Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14-02-11, 19:28 Standaard   #1
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

In een ander topic kwam het even aan de orde en aangezien ik het wel een interessante discussie vind heb ik er een topic over aangemaakt: hoe komt het dat Ligue 1 achterblijft bij de Primera División, de Serie A, de Premier League en de Bundesliga?

Er zijn diverse factoren die de sterkte van een competitie bepalen. Allereerst is dat de nationale afzetmarkt, Frankrijk heeft circa 60.000.000 inwoners, dat is een stuk minder dan in Duitsland, ongeveer hetzelfde als Italië en beduidend meer dan Spanje en Engeland. Nou heb je natuurlijk niets aan veel inwoners als voetbal niet heel erg populair is. Dat verklaart waarom de VS geen topcompetitie heeft, maar in Frankrijk is het voetbal i.t.t. in de VS verreweg de grootste sport. De afzetmarkt is dus in orde.

Een tweede factor is de economie. Frankrijk is echter niet veel armer dan de andere grote Europese landen, het kent voldoende grote bedrijven die het voetbal zouden kunnen ondersteunen en ook de betaaltelevisiemarkt, wat tegenwoordig van belang is, is in orde. Ligue 1 haalt zelfs aanzienlijk meer televisiegelden op dan de Bundesliga. Daar kan het dus niet aan liggen.

Verder is de jeugdopleiding in orde, kent Frankrijk tal van grote voetballers die tot de verbeelding spreken en is Ligue 1 een competitieve competitie waar de nodige spanning in zit. Lyon heeft weliswaar enige tijd gedomineerd, maar dat is inmiddels weer verleden tijd. Veel verschillende clubs kunnen meedoen voor de bovenste plaatsen en een club kan zomaar in jaar 1 meedoen voor de titel om in jaar 2 tegen degradatie te moeten strijden.

Kortom, Ligue 1 heeft eigenlijk alles om echt een hele grote competitie te zijn, maar toch wordt de liga buiten Frankrijk en wellicht bepaalde delen van Frans-Afrika amper gevolgd. Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Laatst gewijzigd door Plato; 14-02-11 om 21:58

Oud 14-02-11, 19:31 Standaard   #2

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik stond op het punt om verder te gaan met koken, dus nu even mijn beperkte bijdrage in het vorige topic:

Het voetbal is niet super positief, Frankrijk als land en hun manier van sport nodigt niet echt uit om sympathie op te wekken, een aantal vervelende clubs en vervelende supportersschare waar verschillende NL clubs al mee in aanraking zijn gekomen. Draagt allemaal niet bij aan sympathie. Het voetbal is er ook steeds fysieker geworden, terwijl de jeugdopleidingen daar super zijn/waren.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 19:38 Standaard   #3
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Denk dat het ook zeker mee speelt dat Fransen niet erg geliefd zijn in Europa. Verder het ontbreken van echte sterren in de competitie.

Oud 14-02-11, 19:42 Standaard   #4

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]Ik stond op het punt om verder te gaan met koken, dus nu even mijn beperkte bijdrage in het vorige topic:
Ik ben het met je eens dat het fysieke (neger)geweld overheerst. Met de rest ben ik het minder eens. Frankrijk blijft een geweldig land. Het Griekenland van de moderne tijd.
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 19:45 Standaard   #5

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Ik ben het met je eens dat het fysieke (neger)geweld overheerst. Met de rest ben ik het minder eens. Frankrijk blijft een geweldig land. Het Griekenland van de moderne tijd.
Ik zeg dan ook niet dat ik Frankrijk vreselijk vind, maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat wel vinden.
Oud 14-02-11, 19:46 Standaard   #6
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Ik zeg dan ook niet dat ik Frankrijk vreselijk vind, maar ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat wel vinden.
Frankrijk is niet vreselijk, alleen jammer van die Fransen.

Oud 14-02-11, 19:46 Standaard   #7

[...]

Hoe dan ook zie je veel te veel Makalele wannabees en die vond ik destijds al een aanfluiting voor het profvoetbal.
Oud 14-02-11, 19:47 Standaard   #8

[...]

Hoe dan ook zie je veel te veel Makalele wannabees en die vond ik destijds al een aanfluiting voor het profvoetbal.
Die Makelele, die het verval van het door jouw zo geliefde Real Madrid heeft ingezet?
Oud 14-02-11, 19:47 Standaard   #9

Maar goed, wat zijn de pareltjes? Hazard vanzelfsprekend, Gourcuff, die spits van Lille, Valbuena... vul maar aan
Oud 14-02-11, 19:48 Standaard   #10

[...]

Die Makelele, die het verval van het door jouw zo geliefde Real Madrid heeft ingezet?
Was een goede beslissing van Fiorentino. Dat geld gebruiken om Beckham te kopen was minder. Maar dit is offtopic.
Oud 14-02-11, 19:49 Standaard   #11
Brasjanus

Rellende Rotscholier's Voetbal Forum schermafbeelding

Maar goed, wat zijn de pareltjes? Hazard vanzelfsprekend, Gourcuff, die spits van Lille, Valbuena... vul maar aan
John Verhoek
Rellende Rotscholier is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 19:51 Standaard   #12
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Was een goede beslissing van Fiorentino. Dat geld gebruiken om Beckham te kopen was minder. Maar dit is offtopic.
Zidane is het met je oneens.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 19:56 Standaard   #13

Pjanic, Lisandro, Bastos, Saivet, Sakho, Gervinho, Cissokho. Lovren van Lyon gaat een goede worden, meedogenloos.
Oud 14-02-11, 19:56 Standaard   #14

Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg Bekijk bericht
[...]
Zidane is het met je oneens.
Bijna de hele voetbalwereld.
Oud 14-02-11, 19:58 Standaard   #15

Eind jaren 90, begin 00 keek ik graag naar dat voetbal. Eurogoals, met barslecht commentaar . Toen was het technischer, aardig tempo en open. Had je helden als Raï. Laterna mooie spelers als Juninho, Dhorasoo, Rothen, Pedretti, Mexes etc.
Oud 14-02-11, 20:04 Standaard   #16
Brasjanus

[...]

Pjanic, Lisandro, Bastos, Saivet, Sakho, Gervinho, Cissokho. Lovren van Lyon gaat een goede worden, meedogenloos.
Gameiro, M'Vila, Hoarau, Erdinç, Lucho Gonzalez en dan vergeten we er nog zo veel.
Oud 14-02-11, 20:08 Standaard   #17

[...]

Bijna de hele voetbalwereld.
Even kort: geen verdedigende middenvelder er voor terughalen zou stom zijn geweest. De visie dat Makelele niet thuis hoort bij Real deel ik. Dan hadden ze beter indertijd Cambiasso kunnen houden, die heeft iets meer klasse.
Oud 14-02-11, 20:09 Standaard   #18

Oorspronkelijk geplaatst door Rellende Rotscholier Bekijk bericht
[...]

Gameiro, M'Vila, Hoarau, Erdinç, Lucho Gonzalez en dan vergeten we er nog zo veel.
mja, op lucho na wordt ik er niet warm van
Oud 14-02-11, 20:10 bulb   #19

pfaf's Voetbal Forum schermafbeelding

Hmm goede vraag. Misschien dat het Franse chauvinisme ze ervan weerhoudt om meer naar buiten te treden? Ze hebben het zelf prima met hun eigen competitie?
Het Franse voetbal is ook een gedrocht, maar ik denk dat dat allemaal meer gevolg dan oorzaak is.
Europees kunnen de Fransen ook helemaal niets klaarspelen, misschien dat het daardoor ook geen grote competitie is? De palmares van 'Nederland' en zelfs Portugal is een stuk groter dan van Frankrijk.
pfaf is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 20:10 Standaard   #20

[...]

Even kort: geen verdedigende middenvelder er voor terughalen zou stom zijn geweest. De visie dat Makelele niet thuis hoort bij Real deel ik. Dan hadden ze beter indertijd Cambiasso kunnen houden, die heeft iets meer klasse.
Cambiaso was toen bij lange na nog niet de speler die hij nu is. Dat voetbal van Real, zoals jij dat graag zag, kun je alleen maar speler met een ijzervreter erbij. Iemand die zich weg kan cijferen en de bal bij de meesters inlevert. Omdat je in een team speelt met voornamelijk individuele klasse, en geen samenhangend geheel.
Oud 14-02-11, 20:14 Standaard   #21
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Saivet is kut met peren.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 20:16 Standaard   #22

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Saivet is kut met peren.
Enorme hype ja. Heb 'm zelf eigenlijk zelden zien spelen.
Oud 14-02-11, 20:19 Standaard   #23

[...]

Enorme hype ja. Heb 'm zelf eigenlijk zelden zien spelen.
Waar wordt ie gehyped dan?
Oud 14-02-11, 20:23 Standaard   #24
Brasjanus

[...]

FM.
Oud 14-02-11, 20:23 Standaard   #25

[...]

Cambiaso was toen bij lange na nog niet de speler die hij nu is. Dat voetbal van Real, zoals jij dat graag zag, kun je alleen maar speler met een ijzervreter erbij. Iemand die zich weg kan cijferen en de bal bij de meesters inlevert. Omdat je in een team speelt met voornamelijk individuele klasse, en geen samenhangend geheel.
Defensieve middenvelders met klasse. Dat is wat je wilt. De Munozen, de Vazquezen, de Redondos.
Oud 14-02-11, 20:23 Standaard   #26

[...]

Die jongen heeft al het stempel toptalent voordat hij ook maar één bal aangeraakt heeft. Dus media, supporters, etc.
Oud 14-02-11, 20:24 Standaard   #27

[...]

Defensieve middenvelders met klasse. Dat is wat je wilt. De Munozen, de Vazquezen, de Redondos.
De vraag is of dat soort spelers zo laag in de pikorde wilt staan voor de sterren.
Oud 14-02-11, 20:24 Standaard   #28
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door pfaf Bekijk bericht
Het Franse voetbal is ook een gedrocht,
Is dat nou wel echt zo, of is dat een vooroordeel dat we met z'n allen koesteren? Ik zie natuurlijk maar een handvol wedstrijden per seizoen in zijn geheel, maar dan vind ik het voetbal meestal best de moeite waard en met de sfeer eromheen is in Marseille, Lens, Paris etc. ook niets mis.

Oud 14-02-11, 20:25 Standaard   #29

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Is dat nou wel echt zo, of is dat een vooroordeel dat we met z'n allen koesteren? Ik zie natuurlijk maar een handvol wedstrijden per seizoen in zijn geheel, maar dan vind ik het voetbal meestal best de moeite waard en met de sfeer eromheen is in Marseille, Lens, Paris etc. ook niets mis.
Ik heb het jarenlang best veel gekeken, en kan op basis daarvan, en op de wedstrijden van Franse teams in Europa alleen maar concluderen dat de attractiviteit van het spel zelf, puur tussen de lijnen dus, jaarlijks daalt. Terwijl het geld alleen maar groeit.
Oud 14-02-11, 20:28 Standaard   #30

[...]

Ik heb het jarenlang best veel gekeken, en kan op basis daarvan, en op de wedstrijden van Franse teams in Europa alleen maar concluderen dat de attractiviteit van het spel zelf, puur tussen de lijnen dus, jaarlijks daalt. Terwijl het geld alleen maar groeit.
ik zie ze maar heel weinig in europa. vorig jaar ook met de onderonsje in de CL, toen zat ik gewoon de andere wedstrijd te kijken samen met 99% van de nederlanders gok ik
Oud 14-02-11, 20:29 Standaard   #31
Ik niet!

[...]

Ik kan dat dus niet goed inschatten omdat ik eigenlijk alleen de topwedstrijden zie waar ik in de andere grote competities met regelmaat ook wedstrijden tussen de mindere goden zie. Ik vraag me daarom af of Montpellier-Valenciennes nou echt zoveel minder is dan Sunderland-Bolton en Udinese-Catania.

Oud 14-02-11, 20:32 Standaard   #32
Ik niet!

Het rare is overigens ook dat tientallen talentvolle Fransen in het buitenland spelen. De Franse topclubs kunnen financieel niet concurreren met de absolute Europese top, maar met name Lyon en Marseille doen in financieel opzicht weinig tot niets onder voor clubs als Tottenham, Roma en Valencia en toch gaan er met enige regelmaat Franse spelers naar die clubs toe.

Oud 14-02-11, 20:42 Standaard   #33

[...]

Ik kan dat dus niet goed inschatten omdat ik eigenlijk alleen de topwedstrijden zie waar ik in de andere grote competities met regelmaat ook wedstrijden tussen de mindere goden zie. Ik vraag me daarom af of Montpellier-Valenciennes nou echt zoveel minder is dan Sunderland-Bolton en Udinese-Catania.
Ik denk wel dat de Franse middelmaat aanzienlijk minder is.
Het rare is overigens ook dat tientallen talentvolle Fransen in het buitenland spelen. De Franse topclubs kunnen financieel niet concurreren met de absolute Europese top, maar met name Lyon en Marseille doen in financieel opzicht weinig tot niets onder voor clubs als Tottenham, Roma en Valencia en toch gaan er met enige regelmaat Franse spelers naar die clubs toe.
Andersom zijn Lisandro, Lucho, Morientes en vast nog een paar jongens van Zuid-Europa naar Frankrijk gegaan. Opmerkelijke stap, maar financieel vast wel aantrekkelijk.
Oud 14-02-11, 20:47 bulb   #34

[...]

Ik zie ook niet veel hoor, maar wat ik zie vind ik niet bijster boeiend. Beetje Premier League, maar dan ook nog eens met reclame op de konten van de spelers. Dan haak ik af.
Oud 14-02-11, 21:00 Standaard   #35
Ik niet!

[...]

Ik denk wel dat de Franse middelmaat aanzienlijk minder is.
Het zou goed kunnen, ik kan het zoals reeds opgemerkt niet goed beoordelen, maar toch resteert dan de vraag waar dat door komt.

Ik denk ook echt dat het voor een belangrijk deel met uitstraling te maken heeft. In Nederland komt daar nog bij dat er maar weinig Nederlanders in Ligue 1 spelen of in de laatste 20 jaar gespeeld hebben, laat staan internationals, Boudewijn Zenden en Willem Kieft zijn de enigen waar ik zo op kan komen.

Oud 14-02-11, 21:02 Standaard   #36
Ik niet!

Verder hebben Menzo, Paauwe en Suvrijn er nog rondgelopen, maar dan heb je het wel zo ongeveer gehad.

Oud 14-02-11, 21:04 bulb   #37

Witschge!
Oud 14-02-11, 21:05 Standaard   #38
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Van la Parra, speelt alleen nooit.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 14-02-11, 21:06 surprise   #39
Ik niet!

Witschge!
Die ook nog inderdaad.

Oud 14-02-11, 21:07 Standaard   #40
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
Van la Parra, speelt alleen nooit.
Er zijn er nog wel meer geweest, maar als je het over echt bekende spelers hebt dan is het amper een hand vol.

Oud 14-02-11, 21:08 Standaard   #41
Ik niet!

Witschge!
Sterker nog: allebei de Witschges zelfs. Richard bij Bordeaux en Rob heeft nog een jaar bij ASSE gespeeld.

Oud 14-02-11, 21:11 surprise   #42

[...]

Sterker nog: allebei de Witschges zelfs. Richard bij Bordeaux en Rob heeft nog een jaar bij ASSE gespeeld.
Hmm, dat van Robbie wist ik helemaal niet!
Oud 14-02-11, 21:16 question   #44

Maargoed, wellicht is het gebrek aan Nederlanders daar een reden voor de gebrekkige populariteit van de Ligue 1 hier. Resteren mij de vragen:

Hoe is dat eigenlijk in andere landen? Vooral naar België ben ik dan benieuwd.
Waarom presteren de Franse teams zo verschrikkelijk slecht?
Oud 14-02-11, 21:17 Standaard   #45
Ik niet!

Rep inderdaad ook nog. Eind jaren tachtig waren het er trouwens wel meer: Peter Bosz en John Lammers bij Toulon, Michel Valke bij Lyon, Ton Lokhoff bij Nimes, Sonny Silooy bij Racing Paris en Piet den Boer bij Bordeaux. Kees Kist heeft in een iets eerder stadium nog bij PSG gespeeld. Ook in de jaren vijftig speelden er heel wat Nederlanders, alleen de laatste jaren amper meer.

Oud 14-02-11, 21:19 Standaard   #46

Uit welke encyclopedie haal je dat Plato?
Oud 14-02-11, 21:23 Standaard   #47
Ik niet!

Hoe is dat eigenlijk in andere landen? Vooral naar België ben ik dan benieuwd.
Het geld dat de rechten voor Ligue 1 opbrengen in het buitenland in vergelijking met de andere grote competities zegt denk ik wel wat:

Premier League 581 miljoen euro p/j
La Liga 160 miljoen euro p/j
Serie A 90 miljoen euro p/j
Bundesliga 42 miljoen euro p/j
Ligue 1 31 miljoen p/j

Dat is dus duidelijk minder, maar nog steeds een redelijk verdrag, ik denk dat de Eredivisie nog geen miljoen ophaalt.

Oud 14-02-11, 21:23 smile   #48
Ik niet!

Uit welke encyclopedie haal je dat Plato?
Uit mijn hoofd.

Oud 14-02-11, 21:26 surprise   #49

[...]

Het geld dat de rechten voor Ligue 1 opbrengen in het buitenland in vergelijking met de andere grote competities zegt denk ik wel wat:

Premier League 581 miljoen euro p/j
La Liga 160 miljoen euro p/j
Serie A 90 miljoen euro p/j
Bundesliga 42 miljoen euro p/j
Ligue 1 31 miljoen p/j

Dat is dus duidelijk minder, maar nog steeds een redelijk verdrag, ik denk dat de Eredivisie nog geen miljoen ophaalt.
Niet ver achter de Bundesliga, die wel gretig aftrek vind in Nederland. Wellicht is het toch wat cultureels dat het hier niet populair is. Of betalen ze in België en Algerije zoveel...
Oud 14-02-11, 21:28 Standaard   #50

[...]

Uit mijn hoofd.
maar lees je veel ofzo? en wat lees je ongeveer?
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:39.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site