Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 01-12-11, 08:33 thumb up   #1
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Ryan Donk (Amsterdam, 30 maart 1986) is een Nederlands profvoetballer van Surinaamse afkomst. Hij speelt in de verdedigingslinie. Hij staat sinds 2009/10 onder contract bij Club Brugge.

Donk speelde in zijn jeugd bij de Amsterdamse amateurvoetbalvereniging Zeeburgia. Hij debuteerde als profvoetballer bij RKC Waalwijk, toen hij op 26 oktober 2005 inviel in de bekerwedstrijd tegen FC Twente (1-2 na verlenging). Tijdens zijn eerste twee seizoenen als betaald voetballer kwam hij zeven wedstrijden in actie voor de Waalwijkers, waarop AZ Alkmaar hem van de Noord-Brabanders kocht. Donk had bij zijn nieuwe club in 2006/07 en 2007/08 regelmatig een basisplaats. In de finale van de KNVB beker met AZ tegen Ajax miste hij een penalty in de strafschoppenserie, waardoor Ajax de beker mee naar huis nam.

Donk werd geselecteerd voor het Nederlands voetbalelftal onder 21 in 2007 (rugnummer 18). Op 6 augustus 2007 werd hij opgenomen in de voorselectie van het 'grote Oranje' voor het oefenduel van 22 augustus 2007 tegen Zwitserland in Genčve.

Donk werd op 1 september 2008 verhuurd aan West Bromwich Albion, dat daarbij een optie tot koop bedong. Na een seizoen waarin de Amsterdammer meer op de bank zat dan op het veld stond, werd deze optie niet gelicht. Zijn voormalige jeugdtrainer bij RKC Adrie Koster was op dat moment echter net aangesteld bij het Belgische Club Brugge en had wel interesse in Donk. Hij tekende daarop op 26 juni 2009 een contract voor vier seizoenen bij de meervoudig Belgisch landskampioen, waar hij rugnummer 18 kreeg toebedeeld.

In het seizoen 2009/10 brak hij op de tweede speeldag een middenvoetsbeentje. Hij was voor een paar weken uit de roulatie. Hij speelde er noodgedwongen op de rechtsback positie en had het moeilijk aanpassen bij Club Brugge in zijn eerste seizoen. Ook de start van zijn tweede seizoen verliep moeizaam maar Donk zou al snel uitgroeien tot sterkhouder in de verdediging. Dit keer op zijn geliefde positie, centraal.

Hij is inmiddels captain van Club Brugge en stond nadrukkelijk in de picture in het
merkwaardige duel tegen Maribor.

Zou hij nog ooit het grote Oranje halen nadat hij wel vaste klant in Jong Oranje was?
Zal hij het slechter doen dan Heitinga? Verdient hij niet een kans als je ziet dat Loovens ook ooit een kans heeft gekregen?

De supporters van Brugge lopen weg met hem en noemen hem RyanAir vanwege zijn kracht in de lucht.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 01-12-11, 09:55 Standaard   #2
TR

TR's Voetbal Forum schermafbeelding

Bonk Bonk..
TR is nu online   Met citaat reageren
Oud 01-12-11, 10:03 thumb up   #3
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Highlights!

Oud 01-12-11, 10:07 Standaard   #4
SuperPalmboom

Palmboom's Voetbal Forum schermafbeelding

Speelde zo slecht gisteren

Oud 01-12-11, 10:09 Standaard   #5
Fear the Beard!

Oorspronkelijk geplaatst door Palmboom Bekijk bericht
Speelde zo slecht gisteren
Daar had hij zelf de volgende verklaring voor:
Sportwereld - Grootmoeder Donk ongeneeslijk ziek
Oud 01-12-11, 10:15 Standaard   #6

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij heeft een zweem van ongeluk om zich heen hangen.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 01-12-11, 10:17 Standaard   #7
Fear the Beard!

Oorspronkelijk geplaatst door Erwtensoep Bekijk bericht
Hij heeft een zweem van ongeluk om zich heen hangen.
Maar was uiteindelijk wel de matchwinner tegen Maribor

‘Mocht Ajax mij een voorstel doen, ga ik daar zeker over nadenken’

Ryan Donk liet twee jaar geleden Nederland achter zich om zich in België verder te ontwikkelen. Die keuze blijkt prima te zijn geweest, want de stopper is een vaste waarde en aanvoerder bij Club Brugge en werd onlangs nog genoemd bij het Nederlands elftal. “Op dit moment ben ik op de goede weg”, merkt de centrumverdediger op in gesprek met de NOS.

“Ik heb een weg ingeslagen waar ik altijd top wil zijn”, aldus de geboren Amsterdammer. “Elke wedstrijd moet ik constant en belangrijk zijn voor het team. Op die manier kunnen we met zijn allen verder komen en altijd voor de drie punten gaan.” De 25-jarige Donk hoopt tevens stiekem op een stap hogerop. “Mocht Ajax mij een voorstel doen, dan ga je daar als Amsterdammer zeker over nadenken. Het zou mooi zijn om er te spelen in plaats van er alleen maar naartoe te rijden.”

In de Belgische media is bovendien veel geschreven over een mogelijke naturalisatie van Donk. De ex-speler van onder meer AZ en West Bromwich Albion is daar echter niet mee bezig. “Het was een heel moment om te horen te krijgen dat ze je willen bij de Rode Duivels. Ik heb toen gezegd dat ik erover zou nadenken, want het is een mooi compliment. Maar mijn hart ligt toch in Nederland. Nederland is waar ik geboren ben en waar ik heel mijn leven heb gezeten en daar wil ik de top bereiken.”
Oud 01-12-11, 10:22 Standaard   #8

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie Bekijk bericht
[...]

Maar was uiteindelijk wel de matchwinner tegen Maribor
Ja daarom was ik ook wel blij voor hem.
Oud 01-12-11, 10:32 big smile   #9
Hansworst

rompompom's Voetbal Forum schermafbeelding

Donk in het Belgische elftal? Hij heeft Vermaelen, Kompany, Vertonghen, Alderweireld en van Buyten voor zich lijkt me?

Oud 24-12-11, 00:50 Standaard   #10

Tim86's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door rompompom Bekijk bericht
Donk in het Belgische elftal? Hij heeft Vermaelen, Kompany, Vertonghen, Alderweireld en van Buyten voor zich lijkt me?
Hij maakt meer kans in het Nederlands elftal op zijn positie ja

Oud 24-12-11, 00:56 Standaard   #11
Hup Holland!

Kanariegeel's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Tim86 Bekijk bericht
[...]

Hij maakt meer kans in het Nederlands elftal op zijn positie ja
Kompany, Vertonghen > Heitinga, Mathijsen

En Vermaelen en Alderweireld zijn misschien ook wel even goed...
Kanariegeel is offline   Met citaat reageren
Oud 24-12-11, 01:02 Standaard   #12

Tim86's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik was overigens niet sarcastisch ofzo, ben het er helemaal mee eens. de CB's van België zijn gewoon veel sterker.

Oud 25-04-12, 09:21 Standaard   #13
Fear the Beard!

Ajax stuurt scout voor Donk naar België

Ryan Donk staat in de belangstelling van Ajax. De Amsterdammers sturen zaterdag een scout naar de topper tussen AA Gent en Club Brugge om de centrale verdediger van 'blauw-zwart' te evalueren.

Dat meldt Het Laatste Nieuws. Volgens de Belgische krant ziet Ajax in Donk een mogelijke opvolger voor Jan Vertonghen. Die zoekt deze zomer zo goed als zeker andere oorden op.

De interesse van Ajax charmeert Donk wel. Op Twitter liet de Amsterdammer al meermaals weten dat hij er graag zou spelen.

Donk heeft bij Club nog een contract tot 2013. De onderhandelingen om bij te tekenen slepen al enkele maanden aan. Naast Ajax zitten zaterdag ook Zenit Sint-Petersburg, Bordeaux, Lille, Anderlecht en Beerschot in de tribune.
Oud 25-04-12, 09:30 emo   #14
Męnnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Beerschot?

Oud 25-04-12, 09:32 Standaard   #15

In de tribune zullen ze niet veel zien.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:08.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site