Oorspronkelijk geplaatst door Thieske
Het is pas ontwikkelingshulp als je al de spelertjes die het niet halen een mooie toekomst kan geven door middel van scholing e.d.
Er zijn nu veel voorbeelden van clubs die de mindere spelers terug de sloppenwijk inschoppen als ze niet presteren en miljoenen verdienen aan de paar spelers die het wel redden.
Dat kun je niet echt ontwikkelingshulp noemen.
|
Goed punt. Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat, want zomaar terugschoppen kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Ik vermoed dat het overgrote deel bij de satelietclub blijft spelen of gewoon "verkocht" wordt aan kleinere clubjes in de omgeving (dan wel kleinere clubs uit het buitenland).
Als ik een beetje advocaat van de Duivel speel: die jongetjes zouden zonder die academie überhaupt al geen kans gehad hebben. Nu kunnen ze tenminste zeggen dat ze in hun leven ten minste 1 kans hebben gehad.
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat dergelijke academies ook gelijk die jongens moeten opleiding, zodat wanneer ze het niet redden ze in ieder geval iets hebben waarmee ze verder kunnen in hun leven.
Als je het gelijk verplicht maakt voor die jongens om ten minste een diploma te halen (slechte cijfers op school -> van de academie af) dan hebben ze misschien ook nog wel een voorbeeldfunctie voor anderen in dat gebied.
Uiteraard blijft dit effect (waarschijnlijk net zoals de impact van zo'n academie in het geheel) helaas waarschijnlijk vrij beperkt. Maar ja, kleine stapjes vooruit is toch vooruit.