Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 23-02-11, 10:19 question   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Er zijn sterke geruchten dat Seedorf mogelijk terugkeert bij Ajax en Van Bommel plus Van Nistelrooy begin volgend seizoen in PSV-shirt zijn te bewonderen.

Mijn vraag aan jullie is of oude, terugkerende helden in de afgekloven eredivisie nog iets toevoegen. Succesvolle voorbeelden zijn Frank Rijkaard bij Ajax en Cocu bij PSV. Minder goede voorbeelden zijn Edgar Davids, Jaap Stam, Roy Makaaij, Litmanen en Andre Ooijer.(weet iemand er nog meer?)

Aan de ene kant zou je zeggen van wel. De eredvisie voetbalt in een tempo'tje lager en met een surplus aan ervaring (en vaak) techniek kunnen ze nog wat toevoegen. Aan de andere kant houdt zo iemand een nieuweling tegen en ontstaat er in een elftal met jonge honden en oude rotten al snel een gapend gat in de noodzakelijke leeftijdscategorie van 23 tot 29 jaar (met een beetje niveau, als die nog zijn te halen voor eredivisieclubs). Ook laten de 'mislukkingen' zien dat het fysieke geweld in de eredivisie beslist niet moet worden onderschat. De eredivisie is gewoon keihard meegegaan in de trend om meer nadruk te leggen op fysiek en uithoudingsvermogen. Marco van Basten noemde de eredivisie onlangs een "veredelde beloftencompetitie", is het dan ook deels een langgerekte nieuwsjaarswedstrijd?

Wat zijn jullie gedachtes erover?
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 23-02-11, 10:43 Standaard   #2
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Er zijn sterke geruchten dat Seedorf mogelijk terugkeert bij Ajax en Van Bommel plus Van Nistelrooy begin volgend seizoen in PSV-shirt zijn te bewonderen.
Ik zou het mooi vinden.

Mijn vraag aan jullie is of oude, terugkerende helden in de afgekloven eredivisie nog iets toevoegen. Succesvolle voorbeelden zijn Frank Rijkaard bij Ajax en Cocu bij PSV. Minder goede voorbeelden zijn Edgar Davids, Jaap Stam, Roy Makaaij, Litmanen en Andre Ooijer.[SIZE="1"](weet iemand er nog meer?)
Goede voorbeelden: De Koemannetjes, Gerard Wiekens ( )

Wat zijn jullie gedachtes erover?
Ik juich de terugkeer van gearriveerde helden absoluut toe, omdat ze met hun ervaring iets teweeg kunnen brengen bij de jeugd, ze wat leren en met hun status iets bij de fans en clubs. Mogelijk dat ze ook een rol kunnen hebben in het advies om niet te snel naar het buitenland te trekken.
Overigens moeten de clubs en spelers zelf wel wat kritischer zijn op waar ze dan gaan spelen. Een Gerard Wiekens paste na al die jaren Man City nog uitstekend een paar jaar bij Veendam, waar hij de eerste jaren nog best op Eredivisie niveau mee had gekund, maar hij koos erovor bij zijn oude liefde terug te keren.

De fout gelopen voorbeelden komen vooral door verkeerde instapmomenten (Makaay, Stam) of toch een overschatting van de kwaliteiten die ze nog hebben (Davids, Ooijer).
Terwijl de genoemde spelers bij een andere club misschien veel meer toegevoegd hadden.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 10:46 Standaard   #3

Hoezo zie je Makaaij en Stam als voorbeelden van "verkeerde instapmomenten"? Snap niet echt wat je daarmee bedoelt eigenlijk...
Oud 23-02-11, 10:46 Standaard   #4
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Ben blij dat ik Michael Laudrup nog in de Eredivisie heb mogen meemaken
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 10:52 Standaard   #5

Ik denk dat je wel een punt hebt Prosac dat ze zich moeten aanpassen. Rijkaard deed dat heel goed, die zakte toen zijn benen de jus hadden verloren gewoon een linie naar achteren (iets wat Matthaus bij Bayern in zijn nadagen ook deed). Cocu werd bij PSV ook meer en meer de draaischijf ipv de dynamische, multi-inzetbare middenvelder. Van Nistelrooy moet ook zoiets zien te vinden want dit zal hij niet meer kunnen:
Oud 23-02-11, 10:54 Standaard   #6
Lucky man

dndiek's Voetbal Forum schermafbeelding

Het verschilt naar mijn mening ook per speler. Soms is het ook beter een speler de speler van jaren geleden te laten en hem niet terug te halen naar z'n oude nest(Ooijer en Stam bijv). Bij andere spelers druipt de klasse er nog steeds vanaf (Cocu, Rijkaard bijv) en pakt het prima uit.

dndiek is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 10:58 Standaard   #7

Oorspronkelijk geplaatst door dndiek Bekijk bericht
Het verschilt naar mijn mening ook per speler. Soms is het ook beter een speler de speler van jaren geleden te laten en hem niet terug te halen naar z'n oude nest(Ooijer en Stam bijv). Bij andere spelers druipt de klasse er nog steeds vanaf (Cocu, Rijkaard bijv) en pakt het prima uit.
Ik weet niet hoe het bij Rijkaard zat maar Barcelona wilde indertijd het contract van Cocu verlengen alleen weigerde Cocu toen. Zoiets geeft ook wel iets aan ipv een Seedorf die gewoon praktisch via de achterdeur bij Milan wordt weggestuurd.
Oud 23-02-11, 11:02 Standaard   #8
Lucky man

[...]

Ik weet niet hoe het bij Rijkaard zat maar Barcelona wilde indertijd het contract van Cocu verlengen alleen weigerde Cocu toen. Zoiets geeft ook wel iets aan ipv een Seedorf die gewoon praktisch via de achterdeur bij Milan wordt weggestuurd.
Hoezo wordt Seedorf weggestuurd bij Milan dan?

Oud 23-02-11, 11:03 Standaard   #9

[...]
Hoezo wordt Seedorf weggestuurd bij Milan dan?
Als ik het goed heb zijn ze niet (meer) tevreden over hem en wordt zijn contract niet verlengd. Loopt deze zomer af.
Oud 23-02-11, 11:09 bulb   #10
Lucky man

[...]

Als ik het goed heb zijn ze niet (meer) tevreden over hem en wordt zijn contract niet verlengd. Loopt deze zomer af.
"Ik zit nu negen seizoenen bij Milan, volgend jaar wordt dat tien."

Oud 23-02-11, 11:12 Standaard   #11
Ich bin Mario

Hoezo zie je Makaaij en Stam als voorbeelden van "verkeerde instapmomenten"? Snap niet echt wat je daarmee bedoelt eigenlijk...
Beide waren op dat moment volgens mij nog uitstekende spelers, alleen de club was op dat moment niet goed voor ze. Makaay had volgens mij bij elke andere club (behalve Feyenoord en Ajax, niet zijn speelstijl) uitstekend gepresteerd, speelde ook nog heel goed bij Bayern bv.
Stam begon aardig, maar door het gerommel bij Ajax verviel hij zelf ook in die 'malaise' en noodzaakte hem dat in zijn ogen tot stoppen. Hij bleek daar toch vrij gevoelig voor, daarom denk ik dat bv PSV voor hem beter was geweest toen, omdat daar niet alles direct op straat ligt en niet 'half Nederland' in paniek raakt als het wat minder gaat.

Oud 23-02-11, 11:13 bulb   #12
Lucky man

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac Bekijk bericht
[...]

Beide waren op dat moment volgens mij nog uitstekende spelers, alleen de club was op dat moment niet goed voor ze. Makaay had volgens mij bij elke andere club (behalve Feyenoord en Ajax, niet zijn speelstijl) uitstekend gepresteerd, speelde ook nog heel goed bij Bayern bv.
Stam begon aardig, maar door het gerommel bij Ajax verviel hij zelf ook in die 'malaise' en noodzaakte hem dat in zijn ogen tot stoppen. Hij bleek daar toch vrij gevoelig voor, daarom denk ik dat bv PSV voor hem beter was geweest toen, omdat daar niet alles direct op straat ligt en niet 'half Nederland' in paniek raakt als het wat minder gaat.
Stam was toen hij weg ging bij Milan al niet meer helemaal fit, volgens mij ook één van de redenen dat PSV niet heel erg geïnteresseerd in hem was.

Oud 23-02-11, 11:21 Standaard   #13
Ich bin Mario

Zou kunnen, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ze bij een andere club beter tot hun recht waren gekomen, Stam zou misschien nog gespeeld hebben als hij bv afgebouwd had bij Groningen/Heerenveen en daarna richting Zwolle bv.

Overigens ligt het ook aan de instelling van de speler zelf, dat hij daadwerkelijk nog wat wil en niet "afbouwen, binnentikken en nog wat van het spelletje genieten"

Oud 23-02-11, 12:29 Standaard   #14

[...]
"Ik zit nu negen seizoenen bij Milan, volgend jaar wordt dat tien."
Dat is zijn intentie maar vooralsnog is zijn contract niet verlengd
Oud 23-02-11, 12:33 Standaard   #15

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Geen contractverlenging = niet gelijk aan vertrekken door de achterdeur.. Pirlo en Gattuso hebben ook nog geen verlenging, en mochten die weggaan, dan gaan ook zij niet door de achterdeur.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 12:34 Standaard   #16
Hup Holland!

Aanvoerder's Voetbal Forum schermafbeelding

Stam pakte vaak geel omdat hij de fouten van anderen bij ons in de verdediging moest oplossen.
Aanvoerder is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 12:36 Standaard   #17

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
Geen contractverlenging = niet gelijk aan vertrekken door de achterdeur..
Dat zeg ik ook niet, leg me geen woorden in de mond. In het geval van Seedorf dreigt dat wel te gebeuren. Een fitte Pirlo staat bijna altijd in de basis, Seedorf niet meer en wordt door zijn eigen publiek uitgefloten.
Oud 23-02-11, 12:45 Standaard   #18

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]
Dat zeg ik ook niet, leg me geen woorden in de mond. In het geval van Seedorf dreigt dat wel te gebeuren. Een fitte Pirlo staat bijna altijd in de basis, Seedorf niet meer en wordt door zijn eigen publiek uitgefloten.
Een keertje voorgekomen dit seizoen, na een grote fout. En ach, slechts 7 spelers speelden dit seizoen meer voor Milan dan Seedorf .
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 13:13 Standaard   #19

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]

Een keertje voorgekomen dit seizoen, na een grote fout. En ach, slechts 7 spelers speelden dit seizoen meer voor Milan dan Seedorf .
Welke fout was dat? Volgens mij werd hij ook uitgefloten tegen Tottenham. Er was niet voor niets sprake van dat hij al in de winterstop zou vertrekken.

Anyway, ik heb even nagegaan wat de situatie van Rijkaard was toen hij naar Ajax vertrok. Rijkaard had bij Milan toen nog een contract voor een jaar. Hij moest meerdere malen het bestuur smeken of hij alsjeblieft kon vertrekken. Milan vond dat Ajax te weinig bood maar uiteindelijk kon hij toch gaan.

Cocu, dat andere succesvolle voorbeeld, had zoals gezegd wel een aflopend contract maar Barcelona wilde graag met hem verder.

Een iets florissantere situatie dan bijv. Davids die in Engeland op een zijspoor was geraakt.
Oud 23-02-11, 14:21 Standaard   #20

Dreamer's Voetbal Forum schermafbeelding

De essentie is toch heel simpel, een speler moet gehaald worden indien hij op welke wijze dan ook op het veld meerwaarde heeft ten opzichte van de huidige spelers. Dan maakt het geen reet uit hoe oud de speler is of welke geschiedenis hij heeft bij de club.

Een speler halen voor 'in de kleedkamer' vind ik bullshit, daar zou ik mijn technische staf op samenstellen.

Oud 23-02-11, 19:41 Standaard   #21
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

Destijds (= drie jaar terug) ook een topic geopend op een ander forum over dit onderwerp.

Philip Cocu zette min of meer de trend. Hij keerde in 2004/2005 terug van een geslaagde carrière in Barcelona en won met PSV twee landstitels, een beker, maar de grootste prestatie was toch wel het halen van de halve finale Champions League.

Daarna volgden vele voorbeelden van Nederlandse voetballers die terugkeerden van succesvolle buitenlandse avonturen en als 'routinier' bij een Nederlanse club gingen spelen. Maar is nou wel nuttig en een garantie voor succes? Pierre van Hooijdonk blameerde zich na zijn seizoenen bij Fenerbahçe en zorgde bij NAC Breda en Feyenoord meer voor problemen dan voor doelpunten.

In 2006/2007 keerden onder andere Jaap Stam, Patrick Kluivert en Edgar Davids terug naar Nederland na een succesvolle buitenlandse carrière. Michael Reiziger keerde een seizoen eerder terug naar PSV en dit seizoen lijfde Feyenoord de ervaren spelers Makaay en Van Bronckhorst in, en in mindere mate Landzaat en Hofland.

Als je het zo op een rijtje zet hebben deze spelers nou niet echt voor grootste prestaties gezorgd, naast Cocu. Stam stopte vroegtijdig en zadelde Ajax met een verdedigingsprobleem op, Kluivert bleek niet meer de afmaker van weleer, Davids speelde redelijk in 2007, maar dit seizoen is hij schim meer van de vroegere Pitbull, van Hooijdonk was zoals gezegd dramatisch en stagneerde de ontwikkeling van onder andere De Guzman, Reiziger was over the top, Makaay mist kansen die hij vroeger wel scoorde en lijkt het allemaal wel okay te vinden, Van Bronckhorst begon goed, maar is aardig afgezakt en niet constant.

Is het niet beter om gewoon jonge, gemotiveerde spelers op te stellen en bewezen spelers links te laten liggen? Tuurlijk nemen zij ervaring mee, maar ook veel problemen en de jeugd krijgt minder kansen tot speeltijd. Want zeg nou zelf, een Dennis Bergkamp die op zijn top afscheid neemt bij Arsenal is toch fantastisch? Net zoals Van der Sar en Seedorf dat straks bij buitenlandse clubs gaan doen.
Vind het wel een interessant onderwerp en denk dat het eigenlijk per speler verschilt of het succesvol kan zijn of niet. Rijkaard was geweldig, terwijl Davids weer stukken minder was. Voor PSV zorgde de terugkeer van Cocu voor een enorme boost, terwijl straks met bijvoorbeeld Van Bommel misschien wel een averechts effect kan worden bereikt.
RayMania is offline   Met citaat reageren
Oud 23-02-11, 19:43 Standaard   #22

Natuurlijk verschilt het per speler maar juist daarom vind ik het zo interessant, of er enige lijn in valt te ontdekken. Als er een dikke rode streep staat bij pak em beet 34 jaar dan is het einde discussie.
Oud 23-02-11, 20:19 bulb   #23
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Davids was voornamelijk teleurstellend omdat die een breuk opliep hé, volgens mij speelde die paar maanden daarvoor wel gewoon goed.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:41.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site