Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11-11-10, 13:44 no smile   #1
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Althans, dat zeg ik altijd.

Wat mij opvalt is dat je vroeger voor mijn gevoel meer wereldsterren had. Maar komt dat doordat het nostalgische gevoel overheerst?
Vroeger kon ik genieten van voetballers als Mendieta, Zidane, Rui Costa, Bergkamp en Zola.
En dan mag ik ook zeker Le Tissier niet vergeten te noemen. Ik vergeet er vast nog veel meer.
Die soort voetballers zie je toch steeds minder. Ik kan namelijk veel minder genieten van een C. Ronaldo of een Messi (Terwijl dat toch geniale spelers zijn).

Maak ik spelers van vroeger in vergelijking met nu zo veel beter? Of was het toen ook al gewoon kut?
sjimmie is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 11-11-10, 13:46 Standaard   #2

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Tempo is hoger waardoor je minder stylisten ziet. Die konden vanuit stand voetballen.
Met de beperkte ruimtes en het hogere tempo van nu kan dat niet. In Italië kan het wel nog bij vlagen, daarom zie je daar nog fenomenen rondlopen.

Oud 11-11-10, 13:46 Standaard   #3
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik denk dat je vooral de heroïsche momenten van een speler/club herinnert, en niet de kut-tijden.

Het zelfde als dat iedereen terugverlangt naar de Meer en het OS, terwijl Ajax daar ook genoeg schijtwedstrijden afwerkte waar iedereen in de regen stond. Of met je enkels in de pis. Voor 8000 man.

Oud 11-11-10, 13:47 Standaard   #4
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat heeft volgens mij inderdaad veel te maken met het feit dat je er zoete herinneringen aan hebt. De namen die je noemt waren allemaal erg goed natuurlijk, maar of ze beter waren dan een Messi of Ronaldo? Moeilijk te zeggen. Je onthoud in ieder geval vooral het goede aan een (geslaagde) speler.

Jij zult nu toch ook wel genieten van (bijvoorbeeld) Van der Vaart?

Oud 11-11-10, 13:49 Standaard   #5
Fear the Beard!

Oorspronkelijk geplaatst door Clough Bekijk bericht

Jij zult nu toch ook wel genieten van (bijvoorbeeld) Van der Vaart?
Ja daar geniet ik zeker van. Maar ik kan niet een heel rijtje maken van spelers die ik echt bewonder om hun uitmuntende inzicht gecombineerd met balcontrole.
Oud 11-11-10, 14:06 Standaard   #6
Hup Holland!

Demie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Ja daar geniet ik zeker van. Maar ik kan niet een heel rijtje maken van spelers die ik echt bewonder om hun uitmuntende inzicht gecombineerd met balcontrole.
Het is allemaal een stuk professioneler, waardoor de verschillen in kwaliteiten een stuk minder zijn. Spelers van tegenwoordig zijn een stuk beter dan de oudere toppers (ze zijn sneller, ze hebben betere techniek, zijn sterker, etc), daar ontkom je gewoon niet aan. Het lijkt alleen minder omdat er een stuk meer spelers niet ver onder zitten.
Demie is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-10, 14:17 sunglasses   #7
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Althans, dat zeg ik altijd.

Wat mij opvalt is dat je vroeger voor mijn gevoel meer wereldsterren had. Maar komt dat doordat het nostalgische gevoel overheerst?
Vroeger kon ik genieten van voetballers als Mendieta, Zidane, Rui Costa, Bergkamp en Zola.
En dan mag ik ook zeker Le Tissier niet vergeten te noemen. Ik vergeet er vast nog veel meer.
Die soort voetballers zie je toch steeds minder. Ik kan namelijk veel minder genieten van een C. Ronaldo of een Messi (Terwijl dat toch geniale spelers zijn).

Maak ik spelers van vroeger in vergelijking met nu zo veel beter? Of was het toen ook al gewoon kut?
Hmm deels mee eens.. Het voetbal is nu anders... Sneller, technischer.. Meer spektakel en hardere verdedigers.
Ik kan van Messi bijv. meer genieten dan de spelers die jij noemt (Zidane en Bergkamp uitgezonderd)
Le Tissier was helemaal niet zo goed, vind ik. Maar scoorde altijd van die enorm mooie goals .

En vroeger was er geen WZV, was ik niet met een onwijs lekker wijf getrouwd, kon je niet
Wat vroeger wel beter was, waren de stadions en de selectie van Ajax .

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-10, 16:02 Standaard   #8

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Vroeger was niet alles, maar wel heel veel, beter op voetbalgebied. Mee eens.
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-10, 16:06 smile   #9
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Vroeger was niet alles, maar wel heel veel, beter op voetbalgebied. Mee eens.
Nostalgie die het wint van de realiteit.

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-10, 16:15 Standaard   #10
Puur naar het voetbal kijkend was het vroeger natuurlijk helemaal niet beter. Het niveau is nu veel hoger dan vroeger. Dat is met alle sporten zo, dus ook met voetbal.

Het heeft vooral te maken met de beleving. Vroegah was je nog jong, en was alles nog nieuw. Je beleefde dingen allemaal heel anders. Nu ben je ouder, wijzer. Beter in staat om te relativeren. Je hebt meer prioriteiten en voetbal wordt relatief gezien iets minder belangrijk (dat ontken je wellicht, maar het is wel zo).

Wat je hebt overgehouden uit die gouden tijden zijn de herinneringen, die zich hebben vastgebeten in je hersens en nimmer hun glans zullen verliezen. Daar kan geen huidige voetballer meer tegenop, en geen enkele moderne wedstrijd kan het gevoel dat je vroeger had nog verbeteren.

Oud 11-11-10, 16:15 Standaard   #11

Oorspronkelijk geplaatst door Dagglala Bekijk bericht
[...]

Nostalgie die het wint van de realiteit.
welnee.
Oud 11-11-10, 16:16 Standaard   #12

Oorspronkelijk geplaatst door Charles.Darwin Bekijk bericht
Puur naar het voetbal kijkend was het vroeger natuurlijk helemaal niet beter. Het niveau is nu veel hoger dan vroeger. Dat is met alle sporten zo, dus ook met voetbal.
Ik weet niet of dat wel zo is... Sommige dingen zijn ook gewoon modetrends.
Oud 11-11-10, 18:39 Standaard   #13
Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]
Ik weet niet of dat wel zo is... Sommige dingen zijn ook gewoon modetrends.
Hoe bedoel je, modetrends? Ik ken geen sporten waarin het niveau niet is gestegen door de jaren heen. Mensen fietsen sneller, lopen sneller, schaatsen sneller. Komt door beter materiaal, meer en betere trainingen, betere voedingspatronen, etc etc.

Ik denk dat dit ook met teamsporten zo is, al kun je dat natuurlijk minder makkelijk meten (het Ajax van '74 kan niet spelen tegen het Ajax van nu).

Oud 11-11-10, 18:54 thumb up   #14
Fear the Beard!

[...]

Hoe bedoel je, modetrends? Ik ken geen sporten waarin het niveau niet is gestegen door de jaren heen. Mensen fietsen sneller, lopen sneller, schaatsen sneller. Komt door beter materiaal, meer en betere trainingen, betere voedingspatronen, etc etc.

Ik denk dat dit ook met teamsporten zo is, al kun je dat natuurlijk minder makkelijk meten (het Ajax van '74 kan niet spelen tegen het Ajax van nu).
Betere doping.
Oud 11-11-10, 19:02 Standaard   #15
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

Heb wel hetzelfde als sjim. Heeft ook wel met leeftijd (op jonge leeftijd heb je toch altijd je voetbalidolen) te maken en de mate waarin ik me nog voor voetbal interesseer. Al heeft dat laatste misschien ook wel te maken met het 'mindere voetbal'.
Merk gewoon dat het me allemaal net wat minder doet. Minder binding met de spelers van mijn favoriete clubs bijvoorbeeld.
Waar ik de kampioenselftallen van Arsenal en Valencia van rond en vlak na de eeuwwisseling zo kan opnoemen, heb ik nu soms gewoon moeite om het huidige team op te dreunen. Dus ik ben of een successupporter, of het is gewoon allemaal net wat minder interessant.

Oud 11-11-10, 19:14 Standaard   #16

[...]

Ben er 100% zeker van dat het ajax van 1974 zou winnen van het Ajax van nu.
Oud 12-11-10, 11:07 Standaard   #17

Smeich is offline   Met citaat reageren
Oud 12-11-10, 11:13 Standaard   #18
Fear the Beard!

Oorspronkelijk geplaatst door Smeich Bekijk bericht
[afbeelding: link]
Wat te denken van deze speler:

Of deze:

Oud 12-11-10, 11:25 Standaard   #19

helden

Smeich is offline   Met citaat reageren
Oud 12-11-10, 11:29 Standaard   #20

Spelers leken vroeger ook wel frisser bij de grote wedstrijden. Dat was ook beter.
Oud 12-11-10, 12:28 big smile   #21
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Pantelic

Oud 12-11-10, 14:29 Standaard   #22

Vroeger was heel veel beter:
- Vroeger was je nog geen godsvermogen kwijt om naar het stadion te kunnen
- Vroeger waren meer wedstrijden free to air te ontvangen
- Vroeger had je Canal+ waarop je gewoon alles kon zien. nog geen 30 gulden in de maand kostte dat ofzo
- Vroeger had je geweldenaren als Laudrup, Zidane, Del Piero, Djalminha, Rivaldo, Aimar, kwijl, kwijl.
- Vroeger gaven de sterren ook echt wat extra's in de grote wedstrijden.... Zidane tegen United bijv.... wat was die goed toen.
- Vroeger konden meer clubs een deuk in een pakje boter slaan. Nu maken slechts een stuk of 8 clubs een reeele kans op de Champions League (vooruit: Barcelona, Madrid, United, Chelsea, Bayern, Inter en misschien ook nog wel Arsenal, Milan en Valencia maar dan heb je het wel gehad).
- Vroeger sloegen ook de Nederlandse clubs geen schertsfiguur:

- Vroeger had ik nog echt dat 'europacup-avondje' gevoel. Dat is nu amper aanwezig, helemaal als die klungels van RTL het doen. Ik heb zo het gevoel dat meer mensen hetzelfde denken gezien de inkakkende kijkcijfers (nog steeds haalt een EC-1 wedstrijd ongeveer 1,5 miljoen kijkers maar als dat vroeger de prognoses waren dan zou het niet eens worden uitgezonden)

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 12-11-10 om 14:41
Oud 12-11-10, 14:37 Standaard   #23

ASroma's Voetbal Forum schermafbeelding

vooral het bezoek aan de wedstrijden was een stuk plesanter, gewoon een kaartje voor 10 euro, vrijgelaten worden op een vak, staan en gaan waar je wilt. Tegenwoordig is het tot in de puntjes geregeld, net een theaterbezoek. Vooral de arena is in dat opzich een drama, alles om de commercie. Vroeger kon je gewoon met contanten direct betalen, nu wordt je verplicht een of andere kaartje te kopen, flikker toch op man. De lol is er allang van af. Dan maar gezellig lekker in de kroeg met een pul bier.
ASroma is offline   Met citaat reageren
Oud 12-11-10, 14:39 Standaard   #24
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Die wedstrijd was ik bij trouwens. Vrouwelijk klasgenootje wilde per se Beckham zien (die toen op de bank begon ).

Wist echt niet wat ik meemaakte, PSV speelde een wereldpot en het hele stadion was zo lijp als wat.

Oud 12-11-10, 14:39 Standaard   #25

Oorspronkelijk geplaatst door ASroma Bekijk bericht
vooral het bezoek aan de wedstrijden was een stuk plesanter, gewoon een kaartje voor 10 euro, vrijgelaten worden op een vak, staan en gaan waar je wilt. Tegenwoordig is het tot in de puntjes geregeld, net een theaterbezoek. Vooral de arena is in dat opzich een drama, alles om de commercie. Vroeger kon je gewoon met contanten direct betalen, nu wordt je verplicht een of andere kaartje te kopen, flikker toch op man. De lol is er allang van af. Dan maar gezellig lekker in de kroeg met een pul bier.
Wat dat betreft is de A'dam Arena net 'de moderne maatschappij' maar dan op sterk water gezet.
Oud 12-11-10, 14:48 Standaard   #26

Dan nu ook nog de dingen die m.i. wel beter zijn geworden:
- Over het algemeen betere, nettere, stadions. Hoewel dat groezelige ook wel een beetje bij de nostalgie en ambiance hoort. Sommige stadions lijken net een doodskist of een 5-sterren vee-container maar in het algemeen is het toch wel beter geworden.
- Over het algemeen zijn ook de velden verbeterd. Dat komt het spel ten goede, zou je denken. Gek genoeg gaat deze 'wet' niet op als ergens een eindtoernooi moet worden gespeeld of een stadion voor de CL-finale wordt aangewezen. Dan heeft men totaal schijt aan de kwaliteit van de velden (Wembley dit seizoen gaat echt grappig worden).
- De meest ranzige overtredingen zijn van de velden verbannen. Er is nog ruimte voor verbetering maar het is al een stuk minder.

Zijn vast nog wel wat dingetjes maar dit is zo wat in me op komt
Oud 12-11-10, 15:11 Standaard   #27
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway Bekijk bericht
Heb wel hetzelfde als sjim. Heeft ook wel met leeftijd (op jonge leeftijd heb je toch altijd je voetbalidolen) te maken en de mate waarin ik me nog voor voetbal interesseer. Al heeft dat laatste misschien ook wel te maken met het 'mindere voetbal'.
Merk gewoon dat het me allemaal net wat minder doet. Minder binding met de spelers van mijn favoriete clubs bijvoorbeeld.
Waar ik de kampioenselftallen van Arsenal en Valencia van rond en vlak na de eeuwwisseling zo kan opnoemen, heb ik nu soms gewoon moeite om het huidige team op te dreunen. Dus ik ben of een successupporter, of het is gewoon allemaal net wat minder interessant.
Ik heb juist meer met de spelers van mijn favoriete ploegen dan voorheen, omdat je veel meer van ze ziet. 10/15 jaar geleden was ik toch vooral aangewezen op die paar minuten samenvatting ieder weekend, in de jaren erna zijn er mogelijkheden gekomen om gewoon elke wedstrijd helemaal te zien, en ik in de leeftijd gekomen dat ik ze ook in het stadion kon zien spelen.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 12-11-10, 15:15 Standaard   #28
413

EddyAlbena's Voetbal Forum schermafbeelding

Ikheb wel het idee dat je vroeger meer échte helden had.
Canal+ was toch niet zo geweldig? Eén zender was het.
Nu heb je voor 15e/m Spaans/Italiaans/Engels/Duits/Nederlands voetbal + belangrijke wedstrijden uit andere competities.

Overigens stoor ik mij wel soms aan al die referenties naar vroeger. Zoals een Menno Pot, goede collumnist hoor, maar altijd moet hij maar weer vermelden dat het hem weinig meer boeit omdat het nu zoveel anders is. Dit komt op mij iedere keer weer over alsof hij de huidige supportersgeneratie, waar ik dus ook onder val, niet serieus neemt en het maar dom volk vind omdat ze zoveel geven om voetbal.

413
EddyAlbena is offline   Met citaat reageren
Oud 12-11-10, 15:18 Standaard   #29
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Vroeger hadden we ook voetbal op Talpa. Dat waren nog eens tijden.

Oud 12-11-10, 15:22 Standaard   #30

Voetbal op Talpa was echt sad Ook met die Frits Barend
Oud 12-11-10, 15:25 Standaard   #31

ASroma's Voetbal Forum schermafbeelding

het voetbal aan de top is vele malen beter geworden, het voetbal daaronder is alleen maar genivelleerd. Je hebt de top 10 van Europa en daaronder is het allemaal gelijkwaardig. Maar dan krijg je dus dat niet aantrekkelijke ploegen als Bate Borisov, FC Sheriff leuk meedoen, waar niemand op zit te wachten omdat die clubs voor meeste onderons geen historische waarde hebben wat dus saai is.

en zoals gezegd qua organisatie is het een theaterbezoek geworden op een paar vakken na. Ook de uitwedstrijden zijn een drama.
ASroma is offline   Met citaat reageren
Oud 12-11-10, 15:36 Standaard   #32

het voetbal aan de top is vele malen beter geworden, het voetbal daaronder is alleen maar genivelleerd. Je hebt de top 10 van Europa en daaronder is het allemaal gelijkwaardig. Maar dan krijg je dus dat niet aantrekkelijke ploegen als Bate Borisov, FC Sheriff leuk meedoen, waar niemand op zit te wachten omdat die clubs voor meeste onderons geen historische waarde hebben wat dus saai is.

en zoals gezegd qua organisatie is het een theaterbezoek geworden op een paar vakken na. Ook de uitwedstrijden zijn een drama.
Kun je dat verder duiden? Toegegeven: het voetbal dat Barcelona speelt hoort bij de beste 10 teams aller tijden, maar speelt Manchester (n.b. de nummer twee op de ranglijst) zo spectaculair dan? Bayern? Inter?
Oud 12-11-10, 15:37 Standaard   #33

Ik zag trouwens laatst een hele lange 'docu' over het jaar dat PSV de treble veroverde. Dan zie je echt het verschil met nu. De eredivisie van toen was veel technischer, ook de middenmoot (vooral de middenmoot misschien wel).
Oud 12-11-10, 15:42 sad   #34
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Omdat vroeger de kampioenen gewoon CL speelden en was het niveau tussen de clubs een stuk minder. Nu krijg je door de UEFA cup dat de nummer 8 van Polen ook mee doet maar die hebben totaal geen geld en zie je dus kut voetbal. Vroeger was het meer gelijk en waren de oost-blok ploegen ook een stuk beter.

Oud 12-11-10, 15:45 Standaard   #35

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Omdat vroeger de kampioenen gewoon CL speelden en was het niveau tussen de clubs een stuk minder. Nu krijg je door de UEFA cup dat de nummer 8 van Polen ook mee doet maar die hebben totaal geen geld en zie je dus kut voetbal. Vroeger was het meer gelijk en waren de oost-blok ploegen ook een stuk beter.
Oostblok ploegen hadden ook een geheel eigen cultuur. Machines, net als bij het ijshockey. Nu doe ik alsof ik het zelf heb meegemaakt maar dat is niet zo. Ik heb er alleen wat over gelezen en de beelden gezien. Is op zich wel jammer.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:01.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site