![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Manchester United maakt dit seizoen een gerede kans om na Barcelona en Internazionale alweer een trippel bij te schrijven op de erelijst. Om niet te vergeten dat Barcelona en Real Madrid dat dit seizoen ook kunnen doen. Dit bracht mij ertoe om even te inventariseren hoe vaak de dubbel is behaald. Tenslotte zijn hier twee tegen elkaar werkende tendenzen bezig: enerzijds constateert men een steeds dominanter en selectiever wordende top (bijv. in Engeland), aan de andere kant wordt de beker door afnemende financiële importantie en de afschaffing van het EC-2 toernooi steeds meer als 'troostprijs' gekenschetst. Aan de ene kant verwacht je dus dat de topteams het steeds makkelijker zullen hebben om de dubbel te behalen, aan de andere kant wordt diezelfde beker steeds minder belangrijk. Om dit uit te zoeken neem ik de klassieke top vier met daarbij andere voetballanden als Frankrijk, Nederland, Portugal, België en Schotland.
Om met het laatste land te beginnen: sinds de jaren '60 is het behalen van de dubbel schering en inslag. Glasgow Rangers deed het 18 keer, Celtic 13 keer. Enkel het Aberdeen van Ferguson wist in 1984 ook een keer de dubbel te halen (vandaar ook het relatief lage aantal dubbels in de jaren '80, hiërarchie werd stevig door elkaar geschud). Uitgesplitst naar decennia ziet het er zo uit: Tot 1950 (1890-1950): 8 1950-1960: 2 1960-1970: 4 1970-1980: 6 1980-1990: 3 1990-2000: 6 2000-2010: 5 Ondanks dat België ook sinds de Tweede Wereldoorlog een soort van top twee kent/kende (Anderlecht en Club Brugge), gebeurde het daar maar 7 keer. Twee maal vond het plaats voor de oorlog en drie keer gebeurde het in absolute bloeiperiodes. Brugge behaalde de dubbel in de tijd met Happel toen ze eveneens de finale van de EC-1 wisten te bereiken. Anderlecht behaalde tweemaal de dubbel in de jaren '60 en '70 toen grote namen als Van Himst, Jurion, Mulder, Rensenbrink, noem ze allemaal maar op, daar speelden. Later behaalden beide teams, toen de romantiek er wel vanaf was, nog in de jaren '90 ieder één dubbel. In Portugal heeft alleen de welbekende top drie (Porto, Sporting Lissabon en Benfica) dit weten klaar te spelen. Tot 1950: 3 1950-1960: 4 1960-1970: 2 1970-1980: 2 1980-1990: 5 1990-2000: 1 2000-2010: 4 Nederland: Dat de KNVB-beker steeds meer als een soort troostprijs in dit land wordt gezien valt ook hier goed te merken. Tot 1950: 2 1950-1960: 0 1960-1970: 4 1970-1980: 3 1980-1990: 5 1990-2000: 1 2000-2010: 2 Naast deze kleine landen zijn de vijf grootste landen het meest interessant. Deze landen ontberen meestal van oudsher een puur door inwoneraantal begrensde top twee of top drie. Deze vijf landen neem ik bij elkaar (Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje): Tot 1930: 3 1930-1940: 5 1940-1950: 3 1950-1960: 7 1960-1970: 6 1970-1980: 7 1980-1990: 7 1990-2000: 10 2000-2010: 12 Hier ziet men dus een lichte stijging aan het werk. Dit is vooral te danken aan Engeland, Italië en Duitsland. Deze tendens valt echter helemaal niet te bespeuren in Frankrijk of Spanje. Ondanks dat Spanje al sinds jaar en dag een soort van 'top 2,5' heeft (Barcelona+Real met hier een daar een beetje Valencia, Athletic en Atletico) is het daar een zeldzaamheid. Iemand een verklaring? Tot nu toe zijn in de historie slechts 7 trippels behaald. Dat is te weinig om er zinnige conclusies aan te verbinden, toch is het wel tekenend dat 3 daarvan in de laatste 12 jaar zijn behaald. Daarenboven zijn vier teams er heel dichtbij geweest (Bayern in 1999; Leverkusen in 2002; Porto in 2004 en Bayern in 2010). Betekent de toename van het aantal dubbels en trippels (in de grotere competities) dat de waarde aan het verminderen is? Of blijft het nog steeds het maximaal haalbare en een toonbeeld van suprematie? Of verdient het door het hele drukke programma van vandaag de dag misschien nog wel meer bewondering? (Ikzelf heb een enorme bewondering voor de niet aflatende inzet van de profs die er toch maar elke wedstrijd moeten staan, in die zin is het knapper dan voorheen; aan de andere kant betekent inflatie simpelweg 'waardevermindering') Laatst gewijzigd door Koekebakker; 14-04-11 om 15:47 |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Treble!
__________________ "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by" (Douglas Adams) "You see, madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little push!" (The Joker) !!!Serie A-toto 2010/2011-winnaar!!! |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Oow en 1988
.
__________________ "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by" (Douglas Adams) "You see, madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little push!" (The Joker) !!!Serie A-toto 2010/2011-winnaar!!! |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Verklaring voor het lage aantal dubbels in Spanje kan liggen aan het feit dat teams als Barcelona en Real Madrid in de beginrondes een B-team opstellen. Verloor Real Madrid vorig seizoen of het seizoen daarvoor niet een keer met 4-0 van een 3e klasser?
__________________ A.F.C. Ajax - KAMPIOEN 2010/2011 'To infinity... and beyond!' - Buzz Lightyear |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
|
|
|
#6 |
|
PSV Eindhoven!
|
Trippel is ook engels.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
Laatst gewijzigd door Cyberia; 14-04-11 om 16:21 __________________ *Al Yazmalim O+* ''Mertens kan net zo goed worden als Messi.'' Was getekend, Koekebakker. |
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Mag ik jullie er ook aan herinneren dat, buiten Barcelona, Manchester United en Inter er nog één club is in de geschiedenis van het internationale voetbal die maar liefst VIER belangrijke prijzen in één seizoen heeft gewonnen.
Mag ik voorstellen: AFC Ajax, winnaar van de kwartel in 1972!
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
ik dacht het gaat over bier
__________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Komt door het bier
__________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
||
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ik heb even verder gezocht op internet en in mijn boeken maar het schijnt dat in Frankrijk de beker sowieso niet zo heel interessant is door commerciële twisten. De Liga Beker heeft de voorkeur van de topteams maar heeft na iets van 18 seizoenen nog steeds niet hetzelfde aanzien. Dit zou verklaren waarom dubbels minder vaak voorkomen in Frankrijk, itt Engeland.
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
dartbord verdwenen
Laatst gewijzigd door Hendril; 22-04-11 om 01:19 __________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ik vind het eigenlijk wel een goed topic, komen leuke statistieken naar boven.
Dat de dubbel in Nederland de afgelopen jaren niet meer zo vaak voorkomt mag een wonder heten als ik naar Ajax kijk, want ze komen voor mijn gevoel elk jaar in de bekerfinale, en ze missen de laatste jaren ook op een haar na (uitzonderingen daargelaten) de titel ..
__________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Daar dacht ik ook even aan om ook het aantal net-niet dubbels neer te zetten. Dus waar teams bij één van beide competities als tweede eindigden. Dit zou echter de post veel te lang maken.
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
goed, united kan de treble niet meer halen en dat lijkt me een goede zaak wanneer je het af zet tegen de lichting uit 1999.
blijft barcelona over |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Bijzonder feitje voor dit topique. Nederland is koploper als het gaat om Trebles. De enige keren dat één club alle belangrijke titels pakt in 1 seizoen (landskampioen, beker en EC1):
'67 Celtic '72 Ajax '88 Psv '99 Man Utd '09 Barcelona __________________ Hier ligt mijn hart, mijn vreugde en mijn verdriet, een bett're club dan deze is er niet. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Die van Celtic blijft heel bijzonder
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Waarom? Dat ze de Europa Cup 1 wonnen was bijzonder? Of dat ze ook meteen twee nationale prijzen erbij wonnen? Dat laatste lijkt me toch niet zo speciaal. Ze wonnen dat jaar trouwens ook de League Cup. Dus de quadruple.
Volgens wikipedia was het zelfs de quintuple: Tuples in association football - Wikipedia, the free encyclopedia |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Geen treble dit jaar mogen we aannemen.
Al kan Real dat in theorie nog bereiken
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
|
|
|
#28 |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Celtic en Rangers zijn allebei zulke grote instituties dat ze eerder bepalen wat er in het Schotse voetbal gebeurd dan dat dat voor ze bepaald wordt. |
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
Mooi dat dit op de FP is gezet
Ik denk trouwens dat de trippel in de toekomst niet vaker gaat voorkomen, puur door die beker. Veel topteams laten toch hun B-team spelen in de beker en gaan er in de competitie vol voor (en CL na de groepsfase) __________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
||
|
|
|