Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > De Derde Helft > Sport
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 10-11-09, 16:08   #1
Niet te sip!

Silenus's Voetbal Forum schermafbeelding

Studio Sport bestaat dit jaar alweer 50 jaar, wat gaat de tijd toch snel. In december wordt op tv het 'Sportmoment van de afgelopen 50 jaar' gekozen, en het publiek (wij dus) mogen meestemmen!

Via deze link http://studiosport50jaar.nos.nl/top10/video kunnen we allemaal kijken naar leuke, mooie, ontroerende en spannende sportmomenten uit de afgelopen 50 jaar.

Daarom mijn vraag VBL'ers, omdat het zo leuk is om alles weer even te herbeleven, wat is jullie top-10?

TS trapt af:
1. Nederland - Frankrijk 2008 (Was in Bern, met afstand mooiste dag van m'n leven)
2. De ontknoping 2007 (Was in Tilburg, met afstand meest verrotte dag van m'n leven)
3. 1995: Ajax pakt wereldbeker (heel Nederland keek het toen in de klas..iedereen weet nog waar 'ie was toen Ajax de wereldcup pakte)
4. Elfstedentocht 1997 (Mooie dag, heeft veel indruk op me gemaakt als kind)
5. WK '98: Nederland - Argentinië (Dé wedstrijd van de jaren '90)
6. Finale CL 1999 Bayern - Man Utd (Als wij ooit zo de finale winnen en ik dan van pure vreugde van de tweede ring afdonder zou ik sterven op m'n hoogtepunt)
7. Penalty Trauma Oranje (Wat was ik er kapot van als 16-jarig ventje)
8. Ajax wint CL '95 (jammer dat ik het toen redelijk normaal vond en er niet écht van heb genoten)
9. 1999: Guerini en fotograaf (Tour) (Ik stond echt te stuiteren voor de tv van 'oh help wat gebeurt er nu!')
10. EK 2000: Nederland - Joegoslavië (Toen dacht ik echt dat we de hele wereld aankonden, heerlijk gevoel)

Ik heb zelf gekozen voor fragmenten die ik bewust heb meegemaakt, maar er mag natuurlijk ook gekozen worden vanuit het 'wat is in 50 jaar het meest indrukwekkende fragment geweest'-perspectief. Kom maar op met je lijstjes, kunnen we over anderhalve maand kijken of het een beetje matcht met de mening van het grote publiek!
Silenus is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 10-11-09, 16:10   #2
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Ah dat is bijna. Ik zal ff m'n post op F. terug gaan zoeken
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 10-11-09, 16:18   #3
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Ah hier is tie

1. Gerard van Velde in Salt Lake City
Altijd net niet en dan die ene race waarin alles klopt: 1.07.18, die tijd vergeet je nooit.

2. Pieter van den Hoogenband in Athene
Halverwege de race nog hopeloos op achterstand maar Pieter zet de turbo aan en ze gaan op de finish af en hij wint um! Die schreeuw daarna was tot in Eindhoven te horen.

3. Champions League-finale van 1999
Bayern München leidt de wedstrijd en niets doet vermoeden dat Manchester nog tot iets in staat is. Dan wisselt Ferguson de spitsen Yorke en Cole voor Solskjaer en Sheringham en juist die twee geven in de laatste seconden van de offiële speeltijd de Duitsers een koekje van eigen deeg. De blik in de ogen van de Bayern-spelers was onbetaalbaar.

4. De zeven overwinningen van Armstrong
Ongelofelijk wat een concentratie van die man. Alles gericht op één ronde en m dan keer op keer winnen. Eeuwig respect.

5. Goud van de Waterpolo-vrouwen
De vrouwen met een missie, ze wilden naar de Olympische Spelen. misschien hadden medaillekansen. Nee de finale werd gehaald en het nam daarin een 4-0 voorsprong. De Amerikanen kwamen terug maar aan de hand van een fenomenale Daniëlle de Bruijn werd overwinning gepakt. Vooral de 3-4 reddingen in de laatste 10 seconden van de keepster blijven me bij en ook de gehele coachstaf die in het water sprong.

6. Goran Ivanisevic op Wimbledon
3 finales, 3x verloren. Dan nog één kansen gekregen, op een wildcard mocht de oude rot nog meedoen. En in een ongelofelijk spannende finale was het viermaal is scheepsrecht voor Goran en versloeg Pat Rafter.

7. Usain Bolt in Peking
Eventjes de 100m lopen, 20 meter voor de finish inhouden en dan nog een wereldrecord lopen. Vervolgens doorgaan tot het einde op de 200m en de onklopbare tijd van 19.32 uit de boeken lopen.

8. Phelps vs. Cavic en VS vs. Frankrijk in de estafette
Phelps een straatlengte achter bij het keerpunt en halverwege de tweede baan nog steeds in verloren positie. Dan komt die eindsprint, steeds dichter nadert The Baltimore Bullet. Ze gaan op de finish af en iederen denkt dat Cavic wint maar dan komt die merkwaardige halve slag van Phelps en hij verslaat Cavic met slechts 1/100. De wereld een fractie van een seconde in verwarring.

De estafette waarin Frankrijk na het allerlaatste keerpunt een geruststellende voorpsrong lijkt te hebben. Het is Alain Bernard, één van de twee snelste sprinters op aarde die voor de Fransen in het bad ligt en die moet de klus kunnen klaren. NIemand rekent echter meer op een ongelofelijke Jason Lezak die met de snelste split allertijden Phelps in zijn recordrace houdt.

9. Competitie-ontknoping Eredivisie 2007
Iedereen weet het nog, AZ tegen Excelsior, PSV-Vitesse, Ajax-Willem II. Voor AZ lijkt het kat in het bakkie maar dat valt even vies tegen. Naarmate de wedstrijden vorderen lijkt het kampieonschap hen te ontglippen. Ontelbare mensen met radio's op de tribune, teletekst op vele tv's aan. AZ wordt geen kampioen en Koevermans geeft uit woede de deur de volle laag. Een clubdame kijkt verbijsterd toe. Het kampioenschap lijkt naar Ajax te gaan maar in eén van de laatste minuten bezorgt Cocu PSV alsnog de titel. Slechts 1 doelpunt voorsprong op Ajax. Ook als Ajax-fan is dit een memorabel moment.

10. De hockey-finale op de Olympische SPelen in Sydney
Aan de hand van een onnavolgbare Stephan Veen neemt Nederland een 3-1 voorsprong tegen Zuid-Korea met nog 5 min te spelen. Echter, de Koreanen weten binnen die 5 min alsnog langszij te komen en aangezien in de verlenging niet meer gescoord wordt, moeten strafballen de beslissing brengen. ALsof het in de sterren geschreven staat schiet Veen de beslissende binnen en is Nederland Olympisch kampioen.

Overigens is de volgorde waarschijnlijk volgende week weer anders en misschien zijn sommige momenten dan weer vervangen. Het gaat me er echter om om samen met anderen mooie herinneringen op te halen.

Toch nog een 11 omdat ie gewoon te mooi is:
De goal van Dennis Bergkamp tegen Argentinië.
Commentator Jack van Gelder: "Nederland gaat in de halve finale komen, ik heb opeens zo'n gevoel dat we in de halve finale gaan komen".
In de aller allerlaatste seconde die crosspass van De Boer over zowat 3/4 veld die perfect aankomt. Bergkamp brengt de bal met 1 beweging onder controle, 1 beweging om z'n tegenstander uit te spelen en dan die tik met die rechtervoet. Bal in de kruising. Jack van Gelder wordt gek en met hem heel Nederland
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 10-11-09, 16:37   #4
CHAMPIONS OF EUROPE

mcyodogg's Voetbal Forum schermafbeelding

Half jaartje geleden ingevuld, maar sta er nog steeds achter

* Ontknoping 2007 - Waar een heel seizoen werd vereenvoudigd tot 1 speeldag
* Goud VDH OS '04 - Hele race op achterstand en het paste uiteindelijk precies
* 100m OS '08 - Als sport ooit dicht bij perfectie kwam, was het hier wel
* Sampras huilt - Een van mijn grootste sporthelden. Overmand door emoties toch doorzetten en nog winnen ook
* PSV-Milan'05 - Beste PSV wat ik ooit gezien heb. Tegen alle odds in namen ze Milan bij de keel en stuurden ze hen richting afgrond. Helaas net niet er overheen
* Ned-Por '06 - Had weinig met voetbal te maken, maar een saaie minuut zat er niet bij
* Mart en Priem - Van een stoere vent met zonnebril naar een zenuwachtig jongetje van 8 in no-time
* Huilende Kneet - Weer een jankerd, maar het is toch prachtig om te zien hoe diep sporters kunnen gaan. En hier krijgen we als kijker een kleine blik hoe diep dat kan zijn.
* 38 jaar - Net zoveel een ode aan Mart als aan Joop. Een van de weinige Nederlandse verslaggevers die in de geest van de wedstrijd kan spreken
* Hilbert doorrijden - Hilarisch en bizar tegelijkertijd. Helemaal compleet met het commentaar
mcyodogg is offline   Met citaat reageren
Oud 10-11-09, 16:57   #5
Econoom

Boris's Voetbal Forum schermafbeelding

1 Finale EK 1988
2 Goud VDH 200 vrij 2000
3 Nederland - Frankrijk EK2008
4 Gouden Leontien 2000
5 Volleybalgoud 1996
6 Boogerd wint op La Plagne
7 Goud Van Langen 1992
8 De Ontknoping 2007
9 OS 2000: drama Saville
10 OS 2008: 100 meter mannen

EK1988 toch het nationale voetbal hoogtepunt.
Zwemmen tijdens OS2000 heb ik gezien in groep 8 met z'n allen voor de TV toch wel speciaal toen . EK tegen Frankrijk was alleen maar genieten, vooral de 3-1 en dan toen het moment waarin Henry ter aarde stortte. Geweldig moment .
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-09, 05:34   #6
Hup Holland!

tong80's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik kies momenten die me hebben geëmotioneerd. In willekeurige volgorde.

Ellen van Langen wint Olympisch goud
De volleyballers winnen Olympisch goud
Gerard van Velde wint Olympisch goud
Van Basten scoort vlak voor tijd tegen West-Duitsland op het EK-88
Kluivert scoort vlak voor tijd tegen AC Milan
Bergkamp scoort vlak voor tijd tegen Argentinië op het WK-98
Blind scoort de beslissende strafschop tegen Gremio in de WB-finale 95
Dan Jansen wint Olympisch goud
Joop Zoetemelk wordt wereldkampioen
De solo plus doelpunt van Maradona tegen Engeland op het WK-86

Ik zal er best wel vergeten zijn. Maar dat heb je altijd met dit soort lijstjes.

tong80 is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-09, 10:17   #7
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Liverpool-Milan CL 2005
Bolt 100m record
Dan Jansen olympisch goud
Van Velde Olympisch goud
Vd Hoogenband weer Olympisch goud op 100m
Bergkamp vs Argentinie
Volleybal olympisch goud
Nederland - West Duitsland ek 88
Holland 8 olympisch goud
Dames hockey olympisch goud

Geloof dat dit mijn top10 was

Oud 11-11-09, 10:55   #8
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

Boogerd wint op La Plagne
Liverpool-Milan CL 2005
Goud hockeymannen 2000
Gerard van Velde wint Olympisch goud
Goud VDH 100 vrij 2000
Bergkamp vs Argentinie
Ontknoping 2007
Finale Champions League 1999
Liverpool - AC Milan 2005
Marioow is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-09, 11:06   #9
Hup Holland!

Daar heb je het al. De twee goude medaille van Pieter op de spelen vergeten.

Oud 11-11-09, 11:43   #10
Lijstjes, altijd lastig...

In willekeurige volgorde, alleen de momenten gekozen die ik bewust heb meegemaakt:

- Krajicek wint Wimbledon 1996
- Boogerd wint op La Plagne 2002
- Knaven wint Parijs-Roubaix
- Van Velde wint goud in SLC 2002
- Finale Wimbledon Rafter - Ivanisevic
- Goud waterpolodames OS2008
- Bolt wint 100m finale OS2008
- VDH wint 100m vrij OS2004
- Elfstedentocht 1997
- CL-finale Bayern - Manchester 1999

Maar morgen is het lijstje weer anders, kan nog tientallen mooie sportmomenten noemen...
marcodej is offline   Met citaat reageren
Oud 11-11-09, 11:50   #11
Hup Holland!

Krajicek deed me weinig. Geweldige prestatie. Maar ik krijg er nog steeds geen kippenvel bij.

Oud 11-11-09, 13:03   #12

Prachtig topic Silenus. Mooi om die beelden weer eens terug te kijken op een vrije woensdagmiddag.

In mijn top 10 staan sowieso Ajax CL'95 en de wereldbekerwinst dat jaar. Inderdaad jammer dat ik toen pas 9 was en het niet bewust heb meegemaakt. Toch weet ik het nog als de dag van gisteren. 24 mei 1995: thuis met papa en mama op de bank. Ik heb mijn vader nooit meer zo gek zien doen als bij de 1-0 van Kluivert. En nu ergert hij zich aan het fanatisme van zijn zoon bij wedstrijden van Ajax
De wereldbekerwinst zouden we op school kijken in de Aula. Maar omdat wij de hele dag al onrustig waren en niet luisterden naar de meester ging dat niet door. Toen maar naar huis gegaan en daar gekeken

Verder uiteraard de wedstrijden van Oranje van het afgelopen EK tegen Italië en Frankrijk. Weinig Nederlanders hadden vertrouwen in Oranje, maar die twee wedstrijden waren indrukwekkend. En ineens waren we weer de titelfavoriet. Helaas liep het anders

Real Madrid-Ajax mag natuurlijk ook niet ontbreken. Het beste Ajax ooit denk ik. Als we daar met 0-8 wonnen had Madrid nog niets te zeggen. Het applaus na afloop voor Ajax zei genoeg.

Ontknoping Eredivisie 2007 hoort er ook in. Maar daar maak ik liever niet zoveel woorden aan vuil

EK 2000: Nederland-Joegoslavië 6-1. Met een fenomenale Kluivert. Prachtige wedstrijd en hoort hier ook absoluut in thuis.

Tot zover het voetbal.

Verder nog drie momenten uit andere sporten.

De overwinning van Boogerd op La Plagne heeft erg veel indruk op mij gemaakt. Sowieso heb ik erg veel respect voor de sportman Boogerd.

Huilende Sampras: "Do it for your coach!"

En als laatste de botsing van Guerrini met die fotograaf. Ik kan me niet herinneren dat ik zo hard voor een Italiaan heb zitten schreeuwen in Le Tour
Foca is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > De Derde Helft > Sport

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:49.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site