de regio Lazio is. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Dat is waar, maar toch wordt Everton de volksclub genoemd.
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Wel als ze weinig op hebben met het Catalaanse nationalisme.
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
||
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Rangers is trouwens niet van oorsprong een symbool van protestantisme. Pas na de oprichting van Celtic zijn ze dat geworden. Voor die tijd heeft Rangers zelfs een keer tegen Hibernian gespeeld in een benefietwedstrijd geweest voor katholieke liefdadigheidsprojecten. Hibernian - Hearts was vroeger ook een wedstrijd tussen de autochtone protestanten en katholieke Ieren, maar die etnische scheidslijnen zijn in Edinburgh zo goed als helemaal verdwenen. Zelfde verhaal met Dundee en Dundee United. De eliteclub van Glasgow was trouwens Queens Park. De oudste club van Schotland en nationale topploeg in de negentiende eeuw. Omdat ze tot op de dag van vandaag de typisch elitaire filosofie zijn trouw gebleven dat ze geen spelers betalen voor hun diensten, zijn ze ver afgegleden (hoewel ze nog steeds meedoen in de football league). Volgens mij is het zelfs zo dat je niet voor ze mag uitkomen als je ooit in je leven profvoetballer bent geweest. |
||
|
|
|
|
|
#30 | |
|
|
![]() Ik denk eigenlijk dat Everton en Liverpool elkaar heel weinig ontlopen qua achtergrond. Geen sektarische of sociaal-economische scheiding. Liverpool is wel opgericht door twee mannen die lid waren van de Orange Order, maar katholieken waren net zo vaak fan van Liverpool als van Everton. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
||
|
|
|
|
|
#33 |
|
Het is inderdaad pas een term die gebruikt sinds Moyes er manager is.
__________________ Liverpool FC || Pittsburgh Penguins |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Leuk topic. Hoe zat het vroeger in Amsterdam met Ajax, Blauw wit en de Volewijckers ? Weet wel dat de amateurclub AFC de elite van Amsterdam vertegenwoordigt.
__________________ Ik noem een Loekie Knol, een Jaap Stobbe, een Brammetje Biesterveld. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
|
Het is eigenlijk niet meer dan een marketingterm. Mooiste vond ik dit:
![]() Je mag alleen binnen bij die People's Club als je flink wat centen hebt. Zo ironisch. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Everton en centen in 1 zin.
__________________ PSV | THFC |
|
|
|
|
|
|
#37 | |
Maar goed, het betreft allemaal oorsprong. Want van de origine is er niet veel van over. |
||
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
Voor zover ik weet was DWS daar midden vorige eeuw ergens de volksclub. Las verhalen dat er daar met regelmaat meer dan 50.000 man op de tribunes zat. Las volgens mij ook dat Ajax op dat moment de club van de elite was.
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Was het niet meer zo dat het wijkgebonden was? De Volewijckers was bijvoorbeeld de club van Amsterdam-Noord.
|
|
|
|
|
|
#40 | |
||
|
|
|
|
|
#41 |
|
Voor zover ik weet ging het in Amsterdam inderdaad meer op wijk dan op sociale klasse.
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Maar wijken zijn vaak ook in een klasse in te delen. Volgens mij in Amsterdam ook zo. Nu in ieder geval wel
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Volks- en eliteclubs
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |