![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
In een ander topic kwam het even aan de orde en aangezien ik het wel een interessante discussie vind heb ik er een topic over aangemaakt: hoe komt het dat Ligue 1 achterblijft bij de Primera División, de Serie A, de Premier League en de Bundesliga?
Er zijn diverse factoren die de sterkte van een competitie bepalen. Allereerst is dat de nationale afzetmarkt, Frankrijk heeft circa 60.000.000 inwoners, dat is een stuk minder dan in Duitsland, ongeveer hetzelfde als Italië en beduidend meer dan Spanje en Engeland. Nou heb je natuurlijk niets aan veel inwoners als voetbal niet heel erg populair is. Dat verklaart waarom de VS geen topcompetitie heeft, maar in Frankrijk is het voetbal i.t.t. in de VS verreweg de grootste sport. De afzetmarkt is dus in orde. Een tweede factor is de economie. Frankrijk is echter niet veel armer dan de andere grote Europese landen, het kent voldoende grote bedrijven die het voetbal zouden kunnen ondersteunen en ook de betaaltelevisiemarkt, wat tegenwoordig van belang is, is in orde. Ligue 1 haalt zelfs aanzienlijk meer televisiegelden op dan de Bundesliga. Daar kan het dus niet aan liggen. Verder is de jeugdopleiding in orde, kent Frankrijk tal van grote voetballers die tot de verbeelding spreken en is Ligue 1 een competitieve competitie waar de nodige spanning in zit. Lyon heeft weliswaar enige tijd gedomineerd, maar dat is inmiddels weer verleden tijd. Veel verschillende clubs kunnen meedoen voor de bovenste plaatsen en een club kan zomaar in jaar 1 meedoen voor de titel om in jaar 2 tegen degradatie te moeten strijden. Kortom, Ligue 1 heeft eigenlijk alles om echt een hele grote competitie te zijn, maar toch wordt de liga buiten Frankrijk en wellicht bepaalde delen van Frans-Afrika amper gevolgd. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Laatst gewijzigd door Plato; 14-02-11 om 21:58 __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Ik stond op het punt om verder te gaan met koken, dus nu even mijn beperkte bijdrage in het vorige topic:
|
||
|
|
|
|
|
#3 |
|
Denk dat het ook zeker mee speelt dat Fransen niet erg geliefd zijn in Europa. Verder het ontbreken van echte sterren in de competitie.
__________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ik ben het met je eens dat het fysieke (neger)geweld overheerst. Met de rest ben ik het minder eens. Frankrijk blijft een geweldig land. Het Griekenland van de moderne tijd.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ik zeg dan ook niet dat ik Frankrijk vreselijk vind, maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat wel vinden.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Frankrijk is niet vreselijk, alleen jammer van die Fransen.
__________________ Met den gebalden vuijst zingt het geel-zwarte volk gedwee.. ..den arbiter is nakomeling van ene prostituee |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Maar goed, wat zijn de pareltjes? Hazard vanzelfsprekend, Gourcuff, die spits van Lille, Valbuena... vul maar aan
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Eind jaren 90, begin 00 keek ik graag naar dat voetbal. Eurogoals, met barslecht commentaar
. Toen was het technischer, aardig tempo en open. Had je helden als Raï. Laterna mooie spelers als Juninho, Dhorasoo, Rothen, Pedretti, Mexes etc.
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Even kort: geen verdedigende middenvelder er voor terughalen zou stom zijn geweest. De visie dat Makelele niet thuis hoort bij Real deel ik. Dan hadden ze beter indertijd Cambiasso kunnen houden, die heeft iets meer klasse.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Hmm goede vraag. Misschien dat het Franse chauvinisme ze ervan weerhoudt om meer naar buiten te treden? Ze hebben het zelf prima met hun eigen competitie?
Het Franse voetbal is ook een gedrocht, maar ik denk dat dat allemaal meer gevolg dan oorzaak is. Europees kunnen de Fransen ook helemaal niets klaarspelen, misschien dat het daardoor ook geen grote competitie is? De palmares van 'Nederland' en zelfs Portugal is een stuk groter dan van Frankrijk. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Cambiaso was toen bij lange na nog niet de speler die hij nu is. Dat voetbal van Real, zoals jij dat graag zag, kun je alleen maar speler met een ijzervreter erbij. Iemand die zich weg kan cijferen en de bal bij de meesters inlevert. Omdat je in een team speelt met voornamelijk individuele klasse, en geen samenhangend geheel.
|
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
|
|
|
|
#22 |
|
|
|
|
|
#23 |
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Is dat nou wel echt zo, of is dat een vooroordeel dat we met z'n allen koesteren? Ik zie natuurlijk maar een handvol wedstrijden per seizoen in zijn geheel, maar dan vind ik het voetbal meestal best de moeite waard en met de sfeer eromheen is in Marseille, Lens, Paris etc. ook niets mis.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
||
|
|
|
|
|
#30 | |
|
||
|
|
|
|
|
#31 | |
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#32 |
|
Het rare is overigens ook dat tientallen talentvolle Fransen in het buitenland spelen. De Franse topclubs kunnen financieel niet concurreren met de absolute Europese top, maar met name Lyon en Marseille doen in financieel opzicht weinig tot niets onder voor clubs als Tottenham, Roma en Valencia en toch gaan er met enige regelmaat Franse spelers naar die clubs toe.
|
|
|
|
|
|
#33 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#34 | |
|
||
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Ik denk ook echt dat het voor een belangrijk deel met uitstraling te maken heeft. In Nederland komt daar nog bij dat er maar weinig Nederlanders in Ligue 1 spelen of in de laatste 20 jaar gespeeld hebben, laat staan internationals, Boudewijn Zenden en Willem Kieft zijn de enigen waar ik zo op kan komen. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#36 |
|
Verder hebben Menzo, Paauwe en Suvrijn er nog rondgelopen, maar dan heb je het wel zo ongeveer gehad.
|
|
|
|
|
|
#37 |
Witschge!
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Van la Parra, speelt alleen nooit.
__________________ “Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.” |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Er zijn er nog wel meer geweest, maar als je het over echt bekende spelers hebt dan is het amper een hand vol.
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Sterker nog: allebei de Witschges zelfs. Richard bij Bordeaux en Rob heeft nog een jaar bij ASSE gespeeld.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
|
|
|
#43 |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Maargoed, wellicht is het gebrek aan Nederlanders daar een reden voor de gebrekkige populariteit van de Ligue 1 hier. Resteren mij de vragen:
Hoe is dat eigenlijk in andere landen? Vooral naar België ben ik dan benieuwd. Waarom presteren de Franse teams zo verschrikkelijk slecht? |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Rep inderdaad ook nog. Eind jaren tachtig waren het er trouwens wel meer: Peter Bosz en John Lammers bij Toulon, Michel Valke bij Lyon, Ton Lokhoff bij Nimes, Sonny Silooy bij Racing Paris en Piet den Boer bij Bordeaux. Kees Kist heeft in een iets eerder stadium nog bij PSG gespeeld. Ook in de jaren vijftig speelden er heel wat Nederlanders, alleen de laatste jaren amper meer.
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Uit welke encyclopedie haal je dat Plato?
|
|
|
|
|
|
|
#47 | |
Dat is dus duidelijk minder, maar nog steeds een redelijk verdrag, ik denk dat de Eredivisie nog geen miljoen ophaalt. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
||
|
|
|
|
|
#48 |
|
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
||
|
|
|
|
|
#50 |
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Waarom blijft Ligue 1 achter bij de PL, de PD etc.?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|