![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Tijd om deze immer terugkerende discussie eens een eigen topic te geven.
Laat ik beginnen met te zeggen dat de Champions League ook vooruitgang heeft gebracht. In de tijd van de Europa Cup was het tot ver in de jaren 70 en 80 wachten of er wel een uitzending was. De Champions League heeft de voortschrijdende techniek in organisatorische zin goed uitgebuit. De registratie is pico bello in orde (hoewel ik zelf het idee heb dat er soms wordt gemanipuleerd met de beelden). Mijn grootste ergernis met de Champions League is dat het de schisma in Europa heeft vergroot. Door bonuspunten, verdeling van gelden, latere instroming, voorgekookte lotingen enzovoorts heeft het bijgedragen aan de vorming van een elite-clubje van een paar teams. In het verleden konden clubs als Ajax, St. Etienne en Monchengladbach een bres slaan maar dat is voorgoed voorbij. In het verleden gebeurde het ook vaak dat Real Madrid en Manchester United voor langere tijd wegvielen uit de Europese top maar ook dat gaat niet meer gebeuren. Dit is mede in de hand geholpen door het de nek om draaien van vrije lotingen en het rianter gaan uitdelen van bonuspunten. Anyway, voor een deel zal het een herhaling zijn van argumenten en zetten maar dit doe ik om het eens een plaats te geven. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Europa League ---> Champions League.
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Dat wel, toch kijk ik negen van de tien keer liever een CL-duel, ondanks dat het dezelfde, saaie, vervloekte, teams zijn die weer tegen elkaar spelen. Zonder NLse teams, of een paar favoriete buitenlandse teams, vind ik de EL weer niet interessant.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Mwa, van een goede subtopper kan ik ook wel genieten. Ook die doen me, op de kwaliteit na, vaker denken aan lang vervlogen tijden. Wat weer twee dingen kan betekenen: ze lopen achter of ze moeten het wel speltechnisch goed op orde hebben om het hoofd boven water te houden.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ik kijk dit seizoen best vaak de wedstrijden in de Europa League die tegenover de Nederlandse clubs op Eredivisie Live worden uitgezonden. Manchester City, Liverpool, een Duitse club. Twente en PSV kijk ik in het weekend wel weer. Hoewel de potjes van Twente in de EL wel aantrekkelijk zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ik ben te jong om de Europacup serieus te hebben meegemaakt maar ik ben het er wel mee eens dat het jammer is dat er eigenlijk geen kans meer is dat een kleine club met een leuk elftalletje erg ver kan komen in de CL. De verrassingen van dit jaar, Tottenham, Schalke en Shakhtar, zijn ook gewoon allemaal ploegen met een megabudget.
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
||
|
|
|
|
|
#9 | |
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
||
|
|
|
|
|
#10 | |
.En ik zou persoonlijk liever clubs als Ajax, Benfica en Panathinaikos ofzo zien. Tradietierijke ploegen uit wat kleinere landen. __________________ Wilfred Genee is een baas. |
||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
|
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
En ik zou graag wat meer jongens uit eigen land in de teams willen zien. Veel teams zoals Bayern München beginnen een beetje lauwe, muffe hap te worden. Niet dat me het vlaggetje dat bij een speler staat mij boeit maar ik denk dat het spelniveau daar beter van wordt.
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Het mooiste zou natuurlijk zijn om de acht grootste clubs ter wereld weer eens in de kwartfinale te zien.
Dus Ajax, Real Madrid, Liverpool, AC Milan, Juventus, Barcelona, Manchester United en Benfica. __________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Er zijn altijd wel een paar verrassingen zoals Schalke dit jaar, maar over het algemeen heb ik het wel gezien met de CL. Top affiches kijk ik nog wel maar het meeste niet.
Europa League vind ik steeds leuker worden, ook door de nieuwe opzet. |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Gevaar bestaat helaas wel dat het steeds meer een troostprijs voor de B-landen wordt.
|
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
|
Ik vind overigens dat men speeldagen CL en EL om moet draaien, dus EL op dinsdag en CL op woensdag en donderdag. __________________ PSV | Borussia Mönchengladbach |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
De eerste jaren CL waren mooi. Die hadden nog die ouderwetse charme. 1x in de 2 weken had je een avondje Champions League, daar zette je alles voor opzij. Sjippies, biertje en lekker wachten op 20:45. En dan heen en weer zappen tussen Duitsland, Nederland en Belgie. Heerlijk. In het begin vond ik 2 dagen per week en meer topclubs erin nog wel aardig, maar de lol is er steeds meer vanaf. De belangen zijn nog groter geworden, vooral financieel. Leeds is bijvoorbeeld kapot gegaan aan de zucht naar CL (zonder konden ze niet overleven) in mindere mate geldt dit ook voor Feyenoord. PSV maakte de begroting zelfs al op basis van CL voetbal. Ongezond naar mijn mening.
Ik kijk steeds minder, mijn vriendin klaagt dan wel over het vele voetbal, maar ik kijk alleen nog maar geselecteerde CL wedstrijden en niet eens echt op das puntje van mijn stoel, meer zijdelings. Dan zie ik de samenvatting van Inter - Schalke gisteren en denk ik, potdomme.. dat was wel weer een mooie geweest, maar ik verkoos liever iets anders te doen. Het is over het algemeen weinig verrassend meer, die Champions League. In tegenstelling tot de Europa League. Voetbaltechnisch is de CL misschien de betere, maar de EL vermaakt mij meer. EL >>> CL. __________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
De EL mist toch wel een hoop aanzien en status. Het levert geen drol op, veel clubs zien het als een verplicht nummertje en gaan ook vaak met een B-team, en bij de Uefa is het het ondergeschoven kindje van het Europees voetbal. Alleen zie je vaak leukere clubs aan het werk, dus minder voorspelbaar ook allemaal. Laten we eerst eens teruggaan naar het oude model van Europees voetbal, met minder te verdienen plaatsen per land. Geen 4 clubs uit een groot land, draai dat maar eens terug tot 2 + 1 voorrondes.
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
De belangen zijn te groot om dat om te draaien. Net zoals dat de betaalkanalen al een jaar of 10/15 elke poep en scheet van Manchester en Milan laten zien. Dat had slechts voor een deel te maken met de vraag vanuit het publiek. Nu is die gewoonte ingesleten bij de voetbalvolger en willen ze niets anders meer. Wat ten koste gaat van de mooie wedstrijden in Frankrijk, Portugal, België en zelfs Italië en Duitsland; waarna de kwaliteit van die wedstrijden zelf naar beneden duikelt enzovoorts.
|
|
|
|
|
|
|
#21 | ||
Volgens mij heb ik toen ook mijn zwak voor Duits voetbal ontwikkelt ![]()
Laatst gewijzigd door Koekebakker; 06-04-11 om 11:22 |
|||
|
|
|
|
|
#22 | |
.
|
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
In een boekje dat ik een paar jaar geleden kocht (en sinds kort eindelijk helemaal heb uitgelezen
) genaamd 'verdachte voorzetten' staat een lijst (uit weer een andere bron) met de 20 beste clubs op basis van de eerste 51 EC-1 en CL seizoenen. Hierbij zijn de winst, finaleplaatsen, halve finaleplaatsen en kwartfinaleplaatsen meegenomen in de calculatie. Het betreffende hoofdstuk is een aanklacht tegen de danmalige G14, welke clubs daarbuiten worden gesloten en welke clubs ontzettend van dat lidmaatschap en de uitbreiding van de CL hebben geprofiteerd (het meest Manchester United). Deze clubs zijn: Real Madrid AC Milan Bayern München Benfica Juventus Ajax Liverpool Barcelona Manchester United Internazionale Porto Rode Ster Belgrado Celtic PSV Dynamo Kiev Borussia Dortmund Anderlecht Olympique Marseille HSV Steau Boekarest Wanneer alle europese competities (EC1, EC2 en EC3) worden meegenomen en een top 30 wordt gemaakt, dan krijg je dit: Real Madrid Barcelona Juventus AC Milan Bayern Internazionale Liverpool Ajax Benfica Anderlecht Manchester United Valencia Atletico Madrid Porto Feyenoord Borussia Monchengladbach Leeds United HSV Rode Ster Belgrado Borussia Dortmund PSV Tottenham Hotspur Arsenal Dynamo Kiev AS Roma Celtic Parma Chelsea Rangers Zaragoza Een mooi lijstje zeg ik zo. Maar nogmaals, dit is incl. de Champions League periode, anders had Arsenal er bijvoorbeeld niet tussen gestaan. Een Dynamo Kiev had nog veel hoger kunnen staan als hun campagnes in de UEFA Cup een stuk succesvoller waren geweest, itt de EC1 en EC2. Grosso modo bestond er toen nog geen extreme hiërarchie tussen de toernooien zoals dat nu het geval is maar in de praktijk hielden landen en culturen er hun eigen cultuur op na.
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Ik kijk al een jaar of 3 bijna geen CL meer. Ik kan wel weer de ellenlange lijst opnoemen wat me allemaal niet meer bevalt aan de CL, maar dat heb ik al zovaak opgenoemd en ben het gewoon zat. Alleen met Nederlandse ploegen, Lazio of Slavia vind ik het interessant om te kijken, maar anders niet.
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
__________________ Liverpool FC || Pittsburgh Penguins |
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
Klopt, ik ben de overkill ook zat. Zelfs in Nederland kijk ik vrij weinig naar wedstrijden van andere ploegen dan Ajax. Zelfs samenvattingen niet eens meer.
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Ik sla studio sport inderdaad steeds vaker over.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Ik focus me ten eerste vol op Ajax, Lazio en Slavia. Afgelopen zondag alledrie die wedstrijden gezien, maar de 3e wedstrijd was ik het al zat en zat ik het verplicht af te kijken. Kijk, een wedstrijd als FCT-PSV wil ik nog wel een uitzondering maken en Man U. tegen Chelsea in het weekend voor de PL in de sportsbar vind ik ook wel leuk.
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Ik vind het niet leuk om Ajax te volgen als ik niet weet wat er bij de tegenstanders speelt. En los daarvan ben ik gewoon liefhebber en kijk ik veel.
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Er komen steeds meer medestanders. 5 jaar geleden trok ik de CL al niet meer (steeds dezelfde teams), veel te veel voetbal op TV (nu nog meer door die rare splitsingen) en geen kenmerkende speelstijlen meer van teams/landen.
Zoals een vriend van me zegt altijd: "3 Brazilianen + 2 Argentijnen + 1 Spanjaard + 1 Italiaan + 1 Nederlander + 1 Duitser + 1 Fransoos + geen Engelsman + 1 spleetoog" tegen t zelfde. Ik zou zeggen 1 Rus/Oostblokker ipv 1 Argentijn, maar het idee is duidelijk. De oplossing is eigenlijk heel simpel: die CL opbrengsten (of alle EC opbrengsten) moet je netjes verdelen over alle teams in de competities. Of in ieder geval een substantieel deel daarvan, 80% ofzo. Dan heb je die idiote afhankelijkheid niet meer (iedere club redelijk stabiele inkomsten) en raak je de idiote verschillen kwijt (waardoor je dan in ieder team weer een vedette kan hebben, ipv 12 vedettes op de bank en tribune van iedere topclub). Het is nog te verantwoorden ook, want zonder alle andere clubs zijn de grote clubs helemaal niks waard. PS Je hebt tegenwoordig toch ook die Against Modern Football beweging? __________________ Lekker PSV! Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man. |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Iets wat vroeger ook heel anders was, was dat de beste spelers uit Oostbloklanden ook niet buiten hun eigen land mochten voetballen. Ik zag een keer een documentaire over de Praagse derby tussen Sparta en Slavia en daar werd ook duidelijk aangegeven dat het niveau van de derby ten tijden van het communisme vele malen hoger lag omdat de beste Tsjechoslowaakse spelers binnen de landsgrenzen bleven. Als ik nu naar teams kijk in Rusland of Oekraine die overlopen van de Brazilianen, daar word ik niet vrolijk van.
|
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Dat vind ik altijd zo'n raar argument, je hoeft immers niet te kijken.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Maar ik vind de CL wel een mooi concept, misschien dat het qua tijden nog iets meer gesplitst kan worden, bijvoorbeeld een wedstrijd om 19.00 en eentje om 21.00 uur i.p.v. alles om 20.45 uur.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Voor teams was vroeger het feit dat ze weer eens een keer op TV waren voldoende aanleiding om hun beste beentje voor te zetten en het publiek te trakteren op hun vaardigheden. Het vervulde ze met trots en een zekere druk. En er zit dan wel een uitknop op je afstandsbediening, er is geen oneindigheid aan kanalen op de televisie. De ruimte van een anderhalf durende uitzending van VI zou ook kunnen worden gebruikt om iets anders te laten zien. Ook zit er geen uitknop op de advertentiegelden en middelen die er alsnog heengaan ook al kijk jij er niet naar. |
||
|
|
|
|
|
#35 |
|
Het verbaast me niks dat jij het een mooi concept vind want jij wil toe naar een NHL systeem. Nog pompeuzer, nog smakelozer. Ik vroeg al eens naar de argumenten maar dan krijg je slechts een herformulering van het standpunt van jou kant, als een echt politicus.
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Overigens mag het live-voetbal van mij best vrijwel volledig achter de decoder .
Laatst gewijzigd door Plato; 06-04-11 om 17:45 __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#37 | ||
|
Zo maar een voorbeeldje dat je er altijd indirect last van hebt. Mensen mogen daarover klagen en of hun klachten genoeg wegen ten opzichte van de pleziertjes van anderen moet iedereen zelf beslissen maar doen alsof iedereen los van elkaar op aarde leeft en met het drukken op de knop van de afstandsbediening alles is opgelost, nee, zo zit het niet in elkaar.
|
|||
|
|
|
|
|
#38 | |
.
||
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ik zei overigens ook niet dat er niet over geklaagd mag worden, maar wel dat ik dat niet zo'n sterk argument vind.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Dat mag jij vinden maar ik wijs er gaarne op dat hier in straat een glasvezelkabel ligt die voor 50% is gereserveerd voor HD kanalen en andere premium zooi (waaronder sport1, die jij nog veel meer wedstrijden wil geven zodat ze nog duurder kunnen worden) waar ze een forse prijs voor vragen. Dat is in beginsel capaciteit dat ook elders voor zou kunnen worden gebruikt. Dat dit geen overbodig gezeik is blijkt wel in de avond, dan is het internet fors trager. Ik weet het, dit is een voorbeeld dat slechts zijdelings met 'meer voetbal op tv' te maken heeft maar dat 'er zit een uitknop op je afstandbediening is zo'n slap verweer... Om bij die showprogramma's waar je het over hebt te blijven; waarom klagen mensen? Omdat ze zien dat de nationale cultuur verloedert, ze denken 'hmmm ze zouden op dit gunstige tijdstip ook wel wat anders kunnen maken voor minder geld' en zien wat voor financiële middelen er doorheen worden gejaagd. Allemaal terechte bezwaren (of en wat je er tegen moet doen is een tweede).
|
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Daar kijken alleen in tweed-jasjes gehulde LibDems nog voetbal?
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
|
|
|
|
#44 |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Dat is afhankelijk van het bier dat je er doorheen jaagt nog wel te betalen natuurlijk
Het is echt niet goedkoop hoor. Een engelsman met een beetje behoorlijke baan is zo een half maandsalaris kwijt voor stadionbezoek, enorme bedragen.
|
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
De BBC is kwaliteit en authentiek, ik denk dat veel Engelse "elite" daar nog steeds warm voor zou lopen. Al die chavs hebben gewoon een decoder hoor, ben daar maar niet bang voor...
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Dan heb je het over de toegangsprijzen bij een aantal PL-clubs, dat is heel iets anders dan de TV-markt.
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Natuurlijk jagen al die peasants zo hun halve maandsalaris er doorheen... Die club is echter wel zo goed als verbannen uit het stadion.
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Valt me altijd op dat je op de eerste rijen in de grote stadions elke week Sikhs/Paki's ziet
.
|
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
40 pond voor Sky en als je ook nog ESPN e.d. erbij wilt hebben voor het hele package én het in HD wilt zien (dat doen die gluiperds slim; ze zoomen gewoon minder ver in zodat je wel aan de HD moet) ben je zo 70 pond per maand kwijt. Ook dat is een enorm bedrag voor maximaal 5 wedstrijden in het weekend (in het geval van de Premier League). Let wel: toen sport7 hier in Nederland begon zei men dat ze de prijs van een magazine zouden gaan vragen, dus zo'n 10 euro per maand max. Dat klinkt nog alleszins redelijk (hoewel het me wel erg stoort dat álles er achter verdwijnt en door allerlei belangen het aanbod alsnog enorm beperkt is) maar 70 a 80 pond per maand is dat in geen geval meer. Volgens mij betaalde je 20 jaar terug iets van 25 gulden voor een kaartje in de Kuip ofzo. Om het in perspectief te zetten.
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Europa Cup versus Champions League
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |