Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 09-06-11, 10:56 arrow   #1
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind dit zelf een erg interessant verschijnsel en aangezien er geen topic over was heb ik die vrijheid maar even genomen .

Investeringsmaatschappijen kom je steeds meer tegen in het voetbal. Normaal gesproken is de situatie zo dat een speler onder contract staat bij een club. Indien een andere club deze speler wil overnemen, dient een prijs betaald te worden aan de club waar de speler onder contract staat en is de speler zo over te nemen. Het komt de laatste jaren (vooral in Zuid-Amerika) steeds vaker voor dat dit niet zo werkt, en dat de geinteresseerde club eruit dient te komen met een investeringsmaatschappij die het contract van de speler feitelijk beheert. De bekendsten van deze maatschappijen zijn Traffic, MSI en Grupo Sonda.

Zuid-Amerikaanse clubs gaan vaak met dit soort maatschappijen in zee omdat ze gewoon niet de financiele middelen hebben om spelers van die kwaliteit te kopen, en dit voor hun de enige manier is om een fatsoenlijk team op de been te krijgen. Hierover de vice-president van Botafogo:
Brazilian clubs embrace the new investor model because the clubs get to raise cash without having to trade their players as quickly or as often. And when they do, inevitably, trade the players, the huge sums, as much as $50 million, guarantee the clubs’ survival.

“If we want a decent team we need financial help,” said Carlos Augusto Montenegro, vice president for soccer at Botafogo, a Rio de Janeiro club that has at least six players on loan from funds or individual investors.

“We know they are using us as a shop window, but it is good for the player, good for the agent and good for Botafogo,” he said. “If there was another alternative we’d look at it, but this is what we have today and it works.”
Interessant artikel van de NY Times: Trading in Soccer Talent - NYTimes.com

Traffic gaat hier nog iets verder in. Dit bedrijf heeft een eigen voetbalacademie opgericht, evenals een eigen club: Desportivo Brasil. Op de academie worden spelers opgeleid om daarna bij Desportivo Brasil ondergebracht te worden. Spelers worden hiervandaan verhuurd/verkocht aan clubs waarmee zij samenwerken: Manchester United in Engeland, Estoril in Portugal, Brann in Noorwegen, Fort Lauderdale in de VS en nu dus ook FC Twente in Nederland. Veelzeggend is de zoekfunctie op de site van Traffic Football:
Choose the ideal player for your team. Select by club, age, position or contractual situation. Get access to detailed profiles.

Ook in Europa dringt dit verschijnsel steeds meer door. Iedereen kent de problematische transfers van Tevez en Mascherano, ondergebracht bij MSI. Maar ook een speler als Hulk is (voor een deel) eigendom van een investeringsmaatschappij.

In Portugal geldt dit voor veel van de topspelers. Ook spelers als Ramires, Cissokho en Anderson hadden een soortgelijke constructie. Wellicht is nu ook in Nederland de eerste stap gezet, nu FC Twente gaat samenwerken met Desportivo Brasil.

Wat vinden wij hiervan? Verbieden? Reguleren? Gewoon zo door laten gaan?

Laatst gewijzigd door Otis.; 09-06-11 om 11:04

Oud 09-06-11, 11:27 Standaard   #2

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze bestaan.

Het is namelijk een extra schakel in de keten. Dat betekent dat die extra schakel een stukje van de taart wil en het gaat gepaard met bepaalde uitvoerings- en transactiekosten (noem het rendementsverlies).
Geldbeluste investeerders zouden ook een voetbalclub kunnen infiltreren en zo geld met transfers kunnen opstrijken. Koop een club op en strijk dividend op. Waarom bestaat deze schakel?

Zou het met risico's afdekken en belastingen te maken kunnen hebben?

(ik hoop dat jullie mijn gedachtegang een beetje kunnen volgen; zo'n extra schakel in de keten brengt extra kosten met zich mee, wat zijn dan de voordelen?)

Oud 09-06-11, 11:29 arrow   #3
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Jammer dat de FIFA hier niet tegen in actie komt. Als je geen geld hebt om spelers van niveau te halen, houdt het op. Simpel zat.

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 09-06-11, 11:29 Standaard   #4
11 tegen 11, bal is rond

Ik denk inderdaad dat het met risico's afdekken te maken heeft. Je koopt de rechten van de speler voor een paar ton. Als hij slaagt incasseer je een heleboel geld, als hij niet slaagt heb je met de club verder weinig te maken. Er hoeven maar een paar Breno'tjes tussen te zitten.

Oud 09-06-11, 11:30 Standaard   #5
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door Dagglala Bekijk bericht
Jammer dat de FIFA hier niet tegen in actie komt. Als je geen geld hebt om spelers van niveau te halen, houdt het op. Simpel zat.
Dat lost niks op denk ik. Dan krijg je dus nog meer clubs als Desportivo Brasil die spelers gaan verhuren aan clubs, en blijft het hetzelfde idee. Tenzij het verhuren van spelers verboden wordt, maar dat lijkt me niet.

Oud 09-06-11, 11:32 Standaard   #6
JLS

JLS's Voetbal Forum schermafbeelding

Het heeft wel wat weg van die gare bank- en verzekeringstranssancties waardoor de mondiale economische crisis een aantal jaren veroorzaakt werd. Persoonlijk ben ik van mening dat je niet moet speculeren met geld dat je niet hebt, je komt jezelf dan ooit wel een keer tegen....

Oud 09-06-11, 11:34 arrow   #7
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
[...]
Dat lost niks op denk ik. Dan krijg je dus nog meer clubs als Desportivo Brasil die spelers gaan verhuren aan clubs, en blijft het hetzelfde idee. Tenzij het verhuren van spelers verboden wordt, maar dat lijkt me niet.
Dan toch is het een heel ander geval, Desportivo Brasil is "gewoon" een club in handen van dat soort mensen. Dan moet je dus eerst ergens een club weten te kopen.
Lukt dat en je haalt goede spelers om als handelsvee verder te verkopen, heb je iig een club met goede spelers die meedoet.. Dat is al 100x beter dan dit.

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 09-06-11, 11:35 Standaard   #8
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door JLS Bekijk bericht
Het heeft wel wat weg van die gare bank- en verzekeringstranssancties waardoor de mondiale economische crisis een aantal jaren veroorzaakt werd. Persoonlijk ben ik van mening dat je niet moet speculeren met geld dat je niet hebt, je komt jezelf dan ooit wel een keer tegen....
Hoe bedoel je 'geld dat je niet hebt'? Volgens mij worden die rechten van spelers gewoon meteen betaald als de maatschappij ze 'koopt'.

Oud 09-06-11, 11:38 Standaard   #9

Ik denk inderdaad dat het met risico's afdekken te maken heeft. Je koopt de rechten van de speler voor een paar ton. Als hij slaagt incasseer je een heleboel geld, als hij niet slaagt heb je met de club verder weinig te maken. Er hoeven maar een paar Breno'tjes tussen te zitten.
Maar nu zeg je dat de investeringsmaatschappijen de grote winnaars zijn. Waarom gaan clubs er mee in zee? Als het om risico's afdekken gaat en daarom deze schakel is ontstaan, dan zou je verwachten dat er vraag is vanuit de clubs.

Oud 09-06-11, 11:44 Standaard   #10
11 tegen 11, bal is rond

Veel van die clubs kunnen het zich gewoon niet veroorloven om een paar ton voor een deel van de rechten van een jeugdspeler te weigeren.
Otis. is offline   Met citaat reageren
Oud 09-06-11, 11:53 Standaard   #11

Veel van die clubs kunnen het zich gewoon niet veroorloven om een paar ton voor een deel van de rechten van een jeugdspeler te weigeren.
In feite zijn de clubs (en indirect de belastingbetaler) dus altijd de verliezers. Rijke investeerders kopen zich niet in bij een club maar dekken vanaf afstand hun risico's af met behulp van een investeringsmaatschappij zodat ze altijd winnen. Ondertussen zit de voetballerij opgescheept met een extra schakel in de waardeketen die een deel van de taart op slurpt.

Oud 09-06-11, 11:54 Standaard   #12
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Diversificeren

Oud 09-06-11, 11:55 Standaard   #13
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Sterker nog volgens Kia Joorabchian zoeken clubs zelfs dat soort partijen op om geld te genereren.

Lifting the lid on £40 million Tevez | Mail Online

Wat ik me afvraag is hoeveel zeggenschap je als speler hebt om 'aandelen' van jezelf verkocht zien te worden aan een maatschappij. Ik bedoel, de club daar heeft hij zelf voor gekozen, maar hoe zit het met de andere partij?
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 09-06-11, 11:55 Standaard   #14
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

In feite zijn de clubs (en indirect de belastingbetaler) dus altijd de verliezers. Rijke investeerders kopen zich niet in bij een club maar dekken vanaf afstand hun risico's af met behulp van een investeringsmaatschappij zodat ze altijd winnen. Ondertussen zit de voetballerij opgescheept met een extra schakel in de waardeketen die een deel van de taart op slurpt.
In principe wel ja. Soms is het zo dat de investeerdersmaatschappijen connecties hebben met andere clubs (zoals Traffic) en dan zou het ook voor de speler z'n voordeel kunnen hebben; hij springt meer in het oog en komt eerder terecht bij een grotere en rijkere club.

Oud 09-06-11, 11:58 Standaard   #15
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg Bekijk bericht
[...]
Wat ik me afvraag is hoeveel zeggenschap je als speler hebt om 'aandelen' van jezelf verkocht zien te worden aan een maatschappij. Ik bedoel, de club daar heeft hij zelf voor gekozen, maar hoe zit het met de andere partij?
Of je daar zeggenschap in hebt weet ik niet, maar zelfs al is dat zo zal er de nodige druk vanuit de club zijn.

Oud 09-06-11, 12:00 Standaard   #16

Oorspronkelijk geplaatst door JLS Bekijk bericht
Ik vind dit niet zo'n gekke gedachte. Ook daar zag je dat extra schakels in de transactieketen kwamen met als uiteindelijk resultaat dat het een zooitje werd (soms doelbewust zoals bij MERS, een bedrijf tussen zich tussen de hypotheken mengde en als een soort kadaster ging opstellen).
In beginsel is het erg onlogisch dat partij A niet direct zaken doet met partij B.

Oud 09-06-11, 12:06 Standaard   #17

Ik sta er trouwens, terzijde, niet persé negatief tegenover. Een in het oog springend voordeel lijkt me bijvoorbeeld te zijn dat dit soort lieden geen zeggenschap verkrijgen in een club.

Oud 09-06-11, 12:08 Standaard   #18
11 tegen 11, bal is rond

Ik sta er trouwens, terzijde, niet persé negatief tegenover. Een in het oog springend voordeel lijkt me bijvoorbeeld te zijn dat dit soort lieden geen zeggenschap verkrijgen in een club.
Ik heb hetzelfde, mits het voor de speler geen negatieve gevolgen heeft.

Oud 09-06-11, 12:09 Standaard   #19

Maar voordat ik een definitief oordeel op maak wil ik er een vinger achter krijgen waarom deze vehikels bestaan

Oud 09-06-11, 12:20 Standaard   #20
11 tegen 11, bal is rond

Op een gegeven moment was Corinthians voor 51% eigendom van MSI. Alles ging daarna om het verkopen voor zoveel mogelijk geld en de club moest het bekopen met degradatie naar de Serie B. Dat kan een flink afschrikkend effect hebben gehad op andere clubs, waardoor ze de investeerders liever buiten de deur houden en zelf nog kunnen beslissen of, wanneer en hoeveel spelers zij verkopen. Wel de baten van de investeerders, niet de lasten, dat idee.
Oud 09-06-11, 12:22 Standaard   #21

Het lijkt er sterk op dat vooral de investeerders er veel voordeel bij hebben met het opereren op afstand.

Oud 09-06-11, 12:25 Standaard   #22
11 tegen 11, bal is rond

Ook dat, maar als een club 50% van de rechten van een speler koopt (en de andere helft is van een Traffic) houdt de club er op korte termijn ook geld aan over, en hebben ze de beschikking over een speler die ze anders niet konden betalen.
Oud 09-06-11, 12:32 Standaard   #23
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

En delen ze bovendien het risico met een ander als het een flop wordt.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 09-06-11, 12:49 Standaard   #24
11 tegen 11, bal is rond

Ook dat.
Oud 09-06-11, 12:53 Standaard   #25

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Ook dat, maar als een club 50% van de rechten van een speler koopt (en de andere helft is van een Traffic) houdt de club er op korte termijn ook geld aan over, en hebben ze de beschikking over een speler die ze anders niet konden betalen.
Ergens vind ik dat dus kwalijk. Als je niet over de middelen beschikt om een speler te kunnen betalen, dan zou je 'm gewoon niet moeten kunnen kopen. Lijkt me ook niet goed voor de markt, als investeringsmaatschappijen een speler voor het grootste deel of zelfs volledig in bezit hebben, dat de prijzen dan absurd zijn? Maar goed, geld dat niet uit het voetbal zelf verworven wordt is sowieso sport-onwaardig in mijn ogen. En dat stop je helaas toch niet meer.

Oud 09-06-11, 13:14 Standaard   #26

Maar waarom bestaan dit soort dure investeringsmaatschappijen dan?

Oud 09-06-11, 13:37 Standaard   #27
11 tegen 11, bal is rond

Nog een apart geval is Olé Brasil. Ook een nieuw opgerichte club met een uitgebreid opleidingscentrum met fitnesszalen, zwembaden etc. Deze club richt zich erg op het uitwisselen van spelers uit verschillende culturen en heel veel internationale samenwerking.

Wat deze club veel doet is jongeren van lagere sociale klasses opnemen in de gelederen, zodat deze kansen krijgen om zich te ontwikkelen die zij zonder een club nooit hadden gekregen. Een mooi initiatief. Er zal ongetwijfeld ook een investeringsmaatschappij achter zitten maar daar is weinig over te vinden. Op youtube staan een aantal leuke filmpjes over spelers uit Kameroen, Kazachstan, de VS en Zuid-Korea die op een soort uitwisseling naar de club kwamen.

Engelse versie van de officiele site met een introductie.

Een interessante ontwikkeling dat er steeds meer van dit soort clubs en clubs als Desportivo Brasil opkomen.

Ole Brasil wordt ondersteund door Grup Leão-Leão die onder anderen actief zijn in de wegenbouw en in het beheren van voortuigen. Grupo Sonda die in de OP staat is een supermarkt.

Zo zijn er steeds meer bedrijven uit hele andere sectoren die op deze manier investeren in het voetbal omdat er winst mee te behalen is of om naamsbekendheid te genereren.

Laatst gewijzigd door Otis.; 09-06-11 om 13:44

Oud 09-06-11, 13:38 Standaard   #28

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Maar waarom bestaan dit soort dure investeringsmaatschappijen dan?
Ze zijn gewoon een verlengde vorm van een spelersmakelaar. Deze maatschappijen scouten al vroeg naar talent, en leggen deze spelers vast. En waarschijnlijk in de vorm van een maatschappij omdat je zo rechten verkrijgt en niet slechts een percentage bij een transfer. Lucratiever en wellicht fiscaal ook aantrekkelijker.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 09-06-11, 13:40 Standaard   #29

Nog een apart geval is Olé Brasil. Ook een nieuw opgerichte club met een uitgebreid opleidingscentrum met fitnesszalen, zwembaden etc. Deze club richt zich erg op het uitwisselen van spelers uit verschillende culturen en heel veel internationale samenwerking.

Wat deze club veel doet is jongeren van lagere sociale klasses opnemen in de gelederen, zodat deze kansen krijgen om zich te ontwikkelen die zij zonder een club nooit hadden gekregen. Een mooi initiatief. Er zal ongetwijfeld ook een investeringsmaatschappij achter zitten maar daar is weinig over te vinden. Op youtube staan een aantal leuke filmpjes over spelers uit Kameroen, Kazachstan, de VS en Zuid-Korea die op een soort uitwisseling naar de club kwamen.

Engelse versie van de officiele site met een introductie.

YouTube - ‪Kazakhs boys training at Olé Brasil FC‬‏

Een interessante ontwikkeling dat er steeds meer van dit soort clubs en clubs als Desportivo Brasil opkomen.
Hoe ben je hier achter gekomen?

Waarom zou een reguliere clubs dit soort jongens niet willen hebben?

Oud 09-06-11, 13:42 Standaard   #30

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
[...]

Ze zijn gewoon een verlengde vorm van een spelersmakelaar. Deze maatschappijen scouten al vroeg naar talent, en leggen deze spelers vast. En waarschijnlijk in de vorm van een maatschappij omdat je zo rechten verkrijgt en niet slechts een percentage bij een transfer. Lucratiever en wellicht fiscaal ook aantrekkelijker.
Goede verklaring. Ze vervangen inderdaad (ook) de makelaar. Daardoor wordt slechts ten dele de keten verlengd met een extra schakel.

Waarom kopen dit soort investeerders zich niet in bij een club zodat ze dividend kunnen opstrijken?

Oud 09-06-11, 13:45 Standaard   #31

[...]
Waarom kopen dit soort investeerders zich niet in bij een club zodat ze dividend kunnen opstrijken?
Clubs zijn verliesgevende ondernemingen. Alleen Real Madrid etc. niet, maar daar koop je je niet zo makkelijk in.
Oud 09-06-11, 13:47 Standaard   #32
11 tegen 11, bal is rond

[...]
Hoe ben je hier achter gekomen?

Waarom zou een reguliere clubs dit soort jongens niet willen hebben?
Min of meer toevallig. En het is niet dat andere clubs ze niet willen hebben, maar er zijn weinig reguliere clubs die zo'n academie hebben met een internaat. Een kind uit een achterstandswijk die bij een willekeurige profclub speelt, blijft gewoon thuis wonen. Bij Desportivo Brasil en ook bij Ole Brasil worden deze kinderen opgenomen in een internaat, worden ze geholpen bij school en blijft dus veel meer een klimaat hangen waarin ze zich kunnen richten op de sport, zonder de problemen van hun thuissituatie.

Lijkt me geen slechte zaak.

Oud 09-06-11, 13:49 Standaard   #33

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower Bekijk bericht
[...]

Clubs zijn verliesgevende ondernemingen. Alleen Real Madrid etc. niet, maar daar koop je je niet zo makkelijk in.
Dat clubs verliesgevend zijn wordt enkele maar versterkt met deze maatschappijen denk ik.

Waarom zijn clubs verliesgevend? Komt dat door de salarissen? Als dat zo is dan doen de investeringsmaatschappijen het slim want zij betalen de salarissen niet.

Oud 09-06-11, 13:49 Standaard   #34

[...]
Min of meer toevallig. En het is niet dat andere clubs ze niet willen hebben, maar er zijn weinig reguliere clubs die zo'n academie hebben met een internaat. Een kind uit een achterstandswijk die bij een willekeurige profclub speelt, blijft gewoon thuis wonen. Bij Desportivo Brasil en ook bij Ole Brasil worden deze kinderen opgenomen in een internaat, worden ze geholpen bij school en blijft dus veel meer een klimaat hangen waarin ze zich kunnen richten op de sport, zonder de problemen van hun thuissituatie.

Lijkt me geen slechte zaak.
Gek dat de gewone clubs dat niet doen

Oud 09-06-11, 13:51 Standaard   #35
11 tegen 11, bal is rond

[...]

Gek dat de gewone clubs dat niet doen
Een doorsnee profclub heeft daar geen geld voor; het meeste geld gaat naar presteren met het eerste elftal. Doordat dat bij dit soort 'opleidingsclubs' veel minder van belang is geven zij alle aandacht aan het creeren van een klimaat waarin ontwikkeling het best mogelijk is, en daar hoort dit bij. Zo maken ze het ook aantrekkelijker voor een speler (en het gezin) om voor die club te kiezen.

Oud 09-06-11, 14:01 arrow   #36
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Standard wordt misschien overgenomen door een Nederlandse investeringsmaatschappij....

Oud 09-06-11, 14:08 Standaard   #37

Sja, het voetbal is toch al verpest door geld en buiten dat ik het verdrietig vind om te zien is het niet zo erg. Prima dat een paar gasten met allerlei bochten schathemeltje rijk willen worden maar als het mis gaat moet niet de overheid bijspringen. Ik krijg er steeds meer moeite mee dat de overheid zo'n 'bedrijfstak' in stand houdt.

Oud 11-06-11, 18:35 arrow   #38
Mênnus Brabander

Net op Nederland 1 een stukje over value8, Nederlands bedrijf dat Standard wil kopen.

Oud 11-06-11, 19:33 standard ball   #39

Lakitu's Voetbal Forum schermafbeelding

Wel interessant dit. Maar die investeringsmaatschappijen hebben dus ook professionele scouts hiervoor rondlopen of is het gewoon 1000 braziliaantjes een contractje aanbieden en dan kijken of er wat gebeurt?
Lakitu is offline   Met citaat reageren
Oud 11-06-11, 21:05 Standaard   #40
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door Lakitu Bekijk bericht
Wel interessant dit. Maar die investeringsmaatschappijen hebben dus ook professionele scouts hiervoor rondlopen of is het gewoon 1000 braziliaantjes een contractje aanbieden en dan kijken of er wat gebeurt?
Ja, kan jij een mooiere baan bedenken? Real life FM!
Oud 14-06-11, 13:10 arrow   #41
Mênnus Brabander

Bij Standard weigeren supporters om te betalen voor hun seizoenkaart uit protest. Verder is die gast wel echt een gladde prater zeg, heb hem nu bij een stuk of 3 programma's gezien

Oud 14-06-11, 13:12 Standaard   #42

Oorspronkelijk geplaatst door Lakitu Bekijk bericht
Er is niet zoveel verschil met zaakwaarnemers die bij jeugdwedstrijden naast het veld staan en na de wedstrijd jochies met gratis scooters proberen te verleiden om bij hun makelaarskantoor onder contract te komen.

Alleen in Brazilie kost het je een stuk minder dan een scooter waarschijnlijk.
Oud 23-07-11, 10:18 Standaard   #43
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Lukaku zou ook wel eens verkocht kunnen worden aan een investeringsgroep. Blijft een rare situatie en trend.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:13.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site