Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24-12-11, 14:11 Standaard   #1
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Erelijst:
1981/82 Kampioenschap (Ajax) (als assistent van Kurt Linder)
1982/83 Kampioenschap (Ajax)
1982/83 Beker (Ajax)
1984/85 Kampioenschap (Ajax)
1986/87 Bekerwinnaar (KV Mechelen)
1987/88 Europa Cup II (KV Mechelen)
1987/88 Kampioenschap (KV Mechelen)
1988/89 Europese Supercup (KV Mechelen)
1990/91 Kampioenschap (Anderlecht)
2002/03 Bekerwinnaar (Al-Hilal)

Vermakelijke column:
Spoiler
Ik mis Aad

Toen ik vorige week een keer mijn tv afstemde op Eredivisie Live viel m’n mond open van verbazing. Wie zag ik daar zitten? Het was verdomme Aad de Mos. Onze Aad. Als analist. Bij play-offs om promotie en degradatie. Kan het nog krommer? Aad de Mos als analist bij wedstrijden om promotie en degradatie. Zeg dat eens hardop man. Ik kwam niet meer bij, kan de ironie nog groter zijn?

Het moment van 2010
De beelden van vorig jaar staan me nog helder voor de geest. Het was niet Arjen Robben die met een prachtige volley Manchester United uit de Champions League kegelde. Het was ook niet Giovanni van Bronckhorst met zijn puike uithaal tegen Uruguay. Nee, het waren zelfs niet de supporters van FC Twente die complete snelwegen op hun kop zetten. Het was Aadje die op 16 mei 2010 bijna heel Nederland zowat over de grond liet rollen van het lachen.

Aad was net een maand eerder aangesteld als trainer van Sparta, dat onder Frans Adelaar een belabberd seizoen doormaakte. Het enige doel dat De Mos meekreeg, was Sparta in de Eredivisie houden. Onder De Mos eindigde Sparta in de reguliere competitie op de 16e plaats, waardoor het veroordeeld was tot de nacompetitie. In de laatste ronde wachtte stadsgenoot Excelsior, waartegen op Woudenstein 0-0 was gespeeld. Op die bewuste 16 mei vond de meest geniale en bizarre ontknoping plaats die ik me kan heugen. Tien minuten die alles in zich hadden en waarin Aad op schlemielige wijze een hoofdrol voor zich op probeerde te eisen.

De puppy
In de 85e minuut stond het nog 0-0, waarna Excelsior een penalty kreeg. Het Kasteel hield zijn adem in maar Fernandez leek de schlemiel van de dag te worden door de penalty naast de doelpaal te jagen. Als klap op de vuurpijl scoorde Poepon een minuut later de 1-0 voor Sparta, wat genoeg zou zijn voor lijfsbehoud. Het Kasteel ontplofte, de spelers bestormden Poepon, die al in de blote bast de supporters opzweepte. De staf, inclusief gekke Aad, rende het veld in. De beelden staan nog vers op m’n netvlies, het had wel iets aandoenlijks. Een kring van spelers en Aad die er tussen wilde komen om mee te feesten. Het leek net alsof hij niet op het feestje thuishoorde, het deed me denken aan iemand die de gangmaker op het verkeerde feest wilde zijn. Of aan een nest puppies, vechtend om de tepels van hun moeder, waarbij de jongste en zwakste het altijd af moet leggen tegen de sterkere puppies. Aad was voor mij de zwakke puppy in die situatie.

We kennen allemaal de afloop van die wedstrijd. Terwijl een nog feestende Aad de Mos langs de zijlijn stond te springen, stond heel Sparta te slapen en kon de beoogde schlemiel Fernandez uithalen om zijn ultieme wraak over Het Kasteel tentoon te spreiden. En Aad? Die stond verbijsterd aan de kant terwijl zijn tegenstrever Pastoor het veld instormde. Aad trad in de twijfelachtige voetsporen van Frank Rijkaard, door met Sparta voor de tweede keer in de historie van het betaald voetbal te degraderen naar de Eerste Divisie. Het leedvermaak in de rest van Rotterdam én Nederland kon niet groter zijn.

Levensloop
De tijden zijn veranderd, zo weet ook Aad. Ook in Rotterdam was er geen sprake meer van Aad Resultaat. Daar is al jaren geen sprake meer van. Na die bewuste meidag was het Aad op Straat, niet voor het eerst in de loopbaan van De Mos, die hem van grote teams uiteindelijk voerde naar allerlei exotische oorden en minder bedeelde clubs. Aads trainerscarrière is wel te vergelijken met de levensloop van een mens. Als baby net komen kijken in het trainerswereldje, als pubertje ervaring opdoen bij de Ajax-jeugd, volwassen worden met kampioenschappen bij Ajax en in de bloei van het leven komen bij KV Mechelen.

Zie, in die tijd was Aad de Mos een groot trainer, was hij een held in Nederland en België. Werd kampioen en won de beker met Ajax en herhaalde dat kunststukje met KV Mechelen. Hij rees echter nog tot grotere hoogtes door in 1988 de Europacup II te winnen, ten koste van zijn oude liefde Ajax. Een jaar later volgde de winst van de Europese Supercup, na een tweeluik tegen PSV.

In die tijd was Aad in de bloei van zijn trainerscarrière, Aad was volwassen. Maar zoals ieder mens ook ervaart, ervoer Aad de teloorgang. En Aad als geen ander. De sleet kwam erin. In de loop der jaren pakten zich steeds meer donkere wolken samen boven de carrière van de voormalig Europacup-winnaar. Na nog een landstitel met Anderlecht won Aad geen prijzen meer. Niet bij PSV, niet bij Werder Bremen, niet bij Standard en niet bij nogmaals Mechelen. Niet bij… oh ho ho ho, wacht eens even. Hij won nog een beker in Saudi-Arabië! Maar ja, er volgde nog een teleurstellende prestatie in Arnhem en het geschetste doemscenario in Rotterdam. Een drama waarna Aad de trainersloopbaan vaarwel zei. Als een oude man die met pensioen gaat.

Missen
Ik mis hem wel een beetje hoor. Nou ja, af en toe mag hij eens bijklussen in de studio. Bij RTL, als hij in een tijdsbestek van een afgemeten halve minuut tijdens de rust zijn genialiteit mag loslaten over de wedstrijd. Maar het doet me een beetje denken aan een bedelaar die langs de deuren gaat om een aalmoes. Je ziet hem ook steeds grauwer worden, Aad, alsof het leven langzaamaan steeds verder uit hem wegtrekt, elke keer als je hem in de studio ziet zitten.

Ik mis de Aad de Mos van mijn tijd. De Aad die na twee maanden weer vertrokken is bij één of ander obscuur clubje. Aadje Afkoopsom. Ik mis de Aad die weer eens een speler tot op het bot vernedert door hem binnen een kwartier naar de kant te halen na een verkeerde pass. De Aad die voor het oog van de wereld aan die prutser laat zien wie de baas is. Ik mis zijn soms onnavolgbare rekensommen die menigeen met de oren laat klapperen. De Aad die cult is. Nee, de Aad die ik in de studio zie is maar een grijze muis, hij is maar één van de velen.

Hoop
Maar dan was daar afgelopen week toch in een flits weer de Aad die ik ken. Fouter kan toch niet, de setting waarin hij zich op dat moment bevond? Dat is mijn Aad, de Aad die me aan het lachen maakt. De Aad die niet meer opvalt vanwege zijn prestaties maar vanwege zijn gekke fratsen. Ergens uit die setting gloort hoop. Misschien, heel misschien, lezen we binnenkort wel weer een artikel waarin aangekondigd wordt dat Aad vertrokken is bij de zenders die hem onder contract hebben, natuurlijk inclusief afkoopsom. En dan enkele weken later het bericht dat hij opnieuw trainer is geworden. Trainer van Vitesse. Doe het Aad. Doe het voor mij en de rest van Nederland, dan wordt dat duffe voetbalwereldje hier weer eens opgeschud. Kan jou en ons het schelen dat Vitesse kansloos onderaan eindigt. Dan wordt het de persconferenties weer eens wat levendiger dan al die suffe oefenmeesters met hun saaie oneliners. Dan wordt er weer eens wat vroeger gewisseld dan in de 60e minuut. Ga weer leven Aad. Voor ons vermaak. Ik mis het.

Laatst gewijzigd door Hendril; 24-12-11 om 14:38

Oud 24-12-11, 14:12 Standaard   #2
Theo, pak 'm terug

5 jaar geleden ging hij uit zijn dak in het Gelredome

Oud 24-12-11, 14:17 thumb up   #3
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Aadje afkoopsom

Oud 24-12-11, 14:28 thumb up   #4
Theo, pak 'm terug

Met zijn assistenten Dick de Boer en Pieter Huistra

Oud 24-12-11, 14:29 Standaard   #5
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Dat dat alweer 5 jaar geleden is
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 24-12-11, 14:32 Standaard   #6
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

WijZijnVoetbal.nl - Ik mis Aad

Voor de OP

Oud 24-12-11, 15:10 Standaard   #7
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Aad, .

Oud 24-12-11, 15:28 big smile   #8

Breach's Voetbal Forum schermafbeelding

Breach luistert >>>> http://www.last.fm/user/Breach20 <<<<
Breach is offline   Met citaat reageren
Oud 17-01-12, 16:18 Standaard   #9

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Heb pas geleden een boek gelezen over de mos bij Ajax... wat een kerel... denkt dat Olympiakos in 1983 de scheidsrechter heeft omgekocht. Schitterend.

Oud 17-01-12, 16:26 Standaard   #10
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
Heb pas geleden een boek gelezen over de mos bij Ajax... wat een kerel... denkt dat Olympiakos in 1983 de scheidsrechter heeft omgekocht. Schitterend.
Haha gelooft hij in complottheorieën? Wat een gek !
Otis. is offline   Met citaat reageren
Oud 17-01-12, 16:31 Standaard   #11

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
[...]
En Bohemians Praag zat aan de doping.

Wel sneu trouwens hoe het trio Van Basten, Cruijff en Coster hem hebben geliquideerd. Van Basten pleegde gewoon pure sabotage door niet op trainingen te komen en totaal ergens anders te gaan lopen dan opgedragen, puur om Cruijff als trainer aangesteld te krijgen en De Mos weg te pesten. Zeer sneu

Oud 17-01-12, 16:33 Standaard   #12
Ik niet!

Plato's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

En Bohemians Praag zat aan de doping.

Wel sneu trouwens hoe het trio Van Basten, Cruijff en Coster hem hebben geliquideerd. Van Basten pleegde gewoon pure sabotage door niet op trainingen te komen en totaal ergens anders te gaan lopen dan opgedragen, puur om Cruijff als trainer aangesteld te krijgen en De Mos weg te pesten. Zeer sneu
Hij is in '85 toch een paar weken voor het eind van het seizoen ontslagen, terwijl Ajax "gewoon" op titelkoers lag?

Oud 17-01-12, 16:36 Standaard   #13

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Hij is in '85 toch een paar weken voor het eind van het seizoen ontslagen, terwijl Ajax "gewoon" op titelkoers lag?
Ja. Ik moest nog net niet huilen m'n beste Plato

Een seizoen later werd Ajax compleet voor lul gezet door Porto trouwens. Assistent Cor van der Hart had Cruijff geadviseerd om een beetje van zijn leer af te stappen, maar nee. Het resultaat was daar. Moet wel bijgezegd worden dat de rol van de scheidsrechter na afloop breed werd uitgemeten. Valt niet te checken helaas wat er van waar is want de televisie zond het om gare redenen (teveel reclameborden langs het veld, mocht niet van de mediawet) niet uit.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 17-01-12 om 16:39

Oud 17-01-12, 16:41 Standaard   #14
[...]
haha
El Presidente is offline   Met citaat reageren
Oud 17-01-12, 16:48 Standaard   #15

Oorspronkelijk geplaatst door Plato Bekijk bericht
[...]

Preciezer bepaald: Ajax won uiteindelijk het kampioenschap met 6 punten verschil op PSV. Toen De Mos ontslagen werd was dat 3 punten voorsprong, en 4 punten voorsprong op Feyenoord. Maar: de laatste wedstrijd van het seizoen was PSV-Ajax en dat won PSV met 4-0, zonder De Mos dus.

Oud 17-01-12, 16:51 question   #16
The Few, The Proud

PyTh's Voetbal Forum schermafbeelding

Even voor de beeldvorming; Hoe oud ben jij koekebakker??
PyTh is offline   Met citaat reageren
Oud 17-01-12, 16:53 Standaard   #17

Oorspronkelijk geplaatst door PyTh Bekijk bericht
Even voor de beeldvorming; Hoe oud ben jij koekebakker??
Niet oud genoeg om het live te hebben meegemaakt, maar ik lees wel eens wat.

Oud 17-02-12, 14:59 Standaard   #18
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Smolarek doet boekje open: "De Mos was gek"

Ebi Smolarak is na omzwervingen in onder meer Duitsland, Spanje, Engeland en Polen terecht gekomen bij ADO Den Haag. Het Griekse avontuur met Aad de Mos als trainer heugt hem echter het meest.

Smolarek startte zijn loopbaan bij Feyenoord, waarna hij uitkwam voor Borussia Dortmund, Racing Santander, Bolton Wanderers, Kavala, Polonia Warschau en Al Khor. Het Griekse avontuur bij Kavala vergeet hij echter nooit meer. "Kavala kwam, een club met ambities", aldus Smolarek. "We woonden schitterend, het weer was goed, het eten lekker."

"Maar die club, wát een gekkenhuis. Had ik dat geweten, dan was ik er nooit naartoe gegaan. Aad de Mos werd trainer. Ik dacht: 'Leuk, een Nederlander, een man met ervaring'. Ha! Ik kan een boek over hem schrijven, hij deed de gekste dingen", vervolgt de Poolse aanvaller in Voetbal International.

"We zaten eens in een restaurant te eten met de selectie. Opeens vond hij dat alle tafels niet in de breedte, maar in de lengte moesten staan. Kon het personeel die hele tent gaan verbouwen. Geen idee waarom. Een andere keer moesten we de stoelendans doen met de selectie. Ik lieg het niet! Tijdens trainingen mochten we geen water drinken buiten het veld. Want, zei hij dan, we moesten ons geld bínnen de lijnen verdienen. Tja..."

"Mijn vader kwam voor het eerst over uit Polen om een wedstrijd van me te bekijken", besluit Smolarek zijn relaas. "Na een half uur werd ik gewisseld. Ik had nog geluk, want andere spelers waren al na vijf minuten naar de kant gehaald. Lachwekkend. De Mos kickte op de aandacht van journalisten die hij erdoor kreeg en was verder met maar één doel naar Griekenland gekomen: zo veel mogelijk geld ophalen."

Oud 17-02-12, 15:13 Standaard   #19
11 tegen 11, bal is rond

Oud 17-02-12, 15:38 thumb up   #20
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Aad300

Oud 17-02-12, 15:45 big smile   #21
The Few, The Proud

PyTh's Voetbal Forum schermafbeelding

Over bazen gesproken....daar kan King Boateng nog een puntje aan zuigen.....

Oud 17-02-12, 15:49 thumb up   #22
Theo, pak 'm terug

Wat hebben we toch een bazentrainers in Nederland

Oud 17-02-12, 15:54 Standaard   #23
Hup Holland!

Demie's Voetbal Forum schermafbeelding

Aad

Spoiler
Wat een clown
Spoiler
Spoiler
Spoiler
Demie is offline   Met citaat reageren
Oud 17-02-12, 19:22 Standaard   #24
Aad
Zou perfect op z'n plaats zijn geweest bij Anzhi.

Oud 22-03-12, 16:14 Standaard   #25
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Staat een interview in de VI, iemand die hem in kan scannen?
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 22-03-12, 22:51 thumb up   #26
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Heb geen scanner, maar vanavond ga ik even kijken hoeveel hij de moeite waard is. In de eerste alinea wordt de toon al wel gezet: veel van die typische korte zinnen van een paar woorden, dan hoor je Aad in je hoofd al praten. 21=5 enzo

Oud 27-03-12, 09:11 thumb up   #27
Baas-Jan Huntelaar-fan

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

Deze baas is vandaag 65 geworden.

Oud 27-03-12, 09:13 Standaard   #28
Enge kat

EnGCatjuh's Voetbal Forum schermafbeelding

@aad300: Aan het #verrassingsontbijt.

"Oh wow, ontbijt! Dat had niet gehoeven, echt! Dankjewel! Wat bijzonder! Met ham! En kaas! Jeetje, wat een luxe! Dat heb ik toch niet verdiend?"

Oud 27-03-12, 09:16 big smile   #29
Enge kat

EnGCatjuh's Voetbal Forum schermafbeelding

En er is ook taart:

Oud 27-03-12, 09:20 Standaard   #30
Theo, pak 'm terug

Aad300

Oud 27-03-12, 10:36 Standaard   #31
Baas-Jan Huntelaar-fan

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

Nu een #menuutje boskamp.#dewitteendewitte

Oud 27-03-12, 11:00 Standaard   #32
Die oude foto met Aad met snor is een mooie voor een Aad300 t-shirt.

Oud 27-03-12, 12:05 thumb up   #33
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

'Aad Afkoopsom' is pensionado - AD.nl

!

Oud 27-03-12, 12:07 question   #34
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Meer foto's van zijn dochter?

Oud 27-03-12, 12:09 big smile   #35
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Deze is ook fijn. !

Oud 27-03-12, 12:17 Standaard   #36
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
Meer foto's van zijn dochter?
Godverdomme man jij vindt alles met lang haar lekker hè?
Oud 27-03-12, 12:49 emo   #37
Mênnus Brabander

[...]

Ik zie geen kut op die foto

Misschien is het wel wat, misschien niet

Oud 27-03-12, 13:05 Standaard   #38
Wat moet ik hier neerzett

NoizEkick's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Oud 27-03-12, 13:11 Standaard   #39
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Uit de VI van vorige week:

Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-12, 13:11 thumb up   #40
11 tegen 11, bal is rond

Tessa
Esmee

Oud 27-03-12, 13:13 duh   #41
Mênnus Brabander

Tessa
Esmee
Alles wat lang haar heeft hé

Oud 27-03-12, 13:13 Standaard   #42
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Uit de oude doos:
Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-12, 13:14 arrow   #43
Mênnus Brabander

Oud 27-03-12, 13:15 Standaard   #44
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Alles wat lang haar heeft hé
Die op die foto bij dat ontbijtje is duidelijk Tessa .

Oud 27-03-12, 13:47 big smile   #45
AFCA

Riro's Voetbal Forum schermafbeelding

Dit topic.

Riro is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-12, 13:49 Standaard   #46
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Esmee is nog best te doen.
Palmboom is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-12, 13:58 big smile   #47
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Thieske Bekijk bericht
Uit de VI van vorige week:

[afbeelding: link]
Is zijn vrouw ook zijn zus? Die lijken verdomd veel op elkaar.

Oud 27-03-12, 14:01 Standaard   #48
Roem en glorie

Nico's Voetbal Forum schermafbeelding

Mooiste foto van vandaag vond ik toch wel van de bezorger van weer een taart

Oud 27-03-12, 14:07 big smile   #49
AFCA

Riro's Voetbal Forum schermafbeelding

Aadje doet gewoon even een retweet van dit topic.

Riro is offline   Met citaat reageren
Oud 27-03-12, 14:08 Standaard   #50
Breuer in Oranje

SuikerBrood's Voetbal Forum schermafbeelding

Hoppa, retweetje

pão de açúcar socker bröd şeker ekmek
Sûkerbôle.
SuikerBrood is offline   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:17.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site