Pagina 1 van 6 123456 LaatsteLaatste

Topic: Clubnamen!

wink Clubnamen!

Wat vind ik clubnamen toch gek! Ik zag net even in het groundhoppingtopic te lezen en het viel me op dat daar de Duitse clubs allemaal naar hun plaats vernoemd zijn, iets wat in Nederland ook voorkomt maar in mindere mate.

Een paar verschillende landen:
    In Nederland heb je verschillende clubs die ''FC'' heten, ik vind dit zelf een heel lelijke naam. Ze hebben vaak de plaatsnaam erachter staan zoals FC Groninge/FC Utrecht. Verder heb je clubs die naar een wijk vernoemd zijn (Feyenoord, vind ik mooi) of die ergens anders naar vernoemd zijn (Ajax/Heracles, vind ik ook mooi). De afkortingen zijn lelijk zoals RKC (Rooms-Katholieke Combinatie) met de allerlelijkste PSV (Philips Sport Vereniging).

In Engeland heten veel clubs ''united''. Een quote van Wikipedia waarom dit is
    "United" forms part of many association football teams names, usually, and originally in England, when two or more clubs merged and became united. The first club to use the term is believed to be Hanover United, formed in 1873[1]. Below is a list of professional clubs in order of when the name was first used, with the year it first came into use next to it;

Ik vind het persoonlijk lelijk en verwarrend, ''Manchester United'' ''Newcastle United''. Weinig origineel. De clubs zoals Chelsea/Fulham (als ik het goed heb) die naar wijken vernoemd zijn vind ik wel mooi zoals eerder al aangegeven.

In Spanje zijn ook veel clubs vernoemd naar hun plaats, voor zover ik me kan bedenken zijn alleen in steden met meerdere clubs de namen ''origineel'' zoals Getafe of Espanyol. In Spanje zijn 10000000 clubs koninlijk gemaakt grotendeels onder Franco, vandaar dat bijna iedereen ''Real'' heet. Iets wat ik niet mooi vind en zeker verwarrend aangezien ''Real'' in mijn ogen Madrid is en zij zichzelf ook nog de Koninklijke noemen.

In Italie zijn wel een paar mooie namen, Lazio, Juventus. Juve is vernoemd naar ''jeugd'' in het Italiaans en Lazio is vernoemd naar de regio waar het lag in Rome.

In het Oostblok heb je veel ploegen die ''Legia'' of bijvoorbeeld ''Dynamo'' heten. Ik kan hier verder niks over vinden maar misschien dat het met het communistische tijdperk te maken heeft, een militaire club of een arbeiders club of iets dergelijks. Misschien dat Aanvoerder er wat meer over kan vertellen

Al met al vind ik dat de mooiste namen voorkomen in steden waar meerdere clubs spelen wat ervoor zorgt dat ze origineel moeten zijn. De lelijkste zijn de sponsorclubs zoals Red Bull Salzburg en dergelijke.

surprise RE: Clubnamen!

Oja, in NEderland worden de laatste jaren clubs weer naar hun stad vernoemd ''Willem 2 Tilburg'' ''NAC Breda'' en dat vind ik lelijk, alleen omdat ze hun stad willen promoten.

RE: Clubnamen!

Real Madrid Club de Fútbol vind ik mooi klinken en zo meerdere Spaanse clubnamen, maar dat heeft meer met de namen te maken.

Independiente Santa Fe
    Chivas Guadalajara

In Paraguay heb je ook wat leuke:
    12 de Octubre
    2 de Mayo
    3 de Febrero

Wat ik bij Ons wel raar vind is: Amsterdamsche Football Club.
    Dat klopt ook voor geen meter :p

thumb up RE: Clubnamen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning

In het Oostblok heb je veel ploegen die ''Legia'' of bijvoorbeeld ''Dynamo'' heten. Ik kan hier verder niks over vinden maar misschien dat het met het communistische tijdperk te maken heeft, een militaire club of een arbeiders club of iets dergelijks.
    Legia-clubs waren over het algemeen clubs van de militairen.
    Dynamo-clubs waren veelal van de communistische partij of de politie.

Of VVV-Venlo. Venlose Voetbal Vereniging Venlo. (Of eerder FC VVV, Football Club Venlose Voetbal Vereniging...JA HALLO NU WETEN WE HET WEL)

Ik moet wel zeggen dat ik sommige afkortingen in Nederland hilarisch vind. NAC zelf bijv, maar ook AGOVV en zo heb je wel meer clubjes.

Verder koester ik warme gevoelens voor het Roemeense Otelul Galati.

wink RE: Clubnamen!

NAC inderdaad.
    NAC = Noad Advendo Combinatie.
    Advendo = Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning.
    I am the one who knocks.

thumb down RE: Clubnamen!

In het Buitenland noemen ze clubs vaak trouwens anders ''PSV Eindhoven'' en soms gewoon ''Eindhoven''. Ook ''Ajax Amsterdam'' hoor je regelmatig. Waarom zou ik niet weten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RayMania
    NAC inderdaad.
    NAC = Noad Advendo Combinatie.
    Advendo = Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning.
    Nooit Opgeven Altijd Doorgaan Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning Combinatie Breda.

Briljant.

In het Buitenland noemen ze clubs vaak trouwens anders ''PSV Eindhoven'' en soms gewoon ''Eindhoven''. Ook ''Ajax Amsterdam'' hoor je regelmatig. Waarom zou ik niet weten
    Ajax Amsterdam hoor je vooral in Duitsland, omdat het daar gebruikelijk is dat je je plaatsnaam in de clubnaam zet. (Alleen Schalke heeft dat niet)

Eindhoven is omdat anders niemand in Europa weet waar je het over hebt als je PSV zegt.

Wat ik wel opvallend vind is dat alleen in Nederland clubnamen voorkomen die uit een afkorting bestaan. De enige andere is STVV uit België, de rest zijn gewoon namen.
    I am the one who knocks.

sad RE: Clubnamen!

Wat ik wel opvallend vind is dat alleen in Nederland clubnamen voorkomen die uit een afkorting bestaan. De enige andere is STVV uit België, de rest zijn gewoon namen.
    Die heten toch gewoon Sint Truiden?

En AEK Athene (niet helemaal hetzelfde maar wel redelijk )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door golfer
    Dynamo is toch van de energiemaatschappijen/fabrieksarbeiders? CSKA was dacht ik van de politie/leger.

HSV noemen zichzelf ook vooral HSV. En vroeger had je in België nog RWDM.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EnGCatjuh
    Dynamo is toch van de energiemaatschappijen/fabrieksarbeiders? CSKA was dacht ik van de politie/leger.
    Dat CSKA toevallig in Rusland van het leger zou zijn is dat niet overal zo natuurlijk Bijvoorbeeld Dinamo Boekarest was ook het team van de politie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EddyAlbena
    Real Madrid Club de Fútbol vind ik mooi klinken en zo meerdere Spaanse clubnamen, maar dat heeft meer met de namen te maken.

Independiente Santa Fe
    Chivas Guadalajara

In Paraguay heb je ook wat leuke:
    12 de Octubre
    2 de Mayo
    3 de Febrero

Wat ik bij Ons wel raar vind is: Amsterdamsche Football Club.
    Dat klopt ook voor geen meter :p
    Over het AFC voor Ajax: als ik mij niet vergis staat in de originele naam (zoals de club is opgericht) zelfs een spelfout: Amsterdamsche Foothball Club.

Correct me if I'm wrong!
    "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"

M.b.t. Dynamo Kiev, Dinamo Minsk en Dinamo Moskou:

The club (Dit gaat over Kiev) was founded in 1927 as an amateur team, part of Dinamo, a nation-wide Soviet sport society. This society later became officially funded and patronized by the NKVD (a KGB predecessor), and later by the interior ministry (MVD). In the 1950s–1980s, team players were even officially ranked as police or interior armed forces officers. However, thousands of ordinary Soviet citizens paid symbolic membership fees for the "sport society".

Vandaar dat deze 3 clubs ook dezelfde soort letter D als logo hebben:

image

image

image

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aanvoerder
    M.b.t. Dynamo Kiev, Dinamo Minsk en Dinamo Moskou:

The club (Dit gaat over Kiev) was founded in 1927 as an amateur team, part of Dinamo, a nation-wide Soviet sport society. This society later became officially funded and patronized by the NKVD (a KGB predecessor), and later by the interior ministry (MVD). In the 1950s–1980s, team players were even officially ranked as police or interior armed forces officers. However, thousands of ordinary Soviet citizens paid symbolic membership fees for the "sport society".

Vandaar dat deze 3 clubs ook dezelfde soort letter D als logo hebben:

image

image

image
    En Zagreb en Boekarest enzo dan? Betekend Dinamo iets ofzo?

Het betekend niets meer en niets minder dan Dinamo:

image

big smile RE: Clubnamen!

Waarom noemen ze een club dan naar een dynamo?

De naam Dinamo Zagreb was verboden tijdesn de burgeroorlog ofzo, daarna hebben ze de naam weer terugveranderd van Croatia Zagreb naar Dinamo Zagreb. Het zal dus wel iets betekenen neem ik aan.

Tsja, een dinamo staat voor kracht, energie, nooit opgeven. Meer kan ik er niet van maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aanvoerder
    Tsja, een dinamo staat voor kracht, energie, nooit opgeven. Meer kan ik er niet van maken.
    Waarom komt het dan alleen bij Oostblok teams voor?

Na de onafhankelijkheid van Joegoslavië veranderde de clubnaam in 1991 in HAÅÂ*K-GraÄ‘anski en in 1993 in Croatia Zagreb. De naamsverandering werd gezien als distantiëring van het oude communistische regime. De nieuwe naam was echter niet populair bij de fans en in 2000 veranderde de club weer in Dinamo.

Stukje over de naam trouwens. Heeft dus iets met commies te maken!

Oja! Sporting Lissabon ook zo'n gekke naam, dat was eerst toch Sporting Portugal ofzo? Wat was daar mee aan de hand?

De vereniging heet officieel Sporting Clube de Portugal, maar staat buiten Portugal het best bekend als Sporting Lissabon of Sporting Portugal.

Iemand enig idee waarom?

Na de onafhankelijkheid van Joegoslavië veranderde de clubnaam in 1991 in HAÅÂ*K-GraÄ‘anski en in 1993 in Croatia Zagreb. De naamsverandering werd gezien als distantiëring van het oude communistische regime. De nieuwe naam was echter niet populair bij de fans en in 2000 veranderde de club weer in Dinamo.

Stukje over de naam trouwens. Heeft dus iets met commies te maken!
    Ja, dat schreef ik al:

Ja, dat schreef ik al:
    Oja

Maar politie of communisten is wel wat anders, is gek.

Niet als je het hebt over Stasi- of KGB-achtige geheime communistische politiediensten.

emo RE: Clubnamen!

[quote=golfer]
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 'De KnikkerKoning' pid='99225' dateline='1256399670'

[/quote
    Niet als je het hebt over Stasi- of KGB-achtige geheime communistische politiediensten.
    Ook hoor. De Stasi/KGB waren aparte onderdelen met een aparte wil.

surprise RE: Clubnamen!

Afkortingclubs. Dat vind ik zoooo iets lelijks. Toch niets mis met Nijmegen Eendracht Combinatie? Waarom er zo'n belachelijke afkorting van maken...

Griekenland heeft dat ook hoor.
    PAOK staat voor Panthessalonikeios Athlitikos Omilos Konstantinoupoliton.
    AEK, OFI, AEL zijn allemaal afkortingen .

Arsenal is (dacht ik) de enige Engelse club in de 4 hoogste divisies waar de clubnaam geen verwijzing/link heeft met de stad/wijk waar het vandaan komt.

En dan heb je natuurlijk ook de Verenigde Staten, waar de clubnamen bestaan uit de naam van de stad met de bijnaam erachter.
    Jesus died for your sins. I'm doing it for your mere entertainment dollar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DutchGooner
    Arsenal is (dacht ik) de enige Engelse club in de 4 hoogste divisies waar de clubnaam geen verwijzing/link heeft met de stad/wijk waar het vandaan komt.
    Chelsea heeft ook geen verwijzing naar de wijk waarin ze zich bevinden. :p
    Jesus died for your sins. I'm doing it for your mere entertainment dollar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pfaf
    Afkortingclubs. Dat vind ik zoooo iets lelijks. Toch niets mis met Nijmegen Eendracht Combinatie? Waarom er zo'n belachelijke afkorting van maken...
    Philips Sport Vereniging Eindhoven hoeft van mij niet zo nodig. PSV is prima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikT
    Nooit Opgeven Altijd Doorgaan Aangenaam Door Vermaak En Nuttig Door Ontspanning Combinatie Breda.

Briljant.
    De langste clubnaam ter wereld zelfs, kwam ik laatst achter. Verwacht je ook niet als je die afkorting ziet.

Zelf vind ik vaak die Oost-Europese namen wel mooi. Niet alleen de standaard Dynamo en Lokomotiv varianten (Sturm Graz is daar trouwens een vette van) die statig en onverzettelijk klinken in combinatie met de juiste plaatsnaam, maar ook dingen als Krylia Sovetov Samara, of Gloria 1922 Bistriţa. Je weet bij god niet wat het betekent, maar het klinkt als een oud type Sovjet machinegeweer dus da's wel cool.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg
    En dan heb je natuurlijk ook de Verenigde Staten, waar de clubnamen bestaan uit de naam van de stad met de bijnaam erachter.
    Dat vind ik altijd vrij irritant eigenlijk, ik moet dan zelf meteen denken aan basketbal en American football. En ijshockey enzo. Niet dat daar iets mis mee is, maar het klinkt gewoon niet goed i.c.m. voetbal in mijn oren. Aan de andere kant, het hoort natuurlijk wel bij ze. Zal dus vooral wel komen door wat ik zelf (niet) gewend ben.

Leuk topic.
    Zelf heb ik altijd iets gehad met namen van voetbalclubs uit de DDR.
    Die clubs zijn allemaal talloze keren van naam veranderd en van het regime zelfs naar andere steden moeten verhuizen. En die steden konden ook al van naam veranderen.

Voorbeeld: het huidige Chemnitzer FC
    (1946) SG Chemnitz-Nord
    (1950) BSG FEWA Chemnitz
    (1951) BSG Chemie Chemnitz
    (1953) BSG Chemie Karl-Marx-Stadt
    (1956) SC Motor Karl-Marx-Stadt
    (1963) SC Karl-Marx-Stadt
    (1966) FC Karl-Marx-Stadt
    (1990) Chemnitzer FC

Of: Frankfurter FC Viktoria '91
    (1951) SV Volkspolizei Vorwärts Leipzig
    (1952) SV Vorwärts der HVA Leipzig
    (1952) SV Vorwärts der Kasernierten Volkspolizei Berlin
    (1953) ZSK Vorwärts der Kasernierten Volkspolizei Berlin
    (1954) ZSK Vorwärts Berlin
    (1956) ZASK Vorwärts Berlin
    (1957) ASK Vorwärts Berlin
    (1966) FC Vorwärts Berlin
    (1971) FC Vorwärts Frankfurt
    (1991) FC Viktoria 91 Frankfurt
    (1992) Frankfurter FC Viktoria 91

Duisters hebben hier fraaie sites van. Deze is bijvoorbeeld prachtig: http://www.clublinks.info/history.htm

1 van de mooiste clubs van Tsjechie, uit dezelfde wijk (Vršovice) als Slavia:

Historical names:

* 1905 AFK Vršovice
    * 1927 AFK Bohemians
    * 1940 AFK Bohemia
    * 1945 AFK Bohemians
    * 1948 Železničáři Praha
    * 1952 Spartak Praha Stalingrad
    * 1961 ÄŒKD Praha
    * 1961 Bohemians ÄŒKD Praha
    * 1993 FC Bohemians Praha
    * 2005 Bohemians 1905

Bohemka!

Genoa CFC vind ik schitterend, omdat het CFC staat voor Cricket & Football Club, daarmee ook zo duidelijke de ontstaanshistorie/achtergrond van de club in de naam herbergend.

Slavia is officieel ook SK Slavia. SK = Sportovni club, wat ook sporten als zaalvoetbal en rugby inhoud. Alleen IJshockey heeft een aparte naam als HC Slavia (Hokej Club). Maar toch is het allemaal met elkaar verbonden.

Voorbeeld van sponsor, Bayer Leverkursen is natuurlijk ook gewoon vernoemd naar Bayer maar het valt altijd weinig op omdat je ook Bayern Munchen hebt

En verder viel me op dat er in de Premier League nu maar 2 ''Uniteds'' zijn en meer ''City's''.

Voorbeeld van sponsor, Bayer Leverkursen is natuurlijk ook gewoon vernoemd naar Bayer maar het valt altijd weinig op omdat je ook Bayern Munchen hebt
    Maar bij Bayer Leverkusen en PSV vind ik het toch een stuk minder erg, omdat die clubs al hun hele bestaan zo heten en los zijn gegroeid van hun moederbedrijf. Red Bull koopt gewoon clubs op om er reclame mee te maken en verandert ook de naam en de clubkleuren.

Kaizer Chiefs FC vind ik ook wel een grappige naam, vernoemd naar de oprichter van de club.
    En er is een band naar vernoemd.

En laten we Tom Tomsk niet vergeten.
    RON BETON

Waarom komt het dan alleen bij Oostblok teams voor?
    In de VS heb je ook nog Houston Dynamo.
    image

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcyodogg
    In het voetbal is dit niet bij iedere club zo, zo spelen er in de MLS ook een FC Dallas, D.C. United, Toronto FC en zelfs een Real Salt Lake ( )
    Wilfred Genee is een baas.

Bayer en Bayern hebben natuurlijk niks met elkaar te maken qua naam. Bayer is zoals je zelf al zegt vernoemd naar het bedrijf Bayer, Bayern is vernoemd naar het bundesland (en vroegere koninkrijk) Beieren. Het Bayer van Leverkusen staat daar los van, Leverkusen ligt ook helemaal niet in Beieren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plato1980

Bayer en Bayern hebben natuurlijk niks met elkaar te maken qua naam. Bayer is zoals je zelf al zegt vernoemd naar het bedrijf Bayer, Bayern is vernoemd naar het bundesland (en vroegere koninkrijk) Beieren. Het Bayer van Leverkusen staat daar los van, Leverkusen ligt ook helemaal niet in Beieren.
    Dat zeg ik ook maar het klinkt als dezelfde naam waardoor ''Bayer'' minder opvalt.

Queens Park Rangers gaan meestal ook door het leven als Q.P.R.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Clough
    Queens Park Rangers gaan meestal ook door het leven als Q.P.R.
    UNAM uit Mexico heb je ook nog.
    RON BETON