![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
|
Onlangs werd Jan Ove Waldner weer Zweeds kampioen tafeltennis, op de leeftijd van 44. Jan-Ove Waldner is een levende legende in het tafeltennis. Hij wordt zonder twijfel beschouwd als de beste Europese tafeltennisser ooit en door velen als de grootste tafeltenniser die de wereld ooit kende. Geen 1 tafeltennisser staat zo lang aan de top als hij. Meer dan 20 jaar bij een reactiesport is ongekend knap. Hij won het WK van 97 zonder een set te verliezen, een prestatie die sindsdien niet meer geëvenaard is. En waarschijnlijk (mede door een veranderd puntensysteem) nooit meer geëvenaard zal (kunnen) gaan worden. De 5-0 overwinning van Zweden op China in 1989 werd daar beleefd als een nucleaire bom.
Drie typerende filmpjes van deze held: Zijn backhand block is fenomeel: http://www.youtube.com/watch?v=19k76UPGVw4&feature=PlayList&p=A03036DBD3F 31AB7&index=33&playnext=2&playnext_from=PL De overeenkomst met Federer: http://www.youtube.com/watch?v=1BuyjmihveI Balgevoel: http://www.youtube.com/watch?v=A8IVASo0umU Meer fans? Bij mij staat hij in de top 10 van beste sporters ooit. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Een van de weinigen die de Chinezen kon verslaan, mooie partijen altijd, jammer dat het niet meer zo vaak op tv is. Eurosport zond altijd veel tafeltennis uit, echt bizar hoe goed die wereldtoppers zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Die Belg, Saive, speelde (speelt?) toch ook nog op z'n 48e ofzo?
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Saive is 40. Hij speelt inderdaad ook nog steeds, werd tweede op het NK van België vorige week.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Wat een held idd.
Ik weet niet hoeveel inwoners heeft maar het aantal grote wereldtoppers is ongekend. Denk aan Borg en de andere Zweedse tennisers of Ingmar Stenmark. Namen van Chineze tennissers ken ik niet, maar zat er een goede Tong tussen ? Even serieus, iemand die wel weet welke Chinees er kan wedijveren om de titel beste ooit ?
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Jiang Jialiang en Kong Linghui speelden korter dan Waldner maar wonnen net als Waldner de grand slam van het tafeltennis. Jiang Jialiang werd 5 keer wereldkampioen. Kong Linghui haalde meer goud op de OS dan Wadner. Qua gouden plakken kunnen ze wedijveren, qua tijdslijn van bij de wereldtop horen absoluut niet. Vergeet niet dat het niveau van trainers in Zweden of pak en beet Nederland op derdewereldland niveau ligt vergeleken met China. Het is zoiets als een Togolese schaatser die Kramer er vanaf rijdt. Niet de trainingsfaciliteiten, niet het materiaal, maar wel het talent van de Here.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
Is dat niet overdreven.Laten we het houden op Lance en Shanie die uit andere sporten komen en binnen 2 jaar bij het schaatsen en wielrennen op wereldniveau presteren. ![]() Heb trouwens zelf op een tafeltennisclub gezeten. Bij het voetballen wint de underdog het wel eens van de favoriet. Dat is me bij het tafeltennisen nooit gelukt. Mensen met echt talent voor die sport zijn zoveel beter.
|
||
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Toen Waldner op zijn 14e naar China ging verloor hij daar van een jongen die hij niet ouder schatte dan 10. Daar liepen er nog 30 van rond. Dan heb je het uiteraard over slechts 1 sporthal niet over heel China. Hij liep mijlenver achter. Ging n.a.v. zijn tijd in China werken aan zijn service die in zijn glorietijd dodelijk werd. Hij sloeg aces op de forehand van Chinezen. Dit is sindsdien niet meer vertoond. Vervolgens terug in Zweden ging hij veel agressiever aanvallen en dat deed hij met de toewijding die hij in China had gezien. Dus Herman ik overdrijf niet als ik zeg dat dit een ongelooflijke prestatie is. En Herman tafeltennis is een materiaal sport bij uitstek, wat in China beschikbaar is kun je hier niet kopen. Chinezen zeggen ook altijd dat zijn techniek door de slechte trainers in Zweden niet goed is, maar zijn mentale sterkheid en de manier waarop hij altijd goed staat is ongeeevenaard, evenals het altijd wisselen van tactieken, hij is de enige speler op de wereld die alles kan spelen. De Chinezen hadden nooit wedstrijdbesprekingen over hem omdat hij toch anders speelde.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Je hebt me overtuigd
![]()
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Daar ging het mij niet Herman. Die nieuwe Waldner: Alexander Franzen. Wat kan dat jochie tafeltennissen.
http://blogg.aftonbladet.se/benson/2010/03/persson-och-superloftet-franzen-vidare |
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Jan Ove Waldner een overslijtbare legende
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|