![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
![]() De Schwalbe heeft zich de laatste seizoenen erg ontwikkeld, steeds meer spelers laten zich zonder enig contact vallen om een vrije trap te krijgen of de tegenstander een kaart aan te smeren. Geweldig wanneer het een speler van jouw team betreft, de doodstraf voor de speler die het tegen jouw club doet. We hebben er ook veel in Nederland voorbij zien komen; die van Machlas bij Ajax - Feyenoord, Farfan bij PSV - Ajax. Ook andere spelers zijn er niet vies van. De 'aanslag' op het gezicht van Rivaldo tijdens het WK, terwijl de bal niet eens boven zijn knie kwam. Steeds meer mensen - supporters en bobo's - ergeren zich aan het gedrag en bedriegen van medespelers om er zo beter van te worden. Strafmaten worden soms aangekondigd, zoals laatst bij Eduaro, die dan uiteindelijk toch weer vrijgesproken wordt. Ik denk dat wanneer je strenger gaat straffen, mensen sneller stoppen met het zo maar vallen en je tegenstander zo te naaien. Er zou dus harder tegenop getreden moeten worden wat mij betreft en zo zorgen dat de Schwalbe zal verdwijnen. Wat vinden jullie van de Schwalbe en zou er zelfs rood voor gegeven moeten worden? Of achteraf nog straffen? Of zijn er mensen die het zien als een onderdeel van het spelletje en alles er aan gedaan mag worden om te winnen? Persoonlijk heb ik er echt een schijthekel aan. Ik zal natuurlijk niet blijven zitten wanneer er daardoor een penalty gegeven wordt, maar toch heb ik er dan geen lekker gevoel bij. Het is gewoon een vorm van cheaten wanneer je doelbewust je tegenstander een kaart aan gaat smeren. Uiteindelijk zal het ook alleen maar tegen je werken. Scheidsrechters krijgen door dat een speler zich vaak laat vallen, zullen daardoor minder snel geneigd zijn je het voordeel van de twijfel te geven wanneer er wel wat aan de hand is. Van mij mag er dus een strengere en vooral consequente aanpak komen, mede door achteraf te straffen. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Wanneer spreek je van een schwalbe?
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
En hoe stel je dat vast? |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
Die kaart van Suarez vorige week vond ik zeer discutabel. Hij werd geraakt en viel zodoende. In mijn ogen viel ie niet met opzet en struikelde ie gewoon, niets meer aan te doen, dan val je. Omdat ie z'n naam tegen heeft krijgt ie er nu een kaart voor terwijl het waarschijnlijk geen bewuste val is. Lijkt mij het grootste criterium, of iemand bewust de scheids probeert te misleiden |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ik bedoel Makkaay vorig seizoen tegen Urby was voor ons een schwalbe. Voor feyenoorders werd hij vast gehouden
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Vicento
__________________ Het beste met je voor is soms slecht te verwoorden |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
Een bewuste val vind ik wle kunnen hoor. Als je door vast houden niet meer bij die bal kan mag je vallen en val je terecht. Als je dat niet doet is er geen scheids die er een penalty voor geeft. heb zelden een scheids een penalty zien geven voor iemand die bleef staan. |
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Van Persie zei er van de week dit over:
Voor mij is het een schwalbe wanneer je überhaupt niet geraakt wordt, of doelbewust het been of overtreding op zoekt van de tegenstander om een overtreding mee te krijgen, terwijl dat niet de intentie is van de verdediger. |
||
|
|
|
|
|
#11 | |
In het hockey zoeken ze ook bewust de voet op om een strafcorner te krijgen. Ok de straf is minder groot dan een penalty bij voetbal. Maar hoe ga je vaststellen of iemand bewust het been op zoekt? Of dat ie net een actie naar die kant maakt? |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Tja het is moeilijk om intenties te meten, want daar gaat het tenslotte om. Een speler kan ook vallen terwijl hij maar licht/niet aangeraakt wordt en de scheidsrechter kan dat als een schwalbe zien. Vooral in het geval van een Suarez.
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Die hockey vergelijking gaat in mijn ogen niet op. Het raken van de bal met de voet in Hockey is gewoon niet toegestaan. Bij een schwalbe gebeurt er vaak niets wat niet mag, alleen ziet de scheidsrechter dat soms anders. Bovendien zie je ook bij het voetbal dat voetballers bij de cornervlag proberen om bewust tegen de tegenstander op te schieten om zo een corner te versieren. Niets strafbaar aan lijkt mij.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ik ben er voor mezelf nog steeds niet volledig uit. Als een schwalbe je aan een penalty helpt, waarom niet? Voetbal speel je om te winnen...
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
Zoiets doe je in mijn ogen niet, ga gewoon neer als je ook daadwerkelijk geschoffeld wordt, niet zomaar neervallen of voor 't been je raakt al de duik maken. |
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ik zie het liever niet, maar als mijn club uiteindelijk daardoor de drie punten pakt zal ik er niet minder blij mee zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Als nederland in de halve finale van een wk in de 88ste minuut de winnende scoort door een schwalbe juich ik net zo luid.
Als we hem zo tegen krijgen is het een heel ander verhaal........ |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
De mooiste schwalbe ooit blijft in mijn ogen toch die van Van der Sar tegenover Ortega op het WK '98. Oh, wat waren die Argentijnen toch vreselijk met hun vallende ziekte de hele wedstrijd lang. En vlak nadat Ortega opzichtig het been van Stam opzocht, zou de nauwelijks boven de anderhalve meter uitkomende Ortega een kopstoot geven aan de bijna twee meter lange Van der Sar. Wat was iedereen blij!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l-EwctgufVw[/youtube] Iets na 5:30. (Al is hier niet goed te zien hoe briljant de actie van Van der Sar is) |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
||
|
|
|
|
|
#21 | |
Suarez zou eens zoiets moeten doen, dan was het land te klein geweest. Nu maakt SS er een 'leuk' filmpje van en vindt iedereen het hilarisch.... |
||
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ik ben iedereen?
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
die van ado tegen ajax.. wat een harde fail
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
||
|
|
|
|
|
#25 |
|
In dit topic ben ik tot nu toe de enige, vandaar.
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Het jammere is alleen dat er niet consequent tegen wordt opgetreden, het lijkt wel alsof scheidsrechters geen geel durven te trekken voor schwalbes behalve als het om Suarez gaat, die uiteraard volkomen onterecht een naam als Schwalbekoning heeft gekregen.
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
|
Het hoort er natuurlijk niet bij, aangezien het gewoon onsportief is en je de boel (spelregels) besodemieterd, anderzijds zijn dit van die zaken die er helaas bij zijn gaan horen net als die sneaky elleboogstoten.
Niet dat ik er om maal als Mols theatraal naar de grond gaat tegen Ajax en hiermee een penalty versierd, maar het hoort gewoon niet en zou zwaarder bestraft moeten worden na afloop. Het geeft ook gelijk weer de zwakte aan van de huidige arbitrage en diens mogelijkheden, camerabeelden en het kunnen ingrijpen na het zien van iets dergelijks zou gewoon toegestaan moeten worden, zeker gezien de belangen die tegenwoordig spelen bij het voetbal. Vroeger kon je er nog mee wegkomen als je in de catacomben een speler aan het haar trok of een rotschop gaf net voordat je het veld zou betreden, simpelweg omdat het niet op de beelden te zien was .. dat had ergens ook wel z'n charmes, maar hoort evenmin.
|
|
|
|
|
|
#29 | ||
|
|
Je vind koffie lekker maar drinkt niet graag warme dranken ![]()
|
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
Zo hard mogelijk optreden tegen schwalbes.
Het is gewoon spelbederf en daar staan volgens de regels straffen op. Daarnaast vind ik het ook een taak voor de speler zelf en zijn trainer om eraan te werken indien de speler structureel schwalbes maakt. Kijk naar een Suarez of Robben, je hebt gewoon elke schijn tegen op het moment dat je bekend staat als speler die veel en makkelijk gaat liggen. Deze gasten moeten keihard onderuit gemaaid worden voordat ze een vrije trap, laat staan een penalty meekrijgen. __________________ "Dit is mijn club, mijn ideaal, dit is de mooiste club van allemaal!" |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
Ik vind het heel erg vervelend.
Misschien is het een idee om de penalty maar gewoon te schrappen, tenzij het een handsbal is (want die zijn vaak op de doellijn, fopduiken wat minder) en overal een vrije trap voor te geven ![]() Nee maar serieus, ik vind dat mensen die zich herhaaldelijk bedienen van fopduiken gewoon keihard voor weken geschorst moeten worden. Walgelijk. Waar is die tijd van Johan Neeskens die gewoon met n gebroken been de wedstrijd uitspeelt |
|
|
|
|
|
#32 | ||
Als je bijvoorbeeld ziet hoe die verdediger van Malaga bewust op de enkel gaat staan van Messi, daar moet minstens een schorsing van een aantal wedstrijden voor worden gegeven op basis van de beelden. __________________ "Dit is mijn club, mijn ideaal, dit is de mooiste club van allemaal!" |
|||
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Schwalbe hoort erbij. Als Garcia een schwalbe maakt in de 90e minuut en een pingel krijgt waardoor Groningen wint ga ik niet lopen klagen. Had die scheids maar beter moeten kijken. Wel irritant als het tegen je gebeurt, maar dan heb je wel weer wat om over te kankeren.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Ik ben gewoon een hypcriet.. elke vallende speler van Groningen moet een pingel krijgen en elke vallende tegenstander is een schwalbeur.
Wat mij betreft achteraf bestraffen. Ook al iemand bewust het been van de verdediger of de handen van een keeper opzoekt. Een strafschop moet je verdienen, niet opzoeken. Daarbij vind ik wel dat de scheidsrechters in de 16 veel te veel toelaten en bij vasthouden bij corners liever maar de bal aan de defensie geven, dan een pingel. Maar das een andere discussie. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Die vuile Alphonse van Zürich naaide Casillas een gele kaart aan. Mijn Iker zou zoiets nooit doen
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Precies, die van Groningen willen altijd voor de bal gaan en de tegenstander wil mijn jongens arbeidsongeschikt schoppen.
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Ik win het liefst op een faire manier zodat de tegenstander helemaal geen excuses heeft om de nederlaag te verbloemen. Een onterechte 90e-minuut penalty is leuk, maar je krijgt hem ook wel weer een keertje tegen. Dan liever allebei niet.
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
De Schwalbe is een vorm van spelbederf die niet in het voetbal thuishoort. Je kunt het op één lijn stellen met bijvoorbeeld hands.
Het probleem is alleen dat voetbal zo commercieel is geworden en de (financiële) belangen zo groot dat spelers alles aangrijpen om wedstrijden te winnen. Die ene Schwalbe die uitmondt in een onterechte penalty kan net het verschil maken om bijvoorbeeld Europees voetbal te halen. De Schwalbe kan bestaan en floreren omdat de beoordeling van spelmomenten nog steeds is aangewezen op het menselijk oog: dat van een scheidsrechter en zijn assistenten. Zo'n buiteling gebeurt in een fractie van een seconde en van de tien Schwalbes zal de scheidsrechter er altijd een paar niet herkennen. Kortom: geef scheidsrechters meer elektronische hulpmiddelen! |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
In principe hoort het er gewoon bij en is het aan de scheidsrechter om het te doorzien, al is dat heel vaak natuurlijk bijna niet te doen. Sowieso is het natuurlijk zelden zwart-wit en heeft het ook te maken met de bril waarmee je kijkt. Als Hadouir niet voor ons maar voor een andere club zou spelen zou ik me mateloos aan zijn gedrag irriteren, nu kan ik het echter prima hebben.
|
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Banned
|
Vicento echt een held, in de ArenA lekker schwalbes maken.
Als je trouwens ook maar heel licht uit balans gehaald wordt, en dan overdreven valt, is dat ook een schwalbe? Zoals Suarez dus altijd doet de laatste tijd. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
|
|
|
|
#43 | |
|
||
|
|
|
|
|
#44 |
|
Banned
|
![]() Maar serieus, als je nou heel licht uit balans wordt gebracht, en je dan overdreven gaat vallen, kan je hier dan spreken van een schwalbe of is het gewoon geen penalty maar ook geen schwalbe? |
|
|
|
|
|
#45 | |
Overtredingen idem: je hebt de zuivere overtredingen die puur zijn gericht op het onderuit halen cq. blesseren van een speler. En je hebt overtredingen waarbij wel de intentie is om de bal te spelen, maar waarbij iemand ongelukkig uitkomt. Het zal altijd discutabel blijven. |
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
||
|
|
|
|
|
#47 |
|
|
Ik snap Van Persie wel. In zo'n situatie toch nog doorgaan loont vrijwel nooit, je bent vaak al teveel uit balans om nog te scoren en dat er dan toch nog een penalty gegeven wordt zie je echt maar heel zelden. Dus dan kun je maar beter naar de grond.
Met een penalty winnen op zich is niet zoveel mis vind ik. Profiteren van stommigheid van je tegenstander is ook een kunst. Moet die tegenstander echter wel wat doen, spelers die echt een schwalbe maken mogen ze er wat mij betreft direct uitsturen. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
|
De vierde scheidsrechter achter de monitor zetten,zodat die alle discutabele momenten vastlegt
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
||
|
|
|
|
|
#50 |
|
|
Die schwalbe van Vicento is inderdaad erg triest.
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
De Schwalbe: Ergerlijk of het hoort erbij?
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
|