Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > De Derde Helft > Sport
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 20-01-11, 20:12 surprise   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Net rond Armstrong lijkt te sluiten
Toegevoegd: woensdag 19 jan 2011, 17:19

Het net rond Lance Armstrong sluit zich. Het blad Sports Illustrated zou nieuwe strafbare feiten tegen de Amerikaan te weten zijn gekomen.

De zevenvoudig winnaar van de Tour de France, naar wie een justitieel onderzoek loopt, zou bij testen in de jaren negentig een te hoog testosterongehalte hebben gehad én hij zou in 1995, één dag voor een etappezege in de Tour, een veel te hoge hematocrietwaarde hebben gehad. Dit laatste zou duiden op het gebruik van epo.

Het bovenstaande zou blijken uit gegevens en een getuigeverklaring van oud-renner Stephen Swart; die zouden volgens het Amerikaanse tijdschrift onderdeel uitmaken van het justitieel onderzoek dat gestart is tegen Armstrong.
Drugsbezit

Naast het gebruik van hormoonpreparaten en epo, maakt Sports Illustrated ook melding van twee belastende verklaringen aan het adres van Armstrong over het bezit van HemAssist en het bezit van 'een tas met drugs'.

HemAssist is kunstmatig bloed, waarmee het zuurstofgehalte in het bloed verhoogd kan worden. Volgens 'een bron met kennis van het onderzoek naar Armstrong' was de Texaan eind jaren negentig in het bezit van dit middel.

Oud-ploegmaat Floyd Llandis, zelf betrapt op dopinggebruik na het winnen van de Tour in 2006, beschuldigt zijn voormalige kopman in een getuigeverklaring van drugsbezit.
Ferrari

Bovendien zou in het justitiele onderzoek een passage staan waarbij een ploegmaat, Jaroslav Popovitsj, in november door de Italiaanse politie is betrapt op het bezit van dopingmiddelen. Ook zouden er tijdens een huiszoeking bij de Oekraïner documenten gevonden zijn, die het team van Armstrong zouden linken aan de omstreden Italiaanse arts Michele Ferrari.

Armstrong, die alle betrokkenheid bij eventueel dopinggebruik en -bezit ontkent, stelde eerder dat hij al in 2004 alle banden verbrak met Ferrari.
Vervolg

Het is nog onduidelijk in hoeverre deze feiten Armstrong ten laste kunnen worden gelegd; zowel op sportief gebied als op strafrechterlijk gebied. Wel is duidelijk dat in de Verenigde Staten het aanzetten tot dopinggebruik strafbaar is. Mocht Armstrong dit eind jaren negentig en het begin van deze eeuw gedaan hebben, heeft hij dit indirect gedaan met belastinggeld van de Amerikaanse burger. US Postal, dat van 1998 tot 2004 de ploeg van Armstrong sponsorde, is een overheidsinstantie.
Among SI's revelations:

• In the late 1990s, according to a source with knowledge of the government's investigation of Armstrong, the Texan gained access to a drug, in clinical trial, called HemAssist, developed by Baxter Healthcare Corp. HemAssist was to be used for cases of extreme blood loss. In animal studies, it had been shown to boost the blood's oxygen-carrying capacity, without as many risks as EPO. (Armstrong, through his lawyer, denies ever taking HemAssist.)

• One of the perks of traveling with Armstrong, former USPS rider Floyd Landis recalls, was frequent trips on private airline charters. Private airports often subject travelers to less stringent customs checks. But Landis tells SI about the day in 2003 that he, Armstrong and team members flew into St. Moritz, where customs officials requested that they open their duffel bags for a search. "Lance had a bag of drugs and s---," says Landis. "They wanted to search it, which was out of the ordinary." Sifting through Armstrong's bag, agents found syringes and drugs with labels written in Spanish. As Landis recounts, Armstrong then asked a member of his contingent to convince the agents that the drugs were vitamins and that the syringes were for vitamin injections. The agents "looked at us sideways," says Landis, "but let us through." (Armstrong denies that this incident ever occurred.)

Armstrong won that year's Tour de France by a scant 61 seconds over his archrival, Jan Ullrich of Germany. It was by far the narrowest of his seven Tour victories.

• When Italian police and customs officials raided the home of longtime Armstrong teammate Yarolslav Popovych last November, they discovered documents and PEDs as well as texts and e-mails linking Armstrong's team to controversial Italian physician Michele Ferrari as recently as 2009, though Armstrong had said he cut ties with Ferrari in 2004.

• In a letter reviewed by SI, Armstrong's testosterone-epitestosterone ratio was reported to be higher than normal on three occasions between 1993 and 1996, but in each case the test was dismissed by the UCLA lab of renowned anti-doping expert Don Catlin, whose lab tested the Texan some two dozen times between 1990 and 2000. In addition to detailing those test results, SI reveals what appears to have been a reluctance from USOC officials to sanction athletes using performance-enhancing drugs.

In 1999, USA Cycling sent a formal request to Catlin for past test results -- specifically, testosterone-epitestosterone ratios -- for a cyclist identified only by his drug-testing code numbers. A source with knowledge of the request says that the cyclist was Armstrong. In a letter responding to those requests, Catlin informed USA Cycling that his lab could not recover five of the cyclist's test results. Of the results that could be found, "three stand out," SI reports: "a 9.0-to-1 ratio from a sample collected on June 23, 1993; a 7.6-to-1 from July 7, 1994; and a 6.5-to-1 from June 4, 1996. Most people have a ratio of 1-to-1. Prior to 2005, any ratio above 6.0-to-1 was considered abnormally high and evidence of doping; in 2005 that ratio was lowered to 4.0-to-1."

While he didn't address the 6.5-to-1 result, Catlin wrote that he had attempted confirmation (a required step) on the 9.0-to-1 and 7.6-to-1 samples, and "in both cases the confirmation was unsuccessful and the samples were reported negative." (Armstrong says he has never taken performance-enhancing drugs and has never been informed that he tested positive.)

• Stephen Swart, a New Zealander who rode with Armstrong on the Motorola squad in 1995, describes the Texan as the driving force behind some of the team members deciding to use the banned blood booster EPO. "He was the instigator," Swart tells SI. "It was his words that pushed us toward doing it."

Swart, who admits to using EPO himself, also describes a hotel-room ritual in which riders pricked their fingers, put the blood in a vial, then ran it through a toaster-sized machine that provided their hematocrit levels.

Before 2001, when cycling began using a test for EPO, riders with a hematocrit level higher than 50 were subject to a 15-day ban. Swart recalls a rest-day during the '95 Tour when the Motorola riders tested their hematocrit levels. Swart was at 48. "Lance was 54 or 56," Swart recalls.

The next day, their teammate Fabio Casartelli was killed as the result of a crash while descending Col de Portet d'Aspet, in the Pyrenees. Three days later, Armstrong attacked a group of breakaway riders, soloing to victory in Stage 18, pointing to the heavens as he crossed the line, in honor of his fallen teammate. "I rode with the strength of two men today," he proclaimed. (Armstrong denies ever using performance-enhancing drugs.)

Read more: Sports Illustrated*reports*new information on Lance Armstrong - More Sports - SI.com
Grootste verschil met andere jaren is het Amerikaanse onderzoeksteam, waardoor het volgens mij direct een federaal onderzoek is. Mocht Armstrong verhoord gaan worden, en dan uitkomen dat hij liegt in het verhoord, betekent dit meineed en is het sowieso klaar met hem.

Ben er benieuwd hoe dit zich ontwikkeld en vraag me af of Mart Smeets een eventuele bekentenis zal overleven.

Oud 20-01-11, 21:38 Standaard   #2
Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem Bekijk bericht
Ben er benieuwd hoe dit zich ontwikkeld en vraag me af of Mart Smeets een eventuele bekentenis zal overleven.
Nu maar hopen dat het waar is...

Oud 20-01-11, 21:40 Standaard   #3
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

De beschuldigingen van Swart jegens Armstrong zijn al jaren oud.
Lance Armstrong doping story sees NZ cyclist in court - National - NZ Herald News
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 22-01-11, 16:17 thumb down   #4
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Tuurlijk gebruikte die doping.

Oud 22-01-11, 16:18 thumb up   #5
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Het zou pas echt nieuws zijn als een wielrenner geen doping gebruikte, laat dat maar een keer in het nieuws komen (al dan niet voor de grap)

Oud 26-01-11, 21:51 Standaard   #6

Isiolo's Voetbal Forum schermafbeelding

doping of geen doping blijft een geweldige mooie ronde
Isiolo is offline   Met citaat reageren
Oud 26-01-11, 23:23 Standaard   #7

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Prima als hij doping gebruikte maar die mythische proporties mogen dan wel verdwijnen
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
Oud 28-01-11, 03:01 Standaard   #8
Redelijk gek dacht ik zo

Elwood1988's Voetbal Forum schermafbeelding

Het net sluit zich iedere keer volgens media. Volgens mij is het net inmiddels zo gesloten dat er bewijzen zouden moeten zijn.

Ik heb nog steeds geen bewijzen gezien, de verklaring van Landis doet in mijn ogen niet terzake, daar hij probeert zijn eigen hachje te redden.

Voor mij zal het altijd een echte sportman blijven die het grootste van het grootste heeft gepresteerd.
Elwood1988 is offline   Met citaat reageren
Oud 28-01-11, 04:07 Standaard   #9
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat mij betreft ook. Die Fransen kunnen zijn bloed wel drinken, als ze echt wat substantieel tegen hem hadden, wisten we het allang.

Ik hoop dat we nog altijd kunnen bouwen op een rechtsstaat/continent waarin je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is, want in de wielrennerij lijkt de tegenovergestelde waarheid te zijn. Soort van omgedraaid wereldbeeld.
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 01-02-11, 15:28 Standaard   #10
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Landis: Boogerd maakte gebruik van bloedtransfusies

NEW YORK - In een interview met de Ierse journalist Paul Kimmage, dat gisteren na publicatie in de Sunday Times is vrijgegeven, haalt oud-wielrenner Floyd Landis opnieuw uit naar oud-collega's. Zo zou volgens de Amerikaan Michael Boogerd gebruik hebben gemaakt van bloedtransfusies. Landis haalt in het interview een ontmoeting aan uit de Tour de France van 2003. Als renner van de US Postal-ploeg fietste hij tijdens etappe naast Boogerd.

,,We hadden een bloedtransfusie gedaan de nacht voordien. Wanneer je het niet precies goed doet, krijg je een soort blauwe plek. De volgende dag reed ik naast Michael Boogerd en wees hij naar mijn arm. Daarna wees hij naar zijn eigen arm en maakte hij een gebaar van: Ik heb precies hetzelfde.''

Landis geeft wederom een sneer naar kopman Lance Armstrong en Oscar Pereiro Sio. Laatstgenoemde kreeg de Tourzege toegewezen na de positieve test van Landis. ,,Hij verklaarde dat ik de Tour gestolen had. Maar hij was net zo goed schuldig.''

Het interview is een integrale weergave van een gesprek van zeven uur tussen Landis en journalist Kimmage in november van het vroige jaar. Het werd zondag flink ingekort gepublicieerd in de Sunday Times. Kimmage vond echter dat de (wieler)wereld recht had op het volledige gesprek. Daarop stuurde hij het volledige verslag naar wielerwebsite nyvelocity.com.

Oud 01-02-11, 16:56 Standaard   #11
Redelijk gek dacht ik zo

Landis is helemaal niet serieus te nemen, die heeft volgens mij inmiddels wel 100 mensen aangewezen die hebben gebruikt
Oud 01-02-11, 16:57 no smile   #12
Mênnus Brabander

Zou me niks verbazen als alle 100 ook zouden gebruiken, zeker Boogerd niet.

Oud 01-02-11, 16:58 Standaard   #13

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Boogerd heeft ook nooit ontkend.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 01-02-11, 16:58 Standaard   #14
Redelijk gek dacht ik zo

Er is nooit echt bewijs gevonden toch?
Die verhalen van Landis komen elke paar maand weer naar boven, puur om iedereen mee te sleuren in zijn val.

Als Boogerd al gebruikt heeft is het aannemelijker dat hij rond de eeuwwisseling gebruikte, toen zat nl. 90% van het peloton eronder
Oud 01-02-11, 16:58 Standaard   #15
Redelijk gek dacht ik zo

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
Boogerd heeft ook nooit ontkend.
Wel.

Er is hem meerdere malen gevraagd of hij doping heeft gebruikt, of hij in Wenen is geweest voor transfusies etc.
Oud 01-02-11, 16:59 question   #17
Mênnus Brabander

Oorspronkelijk geplaatst door Elwood1988 Bekijk bericht
Er is nooit echt bewijs gevonden toch?
Die verhalen van Landis komen elke paar maand weer naar boven, puur om iedereen mee te sleuren in zijn val.

Als Boogerd al gebruikt heeft is het aannemelijker dat hij rond de eeuwwisseling gebruikte, toen zat nl. 90% van het peloton eronder
Dat onderzoek in Wenen was rond 2005 toch ook?

Oud 01-02-11, 17:00 Standaard   #18

Op de algemene vraag van Mart Smeets of Boogerd doping gebruikte wist hij geen nee te zeggen.

Als het hof hem ondervraagd of hij bij 'de zaak Rasmussen' betrokken is en nee zegt, dat is wat anders.
Oud 01-02-11, 17:01 Standaard   #19

Je denkt dat ie op de zender van zijn sponsor gaat bevestigen dat hij doping gebruikt heeft ?
Oud 01-02-11, 17:01 Standaard   #20
Redelijk gek dacht ik zo

Laat ze eerst maar keihard bewijs leveren, dan is hij pas schuldig.

En zo raar zal ik niet opkijken als hij voor 2003 heeft gebruikt, Na die tijd is de sport mijn inziens schoner geworden.
Oud 01-02-11, 17:09 Standaard   #21

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Het beste jaar van Boogerd was 1999. Het seizoen na de EPO-tour. Werd toen wel een aantal keren geownd door Vandenbroucke.

Weinig verbazend. Met de enorm grote sponsorbelangen kan het ook niet anders. Hoe ze kijkers kunnen doen geloven dat 'we' winnen en één van de onzen heeft gewonnen is briljant maar legt wel wat druk op de ketel.
Koekebakker is offline   Met citaat reageren
Oud 01-02-11, 17:22 Standaard   #22
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik word zo moe van die Landis he
Clown.
Jasper is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > De Derde Helft > Sport

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:19.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site