![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Naast de destructieve gevolgen van het grote geld, de vele wedstrijden die profs moeten spelen én het amateurisme bij grote toernooien heb ik nóg een grote ergernis: de achterlijke en veelal gevaarlijke acties van voetbalprofs op het veld.
Gisteren was het weer raak. De Franse scheidsrechter Lannoy verzuimde het om Gattuso van het veld af te sturen. Je ziet dat nota bene de vierde man zich bemoeit met het voorval van zo rond de 60ste minuut en dan nog gebeurt er niks. Die vierde man moet natuurlijk er direct voor zorgen dat Gatusso naar de kleedkamer kan vertrekken. Als zo'n jandoedel klagende coaches naar de tribune kan sturen, dan kan hij ook wel deze Piraat Zwartbaard imitator naar de kleedkamer commanderen. Je hoopt dat het slechts één keer in het jaar gebeurt, maar nee. Zo kreeg Wayne Rooney zaterdag ook de één na de andere trap op zijn enkels te verwerken. Dit kan niet langer meer zo door gaan. Sterren raken voor hun dertigste opgebrand en aan lager wal. Voetbal is geen oorlog maar een spel en bij een spel hoort dit uiteindelijk niet. Dus, wat moet er tegen gebeuren? Hoe moet men dit aanpakken? Om een aanzet te geven tot gedachtevorming heb ik alvast een paar (goede en minder goede) ideeën.
Iemand nog ideeën? Laatst gewijzigd door Koekebakker; 16-02-11 om 17:05 |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gattuso noemen en de tackle van Flamini niet.. Dat was toch wel de schandaligste actie van gister,
.
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Eens met 1, 2 en 3. Over 4 zijn al regels, alleen worden die bij lange na niet goed toegepast.
Ik vind dat de scheidsrechters in opstand moeten komen en de 4de man gewoon de monitor laten gebruiken, of de FIFA het nou goed vindt of niet... Tis al vaker gebeurd iig. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
Het hele "het is al beoordeeld dus gaan we het niet meer bekijken" slaat nergens op, want als het fout beoordeeld is dan moet dat gewoon recht gezet kunnen worden. Het is ook niet meer van deze tijd, want het gaat allemaal zo ontzettend snel dat je regelmatig niet eens in de herhaling meer kunt beoordelen of iets een overtreding is of niet. Misschien wat off-topic geratel, maar het past hier wel bij denk ik. .Of het echt ruwer is geworden weet ik niet, want vroeger hielden ze ook wel van een flink potje schoppen. Maar ja, de spelers met de extra kwaliteiten zijn uiteraard vaker een doelwit van de mindere Goden. Of je er iets aan kan doen weet ik niet, want die spelers zijn toch vaker nét iets sneller of behendiger dan hun tegenstanders waardoor hun tegenstanders bijna altijd te laat zijn. Ik denk ook niet dat het voetbal er leuker op wordt wanneer de betere spelers op deze manier beschermd worden, maar iets meer invloed van de scheidsrechters mag wel. Zo mag er bijvoorbeeld wel sneller geel gegeven worden voor mensen die kleine, maar wel erg veel overtredingen maken om een betere speler uit hun spel te halen. Dit hangt gewoonweg nog veel te veel van de scheidsrechter af. |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Voetbal is het meest diverse spelletje dat professioneel wordt beoefend in de meeste landen met de grootste geografische en culturele verschillen. Daarnaast is het ook nog eens de grootste sport ter wereld. Deze combinatie maakt het haast onmogelijk om uniform tot een gezamenlijke noemer te komen wat betreft de interpretatie van kwantitatieve standaarden.
In Amerika is dit alles zeer goed geregeld, maar dan krijg je de al oude discussie of je een flowing game wilt of de korte energysprints uit Amerika. Een van de dingen die ook verschillen zijn de onderlinge emoties tussen bepaalde clubs, fans, of spelers. Dat is in Amerika veel minder aanwezig, ook omdat ze niet streekgebonden hun ontwikkeling doormaken. Dan is de vraag of je de passie wilt inruilen voor een zuiver, maar afstandelijke variant. Los van je antwoord zullen wij een andere beleving houden dan Amerikanen. De Engelsen zullen zelf als grootste competitie het voortouw moeten nemen, maar in hun voetbalcultuur is hard nu eenmaal de standaard. Ook al zijn ze voor net en professioneel gedrag lopen ze wel een tight rope. Met dezelfde regels zou ik het aantal wedstrijden schorsing opschroeven. Dan heeft het grotere consequenties en zal en eerder sociale controle zijn binnen de club. De regels moeten misschien wat duidelijker worden omschreven wat betreft bijvoorbeeld twee benen, gele kaarten, hands enzo. Dat laat toch nog wat interpretatieve regels zoals intentie, optelsommen of binnen/buiten strafschop kwesties. Dat is zelfs in amerika altijd een punt van discussie, dus ook met een totaal regelsysteem moet je dat denk ik onder de charme van de sport scharen. Wat betreft doorslaggevende beslissingen vind ik een videoref wel een hele goede. Niet de vierde man ( gijpie), maar iemand die autonoom met beeld aan de slag kan buiten bereik van met emotie overladen actors. Dat kan in de zelfde tijd dat er nu onderling met de lijnrechter wordt overlegd. Dat geeft de scheids wat rust en zekerheid dat als hij er echt naast zit hij wordt ondersteund door iemand die kan inzoomen.
__________________ Tottenham - v. der Vaart || Liverpool - Suarez || Schalke04 - Huntelaar || Bayern - Robben || Everton - Heitinga || ACMilan - Emanuelson |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Wat tevens pijnlijk en inherent aan de devaluatie van het voetbal an sich is, is dat de tackle in principe een noodgreep blijft. Je bent immers iets te ver van je tegenstander af of te laat als je op die manier de bal dient te veroveren. Een sliding kan geweldig zijn om een aanvaller te stoppen, maar het geploeter op het middenveld geeft het voetbal gezichtsverlies, het spel komt vaker stil te liggen door meer overtredingen en de bal blijft minder in bezit omdat veel tegenstanders fysiek geweld met fysiek geweld bestrijden. Minder zuivere speeltijd, minder mogelijkheden om met passing voetbal mogelijkheden te scheppen.
Het is ook vrij dom om met blinde tackelende middenvelders te spelen, zeker in ploegen die eigenlijk vooruit willen of kunnen voetballen. Een interceptie is namelijk veel beter, omdat je het spel dan sneller voort kunt zetten. Na een tackle is de bal vrij en volgt een 2e tackle of balverlies. Na een interceptie is de bal vaak nog steeds in bezit en kun je het spel hervatten. Interceptie zit ook minder kracht achter en zijn veel op de bal gericht. In de kleine ruimte, de ruimtes die sowieso al kleiner geworden zijn, is een krachtige tackle levensgevaarlijk en is een interceptie juist makkelijker. Genoeg 'voetballende' middenvelders die een interceptie in huis hebben, en met collectief verdedigen en/of collectief pressie spelen kun je zonder al teveel te tackelen de bal veroveren. "Vroeger" was Milan er een meester in om de speler met de bal te verdedigen door de ruimtes op dat stuk van het veld direct klein te maken, de bal veroveren en in balbezit het veld weer groot maken om ruimte te maken voor de aanvallende middenvelder. Dan heb je zo'n idioot als Flamini niet nodig, die op zijn beurt bij Arsenal zulke tackles er niet uit gooide. Mijn hart slaat tegenwoordig een slag over bij het zien van zo'n idiote tackles, waarschijnlijk ook omdat ik zelf vaker slachtoffer ben geweest van dat soort overtredingen, maar des te meer omdat ik me oprecht af ga vragen wat zo'n speler in zijn hoofd haalt... |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
Ik vind wel dat er wat gedaan moet worden aan 'de bal spelen' regel. Elke halve zool heeft nu een interpretatief argument in handen en kan dan zonder scrupules handelen. __________________ Tottenham - v. der Vaart || Liverpool - Suarez || Schalke04 - Huntelaar || Bayern - Robben || Everton - Heitinga || ACMilan - Emanuelson |
||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
||
|
|
|
|
|
#12 | |
|
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
Een creatief spelersbeleid (transfers, jeugdopleiding, scouting) en iets meer geduld en respect voor bepaalde (type) trainers kunnen ervoor zorgen dat er zich een constantere serie succes binnen een club herhaalt. Visie dus.
|
|
|
|
|
|
|
#14 | ||
__________________ Tottenham - v. der Vaart || Liverpool - Suarez || Schalke04 - Huntelaar || Bayern - Robben || Everton - Heitinga || ACMilan - Emanuelson |
|||
|
|
|
|
|
#15 |
|
Zou misschien een geweldig resultaat zijn, om de tackle te bannen...
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Maar wat houdt dat dan in? Dat je niet meer een glijdende beweging mag maken?
__________________ 2e rings user. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Dat houdt in dat de sanctie officieel verschuift naar rood in plaats van geel door de regels danwel strenger dan wel exacter te maken.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ja maar dan nog twijfel ik of je de volledige potentie uit een speler en elftal haalt als je mensen van hijnde en verre aan trekt. Hebben we het elders vaker over gehad.
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
||
|
|
|
|
|
#20 | |
.
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
||
|
|
|
|
|
#21 |
|
Maar een mislukte passeerbeweging levert niet echt blessures op, lijkt me.
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
.Toch is het belachelijk om het in zijn geheel te verbieden, dan kan je net zo goed 11 middenvelders en aanvallers opstellen. En laten we er ajb geen wijvensport van maken zodat de Cristiano Ronaldo's van deze wereld wat minder blauwe plekjes hebben na een wedstrijd. Het zit um ook al in het woord wedstrijd he, strijd..... __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
||
|
|
|
|
|
#23 | |
||
|
|
|
|
|
#24 | |
(Overigens ben ik ook geen voorstander van het helemaal bannen van de tackle) |
||
|
|
|
|
|
#25 | |
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
Op een gegeven moment is het uit de hand gaan lopen ja. In sommige opzichten waren de jaren '70 en '80 ook ruwer, maar toen werd er ook nog amper aan krachttraining gedaan. Dat modieuze gezwaai met de ellebogen is denk ik echter van later dan de jaren '70.
|
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
||
|
|
|
|
|
#28 |
|
Voetbal is veel te fysiek geworden. Je zou dat kunnen counteren door de velden mooi te houden, minder wedstrijden op het programma te zetten en... vast te stellen wat een beheerste tackle nu daadwerkelijk behelst.
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Minder wedstrijden is om meerdere redenen een must-have.
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Hij begon wel veel eerder toch? Was altijd al een "uber alles!!!!111" type keeper qua uitkomen.
In Engeland zie je overigens elk weekend de ene na de andere goed uitgevoerde tackle, in Duitsland ook vaak. De blessures vallen trouwens niet altijd bij een slecht uitgevoerde tackle, vaak is het gewoon opzet natuurlijk. De tackle verbannen zou het tot een wijvensport omdopen waar je als een stel nichten achter elkaar aan rent proberend de bal af te pakken van de ander. Nee dank je, geef mij dan maar een stevige trap zo om de zoveel tijd. Hoort erbij. Iemand pijn doen mag best en dat kan ook zonder iemand langdurig te blesseren. Met koekie ben ik het wel eens, ellebogen zie je de laatste tijd vaker dan vroeger. Of het wordt nu meer uitgelicht, dat kan ook. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
||
|
|
|
|
|
#32 |
|
Jij haalt steeds wijvensport, een stevige trap etc. erbij. Dat is niet inherent aan tackelen. Een interceptie kan ook keihard maar fair zijn, en is veel minder gevaarlijk. Nogmaals, ik pleit niet voor afschaffing van de tackle, maar speel nu even advocaat van de duivel omdat ik er wel heil in zou zien mocht het zover komen.
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Redactie
|
harder straffen natuurlijk. gewoon de gevangenis in, als je iemand in de kroeg een kop stoot geeft moet je ook naar de nok.maarja het voetbal is zo corrupt dus ik weet niet of het helpt
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Volgens mij moet je eens de sancties verhogen. Als je in het rugby een rode kaart krijgt of een schorsing achteraf na bestudering van de beelden dan krijg je gewoon een schorsing van een paar weken tot enkele maanden in sommige gevallen. Niet zoals nu in het voetbal drie duels waarvan 1 voorwaardelijk
.
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
Owja, in Rugby speelt men natuurlijk ook minder wedstrijden
|
||