Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 23-03-10, 11:18 arrow   #1

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

'Jens Toornstra zet Nederlandse scouts in hun hemd'

23/02/2010 10:30

Vorig seizoen ging een vergelijking tussen beide spelers volledig mank. Mitchell Donald had toen zijn debuut al gemaakt in het eerste elftal van Ajax. De middenvelder revalideerde van een zware knieblessure maar het talent dat in alle nationale jeugdploegen had gespeeld stond aan het begin van een veelbelovende carrière.

Jens Toornstra (foto) was toen nog slechts een voetballer die uitkwam voor amateurclub Alphense Boys in de Tweede Klasse C, district West II. Vorige week zaterdagavond stonden beide 21-jarige spelers, die slechts drie weken in leeftijd schelen tegenover elkaar in het ADO Stadion.

Mitchell Donald als rechtermiddenvelder van Willem II, Jens Toornstra als linkermiddenvelder van ADO Den Haag. En opnieuw ging de vergelijking volledig mank. Dit keer echter op een volledig andere manier. Jens Toornstra, de ex-amateur van Alphense Boys, overspeelde zijn directe tegenstander en won het onderlinge duel met grote overmacht.

Hoe is zoiets mogelijk? Hoe kan een speler die vorig seizoen nog twee keer per week trainde en voor zijn lol op zondag een wedstrijdje speelde, een jaar later uitgroeien tot de uitblinker bij ADO Den Haag-Willem II?

Normaal gesproken hebben spelers die rechtstreeks uit de amateurs komen grote moeite met het tempo en de handelingssnelheid. Jens Toornstra blonk daar zaterdagavond juist in uit. Als een van de weinigen speelde hij de bal vaak in één keer en bracht hij juist vaart in het spel. Bovendien was hij negentig minuten lang in beweging, er was geen speler die zoveel kilometers aflegde als Jens Toornstra.

'Hij heeft een paar zuurstofflessen op zijn rug', bevestigde trainer Raymond Atteveld. Bovendien heeft de middenvelder een uitstekende traptechniek. Dat soort feiten doen je eigenlijk nog meer nadenken. Want hoe meer kwaliteiten Jens Toornstra heeft, hoe merkwaardiger het is dat die kwaliteiten al die tijd onopgemerkt zijn gebleven voor de scouts van de profclubs.

Vrijwel al onze eredivisieclubs zitten in de financiële problemen omdat ze te veel geld spenderen aan dure aankopen met flinke salarissen, scouts en technische directeuren stappen in het vliegtuig om overal in de wereld te speuren naar talenten, maar Jens Toornstra speelde al die tijd onopgemerkt voor Alphense Boys.

'Ik vraag me al jarenlang af hoe dat mogelijk is', reageert Kees Jansma. Hij is perschef van Oranje, televisieproducent, hoofd sport van de sportzender Sport1 en heeft één grote hobby: Alphense Boys. Daar zag hij al jaren met grote verbazing onopgemerkt Jens Toornstra rondlopen.

Jansma: 'Hij was al acht, negen jaar lid, doorliep alle jeugdploegen en kwam uiteindelijk in het eerste elftal terecht. Daar maakte hij als middenvelder ook nog eens meer dan twintig doelpunten.'

De perschef had al vaker bij kennissen in de voetbalwereld aangegeven dat er een meer dan aardige speler bij zijn amateurclub rondliep die zo mee kon doen in de eredivisie, maar die mening werd al nooit serieus genomen.

Na lang aandringen van Jansma ('Ik wist zeker dat ik het niet verkeerd zag met deze jongen') stuurde ADO Den Haag vorig seizoen een scout en dat resulteerde in een transfer naar het tweede elftal van ADO Den Haag. Daar maakte de student fiscale economie uit Ter Aar zoveel indruk dat hij inmiddels een basisspeler is bij Raymond Atteveld.

Het is een merkwaardig verloop van voetbalcarrière die vooral één ding aantoont: wat goed is hoeft niet van ver te komen.
Code:
2009/2010  	ADO Den Haag  	Eredivisie  	   	12  	0
Speelde heel erg sterk zondag tegen VVV. Is ook een perfecte middenvelder voor een club als ADO, zoekt de diepte snel op en is snel en dynamisch.
Amper een jaar nadat hij op amateurbasis naar ADO kwam. Hij tekende in december pas een profcontract en behoort nu al tot de beste ADO spelers in de selectie. Hoe kan het in godsnaam mogelijk zijn dat deze jongen tot vorig jaar nog in de 2/3de klasse bij Alphense boys speelde. Zullen er nog meer van zulke talenten zijn in die regionen van het amateurvoetbal?Volg hier de ontwikkeling van Toornstra, die ook nog student fiscale economie is.

Oud 23-03-10, 11:24   #2
Mah boi!

Kriegel's Voetbal Forum schermafbeelding

Ongetwijfeld dat ie niet de enige is. Dat krijg je als de scouting zich overal op tweederangs buitenlanders richt, terwijl er zat talent onder hun neus loopt.
Kriegel is offline   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 11:41   #3
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Baas is het
Conundrum is offline   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 17:35   #4
Nummer 10

methodmich's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Arcturus
Hoe kan het in godsnaam mogelijk zijn dat deze jongen tot vorig jaar nog in de 2/3de klasse bij Alphense boys speelde. Zullen er nog meer van zulke talenten zijn in die regionen van het amateurvoetbal?
Deels verklaarbaar. Hij heeft bewust voor de jeugd van Alphense Boys gekozen en die speelt op erg hoog niveau, dus hij had daar dezelfde tegenstand als hij bij een BVO had gehad in de jeugd.

Alleen de stap naar het eerste is dan minder logisch, maar daar blonk hij ook dusdanig uit dat ADO hem haalde.
methodmich is offline   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 20:39 emo   #5

Charie's Voetbal Forum schermafbeelding

Het lichtpuntje van dit kutseizoen.
Charie is offline   Met citaat reageren
Oud 23-03-10, 20:46   #6

Oorspronkelijk geplaatst door Arcturus
Zullen er nog meer van zulke talenten zijn in die regionen van het amateurvoetbal?
Ja, alleen ik loop er niet zo mee te koop.
VoreG is offline   Met citaat reageren
Oud 24-03-10, 08:49   #7

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Is hij als linkermiddenvelder ook een echte linkspoot?
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 05-04-10, 20:47   #8

Oud 05-04-10, 21:21   #9
De klokkeluider van Den Haag kan nog best voetballen.
Conflict is offline   Met citaat reageren
Oud 05-04-10, 21:45   #10
Mah boi!

Kriegel's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door MaxPower
Is hij als linkermiddenvelder ook een echte linkspoot?
Hallo Leo.
Kriegel is offline   Met citaat reageren
Oud 05-04-10, 22:02   #11

Ook op oefenstage bij van Marwijk?

Spoiler
, maar hij is echt goed
Oud 06-04-10, 10:12   #12
De forumdominee

koningdavid's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een conditie heeft die man, en dat voor iemand die vorig seizoen nog bij de amateurs speelde.
koningdavid is offline   Met citaat reageren
Oud 06-04-10, 10:13   #13

JaszaAFCA's Voetbal Forum schermafbeelding

Ben benieuwd hoever hij kan komen.

Oud 06-04-10, 10:29   #14
Hardloper

Vincent's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij heeft in ieder geval de drive wel. Tegen Ajax bleef hij maar vechten.
Vincent is offline   Met citaat reageren
Oud 06-04-10, 12:11   #15
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Conflict
De klokkeluider van Den Haag kan nog best voetballen.
Ik vind hem inderdaad ook zo ogen.
Voetballen kan hij wel. Die voorzet van hem had natuurlijk gewoon door Soltani erin gepist mogen worden.
Al zal Soltani verwacht hebben dat topper Gregory hem wel voor hem weg zou halen ofzo.
Prosac is offline   Met citaat reageren
Oud 06-04-10, 12:14   #16
Luis Bafiano

Vaduz's Voetbal Forum schermafbeelding

Leuke speler.
Vaduz is offline   Met citaat reageren
Oud 06-04-10, 17:56   #17
Lijkt me trouwens wel een speler die het tijdelijk even goed doet. Een Jeffrey vlugje. Loopvermogen heeft hij zeker, maar verder stelt het allemaal niet zoveel voor.
Oud 06-04-10, 18:02   #18

Oorspronkelijk geplaatst door Conflict
Lijkt me trouwens wel een speler die het tijdelijk even goed doet. Een Jeffrey vlugje. Loopvermogen heeft hij zeker, maar verder stelt het allemaal niet zoveel voor.

Deze quote kun je denk ik nog wel een paar keer terug gaan zien.

Hij heeft echt veel goeie passen. Heel simpel, maar heel doeltreffend. Hij snap het spelletje ook heel goed, en krijgt de bal daar ook nog.
Oud 06-04-10, 18:07 EK bal   #19
Hup Holland!

Afwazig's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind het een beetje opportunistisch hoor, het hele jaar hoor je niemand over die knul, en nu opeens is het een fantastische speler en hebben alle scouts zitten slapen. Laat hem dit niveau eerst maar een tijdje vasthouden.

Oud 06-04-10, 18:09   #20

Oorspronkelijk geplaatst door Afwazig
Laat hem dit niveau eerst maar een tijdje vasthouden.
Eens
Oud 07-04-10, 19:46   #21
Nummer 10

methodmich's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Afwazig
Ik vind het een beetje opportunistisch hoor, het hele jaar hoor je niemand over die knul, en nu opeens is het een fantastische speler en hebben alle scouts zitten slapen. Laat hem dit niveau eerst maar een tijdje vasthouden.
Dat stuk over de scouts heeft VI er van gemaakt om een beetje sensatie te maken. Zit heus wel iets in, maar die jongen heeft in een interview in hetzelfde blad ook aangegeven bewust langere tijd bij de jeugd van Alphense Boys te zijn gebleven.

Maar goed, eerst eens zien hoe het volgend jaar bijvoorbeeld gaat, als hij ook een eventuele terugslag heeft gehad.
methodmich is offline   Met citaat reageren
Oud 07-04-10, 22:41   #22
Oorspronkelijk geplaatst door Conundrum

Deze quote kun je denk ik nog wel een paar keer terug gaan zien.

Hij heeft echt veel goeie passen. Heel simpel, maar heel doeltreffend. Hij snap het spelletje ook heel goed, en krijgt de bal daar ook nog.
Denk het niet. We zullen zien.
Oud 15-05-10, 16:52   #23
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Toornstra: "Ik heb in een soort flow gezeten"

Vorig seizoen speelde Jens Toornstra nog voor de amateurs van Alphense Boys. Maar na een sterk debuutseizoen bij ADO Den Haag maakt de middenvelder nu plots deel uit van Jong Oranje. "Ik probeer vooral te genieten."

Toornstra was al verrast dat hij op de reservelijst van Jong Oranje stond en kreeg donderdag een telefoontje met het goede nieuws. "Ik moest me direct melden in het trainingskamp", vertelt hij aan OnsOranje. "Ik heb begin dit jaar al wel eens op de stand-by-lijst van het olympisch team gestaan, maar verder heb ik nog nooit iets met een vertegenwoordigend elftal te maken gehad. Dit is helemaal leuk."

De middenvelder kijkt met verbazing terug op zijn debuutseizoen bij ADO Den Haag. "Ik heb het hele seizoen in een soort flow gezeten. Het ging zo snel allemaal. In het begin heb ik mezelf regelmatig in de arm geknepen, echt." Vanwege zijn goede prestaties wil ADO zijn contract dat medio 2012 afloopt dan ook openbreken. "Daar komen we als het aan mij ligt wel uit."

Jong Oranje speelt volgende week twee oefeninterlands in en tegen Portugal. Toornstra hoopt dat bondscoach Cor Pot hem wat speeltijd gunt. "Ik wil me graag laten zien", zegt hij. "Wie weet. Spelen in een oranje shirt, dat is echt een droom. Ik merk het wel. Ik probeer vooral te genieten."
Bliksem is offline   Met citaat reageren
Oud 15-05-10, 16:55   #24

Jongensboek

Maar verstandige jongen denk ik.

Vanwege zijn goede prestaties wil ADO zijn contract dat medio 2012 afloopt dan ook openbreken. "Daar komen we als het aan mij ligt wel uit."
Oud 16-05-10, 23:08   #25
Cool Daddy

DIGGER's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Charie
Het lichtpuntje van dit kutseizoen.
Dat vat het wel kort en krachtig samen ja.
Benieuwd of hij komend seizoen kan doorgroeien.
DIGGER is nu online   Met citaat reageren
Oud 17-05-10, 00:23   #26

Babbatuur's Voetbal Forum schermafbeelding

Denk dat ADO wel lering trekt uit de situatie zoals die nu is bij Sparta, als ze een fatsoenlijk bod krijgen van een geinteresseerde club zullen ze dit wel accepteren neem ik aan.

Een goede speler, heb hem een paar keer zien spelen en zou een leuke speler zijn voor Groningen of Heerenveen denk ik.
Babbatuur is offline   Met citaat reageren
Oud 19-05-10, 22:14 sad   #27
BS.

ADO vindt eisen Toornstra 'exorbitant'
ADO Den Haag en Jens Toornstra zijn niet tot een akkoord gekomen over een nieuw meerjarig contract. De Haagse club wil het talent graag langer vastleggen, maar vindt de eisen exorbitant.

Toornstra staat nog twee seizoenen onder contract, maar het salaris in de verbintenis van de nieuwbakken jeugdinternational van Jong Oranje is relatief laag. Clubs als AZ, FC Twente en Roda JC liggen dan ook op de loer om de jongeling weg te kapen uit Den Haag.

"Het zal wel dat andere clubs op hem jagen", zegt commissaris Mark van der Kallen van ADO Den Haag tegenover Voetbal International. "Maar wij zijn niet in de positie om rare dingen te doen. Toornstra is een groot talent, maar de eisen zijn exorbitant. We hopen nog tot elkaar te komen, maar vooralsnog komen we er niet uit."

Verdediger Pascal Bosschaart (30) en doelman Gino Coutinho (27) hebben hun aflopende contracten inmiddels met met één jaar verlengd. Ook de 23-jarige Wesley Verhoek kan bijtekenen. De aanvaller staat in de belangstelling van NEC, maar kan in Den Haag een contract voor twee seizoenen tekenen met een optie voor een derde jaar.
Oud 31-05-10, 11:08   #28
BS.

Toornstra tekent nieuw contract bij ADO Den Haag
31/05/2010 09:18

ADO Den Haag heeft Jens Toornstra langer aan zich weten te binden. De middenvelder heeft zijn handtekening gezet onder een nieuw contract dat loopt tot de zomer van 2013.

In de verbintenis is een optie op nog een extra contractjaar opgenomen. Toornstra gaf eerder al te kennen graag bij ADO te blijven. Na moeizame onderhandelingen is het nieuwe, verbeterde contract een feit.

Toornstra kwam vorig seizoen over van amateurclub Alphense Boys en ontwikkelde zich stormachtig.
Oud 31-05-10, 11:53   #29

Oud 02-09-10, 21:42 Standaard   #30

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

Is op dit moment meer dan aardig bezig tegen Jong Spanje. Zet zijn goede lijn van vorig jaar gewoon door .

Oud 30-01-11, 23:44 Standaard   #31

Eindelijk zn eerste doelpunt, heel t seizoen steeds net niet. Wat gunde ik t die jongen.
Oud 31-01-11, 10:10 Standaard   #32
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Inderdaad, leuk voor hem. Aardige speler.

Oud 02-03-11, 01:58 Standaard   #33
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

http://www.nusport.nl/bakker/2457656...en-oranje.html
Bierbuiken, sigaretten en Oranje
Uitgegeven: 1 maart 2011 09:36
Laatst gewijzigd: 1 maart 2011 15:38

12 april 2009. Ik studeerde nog en struinde tussendoor de amateurvelden af voor een stukje in de plaatselijke krant. Het Haagse GDA tegen Alphense Boys stond er die zondagmiddag op het programma. Tweede klasse C.

Tweede klasse amateurs. Veel mag je er niet van verwachten. In de hoofdklasse ziet het er allemaal strak uit. Ook in de eerste klasse moet je lichamelijk aardig fit zijn om mee te kunnen komen. Maar in de tweede klasse? Daar kom je onder de iets te strakke shirts de eerste bierbuiken tegen.

Een half uur voor de wedstrijd drukt de laatste speler zijn sigaretje uit. Om er twee minuten na de wedstrijd weer eentje op te steken. Niet ergens stiekem in een hoekje, zoals Theo Janssen, daar waar niemand het ziet. Nee, gewoon voor de deur van de kleedkamer. Samen met de andere spelers. En ongeacht winst of verlies een flesje bier in de hand.

De kroeg
Het is het niveau waarbij je na een hoop gemiste kansen denkt: Die had ik er wel ingeschoten. En het nog waar is ook.

En ook het niveau waarop die ene speler een belabberde wedstrijd speelt. Niet door een vormcrisis, niet door en gebrek aan vertrouwen, maar gewoon omdat hij de avond ervoor iets te lang in de kroeg heeft gezeten.

Kees Jansma
Ook dit keer viel het voetballend verre van mee. Alphense Boys speelde slecht, GDA nog slechter. Hoewel, ergens op het middenveld onttrok de nummer tien van Alphense Boys zich aan de algehele malaise. Ik keek op mijn blaadje met de opstellingen en las de naam Jens Toornstra.

Het kleine, wendbare mannetje dacht en handelde steeds net iets sneller dan zijn tegenstanders. En helaas voor hem ook net iets sneller dan zijn medespelers. Kees Jansma, oud-voorzitter van Alphense Boys stond achter het doel. Hij zag het ook.

Klungelende verdediging
Hij, bij navraag pas twintig jaar oud, was het lichtpuntje van de middag. Verdiende een stukje in de krant, op zijn minst een alinea in het verslag. Maar dat kon niet. In Alphen aan de Rijn werd de krant niet bezorgd. Wel in Den Haag. En dus schreef ik over de klungelende Haagse verdediging. En over de feilloos ingeschoten strafschop van GDA-aanvaller Mitchel de Bas.

Gelukkig, het mannetje scoorde ook. Kon ik hem toch nog noemen in mijn verslag. ‘Acht minuten later, bij de 2-1 van Toornstra, ging de GDA-defensie verre van vrijuit’. Dat zinnetje. Meer was het niet.

In de tram terug kalkte ik zijn naam groot op de voorkant van mijn kladblok. Jens Toornstra onthoud die naam, dacht ik. Ooit zien we hem terug in de hoofdklasse.

Oranje
Nog geen twee jaar later is Toornstra opnieuw de grote uitblinker. Niet tussen de bierbuiken, ook niet in de hoofdklasse, maar in het succeselftal van ADO Den Haag. Wekelijks behoort hij tot de beste middenvelders van de Eredivisie.

Volgens zijn trainer John van den Brom is hij zelfs klaar voor Oranje. ‘Als Kevin Strootman erbij zit, dan had Jens ook wel opgeroepen mogen worden’.

Toornstra in Oranje? Die stap lijkt mij nu nog iets te groot, maar voor de toekomst sluit ik het niet uit. Heel misschien heb ik het mis. Kan hij het niveau nu al aan. Schat ik hem veel te laag in. Het zou niet de eerste keer zijn.
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 30-06-11, 18:25 Standaard   #34
BS.

Ben benieuwd of ie de stap naar Utrecht maakt.

Oud 06-07-11, 12:13 surprise   #35
BS.

Nou, de clubs waren eruit, maar Toornstra zelf kon geen overeenstemming bereiken met Utrecht.

Oud 06-07-11, 13:00 surprise   #36
The Few, The Proud

PyTh's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem Bekijk bericht
Nou, de clubs waren eruit, maar Toornstra zelf kon geen overeenstemming bereiken met Utrecht.
Ben ik benieuwd wat voor een salariseis er door Toornstra neergelegd is...
Met Dereijck kon ook al geen overeenstemming bereikt worden..
PyTh is offline   Met citaat reageren
Oud 06-07-11, 13:18 Standaard   #37
rasgroninger

Grulez's Voetbal Forum schermafbeelding

Is ook niet echt een vooruitgang voor die jongens.

Oud 06-07-11, 13:42 Standaard   #38
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Natuurlijk wel. ADO Den Haag moet gewoon weer vechten tegen degradatie komend seizoen.

Oud 06-07-11, 17:12 Standaard   #39

Oud 06-07-11, 17:33 Standaard   #40
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Godver Joop haal deze kerel op in plaats van Fer.

mailto:jopie@fctwente.nl
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 21-09-11, 03:11 Standaard   #41
Ik voel me hier thuis!

Deelt mee in de malaise?

Oud 21-09-11, 07:51 Standaard   #42

Mwah.. haalt nog wel een 6.. maar haalde normaal altijd wel een 8. Tegen Twente zag ik weer wat dingetjes waarvan ik zeg dat zijn weer wat dingen van de oude Toornstra. De enige spelers die wat mij betreft t nog ok doen zijn Coutinho, Ammi en dan Toornstra en Rado meestal. Voor de rest laat, met name Immers en W Verhoek het erg afweten en staat de verdediging (met name Luksik, Leeuwin meerdere malen) flink te schutteren.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:10.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site