![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 | |
|
Ik vind dit zelf een erg interessant verschijnsel en aangezien er geen topic over was heb ik die vrijheid maar even genomen
.Investeringsmaatschappijen kom je steeds meer tegen in het voetbal. Normaal gesproken is de situatie zo dat een speler onder contract staat bij een club. Indien een andere club deze speler wil overnemen, dient een prijs betaald te worden aan de club waar de speler onder contract staat en is de speler zo over te nemen. Het komt de laatste jaren (vooral in Zuid-Amerika) steeds vaker voor dat dit niet zo werkt, en dat de geinteresseerde club eruit dient te komen met een investeringsmaatschappij die het contract van de speler feitelijk beheert. De bekendsten van deze maatschappijen zijn Traffic, MSI en Grupo Sonda. ![]() Zuid-Amerikaanse clubs gaan vaak met dit soort maatschappijen in zee omdat ze gewoon niet de financiele middelen hebben om spelers van die kwaliteit te kopen, en dit voor hun de enige manier is om een fatsoenlijk team op de been te krijgen. Hierover de vice-president van Botafogo:
Traffic gaat hier nog iets verder in. Dit bedrijf heeft een eigen voetbalacademie opgericht, evenals een eigen club: Desportivo Brasil. Op de academie worden spelers opgeleid om daarna bij Desportivo Brasil ondergebracht te worden. Spelers worden hiervandaan verhuurd/verkocht aan clubs waarmee zij samenwerken: Manchester United in Engeland, Estoril in Portugal, Brann in Noorwegen, Fort Lauderdale in de VS en nu dus ook FC Twente in Nederland. Veelzeggend is de zoekfunctie op de site van Traffic Football: Choose the ideal player for your team. Select by club, age, position or contractual situation. Get access to detailed profiles. ![]() Ook in Europa dringt dit verschijnsel steeds meer door. Iedereen kent de problematische transfers van Tevez en Mascherano, ondergebracht bij MSI. Maar ook een speler als Hulk is (voor een deel) eigendom van een investeringsmaatschappij. In Portugal geldt dit voor veel van de topspelers. Ook spelers als Ramires, Cissokho en Anderson hadden een soortgelijke constructie. Wellicht is nu ook in Nederland de eerste stap gezet, nu FC Twente gaat samenwerken met Desportivo Brasil. Wat vinden wij hiervan? Verbieden? Reguleren? Gewoon zo door laten gaan? Laatst gewijzigd door Otis.; 09-06-11 om 11:04 __________________ Wilfred Genee is een baas. |
||
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze bestaan.
Het is namelijk een extra schakel in de keten. Dat betekent dat die extra schakel een stukje van de taart wil en het gaat gepaard met bepaalde uitvoerings- en transactiekosten (noem het rendementsverlies). Geldbeluste investeerders zouden ook een voetbalclub kunnen infiltreren en zo geld met transfers kunnen opstrijken. Koop een club op en strijk dividend op. Waarom bestaat deze schakel? Zou het met risico's afdekken en belastingen te maken kunnen hebben? (ik hoop dat jullie mijn gedachtegang een beetje kunnen volgen; zo'n extra schakel in de keten brengt extra kosten met zich mee, wat zijn dan de voordelen?) |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Jammer dat de FIFA hier niet tegen in actie komt. Als je geen geld hebt om spelers van niveau te halen, houdt het op. Simpel zat.
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ik denk inderdaad dat het met risico's afdekken te maken heeft. Je koopt de rechten van de speler voor een paar ton. Als hij slaagt incasseer je een heleboel geld, als hij niet slaagt heb je met de club verder weinig te maken. Er hoeven maar een paar Breno'tjes tussen te zitten.
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dat lost niks op denk ik. Dan krijg je dus nog meer clubs als Desportivo Brasil die spelers gaan verhuren aan clubs, en blijft het hetzelfde idee. Tenzij het verhuren van spelers verboden wordt, maar dat lijkt me niet.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Het heeft wel wat weg van die gare bank- en verzekeringstranssancties waardoor de mondiale economische crisis een aantal jaren veroorzaakt werd. Persoonlijk ben ik van mening dat je niet moet speculeren met geld dat je niet hebt, je komt jezelf dan ooit wel een keer tegen....
__________________ VVV-Venlo - SSC Napoli - 1.FC Köln |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Lukt dat en je haalt goede spelers om als handelsvee verder te verkopen, heb je iig een club met goede spelers die meedoet.. Dat is al 100x beter dan dit. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
||
|
|
|
|
|
#8 | |
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Veel van die clubs kunnen het zich gewoon niet veroorloven om een paar ton voor een deel van de rechten van een jeugdspeler te weigeren.
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
In feite zijn de clubs (en indirect de belastingbetaler) dus altijd de verliezers. Rijke investeerders kopen zich niet in bij een club maar dekken vanaf afstand hun risico's af met behulp van een investeringsmaatschappij zodat ze altijd winnen. Ondertussen zit de voetballerij opgescheept met een extra schakel in de waardeketen die een deel van de taart op slurpt.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Diversificeren
__________________ In Kenny we trust..! |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Lifting the lid on £40 million Tevez | Mail Online Wat ik me afvraag is hoeveel zeggenschap je als speler hebt om 'aandelen' van jezelf verkocht zien te worden aan een maatschappij. Ik bedoel, de club daar heeft hij zelf voor gekozen, maar hoe zit het met de andere partij? |
||
|
|
|
|
|
#14 | |
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Of je daar zeggenschap in hebt weet ik niet, maar zelfs al is dat zo zal er de nodige druk vanuit de club zijn.
|
|
|
|
|
|
#16 | |
In beginsel is het erg onlogisch dat partij A niet direct zaken doet met partij B. |
||
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ik heb hetzelfde, mits het voor de speler geen negatieve gevolgen heeft.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Op een gegeven moment was Corinthians voor 51% eigendom van MSI. Alles ging daarna om het verkopen voor zoveel mogelijk geld en de club moest het bekopen met degradatie naar de Serie B. Dat kan een flink afschrikkend effect hebben gehad op andere clubs, waardoor ze de investeerders liever buiten de deur houden en zelf nog kunnen beslissen of, wanneer en hoeveel spelers zij verkopen. Wel de baten van de investeerders, niet de lasten, dat idee.
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ook dat, maar als een club 50% van de rechten van een speler koopt (en de andere helft is van een Traffic) houdt de club er op korte termijn ook geld aan over, en hebben ze de beschikking over een speler die ze anders niet konden betalen.
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
En delen ze bovendien het risico met een ander als het een flop wordt.
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ergens vind ik dat dus kwalijk. Als je niet over de middelen beschikt om een speler te kunnen betalen, dan zou je 'm gewoon niet moeten kunnen kopen. Lijkt me ook niet goed voor de markt, als investeringsmaatschappijen een speler voor het grootste deel of zelfs volledig in bezit hebben, dat de prijzen dan absurd zijn? Maar goed, geld dat niet uit het voetbal zelf verworven wordt is sowieso sport-onwaardig in mijn ogen. En dat stop je helaas toch niet meer.
__________________ Koekebakker: "Ik vind jou echt zo'n ontiegelijke eikel" |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nog een apart geval is Olé Brasil. Ook een nieuw opgerichte club met een uitgebreid opleidingscentrum met fitnesszalen, zwembaden etc. Deze club richt zich erg op het uitwisselen van spelers uit verschillende culturen en heel veel internationale samenwerking.
Wat deze club veel doet is jongeren van lagere sociale klasses opnemen in de gelederen, zodat deze kansen krijgen om zich te ontwikkelen die zij zonder een club nooit hadden gekregen. Een mooi initiatief. Er zal ongetwijfeld ook een investeringsmaatschappij achter zitten maar daar is weinig over te vinden. Op youtube staan een aantal leuke filmpjes over spelers uit Kameroen, Kazachstan, de VS en Zuid-Korea die op een soort uitwisseling naar de club kwamen. Engelse versie van de officiele site met een introductie. Een interessante ontwikkeling dat er steeds meer van dit soort clubs en clubs als Desportivo Brasil opkomen. Ole Brasil wordt ondersteund door Grup Leão-Leão die onder anderen actief zijn in de wegenbouw en in het beheren van voortuigen. Grupo Sonda die in de OP staat is een supermarkt. Zo zijn er steeds meer bedrijven uit hele andere sectoren die op deze manier investeren in het voetbal omdat er winst mee te behalen is of om naamsbekendheid te genereren. Laatst gewijzigd door Otis.; 09-06-11 om 13:44 __________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Ze zijn gewoon een verlengde vorm van een spelersmakelaar. Deze maatschappijen scouten al vroeg naar talent, en leggen deze spelers vast. En waarschijnlijk in de vorm van een maatschappij omdat je zo rechten verkrijgt en niet slechts een percentage bij een transfer. Lucratiever en wellicht fiscaal ook aantrekkelijker.
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
Waarom zou een reguliere clubs dit soort jongens niet willen hebben? |
||
|
|
|
|
|
#30 | |
Waarom kopen dit soort investeerders zich niet in bij een club zodat ze dividend kunnen opstrijken? |
||
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Lijkt me geen slechte zaak. __________________ Wilfred Genee is een baas. |
||
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Waarom zijn clubs verliesgevend? Komt dat door de salarissen? Als dat zo is dan doen de investeringsmaatschappijen het slim want zij betalen de salarissen niet. |
||
|
|
|
|
|
#34 | |
|
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Een doorsnee profclub heeft daar geen geld voor; het meeste geld gaat naar presteren met het eerste elftal. Doordat dat bij dit soort 'opleidingsclubs' veel minder van belang is geven zij alle aandacht aan het creeren van een klimaat waarin ontwikkeling het best mogelijk is, en daar hoort dit bij. Zo maken ze het ook aantrekkelijker voor een speler (en het gezin) om voor die club te kiezen.
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Standard wordt misschien overgenomen door een Nederlandse investeringsmaatschappij....
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Sja, het voetbal is toch al verpest door geld en buiten dat ik het verdrietig vind om te zien is het niet zo erg. Prima dat een paar gasten met allerlei bochten schathemeltje rijk willen worden maar als het mis gaat moet niet de overheid bijspringen. Ik krijg er steeds meer moeite mee dat de overheid zo'n 'bedrijfstak' in stand houdt.
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Net op Nederland 1 een stukje over value8, Nederlands bedrijf dat Standard wil kopen.
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Wel interessant dit. Maar die investeringsmaatschappijen hebben dus ook professionele scouts hiervoor rondlopen of is het gewoon 1000 braziliaantjes een contractje aanbieden en dan kijken of er wat gebeurt?
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
|
|
|
#41 |
|
Bij Standard weigeren supporters om te betalen voor hun seizoenkaart uit protest. Verder is die gast wel echt een gladde prater zeg, heb hem nu bij een stuk of 3 programma's gezien
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Alleen in Brazilie kost het je een stuk minder dan een scooter waarschijnlijk. |
||
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Investeringsmaatschappijen in het voetbal
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|