![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Even naar aanleiding van een langdurige discussie in het Demy de Zeeuw topic.
![]() We kennen het allemaal wel, spelers die doen alsof een lichaamsdeel van hun romp gescheiden is na een overtreding, spelers die naar het gezicht grijpen terwijl ze elder, nauwelijks of niet geraakt worden. Allemaal kennen we de beelden nog van Rivaldo die neergaat met de handen voor het gezicht na een bal tegen de schenen, Figo die door een sluipschutter getroffen neergaat na een vermeende elleboog van Boulahrouz, Van der Sar "bewusteloos" na een tikje van Ortega. In Nederland worden en werden, Suarez, Robben, Van Bommel, Lazovic, Lurling, Ooijer en anderen (regelmatig) beticht van aanstellerig gedrag, matennaaierij. De een noemt het professioneel, de ander ergert zich er rot aan. Beinvloeding van de scheidsrechter, door te doen alsof je een hersenschudding overhield aan het tikje tegen je wang. Als voorbeeld halen we ADO - Ajax aan, De Zeeuw gaat daar 2x neer. Wordt door Bosschaart in de nek gepakt bij een opstootje en gaat liggen kermend met de handen voor het gezicht. Aanstellerij in de ogen van velen. Hetgeen Bosschaart deed is fout, maar geen reden je zo aanstellen (al zegt men dat De Zeeuw daar met het gezicht tegen een ander aankwam). Tweede keer, De Zeeuw valt over Ditewig bij een actie in het strafschopgebied. Ditewig geeft De Zeeuw vervolgens een tik op het achterhoofd, omdat hij geknepen zou zijn. Wederom gaat De Zeeuw kermend en ogenschijnlijk zwaar getroffen neer met de handen voor het gezicht, om vervolgens op paaswijze een wonderbaarlijke wederopstanding mee te maken zodra de -terechte!- rode kaart gegeven is aan Ditewig. Ik vind dergelijk gedrag persoonlijk laakbaar, irritant en er zou op enige wijze tegen opgetreden mogen worden, ook al is de tegenstander fout geweest. Ik vind dat aannaaien van kaarten, ondanks dat die eventueel terecht zou zijn. In het verleden gebeurde dat wel eens, zoals een Koreaan die geel kreeg nadat hij kermend neerging, doorrolde en maar weer opstond toen bleek dat hij de overtreding niet meekreeg. Wat vinden jullie? |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ik vind het vooral slechte voorbeelden, want ik ben met je eens dat het aanstellerige gedrag verschrikkelijk is. Maar ik vind het van De Zeeuw allemaal wel meevallen. Wordt geduwd en beland met zijn gezicht in de schouder van een ander. Dat doet au. Dat tikje van Ditewig was gewoon een klap in zijn gezicht.
Ik begrijp het bagatelliseren van wat er gebeurd is echt niet. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Alle mensen die nu zeuren op De Zeeuw zouden het prachtig vinden als het bij hun eigen clubje zou gebeuren, deden spelers dit maar vaker dan lagen we er niet iedere keer zo vroeg uit in Europa.
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nogmaals, ik bagatelliseer helemaal niet wat er gebeurd is, dat is fout en blijft fout. Ik kaart het aanstellen dat er -met name in de 2e situatie- op volgt aan.
Rivaldo, Figo en van der Sar vind je geen goede voorbeelden? Waarom? Daar was ook niets tot nauwelijks iets aan de hand, maar toch deden ze het erger voorkomen dan het was. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
||
|
|
|
|
|
#6 | |
|
||
|
|
|
|
|
#7 | |
|
||
|
|
|
|
|
#8 | |
Crosspost |
||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tja, lastige discussie.
Om het eerste voorbeeld van Bosschaart dan maar te nemen, als de Zeeuw was blijven staan was het zeer waarschijnlijk niet eens opgevallen en was Bosschaart er gewoon mee weggekomen. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de elleboog van Afellay tegen Enoh. Als Enoh gewoon was blijven staan was Afellay zeer waarschijnlijk ook niet geschorst geweest. Dit soort smerige, 'onzichtbare' overtredingen gebeuren veel, worden niet opgemerkt en als je blijft staan zal er dus ook niet tegen worden opgetreden. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
||
|
|
|
|
|
#11 | |
Edit: even nagelezen, maar ik zeg helemaal niet dat er bij De Zeeuw niet tot nauwelijks iets aan de hand is. ![]() Nogmaals, ik geef dat als recent voorbeeld van aanstellerij aan. |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Natuurlijk is het mooier om gewoon op een eerlijke manier te winnen, maar als dat niet lukt mag je er wat mij betreft alles aan doen om wel te winnen.
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
|
Ik kan me die wedstrijd in 98 niet meer heel goed herinneren, maar zat Ortega niet constant te zuigen en schwalbes te maken? En was dit niet een reactie op dat onsportieve gedrag van Ortega? Gerechtigheid dus. Volgens mij vond iedereen het daarom zo mooi. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
Ik vind het verschrikkelijk, stoor me er ook aan wanneer Everton bijvoorbeeld weer eens overdreven naar de grond gaat. Gelukkig is hij nog niet half zo triest als de Zeeuw. |
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
[quote=Blawh]
. Wat een dom gelul zeg.
|
||
|
|
|
|
|
#17 | |
|
||
|
|
|
|
|
#18 | |
|
||
|
|
|
|
|
#19 |
|
C. Ronaldo heeft er ook een handje van
![]() [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UmJKoAmynso[/youtube] |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Wat is nou iemand een kaart aan naaien? Is iemand die snel naar de bal gaat en die opeist ook een vals speler? Of iemand die snel een duwtje geeft voordat hij de bal inkopt? Alles is toegestaan in het veld als de tegenstander daar maar geen blijvend letsel aan overhoudt.
|
|
|
|
|
|
|
#21 | |
Over de Zeeuw. Hij rolt het hele seizoen als een dolle labrador over het gras, daar mag best een keer wat kritiek op komen toch? |
||
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ik vind Demy helemaal niet lijken op een labrador.
|
|
|
|
|
|
|
#23 | |
Maar om het nou allemaal te triest voor woorden te noemen... Wat ik al eerder zei, er wordt gedaan alsof De Zeeuw een tweede Rivaldo is sinds zondag. |
||
|
|
|
|
|
#24 | |
|
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
||
|
|
|
|
|
#26 | |
Gaan we nieuwe spelregels verzinnen? |
||
|
|
|
|
|
#27 | |
Ik hou er ook niet van en volgens mij wel meer Groningers. We willen harde werkers zien, vechten voor elke bal en als er daarnaast ook nog prachtig gevoetbald wordt is dat de ultieme wedstrijd. |
||
|
|
|
|
|
#28 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
Het enige dat ik afkeur is dat hij z'n handen voor z'n gezicht doet terwijl 'ie daar niet is geraakt en vrijwel direct na de rode kaart weer opstaat. Dat 'ie gaat liggen nadat 'ie is geraakt kun je 'm natuurlijk moeilijk kwalijk nemen. |
||
|
|
|
|
|
#30 | |
![]() compensatiegedrag voor zijn mindere spel denk ik. |
||
|
|
|
|
|
#31 | ||
Misschien kan Vaduz, of een andere scheidsrechter, dit bevestigen. |
|||
|
|
|
|
|
#32 |
|
Verschrikkelijk gedrag, maar je wint er wedstrijden mee, dus is het done. Het ligt aan de spelregels, niet de spelers.
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
![]() Lekker muziekje ook |
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Hup Holland!
|
Ik ben ook niet zo voor de aanstelleritis en kaarten aannaaien, maar spelers die proberen te blijven staan en door willen spelen krijgen minder snel een vrije trap mee dan spelers die wel gaan liggen, terwijl de overtreding hetzelfde kan zijn. Ik kan even geen voorbeelden noemen, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren. Wat dat betreft kan ik me best voorstellen dat spelers makkelijk naar de grond gaan.
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
|
Maar als je een tikje tegen je achterhoofd krijgt is het redelijk overdreven als je met beide handen in het gezicht gaat liggen rollen alsof'ie een baksteen in z'n gezicht heeft gekregen. |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#37 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#38 | ||
|
|||
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Hup Holland!
|
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Wat mij betreft in dezelfde categorie als het vragen om een kaart: Aanstelleritis en spelbederf, ongeacht door wie of wanneer het gedaan wordt.
|
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Het zou al een stuk schelen als spelers zich niet overal mee bemoeiden. Zoals De Zeeuw die een enorme spurt maakt om even verhaal te komen halen voor een situatie waar hij helemaal niet bij betrokken is. En vervolgens gebeurt er dan van alles.
Voor de rest is het vaak lastig te beoordelen. Opzich hoort toneelspelen er wel een beetje bij maar is het bij Ajax wel tot kunst verheven
|
|
|
|
|
|
|
#42 | |
Hoe reageer jij bij een (in jouw ogen) grove overtreding op je teamgenoot? En je laatste zin gaat niet echt helpen om van dit topic een leuke discussie te maken natuurlijk
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
||
|
|
|
|
|
#44 | |
|
||
|
|
|
|
|
#45 |
|
Dat protesteren is tegenwoordig minder hoor omdat hetbestraft wordt.
|
|
|
|
|
|
|
#46 | |
|
||
|
|
|
|
|
#47 |
|
Vroeger werd er meer geprotesteerd dan nu. Daarom zijn die regels er gekomen dat je de scheids niet mag aanraken etc etc.
|
|
|
|
|
|
|
#48 | |
|
||
|
|
|
|
|
#49 | |
Overigens ben ik al jaren voorstander voor het invoeren van de hockeyregel dat bij protesteren de vrije trap gewoon tien meter verder genomen wordt. |
||
|
|
|
|
|
#50 | |
het is minder heftig hoor. En tegenwoordig korter omdat je anders een prent krijgt als je te lang je smoel open trekt |
||
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Spelbederf: Aanstellen, overdrijven, tijd rekken - done of not done?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|