![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Jarenlang (zo niet de hele periode betaald voetbal) heeft de top drie bestaan uit Ajax, PSV en Feyenoord. Deze clubs hebben tot vorig jaar seizoenen lang met elkaar gestreden om het kampioenschap, enkel AZ wist in de jaren '80 een titel te veroveren, maar tot 2008 was het telkens een club uit de traditionele top drie die kampioen werd. Vaak met de concurrerende clubs op plek twee en drie.
Rond de millenniumwisseling begonnen ineens subtoppers boven zichzelf uit te stijgen en tegen de top drie aan te schoppen; zo werd Willem II tweede in 1998/1999 en Heerenveen eindigde een seizoen later ook op die positie. Halverwege het decennium maakte AZ onder Scheringa een opmars met respectievelijk een 5e, 3e, 4e, 3e, 11e, 1e en een 5e plaats. Zelfs de halve finale van de UEFA Cup werd behaald en een bekerfinale ging verloren in 2007. Trainers van naam kwamen en gingen weer en er werd een nieuw stadion gebouwd. Door het gedoe met de DSB-bank heeft AZ financieel en sportief gezien een flinke stap terug gemaakt. Dat brengt mij tot FC Twente, want ik heb het idee dat FC Twente wèl een club kan zijn die de traditionele top drie (die eigenlijk alleen nog maar op papier bestaat) kan bestrijden. Iets wat clubs als Vitesse, Heerenveen en AZ over een constante periode nog niet gelukt is. En dan kijk ik eigenlijk als vervanger voor Feyenoord, omdat iedereen weet dat het de laatste tijd bij Feyenoord slecht gaat. Het is niet tijdelijk, het speelt al jarenlang en er lijkt nog geen eind aan te komen. FC Twente heeft het financieel goed voor elkaar, heeft een goed beleid en een goede visie, en het belangrijkste; er zijn constante resultaten. Een paar jaar terug werd het nog 4e, maar elk seizoen is er een stapje omhoog gezet met twee keer een tweede plaats (plus een bekerfinale) en uiteindelijk natuurlijk het kampioenschap. Ook in Europa doet Twente het prima met zeges op onder andere Fenerbahçe, Schalke 04, Werder Bremen, Marseille en gelijke spelen tegen Sporting en Inter. Dat zijn eigenlijk resultaten waar zelfs Ajax en PSV jaloers op kunnen zijn de laatste jaren. Wat verder in het voordeel van Twente spreekt, is dat zij een enorme supportersschare hebben. In het Oosten van het land heb je namelijk weinig grote clubs, dus veel mensen supporten de grootste club daar en dat is FC Twente (sorry voor de Heraclieden). De Grolsch Veste zit elke wedstrijd vol, zo niet uitverkocht en waarschijnlijk zal het stadion ook weer vol zitten als het stadion wordt uitgebreid of als er een nieuw stadion komt. Dus samengevat mijn vraag; kan Twente het nieuwe Feyenoord worden en de club worden die samen met Ajax en PSV de komende jaren de titelkandidaten gaan zijn? |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Een soortgelijke discussie was hier ook te vinden: http://www.wijzijnvoetbal.nl/forum/v...-toekomst.html
Maar om evengoed even op je te reageren: ik krijg steeds meer het gevoel dat het FC Twente echt aan het lukken is zich definitief te nestelen in de Nederlandse top. Tegelijkertijd is niets zo vergankelijk als het voetbal en hangt veel af van de inkomsten die ze de komende jaren al dan niet blijven maken. Zou ik nu een gok moet wagen, dan zeg ik dat het ze gaat lukken. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Zolang ze niet de fout maken om CL te begroten, kunnen ze een zeer constante factor bovenin worden.
En toch komt Feyenoord ooit weer terug. De club is mijns inziens te groot om definitief tot middenmoter te verworden. Zou mooi zijn om dan een top vier te hebben; hoe sterker het Nederlandse voetbal hoe beter wat mij betreft. Ook al gaat het ten koste van kampioenschappen voor m'n eigen cluppie. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tsja, toen het met AZ zo goed ging had ook iedereen het al over de nieuwe top 4. En veel mensen waren ervan overtuigd dat dat zo zou blijven. Nou hebben die natuurlijk wel wat omstandigheden gehad, maar ook zonder het DSB verhaal denk ik niet dat ze definitief tot de top 4 hadden gaan behoren. Het zou kunnen dat het Twente wel lukt om zich bovenin te handhaven, maar ik denk dat het nog te vroeg is om te zeggen dat ze dat zullen blijven doen.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Het klinkt misschien wat vreemd gezien de huidige situatie, maar op de lange termijn is PSV de kwetsbaarste club uit de traditionele top-3. Feyenoord behoudt een zekere landelijke uitstraling doordat het in het contrast met Ajax een specifieke identiteit heeft: de hardwerkende no-nonsense havenclub tegenover het arrogante, bohemische Amsterdam. Je spreekt nog altijd over typische Ajax- en Feyenoord-spelers, maar een typische PSV-speler is een minder gebruikte term. Om die reden zullen mensen zich, buiten hun regionale identiteit om (waar Heerenveen, Twente en ook Groningen de laatste jaren flink munt uit slaan), nog wel met Feyenoord blijven identificeren. Dit is uiteindelijk van belang voor de grote van de aanhang en het aantal sponsoren, waardoor een club een bepaald niveau kan handhaven.
Hier zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Als Feyenoord echt nog jaren op dit niveau blijft doorsudderen verliest het contrast met Ajax steeds meer relevantie en kan het zijn landelijke uitstraling verliezen. De waarde van de Klassieker zit echter zo diep in de nationale voetbalcultuur dat ze nog wel een buffer van enkele decennia hebben. PSV valt buiten het Amsterdam-Rotterdam contrast en heeft al jarenlang een veel kleinere landelijke aanhang. Als het Philips-stadion niet wordt vergroot (en dat gaat als het wk 2018 er niet komt ook niet gebeuren, dacht ik?) kan FC Twente straks structureel meer publiek hebben dan PSV. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Interessante kijk op zaken Cruoninga. Ik denk dat je zeker een punt hebt, en al helemaal als je je bedenkt dat PSV momenteel financieel gezien een gevaarlijk spelletje speelt door vol in te zetten op het behalen van de Champions League.
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
De vraag is vooral wat er met Twente gaat gebeuren als de prestaties tegen gaan vallen. Ik denk dat die verkoopconstructies dan vervelend gaan worden omdat je minder aan de transfers verdient.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Interessant issue. Ik denk alleen dat er nooit een club de plek van één van de traditionele top 3 clubs in zal nemen. Er zal zich wel altijd een club tussen mengen, maar nooit dezelfde. Roda had in '95 kampioen geworden als Ajax niet zo'n belachelijk goed jaar kende. Toen Willem II, SC Heerenveen, AZ, en nu dus FC Twente. De club geeft wel een signaal af naar andere 'provincieclubs'. Dat het dus wel kán.
__________________ Piece by piece, I release, once was mine, now undone Turn blue, like New Orleans, and went down like, Southern Sun |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ik las de TT en dacht dat je bedoelde dat Twente nu ook van die ouwe bokken contracteert.
__________________ Work hard, earn less. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
excelsior is toch het nieuwe feyenoord?
|
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
||
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Zal de komende jaren moeten blijken of Twente zich bij de traditionele top 3 kan voegen. Een paar dure miskopen, sportief wat mindere jaren en met als gevolg onrust binnen de club en afhakende supporters en het kan zo maar weer zijn dat men die aspiraties moet laten varen.
Ik ben wel van mening dat als er één club in Nederland is die het zou kunnen dat het Twente is. Bij AZ heb ik b.v. niet de indruk er voldoende achterban. |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
M.i. heeft de Top 3 in Nederland zo'n dominante positie op elk gebied dat dat niet snel zal veranderen. Als de top 3 zich herstelt, valt de rest daar sowieso buiten. Als het nieuwe stadion van Feyenoord er komt bijvoorbeeld, geeft hen dat weer een enorme voorsprong. De successen van de rest van de clubs, of het nu Roda is, Utrecht, Twente of straks Vitesse, dat zijn slechts de gebruikelijke ups en downs, kleine rimpelingen in het doorgaans zo rustieke vaarwater
|
||
|
|
|
|
|
#15 | |
).Dat zijn geen zaken die in de eeuwigheid worden herinnerd. |
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
|
Met dat vacuüm heb je trouwens groot gelijk, al is Twente kampioen geworden in een seizoen dat Ajax juist wel goed draaide(85 punten). Terwijl AZ juist met een relatief laag puntental kampioen is geworden. Als je je overigens wat meer verdiept in de relatie geld->resultaat, kun je misschien ook een discussie voeren en een punt proberen te maken zonder arrogante, en vooral zeer irritante smilies. D'r is genoeg over te vinden. |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
FC Twente het nieuwe Feyenoord?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|