![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#151 |
|
Ja, maar ik weet niet meer of dat vanwege corruptie of vanwege financiële problemen was.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#152 |
|
Duitsland was toen toch nog helemaal plat toch? Italie zat geen lekker geurtje aan na WO II.
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#154 |
|
We hebben het over de jaren vijftig, het Wirtschaftswunder had zich toen al voor een belangrijk deel vertrokken. Maar wat zjroen zei kan er wel eens mee te maken hebben. Maar het is ook wel een financiële kwestie en de Franse clubs waren in staat om voor die tijd topsalarissen te betalen.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Als ik op de boeken af ga, heb het natuurlijk niet zelf meegemaakt, was de publieke opinie in Nederland bij landentoernooien altijd op de hand van de Fransen (wanneer Nederland al was uitgeschakeld of niet mee deed). Dat was verfijnd, aanvallend, fantasievol, tot de verbeelding sprekend en creatief voetbal. Het had een positief, fris imago en francofielen als Adriaan van Dis (toen een invloedrijk televisie-presentator) deden in algemene zin een positief woordje voor het land. Een andere sterke periode van het Franse voetbal is geloof ik in de tweede helft van jaren '70 (even nagekeken, ja, dan schieten ze als een raket omhoog). |
||
|
|
|
|
|
#156 | |
Ik denk dat je laatste zin het al zegt
||
|
|
|
|
|
#157 |
|
In de jaren '50 kon je als speler gewoon aan de slag in Spanje.
|
|
|
|
|
|
|
#158 |
Eind jaren '80 en '90 speelden er 'toevallig' ook veel Nederlanders. Alweer omdat het een aantrekkelijke competitie was om er te voetballen. Denk bijv. maar aan Frank Verlaat bij Auxerre, Silooy, Valke, Suvrijn, Kieft. Klopt, Ton Lokhoff, Peter Bosz, Kees Kist en John Lammers hebben er ook nog gespeeld in die tijd, en ik vergeet vast nog iemand.
Dat was denk ik vooral zo bij de toernooien dat Nederland niet meedeed (82, 84 en 86) en Frankrijk had toen natuurlijk ook een heel mooie ploeg. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#159 |
|
Duitsland krabbelde relatief snel op hoor maar wat ze in het voetbal lange tijd heeft genekt is dat ze tot de jaren '60 het met regionale competities deden.
|
|
|
|
|
|
|
#160 |
|
De kiem was toen al gelegd, maar goed, dat is verder off topic.
|
|
|
|
|
|
#161 |
|
Dat is inderdaad een belangrijke oorzaak die ik over het hoofd gezien heb, Frankrijk had al veel eerder een nationale competitie.
|
|
|
|
|
|
#162 |
|
Klopt maar die kwamen van een dieper punt dan Frankrijk.
|
|
|
|
|
|
#163 |
|
Jawel, maar het was toen toch nog wel een raar, vreemd land waar je niet snel ging spelen denk ik, tenzij het geld heel erg goed was, een beetje zoals we nu de Russische competitie zien.
|
|
|
|
|
|
#164 | |
|
edit: owja, waar speelden toen veel van al die mooie spelers? meestal toch wel in Frankrijk zelf. Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-05-11 om 19:53 |
||
|
|
|
|
|
#165 |
|
De politieke cultuur in Italië was in de jaren '50 ook niet al te stabiel geloof ik. Enorme communistische aanhang die ter vuur en te zwaard werd bestreden.
|
|
|
|
|
|
|
#166 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#167 |
|
Maar als ik het me goed herinner had dat wel te maken met de aanklachten tegen Claude Bez.
|
|
|
|
|
|
#168 | |
Toch is het best een sterke competitie, met vaak veel technisch vaardige spelers. Afgewisseld met wilde Afrikaanse slopers. __________________ ASWH, de trots van de regio Volg @vv_ASWH op Twitter en maak kans op een gesigneerd shirt! www.facebook.com/vvaswh |
||
|
|
|
|
|
#169 | |
|
Referees 'bribed with prostitutes' in European games | Football | The Guardian Ik weet het niet zeker maar het zou heel raar zijn als je eerst zulke verstrekkende beslissingen neemt en dan zeven jaar (volgens het artikel) doet over het onderzoek. |
||
|
|
|
|
|
#170 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#171 |
|
Wat trouwens merkwaardig is, is dat Ligue 1 geen stadsderby's kent, alleen Parijs heeft wel eens twee clubs op het hoogste niveau gehad, de andere steden niet voor zover ik me kan herinneren.
|
|
|
|
|
|
#172 |
|
Sowieso raar dat zo'n metropool maar 1 'topclub' op de been kan brengen.
|
|
|
|
|
|
|
#173 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#174 | |
Hoewel Tresor, Tigana en Amoros natuurlijk sterkhouders waren in dat Franse elftal.Ik weet het niet. Italianen en Spanjaarden zijn niet de prototype bewoners van sloppenwijken in Frankrijk, itt Marokkanen en anderen uit oud-kolonies. Je zou dan ook verwachten dat deze steden wat meer om de prijzen zouden mee doen in plaats van provincie-stadjes als Saint-Etienne. Laatst gewijzigd door Koekebakker; 26-05-11 om 17:51 |
||
|
|
|
|
|
#175 |
|
De laatste jaren zijn het toch ook juist de clubs uit grote steden als Marseille, Lyon, Bordeaux en dit jaar Lille die de prijzen verdelen?
|
|
|
|
|
|
#176 |
|
Lyon is een relatief ingedut provinciestadje. Bordeaux is voor zover ik weet geen grote immigrantenstad (wel een hele mooie, rustige stad zonder dat het kneuterig aan doet). Marseille uiteraard wel en Lille vind ik zo lelijk dat ik daar geen idee van heb.
|
|
|
|
|
|
|
#177 |
|
|
Voor wat het waard is had ik dit seizoen trouwens graag wedstrijden van Lyon, Marseille, Lille en Bordeaux bekeken, maar was de mogelijkheid er gewoon niet. Een van de dingen die ik trouwens zowel aan de Ligue.1 als aan de Italiaanse competitie een afknapper vind zijn bepaalde sfeerloze stadions. Voor de rest is het ook een gebrek aan informatie. Als je weet op welke spelers je moet letten raak je ook al wat geïnteresseerder. Ik zou bijv. graag Hazard, Ayew en Gourcuff wat vaker aan het werk zien.
|
|
|
|
|
|
#179 | |
|
Even wat posts uit een ander topic die wel in deze discussie thuishoren quoten:
Dat is wel gek inderdaad, hoe zou dat komen? Misschien is Nederland wat voetbalgekker, maar niet zo veel dat je het verschil in inwoners uit kunt wissen.
||
|
|
|
|
|
#180 |
|
Het heeft ze juist bar weinig opgeleverd. Mooiste voorbeeld is Lyon
.
|
|
|
|
|
|
|
#181 | |
|
||
|
|
|
|
|
#182 | |
||
|
|
|
|
|
#183 |
|
Dit seizoen wordt het bezoekersaantal trouwens ook negatief beïnvloed doordat publiekstrekkers als Lens en Nantes in Ligue 2 spelen.
|
|
|
|
|
|
#184 |
|
Lyon als stad straalde helemaal geen voetbal uit. Is in ieder geval wel wat anders dan in Marseille (van horen zeggen, dat werd deze week zelfs nog in The Economist gezegd
)
|
|
|
|
|
|
#185 |
|
OM staat natuurlijk bekend om zijn uiterst fanatieke publiek, over OL heb ik wat dat betreft nog nooit wat gehoord.
|
|
|
|
|
|
#186 |
|
Voor de competitie en de aantrekkelijkheid ervan is het wel goed dat Lyon niet meer zo sterk is.
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
Klopt, Ligue 1 is daardoor de laatste jaren weer even spannend als voor de Lyonjaren. De titelstrijd blijft lang onbeslist, meerdere ploegen strijden mee en ieder jaar een wisselende kampioen (2008 Lyon, 2009 Bordeaux, 2010 Marseille en 2011 Lille).
|
|
|
|
|
|
#188 |
|
Is voetbal wel zo populair in Frankrijk als in de andere Europese landen?
|
|
|
|
|
|
#189 |
|
Wat minder denk ik, maar het is nog steeds verreweg de grootste sport van het land.
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Waarom blijft Ligue 1 achter bij de PL, de PD etc.?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|