![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
De algemene stemming is hier dat Nederland het al geweldig doet met 2 clubs in de kwartfinale van de EL (wat ik niet geweldig vind, gewoon netjes) omdat we niet op kunnen tegen de grote rijke landen. Uiteraard kunnen we dat ook niet.
Maar waarom kan een nog kleiner en veel armer land wel structueel beter presteren? Ik heb het natuurlijk over Portugal. M'n vaders generatie had een trauma van Duitse voetballers, ik heb dat met Portugezen. Maar los daarvan doen ze het in Europees verband erg goed. En dat terwijl dat land ongeveer evenveel inwoners als Belgie heeft. Hoe komt het dan dat de Superliga bijna jaarlijks wel een team in de 1/8e finales of kwartfinales van de CL levert, en meestal in de UEFA Cup/Europa League hun clubs bij de laatste 4 favorieten hebben zitten? Profiteren ze daar net als wij dat van Suriname deden/doen van oude kolonie Brazillie? Is de jeugdopleiding daar zo goed? Is er veel geld door investeerders? Blijven veel Portugese internationals liever en langer in hun eigen land? Of: zijn die teams helemaal niet zo geweldig, maar weten ze gewoon zeer goed hoe ze moeten overleven waardoor ze lastig te bestrijden zijn (Nederland weet hier alles van)? Mensen die een idee hebben hierover? |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Porto heeft sinds een aantal jaar een super opleiding, Sporting heeft deze al van oudsher. Bij Porto is het vooral de consistentie in het type spel dat ze spelen, en waar ze heel gericht spelers voor opleiden en scouten. Benfica strooit vooral met geld, die hebben juist een enorm droge periode gehad.
Maar het is vooral ook goede scouting ja, ze profiteren optimaal van Zuid-Amerika, en daarnaast is Portugal gewoon een voetbalgek land, veel talent. Als je ook ziet wat Porto binnen weet te harken met verkopen... Stadions zijn echter nooit goed gevuld, of ligt dat aan mij? |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Omdat Hulk
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Omdat het vieze tyfusclubs zijn met veel geluk.
__________________ Work hard, earn less. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Twente is dit seizoen anders ook al een aantal keer heel goed weg gekomen in de EL hoor.
![]() Maar ik ben het met je eens dat het tiefusclubs zijn. Of nou ja, met name de Portugese spelers in de elftallen. En ook daar buiten, zoals die mongool van een Bruno Alves.
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
__________________ Work hard, earn less. |
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
|
|
|
#9 | |
Het lijkt mij niet dat die spelers echt zoveel beter zijn, zeker als je de Nederlandse inbreng op het hoogste niveau bekijkt. Dat moet naar mijn idee wel een andere reden hebben, omdat het nou niet bepaald een hele sterke competitie is. Ik vind het verschil met de Eredivisie niet echt bijster groot in ieder geval. Goed topic trouwens Ritmo
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Verbaas me hier ook al jaren over.
Iemand een idee wat de budgetten zijn van de topclubs in Portugal? __________________ PSV | Borussia Mönchengladbach |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ze hebben inderdaad veel aantrekkingskracht op grote talenten uit Zuid-Amerika (denk bijvoorbeeld aan Di Maria, Hulk, Ramires, David Luiz en een tijdje terug spelers als Diego en Anderson) en daarnaast genoeg geld om toppers als Saviola en Aimar langdurig te kunnen behouden.
En wat Capitano zegt, Sporting en Porto hebben een topopleiding. __________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Brazilianen die een springplank nodig hebben vinden Portugal het paradijs. Mentaliteit, taal, cultuur, eten, klimaat wijkt niet al te veel af van hun thuisland natuurlijk. Als je je in die betrekkelijke rust kunt ontwikkelen bij een Europese subtopper als Porto, dan is dat uiterst verstandig.
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Het jaar daarvoor hadden ze ook 30 miljoen uitgegeven maar kregen ze er maar liefst 72 miljoen binnen ![]() Cissokho hadden ze voor 300.000 gehaald om vervolgens een jaar later voor 15.4 miljoen Euro aan Lyon te verkopen. Anderson werd voor 5 miljoen gekocht en voor 31.5 miljoen weer verkocht ![]() Pepe voor 2 miljoen gekocht en verkocht voor 30 miljoen. Quaresma kwam voor 6 miljoen en werd voor 27.6 miljoen verkocht aan Inter ![]() Bosingwa kwam ook voor een prikkie en ging voor 20.5 miljoen de deur uit. Lisandro Lopez werd voor 6.7 miljoen gekocht en ging weg voor 24 miljoen. Op Lucho Gonzalez is ruim 9 miljoen winst gemaakt. Bruno Alves is eigen jeugd en is voor 22 miljoen verkocht. Raul Meireles kwam gratis binnen en vertrok voor 13 miljoen. Die gasten hebben een Martin van Geel in het kwadraat. |
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
Volgens mij was het bij Cissokho zelfs in een half jaar.
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
Kunnen ze hier in NL nog wat van leren!
|
||
|
|
|
|
|
#16 |
|
En dan hebben ze nog Falcao die veel geld gaat opleveren (Kwam voor 5 miljoen), Hulk gaat ook flink geld op leveren (Kwam ook voor 5 miljoen) en James Rodriguez kan een hele goede worden (Ook voor 5 miljoen gehaald).
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Portugeze clubs kopen ook vaak spelers maar voor 50% van de transferrechten waardoor het lijkt dat ze dikke winsten maken maar het valt allemaal wel mee.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Heb je daar voorbeelden van?
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dat is inderdaad wel zo, Hulk is ook niet 100% van Porto dacht ik.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
|
#21 |
|
Wat een matige, sjim.
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Volgens wikipedia is dus maar 50% van Hulk van FC Porto.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ramires, di Maria, Anderson, Lisandro Lopez, David Luiz, Otamendi, James Rodriguez, Álvaro Pereira, Airton en Sidnei zijn/waren ook deels eigendom van andere clubs of investeringsmaatschappijen.
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Denk dat de speelwijze vaak ook wat effectiever is in vergelijking met de onze. Tevens de mentaliteit (lees: hardheid) van de spelers zal meetellen.
overigens is het Portugese voetbal onder de top 3 absoluut zwak, zitten ook bijna geen mensen op de tribunes. |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
De zakelijke connecties (in combinatie met een rijke geldschieter/voorzitter vaak) worden veel beter benut in Portugal. En ik weet ook niet hoe het zit met de huishouding/schulden van deze clubs... Ik denk alleen dat de regels daaromtrent in Portugal een flink stuk soepeler zijn dan in Nederland.
@ sjimz
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Soepelere regels, soepeler belastingklimaat, dus spelers daar krijgen meer geld.
Omdat daar zoveel Zuid-Amerikanen spelen denk ik dat het ook vaker uitgezonden wordt daar, dus krijgen ze ook wat meer inkomsten van. Wat ook helpt is dat de kleinere clubs daar geen grootheids waanzin krijgen als een van de top 3 een keer langskomt voor een speler. Je ziet heel vaak transfers van 1 tot 3 miljoen van een kleinere Portugeze club naar een van de top 3. Die kleinere clubs vragen niet 7, 8 of 9 miljoen zodra de top langskomt, wat hier vaak wel gebeurd waardoor onze top niet fatsoenlijk kan doorgroeien. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
dit weekend bij Benfica - Porto zag ik nog flink wat lege stoeltjes
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Toch vond ik het opvallend
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
|
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Die transfers van Porto,
.Dat wat Otis zegt lijkt mij ook van groots belang. In de tijd dat Ajax nog ver kwam in de Champions League had het nationaal gezien volgens mij ook veel minder tegenstand. Het gat tussen de top en subtop was toen veel groter. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Volgens mij is de verdeling van de tv-gelden daar ook niet zo eerlijk geregeld als bijvoorbeeld in Nederland, het is ook geen wonder dat die competitie weinig aandacht geniet, weinig interessant voetbal in de competitie zelf.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Fijn plaatje Redding.
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
3 ploegen die goed zijn. Kijk liever naar de Nederlandse competitie waar iedereen veel gelijkwaardiger is.
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Hoezo? Braga, Pacos en Boavista hebben het de traditionele top vaak zat lastig gemaakt. In Nederland is vanwege het inleveren aan niveau de top-3 weggevallen. Of dat nou zoveel leuker is, ik weet niet... Ik vind het elk jaar minder worden.
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Een competitie wordt naar mijn mening juist minder interessant als je tevoren al kunt zeggen dat het club A of B wordt of misschien C. De rest doet mee om de kruimels daarachter.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Veel Zuid Amerikanen die het daar wel naar hun zin hebben, en Zuid Amerikanen hebben nog altijd de beste mentaliteit.
__________________ AMSTERDAM ULTRAS XXX |
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Dat is hier in Nederland toch ook het geval? Bijna in elke competitie trouwens.
|
|
|
|
|
|
|
#42 | |
|
||
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ja die doen mee om de kruimels erachter. Die staan allemaal dicht bij elkaar en dan nog is het denk ik zo dat die clubs erachter het gemiddeld heus niet zoveel slechter doen dan de Nederlandse clubs in Europa. Daarbij hebben ze in Portugal net als hier in de laatste 10 jaar 4 verschillende kampioenen.
|
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Gaat overigens ook meer om de strijd erachter, je weet hier nooit of bijvoorbeeld Ajax of PSV gaat winnen van de nummer 12, terwijl je daar in andere landen vrijwel altijd een zekerheidje in ziet. (althans, zo ervaar ik het) __________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
||
|
|
|
|
|
#45 | |
__________________ RayMania: Maar heel irritant gedrag inderdaad. Vrij arrogant, "ik ben de beste", dat idee. Altijd over jezelf hebben, jouw manier van dingen doen is de beste. Niet echt mijn type mensen. |
||
|
|
|
|
|
#46 |
|
Omdat ze een sprinklerinstallatie hebben.
__________________ No Homo |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
In Nederland was de top beter toen het nog een echte top-3 was natuurlijk. Dat is uiteindelijk beter voor het Nederlands voetbal.
|
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Maar qua achterban en uitstraling is het in Portugal niet veel buiten de top 3. Braga en Guimarães hebben ook nog wel een behoorlijke achterban, maar daarna houdt het snel op. Wij hebben één Excelsior in de Eredivisie, de Liga Portugal bestaat voor de helft uit dat soort clubjes.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
||
|
|
|
|
|
#50 |
|
Toen had je ook nog die max zoveel buitenlanders in je team regels. Daardoor bleven de betere spelers ook langer hangen. Ik ben niet rouwig om de huidige situatie. Al zal een fan van de traditionele top drie daar anders over denken. Ik vind onze competitie leuker zo.
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Waarom doen die Portugese clubs het zo goed?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|