Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15-03-10, 12:07 sad   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

KNVB-baas Kesler: Kritiek Rutten provinciaal gezeur

ZEIST - FC Twente wordt serieus genomen, ook door de concurrentie uit Amsterdam en Eindhoven. De trainer van PSV, Fred Rutten, heeft zelfs gesuggereerd dat er vanuit de KNVB een soort Twentse lobby zou zijn. KNVB-baas Henk Kesler noemt het geroddel 'kinderachtig' en 'provinciaal gezeur'.

,,In de kritiek van Fred Rutten ken ik de echte Fred Rutten niet meer terug,'' zegt KNVB-directeur Kesler vrijdag in AD Sportwereld. ,,Wat een provinciaal gezeur zeg. Net zo provinciaal als het houdinkje van Martin Jol bij Ajax. Doet ook steeds verongelijkt. Als trainer van zo'n club en als trainer met zo'n groot salaris dien je je te gedragen. Je bent een voorbeeld. Als je dat niet kunt, moet je vertrekken en wat anders gaan doen.''

Vooral in het circuit van scheidsrechters, hun assistenten en de mannen die hen bij wedstrijden aanstellen, bestaat er een lobby voor FC Twente, zo wordt er beweerd. De feiten liggen aldus: de KNVB heeft zeventien senior-scheidsrechters, van hen fluiten er zeven internationaal. Die zeven topscheidsrechters zijn Kevin Blom, Richard Liesveld, Pol van Boekel, Bas Nijhuis, Eric Braamhaar, Pieter Vink en Björn Kuipers.

In het iets lagere echelon zijn geen Twentenaren, bij de top-7 maar liefst drie: Nijhuis, Braamhaar en Kuipers. Hun afkomst speelt bij de buitenwacht plotseling een rol, omdat zij en hun vier collega's het vaakst topwedstrijden fluiten. Sinds FC Twente om de titel speelt, fluiten zij dus vaak FC Twente en of wedstrijden waarbij FC Twente een belang heeft.

Maar er is nog wat. De KNVB heeft een technische commissie die de aanstelling van de scheidsrechters in het betaald voetbal coördineert en bewaakt. Rien Koopman uit het Westbrabantse Halsteren is daarvan de voorzitter. De zes overige leden zijn Cees Bakker, Hans Reygwart, Jaap Uilenberg, Bert Bouwer, René Temmink en Niels de Vries. Van dat gezelschap heeft Uilenberg, ooit 'baas' van de arbiters, een Twente- signatuur. Hij komt er vandaan en was zelfs in dienst van FC Twente.

Tot slot is de afkomst van Kesler 'verdacht'. Hij was penningmeester van de club, woont in Enschede en is een verklaard supporter van de club. ,,Het is zulke gemakkelijke onzin. De kritiek van deze mensen zegt toch meer over die mensen zelf? Wat beweren ze nou? Niks wordt hard gemaakt en ze creëren een sfeer van wantrouwen. Ik voerde als penningmeester van FC Twente onderhandelingen over premies met de speler Fred Rutten. Dat was een heel andere man dan hoe hij zich nu laat kennen.''
Die groep scheidsrechters die wekelijks maar onder vuur blijft liggen. Wederom werden dit weekend weer uitslagen door hen beïnvloed. Is het daarom zo bijzonder dat trainers met regelmaat hun onvrede kenbaar maken? Nee toch. En toch krijgen ze steeds weer de tuchtcommissie in hun nek. Ze mogen er niet eens wat van zeggen als een Twents trio bij een wedstrijd van titelconcurrenten Ajax of PSV wordt aangesteld.

Deze week mocht Henk Kesler zich in het Algemeen Dagblad, tegen de aantijgingen dat 'zijn' FC Twente op allerlei manieren wordt bevoordeeld, verdedigen. Hij deed het met verve. Een geslepen balie-advocaat zou het hem niet verbeteren. In zijn repliek schoffeerde hij en passant de trainers Fred Rutten en Martin Jol op een manier die rijp is voor een vooronderzoek van de KNVB-aanklager en probeerde hij op allerlei manieren duidelijk te maken dat er vanuit de arbitrage absoluut geen lobby richting FC Twente bestaat. De hele arbitrage-organisatie werd van stal gehaald en werden er zelfs woonplaatsen van stafmedewerkers genoemd om maar zo neutraal mogelijk over te komen.

Alleen werd door de KNVB-directeur vergeten de man (toevallig de Tukker Uilenberg) die daadwerkelijk aan de touwtjes trekt -hij verdeelt vanuit een UEFA-commissie de internationale wedstrijden voor de vaderlandse scheidsrechters en waarnemers- op de goede plaats in de organisatie neer te zetten en er bij te vermelden dat juist in de scheidsrechterswereld het naar iemands pijpen dansen een populaire bezigheid is, zodat zijn uitgebreide poging verdacht veel leek op "qui s'excuse s'accuse".

Types als Rutten en Jol zijn natuurlijk ook 'gekke Henkie' niet. Die hebben gewoon een punt als zij zich verbazen wanneer een Enschedese scheidsrechter als Nijhuis bij hun wedstrijden wordt aangesteld. U vindt dat echt te ver gaan? En vindt u dat ik nu ook al doorsla?

Kijk dan eens naar uitzendingen op TV Oost waar Bas Nijhuis -met KNVB-permissie- als zelfbenoemd sportanalist in het programma En dan nog even dit optreedt. In dat programma de dagelijkse gang van zaken bij de Twentse clubs bespreekt en zelfs interviews met FC Twente-spelers maakt. Kun je dan nog van scheidsrechters spreken die boven alle partijen staan en voor iedereen 100 procent geloofwaardig zijn?
Aldus Mario van der Ende in zijn column: http://www.elfvoetbal.nl/nieuws/99957_rutten-en-jol-zijn-gekke-henkie-niet

Stevige uitspraken van Mario . Hoe denken we er hier over? Je ontkomt er niet aan dat mensen uit de voetbalwereld met een clubvoorkeur op bepalende posities komen, maar is het juist dat zo'n grote groep de dienst uit lijkt te maken? Of zijn het allemaal fabeltjes?
Bliksem is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 15-03-10, 12:13   #2

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een gejank. Jarenlang zijn de topclubs bevoordeeld door de KNVB

Oud 15-03-10, 12:16 emo   #3
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Ach, toen Twente in de middenmoot stond viel niemand er over.
Een beetje zoeken naar iets wat er niet is.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 12:18 big smile   #4
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Natuurlijk is het gezeur en zal er echt niet bewust tegen concurrenten van FC Twente worden gefloten. Maar ik vind het wel apart dat een KNVB-scheidsrechter interviews maakt met spelers van FC Twente.

Oud 15-03-10, 12:20   #5

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Otis.
Natuurlijk is het gezeur en zal er echt niet bewust tegen concurrenten van FC Twente worden gefloten. Maar ik vind het wel apart dat een KNVB-scheidsrechter interviews maakt met spelers van FC Twente.
Vroeger had je scheidsrechters die ronduit zeiden dat ze voor ajax waren

Oud 15-03-10, 14:32 puh   #6
Ik vindt het provinciaal gezeur.
XXXajaxXXX is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:35   #7
Hoi

Hoort erbij denk ik
Rejected is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:39   #8

Waar slaat die TT op dan? Van der Ende zegt dat toch nergens...
Neleos is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:40   #9
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind het gezeur en dat gezeik van Rutten na NAC-PSV sloeg nergens op.

Oorspronkelijk geplaatst door Otis.
Dat is inderdaad apart. Om eventueel gezeik te voorkomen moet je zoiets denk ik niet doen. En niet om het een of ander, maar bij het maken van zo'n item versterkt de band tussen scheids en speler. Scheids moet dan zo sterk zijn om dat in het veld als prive te zien en zijn wedstrijd gewoon te fluiten, maar daar heb ik wel m'n twijfels over (als ik me eigen in zijn situatie inbeeldt).
Nash is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:40   #10

Chadi's Voetbal Forum schermafbeelding

Bullshit ... maar ja ..
Chadi is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:42   #11

JaszaAFCA's Voetbal Forum schermafbeelding

Mario vond ik altijd wel een goede vent, maar het valt allemaal best mee volgens mij.

Oud 15-03-10, 14:44   #12
Hup Holland!

Marcos's Voetbal Forum schermafbeelding

Een duidelijk teken dat Twente serieus genomen wordt..
Marcos is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:45   #13
CodeMonkey

Gitaarsnaar's Voetbal Forum schermafbeelding

als Twente kampioen wordt, is het excuus er iig.
Gitaarsnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 14:47 wink   #14
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker

Vroeger had je scheidsrechters die ronduit zeiden dat ze voor ajax waren
Ook dat is belachelijk.

Oud 15-03-10, 15:02 thumb down   #15
L'aeroplanino + Totti _O_

DMJN's Voetbal Forum schermafbeelding

Zwaar triest dit.

Oud 15-03-10, 15:09   #16

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind het al jaren vreemd dat een ex directeur van een club scheidsrechtersbaas kan zijn, maar goed.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 15:14   #17

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep
Ik vind het al jaren vreemd dat een ex directeur van een club scheidsrechtersbaas kan zijn, maar goed.
Ach ja en de algemeen directeur van de KNVB is de oud voorzitter van Ajax...
En de sponsor van de KNVB is ook de hoofdsponsor van PSV
Zo is overal wel iets achter te zoeken
Dr.Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 15:52   #18
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Natuurlijk is het hele verhaal wel redelijk overdreven en gechargeerd; maar dat een scheidsrechter bij verdient als sportjournalist is toch wel enigszins raar?
Bliksem is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 15:58   #19

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem
Natuurlijk is het hele verhaal wel redelijk overdreven en gechargeerd; maar dat een scheidsrechter bij verdient als sportjournalist is toch wel enigszins raar?
Een goede sportjournalist is natuurlijk net zo objectief als een scheidsrechter.
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 16:19 surprise   #20
Prima Deluxe.

Blawh's Voetbal Forum schermafbeelding

Mario haalt tegenwoordig alleen nog maar de publiciteit met gejank.
Blawh is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 16:28   #21

Oorspronkelijk geplaatst door Blawh
Mario haalt tegenwoordig alleen nog maar de publiciteit met gejank.
Die verschrikkelijke Uilenberg mag best wel een beetje tegengas krijgen af en toe.
Oud 15-03-10, 16:30 wink   #22
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik denk dat het ook wel meevalt. Scheidsrechter van Egmond woont letterlijk drie huizen naast Rob van Dijk en je kan nou niet zeggen dat Feyenoord bevoordeeld werd...
rompompom is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 17:02   #23

Red_85's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door rompompom
Ik denk dat het ook wel meevalt. Scheidsrechter van Egmond woont letterlijk drie huizen naast Rob van Dijk en je kan nou niet zeggen dat Feyenoord bevoordeeld werd...
Vind jij dat er altijd onpartijdig wordt gefloten dan? Er worden wel heel veel 'fouten' gemaakt bij andere clubs en ik heb dit jaar veel wedstrijden gezien en heb nog niet één vage beslissing tegen fct gezien.
Red_85 is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 17:05   #24
Heeft Martin Jol iig een excuus erbij.
Carthago is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 17:06   #25
Dit is bovendien een teken dat het Ajax getinte mediacrcus nu toch wel een beetje bang wordt van Twente.
Carthago is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 17:11   #26
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat vd Ende nog steeds gefrustreerd is door Uilenberg en de knvb kunnen we ook niks aan doen.
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 17:13 emo   #27
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik heb te weinig gezien om dat objectief te kunnen beoordelen, eerlijk gezegd. Maar je ziet ook nog wel eens dat scheidsrechters iets te enthousiast proberen te voorkomen dat men denkt dat ze voor de ene partij zijn waardoor ze juist de andere club bevoordelen.

Volgens mij is er vorig jaar zo'n onderzoek geweest waaruit bleek dat topclubs stelselmatig bevoordeeld worden door scheidsrechters. Langere blessuretijd bij ongunstige tussenstanden en dergelijke; kan het zo gauw niet terugvinden helaas.
rompompom is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 17:13   #28
Prima Deluxe.

Oorspronkelijk geplaatst door Red_85

Vind jij dat er altijd onpartijdig wordt gefloten dan? Er worden wel heel veel 'fouten' gemaakt bij andere clubs en ik heb dit jaar veel wedstrijden gezien en heb nog niet één vage beslissing tegen fct gezien.
Misschien ook omdat de organisatie bij Twente goed staat? Dan kom je ook minder vaak in een situatie waarbij je benadeeld kunt worden.
Oud 15-03-10, 17:41   #29
G10

Stefan92's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Carthago
Dit is bovendien een teken dat het Ajax getinte mediacrcus nu toch wel een beetje bang wordt van Twente.
Het is een column van Mario van der Ende he, die is gewoon vrij om te schrijven wat hij wil.

Oud 15-03-10, 17:59 rainbow   #30
Schiet van afstand

Friggles's Voetbal Forum schermafbeelding

Ja, Ajax
Friggles is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 18:01 rainbow   #31

Ajax van der Ende wordt hij in de volksmond genoemd.
Oud 15-03-10, 18:02 duh   #32
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Denk niet dat Nederlandse scheidsrechters expres fouten maken, dat zou ze bijvoorbeeld een plek op het WK kunnen kosten.

Oh wacht....
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 18:02   #33
Prima Deluxe.

Die verschrikkelijke Uilenberg mag best wel een beetje tegengas krijgen af en toe.
Waarom is Uilenberg zo verschrikkelijk als ik vragen mag?
Oud 15-03-10, 18:09   #34

Waarom is Uilenberg zo verschrikkelijk als ik vragen mag?
Omdat het een dictatortje is die aan vriendjespolitiek doet. Zie de Dick Jol affaire maar.
Oud 15-03-10, 18:34   #35

Die Uilenberg is wel een naar ventje.
Oud 15-03-10, 18:55 sad   #36
Prima Deluxe.

Omdat het een dictatortje is die aan vriendjespolitiek doet. Zie de Dick Jol affaire maar.
Uilenberg zorgde er juist voor dat Jol na z'n 45e door mocht gaan als scheidsrechter.
Oud 15-03-10, 18:59 rainbow   #37
Fear the Beard!

Uilenberg zorgde er juist voor dat Jol na z'n 45e door mocht gaan als scheidsrechter.
En Uilenberg was degene die zei dat Jol niet meer bij de beste 10 scheidsrechters hoorde terwijl hij nog een van de weinige toppers was.
Oud 15-03-10, 19:03   #38

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie
En Uilenberg was degene die zei dat Jol niet meer bij de beste 10 scheidsrechters hoorde terwijl hij nog een van de weinige toppers was.
Precies. Jol heeft waarschijnlijk een iets te veel praatjes gehad volgens Uilenberg en wordt zogenaamd op zijn prestaties afgebrand, terwijl bij andere prutsers/jaknikkers wel de hand boven het hoofd werd gehouden.
Oud 15-03-10, 19:04 big smile   #39
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Heeft Martin Jol iig een excuus erbij.
Die zal dit bericht inderdaad wel met een stijve plassert gelezen hebben.
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 19:05   #40

van der ende begint een beetje bang te worden nu met nog maar een paar wedstrijdjes te spelen. wat een jankbal zeg,ik moet hem niet tegen komen.
DirkZz is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 19:06   #41
Prima Deluxe.

Njah, dat is een persoonlijk oordeel. Ik vond Jol geen topper. Hij had z'n uitstraling en ervaring mee, maar echt goed vond ik hem niet en er zat ook geen rek meer in. De meeste scheidsrechters vandaag de dag zijn ook geen toppers, maar die kunnen nog ervaring opdoen en doorgroeien naar een hoger niveau.
Oud 15-03-10, 19:07 emo   #42
Fear the Beard!

Njah, dat is een persoonlijk oordeel. Ik vond Jol geen topper. Hij had z'n uitstraling en ervaring mee, maar echt goed vond ik hem niet en er zat ook geen rek meer in. De meeste scheidsrechters vandaag de dag zijn ook geen toppers, maar die kunnen nog ervaring opdoen en doorgroeien naar een hoger niveau.
Hij kreeg daarom het seizoen daarvoor natuurlijk voor niets de prijs van beste scheidsrechter uitgereikt.
Oud 15-03-10, 19:08   #43

Hij was het beste wat we op dat moment hadden
Oud 15-03-10, 19:14   #44
Prima Deluxe.

Hij kreeg daarom het seizoen daarvoor natuurlijk voor niets de prijs van beste scheidsrechter uitgereikt.
Beoordeeld door slechts een paar mensen ja, het is niet zo dat honderden mensen invloed hadden op deze uitslag.

Bij de KNVB oordeelden ze anders, en het is echt niet alleen Uilenberg die scheidsrechtersrapporten opstelt.
Oud 15-03-10, 19:16 big smile   #45

Beoordeeld door slechts een paar mensen ja, het is niet zo dat honderden mensen invloed hadden op deze uitslag.

Bij de KNVB oordeelden ze anders, en het is echt niet alleen Uilenberg die scheidsrechtersrapporten opstelt.
Het is toch geen familie van je dat je hem zo verdedigd?
Oud 15-03-10, 19:18 emo   #46
Fear the Beard!

Ik heb trainers en spelers maar weinig negatief over Jol gehoord.
Maar goed, die hebben en hadden er vast geen kijk op.
Oud 15-03-10, 19:21 wink   #47
Prima Deluxe.

Het is toch geen familie van je dat je hem zo verdedigd?
Argumenten hoor.

Nee, en ik vind het ook triest hoe het op het eind gespeeld is door Uilenberg, o.a. die afscheidswedstrijd van Stam.

Sjimz geeft als argument dat Jol de beste is omdat hij de Gouden Kaart won, een verkiezing met slechts enkele mensen die beoordelen. Waarom zou die beoordeling zoveel meer waarde hebben dan de scheidsrechtersrapporten van de KNVB? In beide situaties wordt er door enkelen beoordeeld, aan het 1 kun je daarom niet veel meer waarde hechten dan het ander.

En Jol de beste? Dat hebben we 1 van z'n laatste wedstrijden wel kunnen zien, Sparta-Feyenoord floot hij inderdaad fantastisch. Jol maakte zeker net zoveel fouten, alleen kwam hij er waarschijnlijk door z'n uitstraling wat vaker mee weg.
Oud 15-03-10, 19:23 emo   #48
Fear the Beard!

En Jol de beste? Dat hebben we 1 van z'n laatste wedstrijden wel kunnen zien, Sparta-Feyenoord floot hij inderdaad fantastisch. Jol maakte zeker net zoveel fouten, alleen kwam hij er waarschijnlijk door z'n uitstraling wat vaker mee weg.
Van elke scheidsrechter kan wel minimaal 1 slechte wedstrijd opgenoemd worden.
En hadden de scheidsrechters van tegenwoordig maar uitstraling ipv die eenheidsworsten die er nu rondlopen.
Oud 15-03-10, 19:24   #49

Argumenten hoor.
Had toch gekund
Oud 15-03-10, 19:34   #50
Prima Deluxe.

Van elke scheidsrechter kan wel minimaal 1 slechte wedstrijd opgenoemd worden.
Ik ben wel benieuwd naar een wedstrijd met minstens 3 grote missers van Kuipers en van Boekel.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Voetbal Algemeen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:42.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site