Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 06-09-10, 11:03 arrow   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Sterven in schoonheid lukt Oranje niet meer
Als je wil weten hoe onverstoorbaarheid eruit ziet, biedt een wedstrijd van het Nederlands elftal een aardig inzicht. Zelfs tegen een dwerg als San Marino. Het maakt geen bal uit of Oranje tegen Brazilië speelt of tegen Liechtenstein, het ziet er altijd hetzelfde uit, alleen qua passie varieert het.

Kijk naar de statistieken van Portugal-Cyprus. Het moet een fantastisch circus geweest zijn in Guimaraes: 4-4. Lekker op en neer gaand aanvalsspel, veel kansen, acht goals en nog mooi gelijk verdeeld ook. Maar aan het einde van de rit striemde een hels fluitconcert het gemoed van de thuisploeg. Hartstikke leuk, maar wél twee punten minder dan gecalculeerd in de kwalificatie voor 2012.

Een WK-finale tegen Spanje maakt uiteraard meer los dan een thuiswedstrijd tegen Finland. Voor het overige zijn de sjablonen, rituelen en posities hetzelfde. De verrassing zit hem hooguit in de terugkeer van een icoon als Ruud van Nistelrooy.

Het is een situatie waar steeds minder mensen tevreden mee zijn. De oppositie onder liefhebbers tegen de werkwijze van het Nederlands elftal groeit sinds de verloren finale in Johannesburg. Vooral onder opinieleiders in de media. Willem van Hanegem constateert zelfs een kloof tussen columnisten en voetbaltrainers, zegt hij verderop in deze krant.

Het is leuk om die meningen te zien botsen. Tot een vergelijk komt het nooit meer. Er is vrijwel geen trainer die de uitvoering boven het resultaat stelt. Alleen de objectieve, pure liefhebber zal pleiten voor de schoonheid van het spel. Dat mag. Objectieve, pure liefhebbers moeten dat ook zeker blijven doen. Maar ik blijf de beroepsopvatting van Bert van Marwijk begrijpen.

Kijk naar de statistieken van Portugal-Cyprus. Het moet een fantastisch circus geweest zijn in Guimaraes: 4-4. Lekker op en neer gaand aanvalsspel, veel kansen, acht goals en nog mooi gelijk verdeeld ook. Maar aan het einde van de rit striemde een hels fluitconcert het gemoed van de thuisploeg. Hartstikke leuk, maar wél twee punten minder dan gecalculeerd in de kwalificatie voor 2012.

Willen we dat? Oranje stuift op een lange, saaie, kaarsrechte snelweg ongehinderd naar Polen en Oekraïne. En op dat toernooi gaat de huidige generatie internationals precies zoals in Zuid-Afrika aan de slag. Sterven in schoonheid zijn ze verleerd en laten ze graag aan Portugal over. Het resultaat is hier, zoals de tijdgeest dicteert, heiliger dan ooit.
(CHRIS VAN NIJNATTEN)
Oranje is zo droog, zo op resultaat gericht, zo fantasieloos

Het Nederlands elftal heeft goed zaken gedaan in San Marino. En het staat leuk, die 5-0. Maar verder was het niet de moeite waard, wat ik vanaf de televisie heb meegekregen. De motivatie droop er nou niet bepaald vanaf. Ik snap heel goed dat de entourage in zo'n klein staatje niet meewerkt, maar je kunt het ook omdraaien. Doe eens net of je in een speeltuin bent en laat zien wat je kunt. Zelfs tegen San Marino gaat de rem er op.

Doodzonde vind ik dat. Ik merk dat er een scheiding aan het ontstaan is tussen wat columnisten en analisten van zo'n wedstrijd vinden en aan de andere kant de verantwoordelijke trainers. In de dug-outs zitten geen liefhebbers meer, zo lijkt het althans. De coaches die daar zitten, voeren de opdrachten van hun werkgevers uit: winnen en kwalificeren. Of het op een aantrekkelijke manier gebeurt, boeit ze niet zo, geloof ik.

Laat ik vooropstellen dat ik dat begrijp. Het is hun goed recht. Ze willen overleven en prijzen winnen. Dat mag. Maar vergeten wordt dat dat een afgeleid iets is van het voetbal zelf. Natuurlijk wil je winnen. Maar voetbal is vooral een spel dat je mooi moet willen spelen. Ik meen het serieus, ook toen ik zelf trainer was, stond winnen niet op de eerste plaats. Ik wil vooral mijn eigen ploeg aantrekkelijk zien voetballen, winnen komt daarna weer wel. Ik kon ook goed van de tegenstander genieten, als die in vorm was. Ik blijf te allen tijde liefhebber. Dat verandert nooit meer.

Ik geloof best dat Bert van Marwijk eveneens een liefhebber is, maar aan het spel van Oranje is dat moeilijk te zien. Het is zo droog, zo op resultaat gericht, zo fantasieloos en zo weinig aanvallend. En dat zeg ik, omdat ik de kwaliteiten van onze internationals heel hoog inschat. Wij kunnen zoveel beter dan wat er tot nu toe uitkomt. Ik vind dat zonde van het talent. Natuurlijk vond ik een finaleplaats op het WK knap en natuurlijk hoop ik op kwalificatie voor het EK van 2012. Sterker nog: ik reken daar vast op. Wij zijn de besten in onze poule. We zijn eigenlijk bijna altijd de besten. Dat is niet alleen een kwestie van vertrouwen, het is gewoon op basis van wat ik zie bij die gasten. Ik heb ook vertrouwen in onze bondscoach, dat meen ik serieus. Maar laten we alsjeblieft wat aanvallender spelen.

Zet Wesley Sneijder gewoon eens naast Mathijsen in een wedstrijdje als tegen San Marino. Nu ging hij daar vaak zelf de ballen ophalen. Wat zal er niet ontstaan als Sneijder vanuit de laatste linie de boel naar voren duwt? Nu stond daar Maduro, maar die vind ik nou net iets tekort komen. Net niet snel genoeg in de passing en hij overziet ook niet snel de situatie voor hem. Verder best een goede voetballer, maar niet de man die van achteruit inspireert.

Ik hoop echt dat Van Marwijk zijn elftal verder gaat ontwikkelen. Ik volg hem tot nu toe best en ik waardeer wat hij tot nu toe bereikt heeft, maar in de komende interlands moeten we progressie maken in voetballend opzicht. Dat resultaat, geloof me, dat komt er tóch wel. We moeten gewoon meer naar voren voetballen, twee echte buitenspelers, twee aanvallende middenvelders er achter en maar één controleur op het middenveld. Ik weet zeker dat het aantrekkelijker is en dat het kansen regent.

Voor zo'n speelstijl hebben wij de spelers in huis. Laten we dan ook gebruikmaken van die mogelijkheden. Je moet als coach eigenlijk verder durven denken dan het eerstvolgende resultaat. Nu staat Nederland-Finland voor de deur, ik durf niet eens meer te hopen en moet me maar verheugen op de vriendschappelijke wedstrijd tussen Argentinië en Spanje. Eigenlijk is dat gek. (WILLEM VAN HANEGEM)
De discussie was er eigenlijk al een tijdje, zeker in Nederland, maar sinds het WK is het echt compleet losgekomen en komen er steeds meer mensen in een van de twee kampen terecht. Voor veel mensen is het een prima tijdverdrijf een keer in de 2 of 4 jaar met een leuk toernooi en samenzijn en blabla, voor anderen is hun club de liefde van hun leven en moet alles er voor wijken. En zo zijn er tal van voorbeelden en verschillende gradaties van verwachtingen en redenen om 'voetbal' te volgen.

Maar wat is voor de meesten nu de essentie van voetbal? Is er ook nog een verschil tussen je eigen club, het Nederlands elftal en andere 'neutrale' wedstrijden? Kijk je liever naar 17 1-0 thuiswedstrijden, of naar 17 wedstrijden, met een doelsaldo van 51-30 en 12 keer winst en 4 nederlagen oid?

En tot hoever mag je gaan met zakelijk voetbal? In hoeverre horen daar de 'donkere' kanten bij als harde overtredingen, schwalbes, tijdrekken, etc?

Kijk je naar een voetbalwedstrijd voor het uiteindelijke resultaat of om vermaakt te worden en goed en leuk voetbal te zien?

Oud 06-09-10, 11:08 Standaard   #2

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik hoop vermaakt te worden d.m.v. het voetbal. Dat kan op meerdere manieren. Alleen wordt verzorgd en compleet voetbal al snel tot mooi voetbal gerekend, logisch ofcourse. In principe is het resultaat het belangrijkste, maar enkel door er voor te zorgen dat de details kloppend geraken, kun consistent resultaten neerzetten. In mijn ogen is het meest ideale voetbal een soort spel waar je mee kunt controleren en domineren. Echter moet je tegen elke tegenstander op topniveau in staat zijn om mogelijkheden te scheppen. Nog steeds zijn er teveel mensen die het té zwart-wit zien; je hebt de liefhebbers van mooi voetbal, die dus ook niet juichen bij een 'lelijke' goal. En je hebt de mensen die alleen maar naar het resultaat kijken. Dat zijn dan ook felle tegenstanders van elkaars opvatting. Maar er wordt gewoon voorbij gegaan aan de essentie, en dat heeft niks met mooi voetbal, lelijk voetbal, attractiviteit of resultaatgericht voetbal te maken.

Oud 06-09-10, 11:25 Standaard   #3
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Vergelijking met Portugal-Cyprus is wel mooi ja
Daarnaast ging het de tweede helft een stuk beter toen Van der Vaart erin kwam voor De Jong, veel meer zal ik niet veranderen.

Oud 06-09-10, 11:42 Standaard   #4
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Tegen San Marino doe je het toch nooit goed. Stel je nou voor dat er vrijdag nog drie ballen in waren gevlogen, dan win je met 0-8. Dan was er dezelfde kritiek geweest. Bij een 0-8 overwinning.

Oud 06-09-10, 12:01 Standaard   #5
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Eigen team is resultaat het belangrijkste!
Bij andere wedstrijden gaat het toch vooral om het vermaak

Oud 06-09-10, 12:03 Standaard   #6
De forumdominee

koningdavid's Voetbal Forum schermafbeelding

Goed resultaat, en als het even kan leuk voetbal. In die volgorde dus.

Oud 06-09-10, 12:11 Standaard   #7
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Als Ajax speelt, wil ik winnen, no matter what. Tuurlijk is het jammer als je maar ternauwernood wint bij De Graafschap thuis in plaats van een overtuigende 4-0, maar die 3 punten zijn in ieder geval binnen. Verder is de balans tussen mooi spel en resultaat ook afhankelijk van de tegenstander. Je bent meer tevreden met een 0-1 winst na matig spel bij PSV uit dan een 1-0 winst bij een willekeurige degredatiekandidaat thuis.
Des te sterker de tegenstander en belangrijker de wedstrijd des te belangrijker het resultaat. Uiteindelijk gaat het erom wie er aan het eind van het seizoen met de schaal staat, niet wie het mooiste voetbal heeft gespeeld. De lof van analisten is mooi, maar daar koop je niks voor.

Bij een willekeurige wedstrijd waar ik geen sterke voorkeur heb, wil ik kunnen genieten. Dat betekent voor mij niet per se aanvallend voetbal, maar verzorgd, slim, goed voetbal.

Ik heb genoten van Barca - Inter vorig seizoen. 2 teams die wellicht het meest verzorgde voetbal van het seizoen spelen, de een aanvallend en tactisch sterk, de ander vooral positioneel, mentaal en ook tactisch.

Wat Inter daar liet zien was echt een geweldig voorbeeld van een geoliede machine en daar kan ik echt van genieten.

Dat het team waar ik een lichte voorkeur voor had verloor, het zij zo, maar het was wat mij betreft reclame voor de sport.

Oud 06-09-10, 12:14 Standaard   #8
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Als ik naar Feyenoord ga is het voetbal toch van een ondergeschikt belang. Je gaat toch in de eerste plaats om je club te zien en de randzaken die daarbij horen. Dan telt ook vooral het resultaat.

Bij alle andere wedstrijden wil ik vooral vermaakt worden.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 12:18 Standaard   #9
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
Als ik naar Feyenoord ga is het voetbal toch van een ondergeschikt belang. Je gaat toch in de eerste plaats om je club te zien en de randzaken die daarbij horen. Dan telt ook vooral het resultaat.

Bij alle andere wedstrijden wil ik vooral vermaakt worden.
Eens, met die toevoeging dat ik in thuiswedstrijden wel 14 van de 17 keer vermaakt wil worden. Zaterdag tegen Willem II is het niet leuk als we maar met 1-0 winnen, ik wil minstens 4/5 goals zien. En mooie hakjes enzo.

Uitwedstrijden gaat om de punten, net als Europese duels en bekerwedstrijden.

Oud 06-09-10, 12:19 Standaard   #10
Hup Holland!

Demie's Voetbal Forum schermafbeelding

Bij mij is het een beetje een mix.
Ik ben een groot fan van mooi voetbal. Je kijkt voetbal om vermaakt te worden en ik haal persoonlijk meer vermaak uit een mooie pot voetbal dan een bloedeloze minimale overwinning. Uiteraard is soms het resultaat heilig (bijvoorbeeld Ajax tegen Kiev een aantal weken geleden), maar dan nog heb ik liever dat er aantrekkelijk wordt gevoetbalt.

Uiteraard is goed voetbal extreem relatief. Ik kan genieten van een counter ploeg die een tegenstander constant belaagd met prachtige counters uit een solide verdediging. Ik kan niet genieten van een counter ploeg die 90 minuten lang alleen maar tegen houdt om vervolgens de bal naar voren de rossen in de hoop dat hij een keer goed valt met wat mazzel. Inter kon mij vorig jaar best bekoren in de CL, net als Chelsea het jaar daarvoor.

Ik heb echter wel een grote voorkeur aan een voetbal stijl en tactiek waarin geprobeerd wordt te domineren in plaats van te controleren. Je loopt meer risico, maar als je het goed doet kan het publiek vrijwel altijd genieten van een mooie wedstrijd. Aan de ene kant heb je dan vaak een ploeg die met goed positiespel en loopacties mooie aanvallen probeert op te zetten, terwijl de andere ploeg lekker veel ruimte krijgt in de omschakeling wat het spel lekker snel maakt.

Een goed huidig voorbeeld vind ik het huidige PSV met schijtlijster Rutten. Het is gewoon een verschrikking om aan te zien om alleen maar op die 0 te spelen, terwijl ze een potentiele aanval hebben om van te smullen. Dit is gewoon ontzettend jammer.

Nu hebben we een dichte deur met een dagslot, nachtslot, haken en anti inbraakstrip. Maar die inbraakstrip zit niet vast dus dan kun je die net zo goed wegdonderen in plaats daarvan dan maar even wat olie op de scharnieren doen zodat je makkelijk de deur uit kan.
Demie is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 12:20 smile   #11
El Saltador

venom's Voetbal Forum schermafbeelding

Als er maar aanvallend voetbal gespeeld probeert te worden (Ik welk systeem dat is maakt mij op zich niet zoveel uit), ik heb een hekel aan dat afwachtende reactie voetbal (al kan een mooie counter best fraai zijn). Tuurlijk is resultaat uiteindelijk het belangrijkste, maar ik ben van mening dat je dat kunt behalen met aanvallend dominant voetbal. Maar als het om de één of andere reden totaal niet loopt in een wedstrijd juich ik natuurlijk ook als er met een vies countertje in de laatste minuut de 3 punten binnen gehaald worden, dat dan weer wel.

Ben wat dat betreft ook wel blij met Pieter Huistra bij Groningen. Of het wat gaat worden weet ik niet, maar zijn ideeen over voetbal spreken mij zeer aan .

Laatst gewijzigd door venom; 06-09-10 om 12:22

Oud 06-09-10, 12:29 Standaard   #12
Hardloper

Vincent's Voetbal Forum schermafbeelding

Het liefst zie ik mooi voetbal, maar als er in een zeer belangrijke pot zakelijk met 1-0 gewonnen word ben ik ook wel tevreden.
Vincent is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 12:39 smile   #13

Breach's Voetbal Forum schermafbeelding

Moeilijk. Vanuit het oogpunt van Van Marwijk is het volledig begrijpelijk dat hij probeert het maximale resultaat te behalen (wat hij ook nog eens prima doet). Hij wordt immers beoordeeld op de resultaten.

Als voetballiefhebber zie ik liever mijn club (Ajax) tweede worden met leuk, aantrekkelijk en verzorgd voetbal. Dan dat ik op PSV-wijze kampioen word. Nou valt het bij PSV dit seizoen nog enigzins mee. Maar als je ziet hoe weinig bezieling daar de afgelopen jaren inzat dan heb je bijna medelijden met de supporters.

Breach luistert >>>> http://www.last.fm/user/Breach20 <<<<
Breach is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 12:43 surprise   #14
...

Oorspronkelijk geplaatst door Breach Bekijk bericht
Als voetballiefhebber zie ik liever mijn club (Ajax) tweede worden met leuk, aantrekkelijk en verzorgd voetbal. Dan dat ik op PSV-wijze kampioen word.
Da's een gewaagde uitspraak. Dus jij had liever niet net als Twente vorig jaar kampioen willen worden maar vond het wel best zo?

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Oud 06-09-10, 12:46 thumb up   #15

[...]
Da's een gewaagde uitspraak. Dus jij had liever niet net als Twente vorig jaar kampioen willen worden maar vond het wel best zo?
Dan is de kater een stuk minder groot ja. Zeker de 2e helft van het vorig seizoen heb je kunnen genieten van Ajax.

Oud 06-09-10, 12:47 Standaard   #16
413

EddyAlbena's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Silenus Bekijk bericht
[...]

Eens, met die toevoeging dat ik in thuiswedstrijden wel 14 van de 17 keer vermaakt wil worden. Zaterdag tegen Willem II is het niet leuk als we maar met 1-0 winnen, ik wil minstens 4/5 goals zien. En mooie hakjes enzo.

Uitwedstrijden gaat om de punten, net als Europese duels en bekerwedstrijden.
Dit geldt voor mij ook wel.
Mooi voetbal blijft voor mij toch ook wel een essentiele factor. Het afgelopen WK deed mij uiteindelijk weinig. Natuurlijk was het speciaal die dagen dat je naar de finale toeleeft en je realiseert dat je in een fucking WK finale staat, maar het spel was nooit om aan te zien en het gaf mij ook geen trots gevoel.
Uiteindelijk is met Ajax winnen het belangrijkste, maar ik wil er wel trots op kunnen zijn.

413
EddyAlbena is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 12:48 Standaard   #17
...

[...]

Dan is de kater een stuk minder groot ja. Zeker de 2e helft van het vorig seizoen heb je kunnen genieten van Ajax.
Dus de kater was nóg groter geweest als je kampioen was geworden op de manier van Twente vorig jaar? Kan me dat eigenlijk helemaal niet voorstellen.

Oud 06-09-10, 12:50 Standaard   #18

[...]
Dus de kater was nóg groter geweest als je kampioen was geworden op de manier van Twente vorig jaar? Kan me dat eigenlijk helemaal niet voorstellen.
Dat nóg groter maak je er zelf van. Alleen vind ik het triestig als je kampioen van de armoede bent ja. Dan ben ik er zo blij niet mee nee.

Oud 06-09-10, 12:51 emo   #19
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat nóg groter maak je er zelf van. Alleen vind ik het triestig als je kampioen van de armoede bent ja. Dan ben ik er zo blij niet mee nee.
Kampioen van de Armoede vind ik altijd zo'n trieste benaming.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 12:54 Standaard   #20
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Hoezeer het cliché dat degene die na 34 wedstrijden bovenaan staat de terechte kampioen ook waar is, er zit soms best een kern van waarheid in de benaming kampioen van de armoede.

Oud 06-09-10, 13:00 Standaard   #21
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Zeker als je 86 punten haalt, bijvoorbeeld.

Armoede of niet, je bent gewoon de beste. Klaar.

Oud 06-09-10, 14:58 Standaard   #22
Scherp en helder

Pres's Voetbal Forum schermafbeelding

Vermaak gaat absoluut boven resultaat voor mij. Ik heb het afgelopen WK toch wel gemerkt dat er niet veel is om trots over te zijn als je zakelijk en vuil heel ver komt. En ook als Ajax weer eens een foeilelijke en slechte wedstrijd wint wil ik het weer zo snel mogelijk vergeten.

Mijn mooiste voetbalherinneringen liggen toch vooral bij Ajax 95 en Oranje 98. De laatste 10 jaar is het vooral de individuele klasse van spelers waar ik van geniet. En van David > Goliath momenten (AZ UC 2004/05, Ajax CL 2002/03).
Pres is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 21:05 Standaard   #23
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Resultaat > Spel

Het Leidse plein vol met schaal is aan het eind van het seizoen is belangrijker dan goed spel. Mooi spel is leuk en komt op plek 2 maar eerst het resultaat.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 21:53 Standaard   #24
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik heb echt een hekel aan dramavoetbal, als Manolev een kutvoorzet geeft, of Kalou met bal en al over de achterlijn dribbelt. Zo frustrerend is dat. Maar als uiteindelijk daar drie punten erbij staan, maakt het allemaal niet meer uit en gaan we lekker verder.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 21:58 Standaard   #25
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Resultaat natuurlijk ons eerste kampioenschap zal ik nooit weer vergeten. Al ben ik wel blij dat we dit jaar weer lekker aanvallend spelen maar als je geen punten haalt heb je daar geen donder aan.
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 06-09-10, 23:58 Standaard   #26

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Voetbal en sport in het algemeen is voor mij in beginsel een educatieve bezigheid. Dat klinkt heel pedant maar zo is het spelletje mooi wel ontstaan. Door middel van teamsporten behoren kinderen en volwassenen elementaire waarden te leren, scheppen en reproduceren. Respect voor de tegenstander hoort daar bij. Esthetiek zeker ook. Het gaat misschien te ver om voetbal kunst te noemen maar zeker is dat voor louter kracht- en uithoudingsoefeningen andere sporten bestaan. Vaardigheid met de bal en systematiek in het spel zijn schitterend om te aanschouwen en brengen de geest in beweging, wat op zijn beurt weer een voorbeeld kan zijn voor volgende generaties.
Tegelijkertijd moet ik constateren dat vele esthetici vaak onterecht en eenzijdig 'de schuld' neerleggen bij de beoefenaars. Het kan immers nog wel meer liggen aan de invulling van het spel, de gezette kaders. Kaders die net als wetten in de echte maatschappij zijn geworteld in basisprincipes. Ze zijn zowel een vertaling als een resultante van onderliggende waarden. Daarom zouden de esthetici eveneens moeten kijken naar de spelregels en m.i. vooral naar de gangbare interpretatie van de spelregels. Of die aan vervanging en aanscherping toe zijn.

Oud 07-09-10, 00:18 Standaard   #27
Tuurlijk zou mooi zijn om resultaat en mooi voetbal te combineren.Maar uiteindelijk is voor mij het enige wat telt de winst.Hoe maakt mij persoonlijk dan echt NIKS uit.

Oud 07-09-10, 01:24 smile   #28
Cijntje, ja. Cijntje

denthemen's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Dat wel, maar over 5 jaar heeft men het over het seizoen van FC Twente, en niet over ons mooie spel. Resultaat telt

Oud 07-09-10, 01:51 Standaard   #29

Oorspronkelijk geplaatst door denthemen Bekijk bericht
[...]
Dat wel, maar over 5 jaar heeft men het over het seizoen van FC Twente, en niet over ons mooie spel. Resultaat telt
Genoeg voorbeelden waar dit andersom ook opgaat, maar goed, dat is niet echt relevant voor mijn opvatting.

Oud 07-09-10, 16:49 arrow   #30

BigMAC's Voetbal Forum schermafbeelding

Er is ook een duidelijk verschil tussen mooi voetbal en goed voetbal, dat vergeten veel mensen nogal eens.
BigMAC is offline   Met citaat reageren
Oud 07-09-10, 16:51 Standaard   #31

Oorspronkelijk geplaatst door BigMAC Bekijk bericht
Er is ook een duidelijk verschil tussen mooi voetbal en goed voetbal, dat vergeten veel mensen nogal eens.
PSV onder Hiddink was lang niet zo aanvallend als je misschien vooraf hoopt, maar het spel dat PSV 2 jaar op rij liet zien op CL niveau was voor Nederlandse begrippen erg goed en compleet. Dat vind ik ook mooi voetbal. Met 11 man blind aanvallen is een utopie, hoe beter het voetbal des te mooier. Dat het ene elftal een extra aanvaller opstelt doet daar niks aan af, al is het spel van Barcelona in mijn ogen het mooiste ter wereld. Dat wilt niet zeggen dat ik niet geniet van AC Milan met Kaka. Of Chelsea onder Mourinho.

Oud 07-09-10, 16:56 Standaard   #32
CHAMPIONS OF EUROPE

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]

PSV onder Hiddink was lang niet zo aanvallend als je misschien vooraf hoopt, maar het spel dat PSV 2 jaar op rij liet zien op CL niveau was voor Nederlandse begrippen erg goed en compleet. Dat vind ik ook mooi voetbal. Met 11 man blind aanvallen is een utopie, hoe beter het voetbal des te mooier. Dat het ene elftal een extra aanvaller opstelt doet daar niks aan af, al is het spel van Barcelona in mijn ogen het mooiste ter wereld. Dat wilt niet zeggen dat ik niet geniet van AC Milan met Kaka. Of Chelsea onder Mourinho.
Ik meen me zelfs te herinneren dat PSV telkens bovenaan de balbezit-lijstjes stond in die jaren in de CL. Dat vond ik wel opvallend. Dat zouden ze nou niet meer kunnen, maar destijds had/kreeg PSV best veel van het initiatief.
Oud 07-09-10, 17:01 Standaard   #33
AFCA

Het Psv onder Hiddink was prima om naar te kijken in de CL.

Oud 07-09-10, 17:04 Standaard   #34

Oorspronkelijk geplaatst door Da_Sandman Bekijk bericht
Het Psv onder Hiddink was prima om naar te kijken in de CL.
Maar werd door "de liefhebbers van mooi voetbal", waaronder ook een hoop Ajacieden, neergesabeld om hun spel in de competitie.

Oud 07-09-10, 17:05 Standaard   #35
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
[...]

Maar werd door "de liefhebbers van mooi voetbal", waaronder ook een hoop Ajacieden, neergesabeld om hun spel in de competitie.
Het was in de competitie ook vaak niet om aan te gluren. In de CL was het vaak heel anders.

Oud 07-09-10, 17:08 Standaard   #36

[...]

Het was in de competitie ook vaak niet om aan te gluren. In de CL was het vaak heel anders.
Klopt maar dat is in mijn ogen ook de devaluatie van het voetbal. Hoe krampachtig Ajax met de verkeerde spelers aanvallend voetbal probeerde te laten zien, daar ergerde ik me vaak ook groen en geel aan. PSV spaarde zich ook gewoon voor de CL natuurlijk.

Oud 07-09-10, 17:18 Standaard   #37
CHAMPIONS OF EUROPE

[...]

Heeft ook met de omstandigheden te maken. die wedstrijden tegen Rosenborg en Panathinaikos waren echt niet zo spectaculair, maar daarna in de ko-fase tegen Monaco/Lyon/Milan was het om je vingers bij af te likken.
Oud 07-09-10, 17:19 Standaard   #38
AFCA

Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg Bekijk bericht
[...]
Heeft ook met de omstandigheden te maken. die wedstrijden tegen Rosenborg en Panathinaikos waren echt niet zo spectaculair, maar daarna in de ko-fase tegen Monaco/Lyon/Milan was het om je vingers bij af te likken.
Spannings factor heeft daar natuurlijk ook zo zijn aandeel in. Zeker in de overlevering. Kan me voorstellen dat ik de pot tegen Kiev bijvoorbeeld over 10 jaar ook herinner als een geweldige pot haha.

Oud 07-09-10, 18:41 thumb up   #39
Cijntje, ja. Cijntje

denthemen's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ben toen met een vriend bij de wedstrijd tegen Lyon geweest, prachtig ook met die penalty's

Oud 07-09-10, 19:00 Standaard   #40
CHAMPIONS OF EUROPE

Oorspronkelijk geplaatst door denthemen Bekijk bericht
Ik ben toen met een vriend bij de wedstrijd tegen Lyon geweest, prachtig ook met die penalty's
Die wedstrijd duurde zo lang, dat de treinen niet eens meer reden. Halve nacht op het station van Den Bosch doorgebracht
Oud 07-09-10, 19:07 Standaard   #41

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

De essentie van iedere sport is vermaak.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:49.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site