Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 20-06-11, 14:49 Standaard   #1
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Thibaut Courtois (Bree, 11 mei 1992) is een Belgische voetballer. Hij speelt als doelman.

In 1997 startte hij als verdediger in de jeugd bij Bilzerse VV en in 1999 kwam hij in de jeugdopleiding van Genk waar hij doelman werd. Het seizoen 2008/09 begon hij bij de beloftenkern van eersteklasser KRC Genk, als zesde doelman bij de club. In januari vertrokken de eerste en tweede doelman, Logan Bailly en Sinan Bolat bij Genk. Nieuwe eerste doelman werd Davino Verhulst, met Sem Franssen als tweede doelman. Toen Verhulst een wedstrijd was geschorst, Franssen geblesseerd was en de volgende in rij, de 16-jarige Koen Casteels herstellende was van een blessure, maakte Courtois op 17 april zijn debuut in de Eerste Klasse, op 16-jarige leeftijd, hoewel hij nog nooit bij het A-elftal op de bank had gezeten.

Op 29 juli 2010 maakte hij z'n Europese debuut: wegens de blessure van Davino Verhulst en de transferproblemen rond László Köteles werd Courtois opgesteld in de 3e voorronde van de Europa League tegen Inter Turku. Genk won met 1-5 in Finland.

In maart 2011 werd Courtois voor de eerste maal opgeroepen voor de Rode Duivels. Bondscoach Georges Leekens selecteerde hem als vervanger voor de geblesseerde Silvio Proto.

Op 22 mei van datzelfde jaar werd hij verkozen tot doelman van het jaar in de Belgische eerste klasse. Intussen kan Courtois op interesse rekenen van Europese topclubs waaronder Manchester United, Chelsea en Schalke 04.

Courtois is 1m99 groot en groeit nog steeds.

‘Chelsea heeft vertrouwen en ziet in mij de opvolger van Cech’
Maandag, 20 juni 2011 om 14:19

De carričre van Thibaut Courtois is eigenlijk net pas begonnen, maar de doelman lijkt één van de grootste keeperstalenten ter wereld. De Belg is pas net negentien jaar oud, maar heeft het inmiddels wel al ver geschopt. Als tiener heeft hij zich dit seizoen gemanifesteerd als eerste doelman van landskampioen Racing Genk. En dat heeft veel bekijks getrokken.

Zo ook van Chelsea. De jongeling zou al meerdere malen met de club hebben gesproken over zijn toekomst. “Chelsea heeft een mooi sportief plan klaar waarin ik op m’n gemak naar de positie van eerste keeper kan doorgroeien binnen een aantal jaren. Dat gaat niet over een of twee jaar, maar over drie, vier of vijf jaar zodat ik me rustig kan ontwikkelen”, zo stelde Courtois in een interview met radiostation FM Brussel.

Hij liet echter wel weten dat het uitgesloten is dat hij al deze zomer naar Engeland verkast. “Wat er ook gebeurt: ik speel volgend jaar nog in het shirt van Genk. Misschien blijf ik wel twee jaar, het hangt ervan af hoe ik me hier ontwikkel. En dan zien we wel of ik misschien aan een Engelse ploeg word uitgeleend. Het is gewoon mooi dat Chelsea zoveel vertrouwen in mij heeft en in mij de opvolger van Petr Cech zien.”

Het gaat hard met de carričre van Courtois. In het seizoen 2008/09 debuteerde de 1.99 meter lange goalie als zestienjarige jongen in het eerste elftal van RC Genk, omdat de vijf keepers die hoger stonden in de pikorde allen niet beschikbaar waren. Twee seizoenen later is hij eerste doelman en behoort hij tot het keeperskorps van het Belgische elftal.

Voetbalzone -

Spoiler
Ik verdeelde me wat

Oud 20-06-11, 14:56 Standaard   #2
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Heb hem één keer zien keepen, in de kampioenswedstrijd en daar was ie echt goed
Jasper is nu online   Met citaat reageren
Oud 20-06-11, 17:37 Standaard   #3
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Had hem graag volgend jaar bij Vitesse gezien, maar hij blijft waarschijnlijk gewoon bij Genk...

Oud 20-06-11, 17:39 Standaard   #4
Theo, pak 'm terug

Hendril's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Conundrum Bekijk bericht

Spoiler
Ik verdeelde me wat
verveelde je je of verdeelde je je?

Oud 20-06-11, 17:42 Standaard   #5
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Hendril Bekijk bericht
[...]

verveelde je je of verdeelde je je?
Verveling, maar verdeelde mijn aandacht tussen WZV en OV.

Oud 08-07-11, 11:24 Standaard   #6
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

'Chelsea waagt nieuwe poging voor Courtois'

Chelsea wil keeperstalent Thibaut Courtois graag overnemen van KRC Genk. De Londense topclub heeft daarom een verhoogd bod bij de Belgische kampioen neergelegd.

Courtois (19) leverde het afgelopen titelseizoen een belangrijke bijdrage bij Genk. Verschillende grote clubs zijn dan ook geďnteresseerd in de jonge sluitpost. Chelsea deed al een eerste bod van vier miljoen euro, maar dat werd afgeslagen. Volgens Het Nieuwsblad hebben The Blues de aanbieding nu verhoogd.

Het Spaanse Atlético Madrid bracht vorige week ook een bezoek aan Genk om over een transfer te praten. De Belgische kampioen ziet Courtois echter het liefst naar Chelsea trekken. Op Stamford Bridge is Petr Cech de vaste keus in het doel en Chelsea zou het talent daarom nog een jaar willen verhuren. In Madrid zou Courtois de plek van de naar Manchester United vertrokken David De Gea moeten innemen.

Oud 24-07-11, 14:11 Standaard   #7
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Doelman Courtois via Chelsea van Genk naar Madrid

21/07/2011 23:39

Atlético Madrid heeft bij Chelsea een vervanger gevonden voor David De Gea. De Belgische doelman Thibaut Courtois verhuist als huurling naar de Spaanse hoofdstad.

Courtois kreeg vorige week zijn gewenste transfer naar Chelsea nadat zijn club RC Genk zich met tegenzin had neergelegd bij de overgang. Maar de doelman is komend seizoen niet te bewonderen in de Premier League.

De Londense club verhuurt Courtois aan Atlético Madrid, dat na het vertrek van De Gea naar Manchester United om een keeper verlegen zat. Deze week wordt de Belgische doelman gepresenteerd. 'Uit de manier waarop ze met Chelsea en mijn manager hebben onderhandeld, kreeg ik toch het gevoel dat ze me in Madrid echt wilden hebben', zei Courtois tegen TV Limburg.
'Als het echt erg is, vraag ik een pilletje aan de dokter'

24/07/2011 12:37

De Belgische tiener Thibaut Courtois moet op termijn Petr Cech opvolgen in het doel van Chelsea. Het talent, dat werd overgenomen van RC Genk en komend seizoen op huurbasis voor Atlético Madrid uitkomt, voelt geen enkele druk op zijn schouders rusten. Hij gelooft in enkele basisregels.

'Veel draait om zelfvertrouwen', zegt Courtois tegen Voetbal International. 'Als je denkt dat niemand je zal kloppen, ga je meer vóór je doel spelen en kom je meer uit op hoge ballen. Is dat gevoel er niet, dan deins je terug.'

'Tegenstanders merken zoiets en trappen de voorzetten dan steeds dichter bij het doel, waardoor je meer goals tegen krijgt. Waar ik bewust voor kies, is om in het geel te spelen. Met deze kleur val ik op. Als een aanvaller iets groots en geels op zich af ziet stormen, heeft dat een misschien een mentaal effect.'

Dat hij ondanks zijn jonge leeftijd de rust uitstraalt van een gelouterde vedette, komt volgens hem door zijn inborst. 'Ik was op het veld nooit een uitbundige, ik blijf gewoon mezelf. Tijdens een wedstrijd voel ik soms wel dat het in mijn buik niet honderd procent in orde is. Maar veel last ondervind ik daar niet van. En als het echt erg is, vraag ik een pilletje aan de dokter.'

Courtois erkent, dat zelfs hij af en toe wordt bevangen door de spanning. 'Op Sclessin (het stadion van Standard Luik, red.) voel je soms wel de energie letterlijk uit je wegsijpelen. De fans kunnen je er verstikken. Zodra ze je vasthebben, pakken ze je echt. Het stadion van Club Brugge bijvoorbeeld is veel opener, je kunt er beter ademen.'

Zijn toptransfer doet hem niet zweven. Courtois blijf zijn eigen, sobere stijl trouw. 'Ik ben geen showkeeper. Ik zweef geen ballen uit mijn doel om twee punten meer te krijgen in de krant. Als ik een bal kan klemmen, doe ik dat.'

RC Genk, waar hij met veel vuurwerk vertrok, heeft hem gevormd. 'Je mocht ambitie hebben, maar geen dikke nek. Ik vond niet gemakkelijk schoenen in mijn maat. Op een dag kocht ik daarom maar grijze kicksen. Die maakte ik met een viltstift zwart, want ze wilden geen kleurenparade in Genk.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:04.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site