Kurt Elshot (Paramaribo, 3 juli 1977) is een Nederlandse verdediger die momenteel voor NAC Breda uitkomt.
Elshot verhuisde op zijn tweede levensjaar van de Surinaamse hoofdstad naar het Limburgse Geleen. Op 6-jarige leeftijd verhuist Elshot naar Groningen, alwaar hij zijn voetballoopbaan bij Gronitas start. Enkele jaren nadien maakt de speler de overstap naar GVAV/Rapiditas. Bij laatstgenoemde club werd hij in 1995 gescout door FC Groningen, waarna hij in de zomer van dat jaar de overstap naar de club maakte. Op 31 maart 1996 maakte Elshot in de wedstrijd FC Utrecht – FC Groningen zijn debuut in het betaalde voetbal. De verdediger viel in de 70e minuut in voor Matthias Rosén. Uiteindelijk speelde Elshot 243 wedstrijden in de hoofdmacht van FC Groningen, waarin hij 4 keer tot scoren kwam. Op 22 maart 2005 tekende Elshot een contract bij NAC Breda, wat hem tot 1 juli 2010 aan de club verbindt. Elshot is te omschrijven als een snelle opkomende verdediger, die zijn tegenstander doeltreffend weet uit te schakelen.
|
1995/96 FC Groningen 2 0 Eredivisie
1996/97 FC Groningen 16 0 Eredivisie
1997/98 FC Groningen 27 0 Eredivisie
1998/99 FC Groningen 26 0 Eerste divisie
1999/00 FC Groningen 32 0 Eerste divisie
2000/01 FC Groningen 33 1 Eredivisie
2001/02 FC Groningen 19 1 Eredivisie
2002/03 FC Groningen 27 0 Eredivisie
2003/04 FC Groningen 31 0 Eredivisie
2004/05 FC Groningen 30 2 Eredivisie
2005/06 NAC Breda 33 0 Eredivisie
2006/07 NAC Breda 14 0 Eredivisie
2007/08 NAC Breda 31 2 Eredivisie
2008/09 NAC Breda 10 0 Eredivisie
'Ik wil het ver schoppen in de modewereld'
16/03/2010 23:35
Twee jaar geleden droomde Kurt Elshot nog van een topclub, maar inmiddels heeft de vleugelverdediger van NAC Breda andere idealen.
Na een periode van langdurig blessureleed heeft Elshot inmiddels zijn plaats in het elftal van trainer Robert Maaskant heroverd. Toch is nog onduidelijk waar de voetbaltoekomst van de speler ligt, aangezien zijn contract aan het einde van het seizoen afloopt.
'Ik weet nog niet waar ik aan toe ben', vertelt Elshot in de nieuwe Voetbal International. 'Tegen mij is niet zo direct gezegd dat mijn contract niet wordt verlengd. In de komende maanden moet blijken of er nog een contractverlenging inzit.'
Toch is Elshot ook al in zijn achterhoofd bezig met een leven ná het voetbal. 'Voetbal is natuurlijk nog steeds heel belangrijk, een hoofdzaak zelfs, maar ik kijk ook verder dan dat. Zo ben ik bezig met een eigen modelabel. Ik ontwerp T-shirts. Mode is een tweede passie voor me geworden.'
'Couturier zal ik waarschijnlijk niet worden, dan moet je de Mode-academie volgen en dat zit er niet in op mijn leeftijd. Ik ga een dag in de week naar de modevakschool in Breda. Ik had vroeger de ambitie profvoetballer te worden. Dat is gelukt. Nu heb ik een nieuwe droom: het in de mode ver schoppen.'
|
Volg hier de 2e carriere van Kurt Kurt Kurt Kurt!