Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 10-04-11, 18:51 question   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

In navolging van eerdere topics als "waar komt het imagoprobleem van de serie a vandaan?" zit ik nu met de vraag waarom de Bundesliga hier relatief impopulair is.

Kijk ik in de sectie 'buitenland' dan zie ik 20 delen voor de Bundesliga, 31 delen voor de serie a, 57 delen voor de primera division en maar liefst 74 delen voor de (m.i.) zwaar overschatte Premier League.

Mijn indruk is dat ook in de media vooral de Premier League en de top 2 van de PD de boventoon voeren. Afgaande op het woord van de oudere generaties was vroeger de Bundesliga best populair in Nederland en keken hele volksstammen de Sportschau. De Sportschau is nog steeds een begrip in dit land.

Om het kort te houden: hoe komt dit? waar komt de ommezwaai vandaan? en waarom spreken historische teams als Schalke, Dortmund, Hamburger SV, Stuttgart, Bremen en Bayern minder aan? Dortmund is straks na Barcelona de best spelende kampioen van Europa maar bijna nergens valt een 'oe' en 'ah' te beluisteren.

edit:
ik ben dus best wel een liefhebber. bij mij staat iig de Premier League niet op eenzame hoogte. opgeblazen hyper-commerciële ego-trip competitie vind ik dat (met meestal klote-voetbal).

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 10-04-11 om 19:07
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 10-04-11, 18:53 big smile   #2
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik kijk wel eens, maar moet echt moeite doen om niet in slaap te vallen. Wat mij betreft is de kritiek die er vaak is op de serie A veel meer op de bundesliga van toepassing.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 18:54 Standaard   #3
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik kijk niet zo heel veel buitenlands voetbal (zeker nu niet), maar ik vind voor mezelf juist de Bundesliga de afgelopen 2 jaar wat aantrekkelijker worden (mede door Tifo-topic kreeg het mijn aandacht )

Oud 10-04-11, 18:56 Standaard   #4
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Bundesliga . Mooie competitie. Ik ben wel fan.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 18:57 Standaard   #5

NumberNine's Voetbal Forum schermafbeelding

Vooral dit jaar érg weinig kwaliteit, érg weinig genialiteit.
NumberNine is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 18:58 Standaard   #6
...

Oorspronkelijk geplaatst door NumberNine Bekijk bericht
Dat vooral ja, het is allemaal zo voorspelbaar, veel fysiek. De enige mooie teams die ik de laatste jaren heb gezien was Bayern vorig jaar en Werder Bremen toen Diego etc. daar nog speelden.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Oud 10-04-11, 19:01 Standaard   #7
Brasjanus

Rellende Rotscholier's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
[...]
Dat vooral ja, het is allemaal zo voorspelbaar, veel fysiek. De enige mooie teams die ik de laatste jaren heb gezien was Bayern vorig jaar en Werder Bremen toen Diego etc. daar nog speelden.
Dortmund dit jaar.
Rellende Rotscholier is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 19:01 Standaard   #8
...

Ik vind Dortmund meer een oerdegelijke ploeg.

Oud 10-04-11, 19:02 Standaard   #9
Brasjanus

Rellende Rotscholier's Voetbal Forum schermafbeelding

Het ligt ook wel voor een deel aan de trainers dat de Bundesliga niet zo aantrekkelijk is. Magath speelt altijd verdedigend met zijn ploegen, Veh laat ploegen altijd kut voetballen, Labbadia ook.
Rellende Rotscholier is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 19:05 Standaard   #10

wanneer was het beter?
Oud 10-04-11, 19:05 Standaard   #11

Oorspronkelijk geplaatst door Rellende Rotscholier Bekijk bericht
[...]

Dortmund dit jaar.
ja, die spelen echt goed
Oud 10-04-11, 20:03 Standaard   #12

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

wanneer was het beter?
Zolang ik me kan herinneren is het nooit echt geweldig geweest, maar dit jaar is het met de kwaliteit allemaal nog een tikkeltje erger gesteld dan normaal. Vorige jaren had je altijd nog wel een Bremen, Stuttgart, Schalke, Leverkusen of HSV dat redelijk voetbal op de mat wist te leggen. Dit seizoen is het enige 'topteam' dat niet regelmatig teleurstelt Dortmund.
Oud 10-04-11, 20:07 Standaard   #13

[...]

Zolang ik me kan herinneren is het nooit echt geweldig geweest, maar dit jaar is het met de kwaliteit allemaal nog een tikkeltje erger gesteld dan normaal. Vorige jaren had je altijd nog wel een Bremen, Stuttgart, Schalke, Leverkusen of HSV dat redelijk voetbal op de mat wist te leggen. Dit seizoen is het enige 'topteam' dat niet regelmatig teleurstelt Dortmund.
Dat heb ik dus ook met de Premier League en ik vind Dortmund nu beter voetballen dan HSV de laatste 10 jaar heeft gedaan.
Oud 10-04-11, 20:14 Standaard   #14

[...]

Dat heb ik dus ook met de Premier League en ik vind Dortmund nu beter voetballen dan HSV de laatste 10 jaar heeft gedaan.
Ik ben het twee keer met je eens, maar vorige seizoenen waren er altijd meerdere van deze ploegen die voldoende presteerden en stond het aan de top meestal dicht bij elkaar. Dit jaar heb je Dortmund en is het verder armoe troef.
Oud 10-04-11, 20:21 Standaard   #15

[...]

Ik ben het twee keer met je eens, maar vorige seizoenen waren er altijd meerdere van deze ploegen die voldoende presteerden en stond het aan de top meestal dicht bij elkaar. Dit jaar heb je Dortmund en is het verder armoe troef.
Wat ik bedoel is dat het niveau van Dortmund aardig hoog ligt. Van de door jouw genoemde teams komt van de laatste 10 jaar denk ik geen één in de buurt. De rest daaronder is inderdaad een beetje slecht. Bayer Leverkusen ziet er nog degelijk uit maar speelt niet attractief.
Oud 10-04-11, 21:08 Standaard   #16
Nederlanders kijken wat de NOS uitzendt en daar zit Bundesliga niet bij. De Bundesliga in zijn algemeen heeft aan populariteit niet te klagen. Er komen wekelijks zelfs veel britten naar Duitsland om dat in Duitsland voetbal nog voor het volk is. Toeschouwerrecords, maar desondanks betaalbare prijzen en gewoon bier etc probleemloos in en rond de stadions voor relatief gunstige prijzen. Die britten zijn hun eigen Premier league al lang beu.

Dat Sportschau minder kijkers heeft dan vroeger komt omdat Nederland vroeger 9 zenders had incl ard en zdf... dan kwam je daar wat makkelijker uit. Inmiddels zijn er 46 zenders met real life bagger.... dan ga je toch niet meer naar de Duitser kijken.

Oud 10-04-11, 21:13 Standaard   #17

Oorspronkelijk geplaatst door ExtraLars Bekijk bericht
Nederlanders kijken wat de NOS uitzendt en daar zit Bundesliga niet bij. De Bundesliga in zijn algemeen heeft aan populariteit niet te klagen. Er komen wekelijks zelfs veel britten naar Duitsland om dat in Duitsland voetbal nog voor het volk is. Toeschouwerrecords, maar desondanks betaalbare prijzen en gewoon bier etc probleemloos in en rond de stadions voor relatief gunstige prijzen. Die britten zijn hun eigen Premier league al lang beu.

Dat Sportschau minder kijkers heeft dan vroeger komt omdat Nederland vroeger 9 zenders had incl ard en zdf... dan kwam je daar wat makkelijker uit. Inmiddels zijn er 46 zenders met real life bagger.... dan ga je toch niet meer naar de Duitser kijken.
maar in die tijd zat ook de BBC al in het pakket als ik me niet vergis.

en wat je zegt, een aantal zaken heeft de Bundesliga heel goed voor elkaar. op een paar uitzonderingen na ook geen megalomane suikerooms.
Oud 10-04-11, 21:16 question   #18

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

maar in die tijd zat ook de BBC al in het pakket als ik me niet vergis.

en wat je zegt, een aantal zaken heeft de Bundesliga heel goed voor elkaar. op een paar uitzonderingen na ook geen megalomane suikerooms.
Is dat zo? Mijn ouders spreken wel Duits, vanwege de tv, maar geen Engels.
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 21:20 Standaard   #19

Oorspronkelijk geplaatst door pfaf Bekijk bericht
[...]

Is dat zo? Mijn ouders spreken wel Duits, vanwege de tv, maar geen Engels.
ik weet het niet zeker. in grensstreken beheersen ze natuurlijk ook beter het duits.
Oud 10-04-11, 21:21 Standaard   #20
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Leverkusen speelt ook altijd wel aardig voetbal vind ik. Over het algemeen spelen de ploegen wel meer voetbal dan bijvoorbeeld in de Premier League, gisteren nog Wolves-Everton gezien, wat een drama.

Oud 10-04-11, 21:22 Standaard   #21

maar het klopt zeer zeker wel wat ExtraLars zegt dat vroeger in zijn algemeenheid vaak naar de Duitse zenders werd gekeken door Nederlanders. de grote shows en muziekprogramma's bijvoorbeeld.
Oud 10-04-11, 21:22 Standaard   #22
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

Misschien komt het omdat andere competities een brede top hebben die zich jaarlijks mengen in de titelstrijd. In de Premier League gaat het steevast tussen Manchester United, Chelsea, Arsenal en verder heb je nog andere interessante clubs als Liverpool en Tottenham die ook meedoen om de hoogste plaatsen. In Spanje heb je Barcelona, Real Madrid en Valencia en in Italië heb je Milan, Inter, Juventus en Roma.

Ik heb het idee dat in Duitsland alleen Bayern München de enige echte club is. Alles draait om die club. Het ene jaar heb je Bremen dat het goed doet, maar plots weer weg zakt. Dat zie je nu weer met Wolfsburg en Stuttgart (kampioenen van een paar jaar terug). Dortmund zit nu weer in de lift, maar kan volgend seizoen ook weer ineens subtop worden. Heb het idee dat de competitie best sterk is, maar daardoor ook veel supporters interesse zien verliezen als het even slecht gaat.
RayMania is offline   Met citaat reageren
Oud 10-04-11, 21:23 Standaard   #23
Match of the Day kwam altijd in de avonduren, dan kijken wij Nederlanders en Duitsers een zaterdagavondshow.
Sportschau kwam na de wedstrijden, als er nog niks anders op tv was

Oud 10-04-11, 21:27 Standaard   #24
Oorspronkelijk geplaatst door RayMania Bekijk bericht
Misschien komt het omdat andere competities een brede top hebben die zich jaarlijks mengen in de titelstrijd. In de Premier League gaat het steevast tussen Manchester United, Chelsea, Arsenal en verder heb je nog andere interessante clubs als Liverpool en Tottenham die ook meedoen om de hoogste plaatsen. In Spanje heb je Barcelona, Real Madrid en Valencia en in Italië heb je Milan, Inter, Juventus en Roma.

Ik heb het idee dat in Duitsland alleen Bayern München de enige echte club is. Alles draait om die club. Het ene jaar heb je Bremen dat het goed doet, maar plots weer weg zakt. Dat zie je nu weer met Wolfsburg en Stuttgart (kampioenen van een paar jaar terug). Dortmund zit nu weer in de lift, maar kan volgend seizoen ook weer ineens subtop worden. Heb het idee dat de competitie best sterk is, maar daardoor ook veel supporters interesse zien verliezen als het even slecht gaat.
Ik denk dat de top in Duitsland veel breder is. Tot in de tweede bundesliga aan toe... ploegen die in no-time afzakken naar de derde bundesliga... De nummer laatste van Duitsland (in de winterstop) overwinterde met speels gemak in de europa league. De nummer 10 van vorige week haalde afgelopen week de halve finale champions league met speels gemak

Oud 10-04-11, 21:31 Standaard   #25

Oorspronkelijk geplaatst door kabonk Bekijk bericht
Leverkusen speelt ook altijd wel aardig voetbal vind ik. Over het algemeen spelen de ploegen wel meer voetbal dan bijvoorbeeld in de Premier League, gisteren nog Wolves-Everton gezien, wat een drama.
en dat met een begroting van 125 tot 140 miljoen (everton zit tussen de 90 en 100, wolves tussen de 35 en 40) op het veld. en een stuk of 16 verschillende nationaliteiten. veel te veel gebaseerd op individuele kracht en kwaliteit. zo'n leverkusen vind ik niet heel goed spelen maar zetten tenminste geen 7 buitenlanders neer en de buitenlanders die erin staan spelen er meestal al een tijdje en worden dus niet met wagonladingen tegelijk over het team uitgestort.
Oud 10-04-11, 21:38 Standaard   #26

Oorspronkelijk geplaatst door RayMania Bekijk bericht

zie reactie van ExtraLars maar ik quote toch deze post omdat bij mij opeens te binnen schoot dat de uitstraling van de clubs misschien niet goed over komt op de moderne Nederlander. Het erg conservatieve en benepen Bayern (doch gelijkertijd het meest commercieel en zakelijk van alle Bundesliga-teams), het kolenscheppersteam van Schalke, de noeste arbeiders van Dortmund.... alleen het ietwat chique HSV heeft een beetje mondaine uitstraling of dat proberen ze althans te doen. ik kan me indenken dat het makkelijker identificeren is met het betoverende Manchester, het kosmopolitische Arsenal en/of het vrije kunstzinnige van (de stad) Barcelona.
Oud 18-04-11, 16:01 thumb up   #27

Van Dortmund heb ik deze week weer meer genoten dan van Arsenal-Liverpool
Oud 18-04-11, 16:46 Standaard   #28
Scherp en helder

Pres's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind de Bundesliga gewoon een saaie competitie. Heb niets met de spelers en de clubs. Ik kijk soms alleen vanwege de Nederlanders.

Geef mij maar de Premier League. Veel commercie en hype, maar in mijn ogen ook veel spektakel en passie. Enorm oppurtunistisch ook. Dat er geen taalbarriere is speelt ook mee denk ik.
Pres is offline   Met citaat reageren
Oud 18-04-11, 16:55 Standaard   #29
Redelijk gek dacht ik zo

Elwood1988's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik persoonlijk zou als profvoetballer liever bij Dortmund spelen als bij Valencia oid
Elwood1988 is offline   Met citaat reageren
Oud 18-04-11, 17:01 Standaard   #30

Valencia is ook wel een mooie club hoor
Oud 18-04-11, 18:03 big smile   #31

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood1988 Bekijk bericht
Ik persoonlijk zou als profvoetballer liever bij Dortmund spelen als bij Valencia oid
Als ik moest kiezen tussen de Costa del Azahar of de Kohlenpott wist ik het ook wel...

Oud 18-04-11, 18:22 Standaard   #32
Oorspronkelijk geplaatst door pfaf Bekijk bericht
[...]

Als ik moest kiezen tussen de Costa del Azahar of de Kohlenpott wist ik het ook wel...

[afbeelding: link]

Ze doen hun best: Ruhrgebied - Culturele hoofdstad 2010

"Ruhrgebied - Culturele hoofdstad 2010
Bij het Ruhrgebied denken de meeste mensen aan zware industrie en steenkool. De afgelopen jaren heeft de regio echter een grote gedaantewisseling ondergaan en is deze veranderd van een grauw industriegebied tot een moderne en hippe cultuurmetropool. In 2010 is Essen en de hele Ruhrmetropool daarom uitgeroepen tot culturele hoofdstad van Europa. In het Ruhrgebied is tegenwoordig veel cultuur te vinden, maar ook natuurschoon en verschillende recreatiemogelijkheden. Er zijn ruim 200 musea, diverse winkelcentra, leuke pretparken en een groot netwerk aan fietspaden."
travelman is offline   Met citaat reageren
Oud 18-04-11, 18:46 Standaard   #33

Sja, iedere stad wil tegenwoordig graag de creatieve klasse aantrekken.

Maar als je je wat verdiept in de historie van Borussia Dortmund en Schalke in het bijzonder en het Ruhrgebied in het algemeen dan heb ik er diepe bewondering voor en ook heel veel sympathie. Om maar iets te noemen: vanwege rode sympathieën werd de aanvoerder van Dortmund in de oorlog rücksichtlos geliquideerd. Er zit niet zomaar 70000 man op de tribune (ook toen het slechter ging), er zit een hele geschiedenis aan vast dat maakt dat ze zo'n trouwe en voorbeeldige aanhang hebben, in alle generaties. De atmosfeer is er geweldig.
Oud 18-04-11, 18:49 Standaard   #34
Dan speel je in Valencia... Gemiddeld maar 46.000 toeschouwers, terwijl je 55.000 plekken hebt. Als je voor de beker speelt komt er helemaal geen hond meer kijken. Kijk de locatie is beter natuurlijk, je zou de beleving rond een Dortmund mee moeten kunnen nemen naar een plekkie aan de Middelandse zee

Oud 18-04-11, 18:50 Standaard   #35

De competitie of het type voetbal kunnen natuurlijk ook beweegredenen om voor Valencia te kiezen i.p.v. Dortmund.
Sebas is offline   Met citaat reageren
Oud 18-04-11, 18:51 Standaard   #36
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ken overigens ook geen grote stad in Nederland die zo groen is als Dortmund en ook de rest van het Ruhrgebied misschien met uitzondering van Duisburg is best groen.

Oud 18-04-11, 18:51 smile   #37

Oorspronkelijk geplaatst door ExtraLars Bekijk bericht
Kijk de locatie is beter natuurlijk, je zou de beleving rond een Dortmund mee moeten kunnen nemen naar een plekkie aan de Middelandse zee
Precies. Je loopt 90 minuten per twee weken in je stadion. Die andere 200 uur loop ik liever in de zon, zit ik op het terras of lig ik op het strand.
Oud 18-04-11, 19:28 Standaard   #38

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow Bekijk bericht
Ik ken overigens ook geen grote stad in Nederland die zo groen is als Dortmund en ook de rest van het Ruhrgebied misschien met uitzondering van Duisburg is best groen.
Heel Duitsland is daarin veel verder dan Nederland. Nederland, en met name de Randstad, is één van de meest verontreinigde gebieden van West-Europa.
Oud 18-04-11, 19:45 Standaard   #39
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Zie hier het uitzicht vanaf de televisietoren bijvoorbeeld.

Oud 18-04-11, 19:46 Standaard   #40

Nu na even googelen vind ik dit statistiekje toevallig op een groot buitenlands forum:
A figure I like to cite is the income ratio of a leagues four richest clubs as compared to the league average:

Spain: 7.1
Italy: 4.1
England: 3.6
France: 3.2
Germany: 2.5
Of het precies klopt weet ik niet maar de geringe inkomensverschillen (nou ja, wat is gering; vroeger was een factor 2 tot 3 de standaard in Europa), de algehele sterkte van de competitie en het type voetbal dat er wordt gespeeld zijn voor mij grote pluspunten. Helaas is ook Duitsland echter onderhevig aan buitenlandse invloeden en dreigt de belangrijke schakel Sahin door Real Madrid te worden weggekocht.... Die daar waarschijnlijk nooit zijn maximale rendement zal halen.
Oud 18-04-11, 19:55 Standaard   #41

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow Bekijk bericht

Zie hier het uitzicht vanaf de televisietoren bijvoorbeeld.
Of vanaf de toren van Dusseldorf. De allerschoonste stad waar ik ben geweest is denk ik Salzburg. Dat water zag er zo helder uit. Niet normaal. Of eigenlijk wel normaal want zo hoort het te zijn.
Oud 18-04-11, 21:34 Standaard   #42

Wat ik persoonlijk een sterk en interessant punt van de Bundesliga vind is dat het huidige voetbal in Duitsland (en in de historie eigenlijk ook) heel compleet is en er meerdere facetten van het spel binnen een ploeg zichtbaar zijn. Het is nog altijd heel erg op dynamiek gericht, maar wel weer met veel positiespel en ook heel direct maar dan zonder teveel lange ballen. Eigenlijk doen ze Engeland wat voor qua speelstijl.
Oud 18-04-11, 21:53 Standaard   #43

Het lijkt misschien een beetje op hoe Liverpool wil spelen met zijn beroemde pass&move credo. Die dynamiek is inderdaad heel Duits en daar houd ik van. De meeste goede Engelse middenvelders hebben dat ook wel; kan niet direct echt de vinger op leggen waar het verschil nou in zit.
Oud 18-04-11, 21:57 Standaard   #44

Ik heb het idee dat ze in Duitsland ook in de kleine ruimtes de bal wat langer in de ploeg willen houden en er dan sneller uit kunnen komen. In Engeland peren ze 'm dan al snel naar voren.
Oud 18-04-11, 22:11 Standaard   #45

Oorspronkelijk geplaatst door Sebas Bekijk bericht
Ik heb het idee dat ze in Duitsland ook in de kleine ruimtes de bal wat langer in de ploeg willen houden en er dan sneller uit kunnen komen. In Engeland peren ze 'm dan al snel naar voren.
Ja daar dacht ik ook aan. Net als dat de dynamische middenvelders meestal zo druistig zijn. Energiek, passievol maar ook druistig. De Steven Gerrards. Zo'n groot voorbeeld als Roy Keane werd geloof ik ook met de jaren pas verstandiger. Maar daartegenover heb je dan ook weer Frank Lampard (vind ikzelf een nogal saaie speler maar voldoet niet aan het eerdergenoemde beeld).
Oud 18-04-11, 22:17 Standaard   #46

Misschien vind je Lampard geen prettige speler om naar te kijken, je geeft zelf eigenlijk al aan waarom hij beter is. Controle over de bal en situatie, en toch nog genoeg diepgang in zijn spel. In mijn ogen ook de reden waarom Ballack niet helemaal uit de verf kwam bij Chelsea. Ik vond het nogal vergelijkbare spelers.
Oud 18-04-11, 22:41 Standaard   #47

Waarom kwam Ballack niet uit de verf denk je?
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:56.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site