Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17-09-11, 00:18 Standaard   #1
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Stop gebruik naam ‘Joden’
AMSTERDAM - Uri Coronel hoopt dat de ‘affaire Lex Immers’ de ogen van de Ajax-supporters opent. ,,Heb de grootheid om te stoppen met het gebruik van de geuzennaam Joden!”, doet Ajax-voorzitter Coronel vanaf zijn vakantieadres in de Verenigde Staten een emotionele oproep. ,,Onze fans zijn niet verantwoordelijk voor lui die zulke verwerpelijke taal uitbraken. Maar door wat hun gezang kennelijk uitlokt, moeten ze er echt mee stoppen.”

Uri Coronel Het gebruik van de naam ‘Joden’ door de eigen supporters stoort Coronel – zelf van Joodse afkomst – mateloos. ,,In de twintig jaar dat de discussie al wordt gevoerd om daar een einde aan te maken, heb ik altijd mijn uiterste best gedaan. Op verzoek van mijn voorganger John Jaakke heb ik zelfs – op het moment dat ik niet eens in het bestuur zat – in het supportershome een gesprek gevoerd met honderden fans. Maar uiteindelijk heeft het niks opgeleverd. Zij zagen ‘Joden’ als geuzennaam. En ik moet eerlijk zeggen: ze gebruiken die naam alleen heel positief.”

De preses ondervond echter aan den lijve welke reacties de Ajax-fans opriepen. ,,Ik heb businessclubleden van FC Utrecht horen zingen dat ze op Jodenjacht gingen en ben door een haag van de Hitlergroet brengende jongeren De Kuip ingegaan. Het is onbeschrijfelijk wat er dan door je heen gaat.”

Hoe pijnlijk ook, Coronel ziet de kwetsende, discriminerende uitspraken van Immers als een kans. ,,Er is een punt geweest dat ik door alle spreekkoren de functie van voorzitter niet wilde aanvaarden. Maar uiteindelijk ben ik toch in het bestuur gestapt. Dat ik de leus heb ’geaccepteerd’ is niet het goede woord, want het gebruik van ‘Joden’ en alle reacties van fans van andere clubs storen mij misschien wel meer dan wie dan ook. Maar het was zó ingeburgerd, dat ik dacht dat het niet meer viel te veranderen. Maar ik ben niet murw gebeukt. Indien er nu weer een zinvolle discussie wordt gevoerd over het beëindigen van de geuzennaam ‘Joden’, wil ik graag een bijdrage leveren.”

Het verdwijnen van de (anti-)Jodenleuzen is het ultieme streven van de preses, die op dat vlak tot dusver kleine successen boekte. ,,Op één doek op de tweede ring – tegenover de perstribune – na zijn er geen Israëlische vlaggen meer te zien in de ArenA. Bij uitwedstrijden zelfs helemaal niet meer in het supportersvak. En de verkoop van die vlaggen in de stalletjes buiten de ArenA is aan banden gelegd.”
Kort geding tegen Ajax om spreekkoren
AMSTERDAM - De Stichting Bestrijding Antisemitisme (BAN) spant een kort geding aan tegen Ajax en de burgemeester van Amsterdam om spreekkoren in de ArenA. Volgens de stichting weigeren de voetbalclub en de burgemeester op te treden als er vanaf de tribune antisemitische spreekkoren klinken.

Een deel van de Ajax-aanhang scandeert leuzen als „joden, joden!”, „superjoden!” en „wie niet springt, die is geen jood”, aldus de stichting. Die beschouwt deze als kwetsend en meent dat dit nog ergere spreekkoren uitlokt. De stichting BAN zegt dat aan verzoeken aan de directie van Ajax om hiertegen op te treden, geen gevolg is gegeven. Het geding dient 17 oktober bij de rechtbank in Amsterdam, kondigde de stichting vrijdag aan.

De stichting BAN spande eerder dit jaar met succes een vergelijkbaar kort geding aan tegen ADO Den Haag. De rechter bepaalde dat de Haagse club onmiddellijk moet ingrijpen bij kwetsende spreekkoren. Zo nodig zou de wedstrijd stilgelegd moeten worden.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 17-09-11, 00:44 Standaard   #2
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Kan niemand een ban uitdelen aan BAN?

Oud 17-09-11, 02:54 big smile   #3

TheJanitor's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ben een aanhanger van 'The Force', Jediism dus. Als er een club is die dingen scandeert als „jedi, jedi!”, „superjedi!” en „wie niet springt, die is geen jedi”, dan zou ik dat alleen maar geweldig vinden. Stelletje aanstellers.

Laatst gewijzigd door TheJanitor; 17-09-11 om 03:10
TheJanitor is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 02:59 big smile   #4
Assassino!

Tot Darth Hitler opeens op komt duiken en scandeert: 'WE GAAN OP JEDIJACHT'.

DAN VIND JE 'T NIET MEER ZO GEWELDIG.

Oud 17-09-11, 03:02 angry   #5

Oorspronkelijk geplaatst door Rumille Bekijk bericht
Tot Darth Hitler opeens op komt duiken en scandeert: 'WE GAAN OP JEDIJACHT'.

DAN VIND JE 'T NIET MEER ZO GEWELDIG.

Maar dat doen de tegenstanders dus, en dat is haatzaaien

Dingen die pro-Jedi zijn zou ik geen problemen mee hebben! Die dingen dus die BAN banbaar wil maken.
Oud 17-09-11, 08:46 Standaard   #6
Doc
Loves C, R en M

Enter Lukoki: "Jody! Jody!"

Oud 17-09-11, 09:24 Standaard   #7

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Benieuwd naar de uitspraak. Wel leuk dat nu ook de andere kant wordt aangepakt, hulde.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 09:26 Standaard   #8

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Waarom is superjoden niet kwetsend. Waarom noem je jezelf jood als je het niet bent? Als MC Biggah zichzelf nigga noemt is dat ook kwetsend, ook al bedoelt hij het niet negatief.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 09:50 Standaard   #9
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Die hele discussie in Amerika slaat dan ook nergens op zogenaamd tolerant zijn door dat woord niet te gebruiken, maar veel zijn nog zo racistisch als maar kan. Woorden censureren helpt daarin echt niet, werkt eerder tegen zelfs. De la-la-la-la-la het mag niet dus het is er ook niet mentaliteit
behangplakker is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 11:46 emo   #10
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Faalorganisatie

Oud 17-09-11, 11:57 Standaard   #11
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Doc Bekijk bericht
Enter Lukoki: "Jody! Jody!"
!
Otis. is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 16:19 Standaard   #12

Cruoninga's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
Benieuwd naar de uitspraak. Wel leuk dat nu ook de andere kant wordt aangepakt, hulde.
Wat? Waarom? Wat kan het jou nou verrotten als Ajacieden zich Joden noemen? Ik vind het een beetje eng dat ze die zogenaamd door god ingegeven identiteit zo beschermen dat het niet in andere contexten mag worden gebruikt. En dat het antisemitische leuzen uitlokt is waar, maar het probleem zijn dan de mensen die de antisemitische leuzen uiten.

Het Palestina - Israel conflict is net zo tribaal en onzinnig als Ajax - Feyenoord. Alleen geloven ze bij die eerste dat er een god bestaat die aan hun kant staat en maken ze elkaar dood en bij de tweede niet (of zelden). Je kan tribalisme mooi verpakken met religieuze en heilige bedoelingen, maar het simpele 'wij' tegen 'zij' wordt er niet minder triviaal van. Ik zou als supportersverenigingen van Ajax en Feyenoord een klacht indienen tegen de staat Israel en de Palestijnse autoriteit omdat ze door hun toegeëigende symbolen gebruiken in een net zo triviaal, maar veel bloederiger en smeriger conflict dan dat van hun.
Cruoninga is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 16:21 Standaard   #13

Cruoninga's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
Waarom is superjoden niet kwetsend. Waarom noem je jezelf jood als je het niet bent? Als MC Biggah zichzelf nigga noemt is dat ook kwetsend, ook al bedoelt hij het niet negatief.
Waarom noem je jezelf boer als je het niet bent? Is gewoon een geuzennaam. 'Nigger' is van oorsprong een denigrerende term. Jood niet. Als Ajacieden zich 'neuzen' hadden genoemd, had die organisatie wel een punt gehad.
Cruoninga is offline   Met citaat reageren
Oud 17-09-11, 16:45 Standaard   #14
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Cruoninga Bekijk bericht
[...]

Wat? Waarom? Wat kan het jou nou verrotten als Ajacieden zich Joden noemen? Ik vind het een beetje eng dat ze die zogenaamd door god ingegeven identiteit zo beschermen dat het niet in andere contexten mag worden gebruikt. En dat het antisemitische leuzen uitlokt is waar, maar het probleem zijn dan de mensen die de antisemitische leuzen uiten.

Het Palestina - Israel conflict is net zo tribaal en onzinnig als Ajax - Feyenoord. Alleen geloven ze bij die eerste dat er een god bestaat die aan hun kant staat en maken ze elkaar dood en bij de tweede niet (of zelden). Je kan tribalisme mooi verpakken met religieuze en heilige bedoelingen, maar het simpele 'wij' tegen 'zij' wordt er niet minder triviaal van. Ik zou als supportersverenigingen van Ajax en Feyenoord een klacht indienen tegen de staat Israel en de Palestijnse autoriteit omdat ze door hun toegeëigende symbolen gebruiken in een net zo triviaal, maar veel bloederiger en smeriger conflict dan dat van hun.
Hulde.

Oud 17-09-11, 18:18 Standaard   #15

Oorspronkelijk geplaatst door Cruoninga Bekijk bericht
[...]

Waarom noem je jezelf boer als je het niet bent? Is gewoon een geuzennaam. 'Nigger' is van oorsprong een denigrerende term. Jood niet. Als Ajacieden zich 'neuzen' hadden genoemd, had die organisatie wel een punt gehad.

Superneuzen.
Oud 17-09-11, 21:40 Standaard   #16

Echt zo onzinnig
Scorpie is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 15:41 Standaard   #17
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Van der Laan: 'Dagvaarding volstrekt ten onrechte; leuzen onwenselijk maar niet antisemitisch'

De stichting Bestrijding Antisemitisme beschouwt ook de leuzen van de Ajaxaanhang als kwetsend en heeft Burgemeester Van der Laan gedagvaard voor het niet optreden tegen antisemitische spreekkoren bij Ajaxwedstrijden. Van der Laan vindt die dagvaarding 'volstrekt ten onrechte'.

Vrijdag maakte de stichting bekend dat het zowel tegen de directie van Ajax als tegen Van der Laan een kort geding aanspant omdat zij 'weigeren op te treden tegen het aanheffen van spreekkoren in de Arena die beledigend zijn voor Joden en antisemitische reacties uitlokken bij supporters van de tegenpartij'.

''Een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken,'' aldus de woordvoerder van Van der Laan. Hij verwijst naar de Champions League-wedstrijd van vorig jaar tegen Real Madrid. Toen zond Van der Laan 162 supporters die antisemitische leuzen scandeerden en massaal de Hitlergroet brachten, nog voor aanvang van de wedstrijd terug naar Spanje.

Verder benadrukt de woordvoerder dat Van der Laan 'heel ongelukkig' is met het gebruik van de geuzennaam 'Joden' door de Ajax-aanhang. ''Dat is, zoals hij al vaker heeft aangegeven, onwenselijk, maar niet antisemitisch van aard.'' Om daaraan een einde te maken zijn volgens Van der Laan indringende gesprekken nodig. ''Het gaat om gedragsverandering en dat duurt vaak jaren.''

De stichting Bestrijding Antisemitisme beschouwt ook de leuzen van de Ajaxaanhang als kwetsend. Het kort geding dient op 17 oktober.
Eberhard .

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 15:44 thumb up   #18
Assassino!

Duidelijke taal.

Oud 19-09-11, 15:54 Standaard   #19

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Eigenlijk moeten we in de Arena een keer voor de grap met Palestina vlaggen gaan zwaaien i.p.v. met Israëlische vlaggen. Kijken wat die zeikerds dan zeggen.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 15:55 thumb up   #20
11 tegen 11, bal is rond

Eens met Eberhardje.

Oud 19-09-11, 15:58 Standaard   #21
Ik voel me hier thuis!

Terecht geding. Uitlokking tot antisemitische leuzen.

Oud 19-09-11, 16:00 Standaard   #22
Niet te sip!

Haha, die zag ik aankomen van inconsequent.

Oud 19-09-11, 16:01 big smile   #23

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Inconsequent Bekijk bericht
Heb je geen zelfbeheersing dan?
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 16:01 thumb up   #24
SCH
Hup Holland!

SCH's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep Bekijk bericht
Eigenlijk moeten we in de Arena een keer voor de grap met Palestina vlaggen gaan zwaaien i.p.v. met Israëlische vlaggen. Kijken wat die zeikerds dan zeggen.
Goed plan!

Oud 19-09-11, 16:09 big smile   #25
I'm Ron fucking Swanson

IK DEED HET OMDAT ZIJ HET ZEIDEN.

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Oud 19-09-11, 16:16 Standaard   #26
SCH
Hup Holland!

Verstandige opmerkingen van Van der Laan, het is niet antisemitisch maar wel onwenselijk en gedragsverandering duurt vaak jaren .

Oud 19-09-11, 16:19 Standaard   #27

DurQ's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vraag me serieus of ze clubs als PSV ook aan gaan pakken. Boeren wegzetten als een groep moet ook niet leuk voor ze zijn...

Oud 19-09-11, 16:20 Standaard   #28
Niet te sip!

Ik hoop niet dat je je dat serieus afvraagt.

Oud 19-09-11, 16:22 Standaard   #29

Nee niet echt natuurlijk Maar je snapt vast de strekking van mijn opmerking wel

Oud 19-09-11, 16:29 Standaard   #30
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door DurQ Bekijk bericht
Nee niet echt natuurlijk Maar je snapt vast de strekking van mijn opmerking wel
Ik niet.

Oud 19-09-11, 16:30 big smile   #31
11 tegen 11, bal is rond

Hahaha.

Oud 19-09-11, 16:33 Standaard   #32

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
[...]
Ik niet.
Dat het gewoon lulkoek is dit.

Oud 19-09-11, 16:39 Standaard   #33
SCH
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Dagglala Bekijk bericht
[...]

Eberhard .
Gezien je reactie ben jij het er mee eens dat Ajacieden moeten stoppen met de jodenleus?

Oud 19-09-11, 16:42 big smile   #34
Ich bin Mario

ah, jij bent dus ook van mening dat het gedrag van het uitvak van Ajax van gisteren door de beugel kan omdat het een reactie zou zijn geweest op PSV gedrag?

Oud 19-09-11, 16:48 Standaard   #35
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Zolang er in ieder stadion middels joden gerefereerd wordt aan Ajax, zie ik niet in waarom het in de ArenA verboden zou moeten worden. Aanpakken prima, van mij hoeft dat hele joden gedoe niet, maar dan wel overal en niet alleen bij Ajax en dat ene incident bij ADO.

Oud 19-09-11, 17:07 Standaard   #36
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DurQ Bekijk bericht
Ik vraag me serieus of ze clubs als PSV ook aan gaan pakken. Boeren wegzetten als een groep moet ook niet leuk voor ze zijn...
Nou kakkerlakken zijn dus mijn favoriete dieren en ik vind het echt niet leuk dat iedereen het gebruikt als synoniem voor Feyenoorders. Staat er namelijk geheel los van. Ik voel me gekrenkt en gediscrimineerd.

En wie zegt dat kakkerlakken zelf gelinkt willen worden aan Feyenoord? Omdat ze niets kunnen zeggen doet hun mening er zeker niet toe? Misschien zijn sommige kakkerlakken wel voor Ajax. Nou lekker dan.

Laatst gewijzigd door Nash; 19-09-11 om 17:09
Nash is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 17:09 Standaard   #37
SCH
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
Zolang er in ieder stadion middels joden gerefereerd wordt aan Ajax, zie ik niet in waarom het in de ArenA verboden zou moeten worden. Aanpakken prima, van mij hoeft dat hele joden gedoe niet, maar dan wel overal en niet alleen bij Ajax en dat ene incident bij ADO.
Het moet ergens beginnen, en zoals de burgemeester zegt, kost zo'n verandering jaren. Het moet volgens mij ook niet verboden worden maar langzaam inburgeren dat het gewoon niet zo hip meer is, als Ajacieden het niet meer gebruiken, is het voor andere supportersgroepen ook weinig aanlokkelijk meer.

Oud 19-09-11, 17:18 Standaard   #38
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door SCH Bekijk bericht
[...]

Het moet ergens beginnen, en zoals de burgemeester zegt, kost zo'n verandering jaren. Het moet volgens mij ook niet verboden worden maar langzaam inburgeren dat het gewoon niet zo hip meer is, als Ajacieden het niet meer gebruiken, is het voor andere supportersgroepen ook weinig aanlokkelijk meer.
Nu draai je het toch om?

Als andere supportersgroepen het niet meer gebruiken, hoeft Ajax het niet meer als Geuzennaam te gebruiken. Dat lijkt me de logische volgorde.

Oud 19-09-11, 17:26 Standaard   #39
SCH
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
[...]

Nu draai je het toch om?

Als andere supportersgroepen het niet meer gebruiken, hoeft Ajax het niet meer als Geuzennaam te gebruiken. Dat lijkt me de logische volgorde.
Dat is de kip en het ei-discussie. Maar ik dacht dat Ajax-supporters het zelf als geuzennaam hebben geintroduceerd? Of is het door supporters van andere clubs bedacht?

Oud 19-09-11, 17:27 thumb up   #40
Ich bin Mario

[...]

Dat is de kip en het ei-discussie. Maar ik dacht dat Ajax-supporters het zelf als geuzennaam hebben geintroduceerd? Of is het door supporters van andere clubs bedacht?
Voor zover ik heb begrepen is het door andere supporters bedacht als scheldwoord en door de Ajacieden daarna als geuzennaam aangenomen. Eigenlijk dezelfde manier als waarop men zich in Eindhoven boeren is gaan noemen.

Oud 19-09-11, 17:27 Standaard   #41
AFCA

[...]

De definitie van een geuzennaam lijkt me bekend toch?

Oud 19-09-11, 17:27 Standaard   #42
Niet te sip!

Een geuzennaam is altijd een reactie op iets. Dus ja, de andere supporters hebben het bedacht.

Oud 19-09-11, 17:53 Standaard   #43

Ubenst's Voetbal Forum schermafbeelding

Heel Amsterdam mag zingen dat ze Joden zijn, maar als een andere club die naam scandeert dan breekt de hel los. En met spreekkoren moet de wedstrijd toch ook worden stil gelegd? Nou, dan wil ik wel eens zien de volgende keer als vak 410 zing; ''waar komen Joden toch vandaan'' Gelijk stil leggen de wedstrijd! Maar dat doen ze toch ook niet! Omdat ze zichzelf ermee bedoelen, en niet een tegenstander uitjoelen. Dan vind ik dat niemand het woord Joden nog mag gebruiken.

Oud 19-09-11, 17:55 big smile   #44
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door Ubenst Bekijk bericht
Heel Amsterdam mag zingen dat ze Joden zijn, maar als een andere club die naam scandeert dan breekt de hel los. En met spreekkoren moet de wedstrijd toch ook worden stil gelegd? Nou, dan wil ik wel eens zien de volgende keer als vak 410 zing; ''waar komen Joden toch vandaan'' Gelijk stil leggen de wedstrijd! Maar dat doen ze toch ook niet! Omdat ze zichzelf ermee bedoelen, en niet een tegenstander uitjoelen. Dan vind ik dat niemand het woord Joden nog mag gebruiken.
Volgende keer even je reactie doorlezen, naar het betreffende topique kijken en dan nog eens nadenken of je op invoeren drukt.

Oud 19-09-11, 17:57 emo   #45
Schiet van afstand

Friggles's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat zeg je nou eigenlijk?
Friggles is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 18:01 arrow   #46
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Friggles Bekijk bericht
Wat zeg je nou eigenlijk?
Onzin. Ook is deze discussie al 10000x gevoerd, en bovenstaande is echt een non-argument .

Oud 19-09-11, 18:02 big smile   #47
Schiet van afstand

Friggles's Voetbal Forum schermafbeelding

Nee, maar echt. Ik zie ook gewoon het punt niet wat hij wil maken.
Friggles is offline   Met citaat reageren
Oud 19-09-11, 18:04 sad   #48
Hup Holland!

Oorspronkelijk geplaatst door Friggles Bekijk bericht
Nee, maar echt. Ik zie ook gewoon het punt niet wat hij wil maken.
Nou zoals ik het lees doelt hij op het feit dat Ajacieden het ook uitlokken dat mensen "Joden aan het gas" roepen door zichzelf joden te noemen. Als ik het mis heb: Sorry

Oud 19-09-11, 18:07 Standaard   #49

Ubenst's Voetbal Forum schermafbeelding

Juist, ze vragen erom

Oud 19-09-11, 18:08 big smile   #50
I'm Ron fucking Swanson

Oorspronkelijk geplaatst door Ubenst Bekijk bericht
Juist, ze vragen erom
Wat een onzin zeg. Dus als iemand zegt "lalalalalala Joden" dan vraagt diegene er om dat er "hamas, hamas, joden aan het gas" op wordt geantwoord?

Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:18.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site