Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24-05-11, 19:34 Standaard   #151
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Barnet_Bee Bekijk bericht
[...]

Zijn ze toen ook niet uit de hoogste divisie gegooid?
Ja, maar ik weet niet meer of dat vanwege corruptie of vanwege financiële problemen was.

Oud 24-05-11, 19:35 arrow   #152
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Dat weet ik, maar die Nederlanders gingen toen wel naar Frankrijk en veel minder naar Duitsland, Italië en Spanje (al was dat destijds nog een betrekkelijk gesloten fascistische dictatuur, dat kan ermee te maken hebben).
Duitsland was toen toch nog helemaal plat toch? Italie zat geen lekker geurtje aan na WO II.

Oud 24-05-11, 19:36 Standaard   #153
[...]

Ja, maar ik weet niet meer of dat vanwege corruptie of vanwege financiële problemen was.
Ik weet het ook niet meer precies, want het is al zo lang geleden. Er was in ieder geval iets dubieus met die club.
Barnet_Bee is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-11, 19:37 Standaard   #154
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Duitsland was toen toch nog helemaal plat toch? Italie zat geen lekker geurtje aan na WO II.
We hebben het over de jaren vijftig, het Wirtschaftswunder had zich toen al voor een belangrijk deel vertrokken. Maar wat zjroen zei kan er wel eens mee te maken hebben. Maar het is ook wel een financiële kwestie en de Franse clubs waren in staat om voor die tijd topsalarissen te betalen.

Oud 24-05-11, 19:37 Standaard   #155

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

In de jaren vijftig was Ligue I trouwens wel een grote competitie, speelden ook veel Nederlanders toen.
Eind jaren '80 en '90 speelden er 'toevallig' ook veel Nederlanders. Alweer omdat het een aantrekkelijke competitie was om er te voetballen. Denk bijv. maar aan Frank Verlaat bij Auxerre, Silooy, Valke, Suvrijn, Kieft.

Als ik op de boeken af ga, heb het natuurlijk niet zelf meegemaakt, was de publieke opinie in Nederland bij landentoernooien altijd op de hand van de Fransen (wanneer Nederland al was uitgeschakeld of niet mee deed). Dat was verfijnd, aanvallend, fantasievol, tot de verbeelding sprekend en creatief voetbal. Het had een positief, fris imago en francofielen als Adriaan van Dis (toen een invloedrijk televisie-presentator) deden in algemene zin een positief woordje voor het land.

Een andere sterke periode van het Franse voetbal is geloof ik in de tweede helft van jaren '70 (even nagekeken, ja, dan schieten ze als een raket omhoog).

Oud 24-05-11, 19:38 thumb up   #156
Mênnus Brabander

[...]

We hebben het over de jaren vijftig, het Wirtschaftswunder had zich toen al voor een belangrijk deel vertrokken. Maar wat zjroen zei kan er wel eens mee te maken hebben. Maar het is ook wel een financiële kwestie en de Franse clubs waren in staat om voor die tijd topsalarissen te betalen.
Wirtschafswunder was niet in het begin van de jaren 50, dat was iets later. En toen was Duitsland nog steeds redelijk kapot ivm Frankrijk uiteraard.

Ik denk dat je laatste zin het al zegt

Oud 24-05-11, 19:39 Standaard   #157

[...]

Dat weet ik, maar die Nederlanders gingen toen wel naar Frankrijk en veel minder naar Duitsland, Italië en Spanje (al was dat destijds nog een betrekkelijk gesloten fascistische dictatuur, dat kan ermee te maken hebben).
In de jaren '50 kon je als speler gewoon aan de slag in Spanje.

Oud 24-05-11, 19:39 Standaard   #158
Ik niet!

Eind jaren '80 en '90 speelden er 'toevallig' ook veel Nederlanders. Alweer omdat het een aantrekkelijke competitie was om er te voetballen. Denk bijv. maar aan Frank Verlaat bij Auxerre, Silooy, Valke, Suvrijn, Kieft.

Klopt, Ton Lokhoff, Peter Bosz, Kees Kist en John Lammers hebben er ook nog gespeeld in die tijd, en ik vergeet vast nog iemand.

Als ik op de boeken af ga, heb het natuurlijk niet zelf meegemaakt, was de publieke opinie in Nederland bij landentoernooien altijd op de hand van de Fransen (wanneer Nederland al was uitgeschakeld of niet mee deed). Dat was verfijnd, aanvallend, fantasievol, tot de verbeelding sprekend en creatief voetbal.

Dat was denk ik vooral zo bij de toernooien dat Nederland niet meedeed (82, 84 en 86) en Frankrijk had toen natuurlijk ook een heel mooie ploeg.

Oud 24-05-11, 19:40 Standaard   #159

[...]

Wirtschafswunder was niet in het begin van de jaren 50, dat was iets later. En toen was Duitsland nog steeds redelijk kapot ivm Frankrijk uiteraard.

Ik denk dat je laatste zin het al zegt
Duitsland krabbelde relatief snel op hoor maar wat ze in het voetbal lange tijd heeft genekt is dat ze tot de jaren '60 het met regionale competities deden.

Oud 24-05-11, 19:40 Standaard   #160
Ik niet!

[...]

Wirtschafswunder was niet in het begin van de jaren 50, dat was iets later.
De kiem was toen al gelegd, maar goed, dat is verder off topic.

Oud 24-05-11, 19:41 Standaard   #161
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Duitsland krabbelde relatief snel op hoor maar wat ze in het voetbal lange tijd heeft genekt is dat ze tot de jaren '60 het met regionale competities deden.
Dat is inderdaad een belangrijke oorzaak die ik over het hoofd gezien heb, Frankrijk had al veel eerder een nationale competitie.

Oud 24-05-11, 19:41 arrow   #162
Mênnus Brabander

[...]

Klopt maar die kwamen van een dieper punt dan Frankrijk.

Oud 24-05-11, 19:42 Standaard   #163
Ik niet!

[...]

In de jaren '50 kon je als speler gewoon aan de slag in Spanje.
Jawel, maar het was toen toch nog wel een raar, vreemd land waar je niet snel ging spelen denk ik, tenzij het geld heel erg goed was, een beetje zoals we nu de Russische competitie zien.

Oud 24-05-11, 19:49 Standaard   #164

Dat was denk ik vooral zo bij de toernooien dat Nederland niet meedeed (82, 84 en 86) en Frankrijk had toen natuurlijk ook een heel mooie ploeg.
Objectief bekeken beoefenden wel meer landen dat mooie 'Nederlandse' voetbal. Als dan de publieke opinie voor Frankrijk kiest, dan zegt dat wel iets. Frankrijk speelde tegen de Brazilianen; men was voor Frankrijk. Het riep toen kennelijk positieve associaties op. In 1986 speelden de Fransen niet op hun best. Platini was geblesseerd (was in feite enkel in 84 helemaal pijnvrij trouwens) en na een aantal loodzware wedstrijden (Italië, Brazilië; op hoogte, in de hitte) was het kruit in de halve finale leeg. Wanneer men bevooroordeeld is komt een land daar niet zo makkelijk mee weg. Niet in dit geval, wat vond men het toch sneu dat ze zo'n zware loting hadden getroffen...

edit: owja, waar speelden toen veel van al die mooie spelers? meestal toch wel in Frankrijk zelf.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-05-11 om 19:53

Oud 24-05-11, 19:52 Standaard   #165

[...]

Jawel, maar het was toen toch nog wel een raar, vreemd land waar je niet snel ging spelen denk ik, tenzij het geld heel erg goed was, een beetje zoals we nu de Russische competitie zien.
De politieke cultuur in Italië was in de jaren '50 ook niet al te stabiel geloof ik. Enorme communistische aanhang die ter vuur en te zwaard werd bestreden.

Oud 24-05-11, 19:58 Standaard   #166

Oorspronkelijk geplaatst door Barnet_Bee Bekijk bericht
[...]

Zijn ze toen ook niet uit de hoogste divisie gegooid?
Volgens de franse wiki enkel omdat ze in één seizoen een tekort van 45 miljoen euro hadden staan op de balans. De autoriteiten lieten hen daarop inderdaad degraderen.
Au terme de la saison 1990-1991 où le club finit dixième (mais manquant d'un rien une qualification en Coupe d'Europe lors du dernier match perdu 1-0 à Lyon), la DNCG décide de reléguer administrativement les Girondins de Bordeaux en D2 en raison de leur déficit budgétaire (environ 45 millions d'euros)

Oud 24-05-11, 20:01 Standaard   #167
Ik niet!

[...]

Volgens de franse wiki enkel omdat ze in één seizoen een tekort van 45 miljoen euro hadden staan op de balans. De autoriteiten lieten hen daarop inderdaad degraderen.
Maar als ik het me goed herinner had dat wel te maken met de aanklachten tegen Claude Bez.

Oud 24-05-11, 20:02 Standaard   #168
Nummer 10

methodmich's Voetbal Forum schermafbeelding

Klopt, buiten Frankrijk en Frans-Afrika is er erg weinig belangstelling. Misschien komt dat omdat er relatief weinig spelers uit andere Europese landen spelen, dit seizoen was John Verhoek geloof ik de enige Nederlander in de competitie, als er daar echter een stuk of 3/4 Nederlandse internationals zouden spelen zou die belangstelling waarschijnlijk sterk toenemen.
Vergeet Rajiv van la Parra niet!

Toch is het best een sterke competitie, met vaak veel technisch vaardige spelers. Afgewisseld met wilde Afrikaanse slopers.

methodmich is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-11, 20:04 Standaard   #169

[...]

Maar als ik het me goed herinner had dat wel te maken met de aanklachten tegen Claude Bez.
De 'administratieve degradatie' was in 1991, over Claude Bez vond ik zo snel even een krantenartikel uit 1999
Referees 'bribed with prostitutes' in European games | Football | The Guardian

Ik weet het niet zeker maar het zou heel raar zijn als je eerst zulke verstrekkende beslissingen neemt en dan zeven jaar (volgens het artikel) doet over het onderzoek.

Oud 24-05-11, 20:07 Standaard   #170
[...]

Objectief bekeken beoefenden wel meer landen dat mooie 'Nederlandse' voetbal. Als dan de publieke opinie voor Frankrijk kiest, dan zegt dat wel iets. Frankrijk speelde tegen de Brazilianen; men was voor Frankrijk. Het riep toen kennelijk positieve associaties op. In 1986 speelden de Fransen niet op hun best. Platini was geblesseerd (was in feite enkel in 84 helemaal pijnvrij trouwens) en na een aantal loodzware wedstrijden (Italië, Brazilië; op hoogte, in de hitte) was het kruit in de halve finale leeg. Wanneer men bevooroordeeld is komt een land daar niet zo makkelijk mee weg. Niet in dit geval, wat vond men het toch sneu dat ze zo'n zware loting hadden getroffen...

edit: owja, waar speelden toen veel van al die mooie spelers? meestal toch wel in Frankrijk zelf.
De overtreding van Schumacher op Battiston in 1982 heeft destijds veel sympathie voor de Fransen opgewekt.
Barnet_Bee is offline   Met citaat reageren
Oud 24-05-11, 20:10 Standaard   #171
Ik niet!

Wat trouwens merkwaardig is, is dat Ligue 1 geen stadsderby's kent, alleen Parijs heeft wel eens twee clubs op het hoogste niveau gehad, de andere steden niet voor zover ik me kan herinneren.

Oud 26-05-11, 16:55 Standaard   #172
1manwolfpack

GeoffreyClaeys's Voetbal Forum schermafbeelding

Sowieso raar dat zo'n metropool maar 1 'topclub' op de been kan brengen.
GeoffreyClaeys is offline   Met citaat reageren
Oud 26-05-11, 17:19 Standaard   #173

[...]

Dat zou voor vandaag de dag kunnen gelden. Vandaag de dag worden de voetballers gerekruteerd uit de straatcultuur en dezen worden bevolkt door migranten. Maar in het verleden, zeg de jaren '70 en '80, zie je veel minder donkere jongens in de topteams, zo op het eerste gezicht.
Zelfs in de WK selecties van 1978/1982 zie je veel "allochtone" invloed: Amoros (Spanjaard), Janvion (Antilliaans), Lopez (geboren te Algerije), Tresor (Antillen), Platini(Italiaanse pappa), Bertrand-Demanes (geboren in Marokko), Tigana (Mali), Larios (geboren in Algerije), Couriol (ouders van Reunion), Baratelli & Bellone (klinkt iig verdacht Italiaans), Soler (Marokko). Daarnaast lopen er ook nog 2/3 Corsicanen rond. Ik denk echt dat veel autochtone Fransen misschien wat meer (in vergelijking met Nederlanders, Italianen en Spanjaarden bijvoorbeeld) met rugby en andere sporten hebben dan met voetbal.

Oud 26-05-11, 17:47 Standaard   #174

Oorspronkelijk geplaatst door Fides Bekijk bericht
[...]Zelfs in de WK selecties van 1978/1982 zie je veel "allochtone" invloed: Amoros (Spanjaard), Janvion (Antilliaans), Lopez (geboren te Algerije), Tresor (Antillen), Platini(Italiaanse pappa), Bertrand-Demanes (geboren in Marokko), Tigana (Mali), Larios (geboren in Algerije), Couriol (ouders van Reunion), Baratelli & Bellone (klinkt iig verdacht Italiaans), Soler (Marokko). Daarnaast lopen er ook nog 2/3 Corsicanen rond. Ik denk echt dat veel autochtone Fransen misschien wat meer (in vergelijking met Nederlanders, Italianen en Spanjaarden bijvoorbeeld) met rugby en andere sporten hebben dan met voetbal.
Grappig dat je dat zo uit je hoofd weet. Ik telde het aantal donkere koppies en vond het wel meevallen Hoewel Tresor, Tigana en Amoros natuurlijk sterkhouders waren in dat Franse elftal.
Ik weet het niet. Italianen en Spanjaarden zijn niet de prototype bewoners van sloppenwijken in Frankrijk, itt Marokkanen en anderen uit oud-kolonies. Je zou dan ook verwachten dat deze steden wat meer om de prijzen zouden mee doen in plaats van provincie-stadjes als Saint-Etienne.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 26-05-11 om 17:51

Oud 26-05-11, 17:48 Standaard   #175
Ik niet!

[...]
Je zou dan ook verwachten dat deze steden wat meer om de prijzen zouden mee doen in plaats van provincie-stadjes als Saint-Etienne.
De laatste jaren zijn het toch ook juist de clubs uit grote steden als Marseille, Lyon, Bordeaux en dit jaar Lille die de prijzen verdelen?

Oud 26-05-11, 17:52 Standaard   #176

[...]

De laatste jaren zijn het toch ook juist de clubs uit grote steden als Marseille, Lyon, Bordeaux en dit jaar Lille die de prijzen verdelen?
Lyon is een relatief ingedut provinciestadje. Bordeaux is voor zover ik weet geen grote immigrantenstad (wel een hele mooie, rustige stad zonder dat het kneuterig aan doet). Marseille uiteraard wel en Lille vind ik zo lelijk dat ik daar geen idee van heb.

Oud 26-05-11, 20:22 Standaard   #177
Voor wat het waard is had ik dit seizoen trouwens graag wedstrijden van Lyon, Marseille, Lille en Bordeaux bekeken, maar was de mogelijkheid er gewoon niet. Een van de dingen die ik trouwens zowel aan de Ligue.1 als aan de Italiaanse competitie een afknapper vind zijn bepaalde sfeerloze stadions. Voor de rest is het ook een gebrek aan informatie. Als je weet op welke spelers je moet letten raak je ook al wat geïnteresseerder. Ik zou bijv. graag Hazard, Ayew en Gourcuff wat vaker aan het werk zien.
Solstice is offline   Met citaat reageren
Oud 26-05-11, 23:26 Standaard   #178

Dat heb ik persoonlijk bij wel meer competities. Het is de paradox van het moderne voetbal. Aan de ene kant is er meer voetbal dan ooit op de TV, aan de andere kant mis je de veelzijdigheid.

Oud 25-11-11, 14:44 Standaard   #179
Ik niet!

Even wat posts uit een ander topic die wel in deze discussie thuishoren quoten:

[...]

In Nederland zit bijna meer publiek
Dat is wel gek inderdaad, hoe zou dat komen? Misschien is Nederland wat voetbalgekker, maar niet zo veel dat je het verschil in inwoners uit kunt wissen.

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]

Ik vind beide competities juist minder interessant geworden omdat ze hun roots een beetje verloochend hebben. In de jaren 90 en begin 00 was de Franse competitie heel erg leuk om te zien. Momenteel is het de verkeerde kant op gegaan. Krachtvoetbal naar Premier League model.
En wat heeft ze het nou opgeleverd?

Oud 25-11-11, 15:09 Standaard   #180

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Het heeft ze juist bar weinig opgeleverd. Mooiste voorbeeld is Lyon .
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 25-11-11, 15:16 Standaard   #181
Enge kat

EnGCatjuh's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]Even wat posts uit een ander topic die wel in deze discussie thuishoren quoten:

Dat is wel gek inderdaad, hoe zou dat komen? Misschien is Nederland wat voetbalgekker, maar niet zo veel dat je het verschil in inwoners uit kunt wissen.

En wat heeft ze het nou opgeleverd?
Ik zou ook niet snel veel geld betalen om een wedstrijd in de Franse competitie te gaan kijken hoor. Ik heb altijd het idee (geen idee of het echt waar is) dat de wedstrijden echt oersaai zijn en met een niet-verliezen-is-belangrijker-dan-winnen mentaliteit gespeeld worden. Het aantal gescoorde goals per wedstrijd bevestigd dat laatste in ieder geval wel.

Oud 25-11-11, 15:59 Standaard   #182
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door EnGCatjuh Bekijk bericht
[...]

Ik zou ook niet snel veel geld betalen om een wedstrijd in de Franse competitie te gaan kijken hoor. Ik heb altijd het idee (geen idee of het echt waar is) dat de wedstrijden echt oersaai zijn en met een niet-verliezen-is-belangrijker-dan-winnen mentaliteit gespeeld worden. Het aantal gescoorde goals per wedstrijd bevestigd dat laatste in ieder geval wel.
Mjah, maar dat is niet altijd zo geweest en qua publieke belangstelling hebben ze het volgens mij nooit heel goed gedaan. Ik weet ook niet of dit in Frankrijk zelf ook de perceptie is, misschien kijken ze daar wel heel anders tegen hun competitie aan.

Oud 25-11-11, 16:02 Standaard   #183
Ik niet!

Dit seizoen wordt het bezoekersaantal trouwens ook negatief beïnvloed doordat publiekstrekkers als Lens en Nantes in Ligue 2 spelen.

Oud 25-11-11, 23:29 arrow   #184
Mênnus Brabander

Lyon als stad straalde helemaal geen voetbal uit. Is in ieder geval wel wat anders dan in Marseille (van horen zeggen, dat werd deze week zelfs nog in The Economist gezegd )

Oud 26-11-11, 09:47 Standaard   #185
Ik niet!

Lyon als stad straalde helemaal geen voetbal uit. Is in ieder geval wel wat anders dan in Marseille (van horen zeggen, dat werd deze week zelfs nog in The Economist gezegd )
OM staat natuurlijk bekend om zijn uiterst fanatieke publiek, over OL heb ik wat dat betreft nog nooit wat gehoord.

Oud 26-11-11, 10:51 thumb up   #186
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Voor de competitie en de aantrekkelijkheid ervan is het wel goed dat Lyon niet meer zo sterk is.

http://prosac.official.fm/
http://soundcloud.com/kweeb
Prosac is offline   Met citaat reageren
Oud 26-11-11, 12:59 Standaard   #187
Ik niet!

Oorspronkelijk geplaatst door Prosac Bekijk bericht
Voor de competitie en de aantrekkelijkheid ervan is het wel goed dat Lyon niet meer zo sterk is.
Klopt, Ligue 1 is daardoor de laatste jaren weer even spannend als voor de Lyonjaren. De titelstrijd blijft lang onbeslist, meerdere ploegen strijden mee en ieder jaar een wisselende kampioen (2008 Lyon, 2009 Bordeaux, 2010 Marseille en 2011 Lille).

Oud 26-11-11, 13:02 question   #188
Mênnus Brabander

Is voetbal wel zo populair in Frankrijk als in de andere Europese landen?

Oud 26-11-11, 13:07 Standaard   #189
Ik niet!

Is voetbal wel zo populair in Frankrijk als in de andere Europese landen?
Wat minder denk ik, maar het is nog steeds verreweg de grootste sport van het land.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:39.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site