In de landen om ons heen is het niet nieuw: schandalen rondom wedstrijden en competities met betrekking tot omkoping van tegenstanders en officials. In Duitsland was er een gigantisch schandaal, maar meer gericht op de scheidsrechters; in Italie waren het de grote clubs, maar meer officials van de clubs dan echt de spelers; in Turkije lijkt het nu alles en iedereen te zijn.
Maar ook dichter bij huis in Belgie zijn er genoeg verhalen over clubs die betrokken zijn bij dit soort praktijken. Het is dan ook naïef om te stellen dat het in Nederland echt niet gebeurt en onmogelijk zou zijn.
Alleen, wat is je reactie daarop? Stel nou dat in Augustus blijkt dat Ajax de wedstrijd tegen Twente heeft gekocht en op die manier kampioen is geworden. Als Ajacied zijnde, kan je dan nog echt oprecht blij zijn met de titel en 3e ster? Stel dat Munsterman overstag is gegaan voor miljoenen samen met Theo Janssen; hoe kijk je daar naar als Twente supporter?
Tjekkie in een ander topic:
Oorspronkelijk geplaatst door tjekkie
[...]Overal in de wereld heb je maffiapraktijken en die komen ook weleens naar boven : zie Turkije nu , maar ook Italie , Belgie , de gokmaffia , Zuid -Amerika etc etc etc ..
Ik weet dat het aanwezig is . Het is wel zo : De dag dat ik erachter kom dat in Nederland een wedstrijd is omgekocht dan neem ik afscheid van het voetbal . Hoezeer dat ook bij mijn leven hoort . Heb geen andere keus .
|
Zou iemand anders ook direct zijn seizoenkaart inleveren en zeggen: 'het was leuk, ik ga voortaan mijn zondagen wel anders invullen'?
Wat is de grens in het voetbal voor jouw persoonlijke ethische normen en waarden om er helemaal klaar mee te zijn? Je favoriete speler die de boel helemaal heeft lopen bedriegen? Je club die eigenlijk helemaal niets voorstel omdat het wint vanwege geld of bewust verliest vanwege geld? Of misschien wel pas wanneer wedstrijden van Oranje nul sportieve waardes hebben?