Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 11-08-10, 17:37 wink   #1
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Patrick Stephan Kluivert (Amsterdam, 1 juli 1976) is een voormalig Nederlands profvoetballer.

Hij heeft een Curaçaose moeder en een Surinaamse vader, oud-voetballer Kenneth Kluivert. Kluivert speelt normaliter in het centrum van de aanval, maar wordt ook vaak als middenvelder of schaduwspits ingezet. Zijn grootste successen kende hij bij Ajax en FC Barcelona.
Ajax
Kluivert debuteerde als basisspeler op 21 augustus 1994 in de wedstrijd om de Nederlandse Super Cup tegen Feyenoord. Hij scoorde onmiddellijk tijdens zijn debuut, zoals bij enkele andere talenten uit de jeugdopleiding van Ajax eerder het geval was. Kluivert speelde 25 competitiewedstrijden, waarin hij 18 maal scoorde. Hiermee werd hij clubtopscorer van Ajax. In de Eredivisie moest hij alleen Ronaldo voor laten gaan, die 12 doelpunten meer wist te maken. Kluivert veroverde met Ajax wel de landstitel zonder één wedstrijd te verliezen. Het absolute hoogtepunt van het seizoen was zijn rol in de Champions League-finale tegen titelverdediger AC Milan. In de eindstrijd in Wenen verving Kluivert Litmanen in de 69e minuut. Vijf minuten voor tijd zette Rijkaard een één-twee in op Kluivert, die wegdraaide van zijn bewaker, de ontstane ruimte indook en de bal langs keeper Sebastiano Rossi punterde, waarmee hij Ajax de cup met de grote oren bezorgde.

In het seizoen 95/96 werd Kluivert uitgeroepen tot ‘Nederlands Talent van het Jaar’ en 'Europees Voetballer van het Jaar onder 21' van 1995, waarmee zijn debuutseizoen werd bekroond. Ajax legde opnieuw beslag op de Nederlandse Super Cup, door wederom bekerwinnaar Feyenoord te verslaan. Na 90 minuten stond het nog 1-1, in de verlenging schoot Kluivert de Golden Goal binnen vanaf de stip. Ook de Europese Super Cup werd behaald door winst op Europacup II-winnaar Real Zaragoza. Kluivert scoorde de gelijkmaker in de uitwedstrijd, thuis maakte Ajax het met een 4-0 zege af. Tenslotte won Ajax ook de Wereldbeker voor Clubteams door de winnaar van de Copa Libertadores, het Braziliaanse Gremio, na een strafschoppenreeks te verslaan, ondanks een misser van Kluivert. De landstitel werd geprolongeerd, waarbij Kluivert een bijdrage van 15 treffers en 7 assists leverde. In het Champions League-toernooi maakte hij vijf doelpunten. Een memorabele wedstrijd werd gespeeld tegen Real Madrid, waarin ook Kluivert scoorde. Ondanks de einduitslag van ‘slechts’ 0-2, was dit volgens velen het hoogtepunt van deze gouden generatie. Het optreden leverde de Ajacieden een staande ovatie op van het Madrileense publiek. Ajax reikte uiteindelijk opnieuw tot de finale, maar verloor ditmaal van Juventus na het nemen van penalty's.

Na een onsuccesvol jaar bij AC Milan vervolgde hij zijn loopbaan bij FC Barcelona. Daar werd hij éénmaal landskampioen en veroverde hij twee keer de Catalaanse beker. In 257 wedstrijden vond Kluivert 122 keer het net, een gemiddelde van bijna 1 op 2. In 2004 raakte hij ernstig geblesseerd door een overtreding van Gabriel Milito waarna hij zich niet meer in de basis wist te spelen.

Na omzwervingen bij Newcastle United, Valencia en PSV belandde hij uiteindelijk voor één jaar bij Lille. Daar werd zijn contract niet verlengd waarna Kluivert in september 2008 liet weten niet verder te zoeken naar een nieuwe club.

Nederlands Elftal
Kluivert is all-time topscorer bij het Nederlands Elftal met 40 doelpunten en maakte het EK 1996, WK 1998, EK 2000 en EK 2004 (als bankzitter) mee.

Trainersloopbaan?
Op basis van zijn prestaties als voetballer (4 eindtoernooien met het Nederlands Elftal en 2Europese finales) kwam Kluivert in aanmerking voor een versnelde cursus Coach Betaald Voetbal. Op 29 april 2008 werd bekend dat Kluivert zich had ingeschreven voor de trainerscursus. Hij gaf aan zijn aanmelding terug te zullen trekken indien hij zijn loopbaan als profvoetballer in het seizoen 2008/2009 voortzet. De cursus, waaraan onder andere oud-ploeggenoten Dennis Bergkamp, Phillip Cocu en Michael Reiziger deelnemen, begon in augustus 2008. Sinds 1 juli 2008 loopt Kluivert stage bij het AZ van Louis van Gaal, hier is hij zowel bij Jong AZ als bij het eerste elftal betrokken. Op 16 september 2008 gaf Kluivert aan zich alleen nog maar op de cursus te willen richten, en in het seizoen 2008/2009 niet te voetballen. Kluivert heeft zijn cursus in december 2009 succesvol afgerond.
Jasper is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 11-08-10, 17:38 Standaard   #2
Drums

Kluivert als trainer aan de slag bij NEC
Uitgegeven: 11 augustus 2010 08:40
Laatst gewijzigd: 11 augustus 2010 08:40

NIJMEGEN - Patrick Kluivert maakt vanaf donderdag deel uit van de technische staf van NEC. De oud-international gaat tot het einde van het seizoen bij de Nijmeegse eredivisionist ervaring opdoen als trainer.

De 34-jargie Kluivert behaalde in het voorjaar zijn diploma Coach Betaald Voetbal. Zijn zaakwaarnemer Rob Jansen zocht vervolgens contact met Wiljan Vloet, die hoofdcoach is bij NEC.

''Ik ken Vloet nog uit de periode dat hij en ik bij PSV werkten'', aldus Kluivert, die als speler in 2007 met de Eindhovenaren de landstitel veroverde. ''Ik denk veel van hem te kunnen leren en ook mijn kennis met hem te kunnen delen.''

Ervaring
''Patrick heeft een schat aan ervaring als speler en heeft met goed gevolg de trainerscursus afgelegd'', aldus technisch directeur Carlos Aalbers van NEC.

''Voor NEC is het geweldig dat deze jonge trainer bij ons zijn eerste echte stappen als trainer wil komen zetten.
Oud 11-08-10, 17:57 thumb up   #3

Zijn biografie is ook zeker de moeite waard. Leest vlug weg en is erg interessant.

Mess is offline   Met citaat reageren
Oud 11-08-10, 18:00 Standaard   #4

Mike's Voetbal Forum schermafbeelding

Slim om eerst bij een club als NEC te beginnen, al denk ik niet dat hij ooit een topcoach word.
Mike is offline   Met citaat reageren
Oud 12-08-10, 12:44 Standaard   #5
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij gaat zijn werk bij NEC combineren met Eredivisie Live, waar hij gaat analyseren.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 12-08-10, 12:50 emo   #6
Drums

Ownee he
Dadelijk krijgen we zo'n Van Hooijdonck idee, ook al zo'n geweldige analist en co-commentator
Oud 12-08-10, 12:58 thumb down   #7
VBL

met zn irritante amsterdamse accent en zn eigengeilerij. nee, ik zie hem geen goede trainer worden. Is ie ook wat te dom voor denk ik.

maar man man man op zijn top was hij de beste spits ter wereld.
VBL is offline   Met citaat reageren
Oud 12-08-10, 14:21 Standaard   #8

Chadi's Voetbal Forum schermafbeelding

Een wereldvoetballer.. weinig spitsen die zijn overzicht , techniek en vernuft hebben en hadden. Samen met Bergkamp toch het ultieme duo.
Chadi is offline   Met citaat reageren
Oud 12-08-10, 14:54 Standaard   #9
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Chadi Bekijk bericht
Een wereldvoetballer.. weinig spitsen die zijn overzicht , techniek en vernuft hebben en hadden. Samen met Bergkamp toch het ultieme duo.
Jammer dat het met Ruud nooit écht lukte...

Oud 13-08-10, 10:50 Standaard   #10
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Kluivert: Ik zal nooit Feyenoord trainen

ROTTERDAM - Eén club zal Patrick Kluivert nooit trainen. De assistent-trainer lacht als de naam Feyenoord valt. ,,Dat kan ik niet maken. Nee, dat doe ik niet. Je kunt ook niet van Giovanni van Bronckhorst verwachten dat hij Ajax coacht.

Over een baan als trainer bij Ajax is Kluivert wel positief in het AD. ,,Ja, Ajax. Mijn gevoel zegt waarschijnlijk 'ja', mocht ik er de kans krijgen. Ajax heeft een speciaal plekje in mijn hart. Dus zodra die mogelijkheid komt, zal ik daar eens goed over nadenken.''

Bij NEC gaat de oud-international als assistent vooral leren, voordat hij op eigen benen wil staan. ,,Ik wil in Nederland hoofdtrainer worden.''

Net van de trainersschool kiest Kluivert de weg van de geleidelijkheid, maar wel bij een eerste profteam. Een aanbod om een amateurclub te trainen, sloeg hij recent af. Zoals hij ook niets voelt voor het werken met de kleinste jeugd, zoals Dennis Bergkamp momenteel bij Ajax doet. ,,Het is niets voor mij om honderd keer opnieuw hetzelfde uit te leggen,'' zegt hij eerlijk.

Phillip Cocu en Frank de Boer zijn volgens hem goede voorbeelden. Gelouterde topvoetballers die niet direct als hoofdcoach in de moeilijkst mogelijke banen instappen. Dus niet de route die Marco van Basten koos, door zonder noemenswaardige ervaring Oranje en Ajax te trainen. ,,Dat was niet echt slim en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Wel zonde dat het hem is gegaan zoals het ging.''

Voor een bescheiden club in de eredivisie zou hij zich nooit te groot voelen. ,,Waarom zou ik,'' kaatst Kluivert de vraag terug. ,,In mijn gedachten wil ik ooit als hoofdtrainer in Nederland starten. En Italië lijkt me ook wel wat. Daar heeft nog nooit een Nederlandse trainer wat gepresteerd. Ze spelen er een bepaald type voetbal. Als je daar toch eens de Nederlandse stijl kunt introduceren...''

Oud 13-08-10, 10:51 Standaard   #11
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Wat zou het mooi zijn als hij een toptrainer zou worden .

Oud 13-08-10, 11:36 Standaard   #12
Tof
Rene v Rijswijk is offline   Met citaat reageren
Oud 13-08-10, 12:18 arrow   #13
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem Bekijk bericht
[...]
Pfoe, wat een opluchting.

Hij stond gisteren trouwens al op het veld...

Laatst gewijzigd door Kopbal; 13-08-10 om 12:30

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 13-08-10, 12:21 Standaard   #14
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Ah Wiljan is niet meer de dikste daarom heeft ie hem genomen.
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 13-08-10, 12:27 arrow   #15
BS.

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
[...]
Pfoe, wat een opluchting.

[afbeelding: link]

Hij stond gisteren trouwens al op het veld...
[afbeelding: link]
Anders ga je weer lekker op dezelfde voet verder. Christus zeg. Posts zijn niet voor niets weg.

Oud 13-08-10, 12:29 Standaard   #16
...

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem Bekijk bericht
[...]

Anders ga je weer lekker op dezelfde voet verder. Christus zeg. Posts zijn niet voor niets weg.
Haal hem wel weg joh.
Waarom is hij trouwens niet bij Ajax aan de slag gegaan? Hebben die hem niks aangeboden of...

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Oud 13-08-10, 12:31 Standaard   #17

Mike's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij wil geen jeugdtrainer zijn.
Mike is offline   Met citaat reageren
Oud 13-08-10, 12:32 Standaard   #18
BS.

Oorspronkelijk geplaatst door Kopbal Bekijk bericht
[...]
Haal hem wel weg joh.
Waarom is hij trouwens niet bij Ajax aan de slag gegaan? Hebben die hem niks aangeboden of...
Vind ik ook bizar - las laatst ergens wel dat ie zich zelf heeft aangeboden, maar Jol zal hem wel niet willen ofzo...

Bogarde, Kluivert; allemaal gasten die eigenlijk gewoon bij Ajax rond zouden moeten lopen.

Oud 13-08-10, 12:53 Standaard   #19

Oorspronkelijk geplaatst door Mike Bekijk bericht
Hij wil geen jeugdtrainer zijn.
Zijn zoontje(s) spelen daar ook toch?

Oud 13-08-10, 13:07 Standaard   #20
11 tegen 11, bal is rond

Jol wil alleen zijn Haagse vriendjes.

Oud 13-08-10, 15:36 Standaard   #21
VBL

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
Jol wil alleen zijn Haagse vriendjes.
en de vriendjes van lemic en consorten.

+ zn broer die aan martin zijn cock slobbert.
VBL is offline   Met citaat reageren
Oud 16-08-10, 01:49 Standaard   #22
Hup Holland!

tong80's Voetbal Forum schermafbeelding

Het Kluivert effect is al zichtbaar.

Oud 24-09-10, 16:03 big smile   #23
...

Quote bij een youtube-filmpje.

Patick heeft er maar 1 doodgereden. Zijn broer heeft er 3 doodgereden. Die heet Hatrick Kluivert

Oud 24-09-10, 16:07 Standaard   #24

hehe, gemeen goed :p

Oud 24-09-10, 18:23 Standaard   #25
Drums

Wheheheheh

Overigens, waarom bleef ie van de week maar volhouden dat Vertonghen met z'n schouder scoorde
Oud 28-11-10, 13:28 Standaard   #26
Drums

Volgens mij doet Patje het wel aardig daar
Aan zijn hand Vleminckx boven aan de topscorerslijst
Oud 08-12-10, 14:47 Standaard   #27
NegemjinSab

BasNijmegen's Voetbal Forum schermafbeelding

Kluivert: 'Ik denk dat ik iets kan toevoegen aan technische staf van Ajax'
Woensdag, 8 december 2010 om 12:02

Patrick Kluivert laat Nijmegen mogelijk al snel weer achter zich. De voormalig aanvaller is als spitsentrainer betrokken bij de selectie van Wiljan Vloet bij NEC, maar weet dat Ajax een mogelijkheid kan zijn, nu Frank de Boer het stokje heeft overgenomen van Martin Jol: “Ik wil niet raar overkomen, maar ik denk dat ik iets kan toevoegen aan de technische staf van Ajax."

DJ Edwin Evers belde Kluivert in zijn ochtendshow op Radio 538 en vroeg of de voormalig international al gepolst was. “Ik heb daar nog geen contact over gehad", reageerde Kluivert. "Maar wat niet is, kan altijd nog komen. Ik ben bij de wedstrijd (van Ajax tegen AC Milan, red.) en we hebben toevallig dezelfde zaakwaarnemer, dus we zien het wel. Ik ga in ieder geval lekker van de wedstrijd genieten."

Kluivert vindt de keuze voor De Boer niet vreemd: “Hij heeft vier of vijf jaar de A1 van Ajax gedaan. Hij kan natuurlijk geen ijzer met handen breken, maar heeft veel bagage”, noteerde AjaxLife uit de mond van de spitsentrainer. “Frank kan spelers motiveren. Dat is het belangrijkste in het hedendaagse voetbal. Ze moeten dat extra sprintje voor je willen doen. Ik denk dat Frank de aangewezen persoon is om Ajax op dit moment over te nemen."

Oud 30-06-11, 10:09 Standaard   #28
BS.

Hij gaat wel nog een keer spelen in het Ajax shirt op 3 augustus, maar zal iets gaan toevoegen aan Twente...

Oud 19-07-11, 13:10 emo   #29
Voetbal International - Bruggink en Perez versterken team Eredivisie Live

Patrick Kluivert zal niet meer terugkeren als analist, omdat zijn inbreng weinig toevoegde en inhoudelijk niets voorstelde, zo wordt gezegd binnen het station.

Oud 19-07-11, 13:40 emo   #30

Huniddity's Voetbal Forum schermafbeelding

Als dat de reden is, waarom zijn Derksen en de Gijpvogel dan nog steeds op tv
Huniddity is nu online   Met citaat reageren
Oud 19-07-11, 13:42 emo   #31
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Huniddity Bekijk bericht
[...]
Als dat de reden is, waarom zijn Derksen en de Gijpvogel dan nog steeds op tv
In het bericht staat dat ze die nicht van een Kromkamp willen. En Hesp.... Nee die zullen wat toevoegen.
Maar het is VI maar, 90% is gelul.

The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world..
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 19-07-11, 13:47 Standaard   #32
Account not Activated

Kan iemand dat stukje van Nico Dijkshoorn plaatsen in de VI van een paar weken terug?
Klapbandje is offline   Met citaat reageren
Oud 19-07-11, 13:49 Standaard   #33
Hup Holland!

Thieske's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Klapbandje Bekijk bericht
Kan iemand dat stukje van Nico Dijkshoorn plaatsen in de VI van een paar weken terug?
Deze?

Voetbal International - Kluivert heeft woordenschat van negentien woorden
Thieske is offline   Met citaat reageren
Oud 19-07-11, 13:55 Standaard   #34
Account not Activated

Die ja, dat lijkt me een regelrechte killer voor je trainerscarriere in Nederland
Oud 19-07-11, 16:13 Standaard   #35
11 tegen 11, bal is rond

Laten we de invloed van een knuppel als Nico Dijkshoorn niet overschatten.
Otis. is offline   Met citaat reageren
Oud 19-07-11, 22:22 emo   #36
Mah boi!

Kriegel's Voetbal Forum schermafbeelding

Je bedoelt Ni-co Dijks-ho-run.

Oud 20-07-11, 01:06 Standaard   #37
Account not Activated

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
Laten we de invloed van een knuppel als Nico Dijkshoorn niet overschatten.
Reken er maar op dat Dijkshoorn en Derksen belangrijke opiniemakers zijn in de voetbalwereld
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:28.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site