Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 05-08-11, 23:52 question   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Het is een standaard cliche van spelers die bij het nationale elftal komen, dat het niveau op de trainingen altijd zo hoog is en het tempo veel sneller is dan wat ze bij hun club gewend zijn. Aan de andere kant, worden jonge spelers vaak verhuurd aan mindere clubs om wedstrijd-ervaring op te doen.

Wat is nou de beste keuze voor een speler? Word je beter van het trainen en op de bank zitten bij een Ajax/PSV/Twente of kan je beter wekelijks spelen bij een club als Heracles/NEC/RKC?

Ajax wil nu bijvoorbeeld keeper Cillessen halen van NEC, waarbij je eigenlijk zo denken dat een jonge keeper juist veel meer leert van een jaar lang keepen in de Eredivisie waarbij hij bal na bal krijgt. Castillion wordt verhuurd aan RKC, omdat hij de voorkeur geeft aan wedstrijden ipv trainen met Ajax 1.

Hoe en waarvan worden spelers echt beter?

Oud 05-08-11, 23:59 Standaard   #2
Voor keepers ligt de zaak anders lijkt mij. Die rijpen op latere leeftijd vooral dankzij ervaring. Dus een keeper zou zoveel mogelijk wedstrijdervaring op moeten doen, maar qua niveau wel geleidelijk. Ik denk dat veldspelers zich wat sneller aanpassen aan het niveau van trainen, of beter, sneller de vruchten plukken van trainen/wedstrijden spelen op hoger niveau.

Naast het feit dat een jonge keeper moet spelen, vind ik ook dat je tweede doelman toch wel wat meer ervaring moet hebben. Als je je tweede goalie op moet stellen is de nood hoog, en moet het niet lang duren voordat hij zich aanpast, wat dan wel weer sneller gaat bij keepers dan bij veldspelers.

Oud 06-08-11, 00:06 thumb up   #3
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Om het geval van Cillessen erbij te halen, een keeper wordt naar mijn idee pas écht beter als hij veel wedstrijden op niveau speelt en dat er dus ook daadwerkelijk wat op het spel staat. Ik denk dat je veel situaties voor keepers niet kunt simuleren (beetje gevalletje penalties trainen) en dat een keeper leert als hij ook de fouten mag maken op het veld.

Voor een veldspeler zal het misschien anders zijn, omdat voetbaltechnische zaken ook veel en goed op de training geleerd kunnen worden, echter denk ik ook in dit geval dat tactiek en slimmigheid pas geleerd kan worden als je hem wijst op zaken die in het veld tijdens de wedstrijd mis gingen, omdat hij bijvoorbeeld niet goed anticipeerde op een onverwacht iets dat de tegenstander deed.

Uiteindelijk word je misschien wel beter van trainen op een hoger niveau, maar écht beter word je van spelen op dat niveau.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is offline   Met citaat reageren
Oud 06-08-11, 01:42 Standaard   #4
Het heeft allemaal met prikkels te maken. Als jij op je tenen moet lopen wordt je gedwongen om continu geconcentreerd bezig te zijn, en leggen je hersenen betere verbindingen. Het is dus min of meer de vraag in welke situatie je vaker in een optimale leersituatie gedwongen wordt. Dat kan op een aantal manieren, door goede oefenstof, door weerstand van je medespelers op de training, en door wedstrijdweerstand. Als Cillessen alleen maar laffe makkelijke balletjes krijgt van z'n keeperstrainer en ploeggenoten op de training, en hij zou daarentegen bij Ajax elke training voluit aan de bak moeten, dan kan ie voor z'n ontwikkeling beter naar Ajax gaan. Aangezien je vaker traint dan wedstrijden speelt in een jaar. Als hij daar een prima keeperstrainer heeft, z'n ploeggenoten testen hem ook op de training, dan is het wedstrijden spelen in de Eredivisie een plus t.o.v. Ajax, aangezien je daar sterkere prikkels krijgt dan bij een wedstrijd bij de beloften.

Dat tactiek, slimmigheid e.d. pas in de wedstrijd te leren is, is een misvatting trouwens. Tactisch inzicht heeft puur te maken met het herkennen van momenten, voetballers worden wat dat aangaat vaak heel beperkt en in vaste patronen opgeleid, waardoor ze maar een beperkt aantal momenten onder de knie krijgen. In de wedstrijd is die weerstand veel gevarieerder en moeten dus ook opeens nieuwe oplossingen gevonden worden. Dit kan op de training echter ook opgevangen worden, door gewoon uit die vaste stramienen te komen en spelers veel meer vrijheid te geven tot ontdekken. Coaches maken heel vaak dom. Het leren anticiperen en oplossingen vinden wordt heel vaak vervangen door tot op de letter schreeuwen wat iemand moet doen. Geen wonder dat spelers dan niet voor zichzelf leren denken, en op het veld ook niet snel tot creatieve oplossingen komen. Dit is met training prima te ondervangen.

D'r zit wel een tweede component bij, namelijk de mentale, maar die is ook prima te trainen. Dan heb je het er bijv. over of je als jonkie je uit het spel laat halen door types als v. Bommel, een vol stadion dat fluit of een scheids die partijdig oogt, op dat soort dingen kun je als je vroeg begint mentaal te trainen al prima voorbereid zijn als je een jaar of 19 bent.
Solstice is offline   Met citaat reageren
Oud 06-08-11, 01:47 thumb up   #5

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Goede stof, Soltice.

Oud 06-08-11, 03:44 Standaard   #6
Account not Activated

Beide en het ene niet zonder het andere
Klapbandje is offline   Met citaat reageren
Oud 23-12-11, 21:11 Standaard   #7
Ik denk zelf door speelminuten dat spelers beter worden..
Daardoor doe je vooral ervaring op..

Hier nog een artikeltje voor mensen die proberen een betere voetballer te worden, heb ik zelf wel is wat aan gehad:
Een betere voetballer worden door simpele oefeningen | Sport: Voetbal
galaxy007 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:09.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site