Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14-12-09, 00:13 wink   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Volledige naam Jacobson Adriaanse
Geboortedatum 21-07-1947
Geboorteplaats Amsterdam, Nederland

Adriaanse was trainer vanaf 1979 bij Zilvermeeuwen (amateurs), daarna bij PEC Zwolle, FC Den Haag (ontslagen op 12 februari 1992), Willem II (opgestapt op 8 mei 2000), Ajax (ontslagen op 29 november 2001). Tussen 1992 en 1997 had Adriaanse als directeur van de jeugdopleiding van Ajax een groot aandeel in de Champions League successen van 1995 en 1996.

In het seizoen 1998/1999 loodste de Amsterdammer Willem II naar de UEFA Champions League door op de tweede plaats in de eredivisie te eindigen. Mede door deze prestatie presenteerde Ajax medio 2000 Adriaanse als opvolger van de ontslagen Jan Wouters. Na hevige kritiek moest Adriaanse eind november 2001, ondanks de koppositie in de eredivisie, het veld ruimen bij Ajax. Niet zijn prestaties maar een hetze van zijn tegenstanders en de media waren de oorzaak van zijn ontslag.

Sinds 2 november 2002 werd hij aangesteld als hoofdtrainer van AZ. In zijn tijd bij AZ stond Adriaanse garant voor een aantal uitspraken en nieuwe voetbaltermen. De bekendste zijn: "Scorebordjournalistiek", "Kaaskijkers", "Woonerfvoetbal" en "Avondvoetballer". Na een vijfde positie in 2003/2004 en het voor het eerst behalen van UEFA-Cupvoetbal sinds de glorieuze jaren 80 van AZ, eindigde AZ in het seizoen 2004/2005 (slechts) als derde nadat zijn ploeg 'winterkampioen' (lijstaanvoerder ten tijde van de winterstop) werd van de eredivisie. Datzelfde jaar bereikte hij de halve finale van de UEFA Cup, waarin zijn team in de blessuretijd van de tweede verlenging werd uitgeschakeld door Sporting Lissabon. Na dat goede jaar verdiende Adriaanse een baan bij de Portugese topclub FC Porto.

Op 22 april 2006, tijdens de 32e speeldag van Portugese SuperLiga, pakte Adriaanse in zijn eerste seizoen bij FC Porto zijn eerste grote prijs als trainer: het landskampioenschap van Portugal. Een kleine maand later, op 14 mei 2006 legde Adriaanse's FC Porto beslag op de Taça de Portugal, de nationale beker van Portugal, dankzij een 1-0 overwinning op Vitória Setúbal. Adriaanse is daarmee in Portugal de eerste Nederlandse voetbaltrainer die beslag wist te leggen op de twee belangrijkste nationale voetbalprijzen, zonder dat hij daarvoor een heel peloton Nederlanders mee nam. Naast voornoemde prijzen had FC Porto de minst gepasseerde verdediging van Europa en werd Adriaanse ook nog uitgeroepen tot beste trainer van Portugal in het seizoen 2005/2006.

Op 9 augustus 2006 nam Adriaanse ontslag als trainer bij FC Porto; er zou een vertrouwensbreuk zijn ontstaan tussen club en technische staf. De komst van een nieuwe spits bleef uit, zo bleken bijvoorbeeld Dirk Kuijt en Jan Vennegoor of Hesselink te duur. Verder had Adriaanse nog niet alle premies van het vorige seizoen ontvangen en bekritiseerde de voorzitter van Porto Adriaanse na het niet al te succesvolle verlopen Amsterdam Tournament.

Op 6 december 2006 werd Adriaanse de nieuwe coach van de Oekraïense club Metallurg Donetsk. Hij tekende een contract voor onbepaalde tijd, maar stapte op donderdag 17 mei op. Op 27 augustus 2007 werd bekend dat hij voor één jaar heeft getekend bij Al-Sadd in Qatar. Hier werd hij in eind januari 2008 ontslagen, omdat de landstitel verspeeld leek.

In januari 2008 heeft de arbitrage commissie van de FIFA Adriaanse veroordeeld tot een boete van ruim een miljoen euro aan FC Porto wegens contractbreuk. Ook zijn toenmalige assistent Jan Olde Riekerink moet een boete betalen.

In de zomer van 2008 volgt hij Giovanni Trapattoni op bij Red Bull Salzburg. Hij tekent in Oostenrijk een contract voor één seizoen. Tegen het einde van het seizoen was Salzburg hard op weg richting het kampioenschap, maar toch maakte de club bekend niet door te willen met Adriaanse als trainer. Op 17 mei 2009 wordt hij kampioen van Oostenrijk met Salzburg.
Heerlijke analyses elke keer bij Studio Voetbal; mooi ook om die gedrevenheid te zien. Volgens hemzelf is ie topkandidaat om bij AZ na dit seizoen weer coach te worden.

Wat gaat Co nog allemaal doen?
Bliksem is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 14-12-09, 00:14   #2
TROTS.

buddyb's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik mis ''topsalaris'' in de titel.
buddyb is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:15   #3
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

13 December 2009
Adriaanse: ik ben kandidaat bij AZ
AZ wil Co Adriaanse volgend seizoen als trainer aanstellen."Marcel Brands heeft mij na het ontslag van Ronald Koeman gebeld om te zeggen dat ze Dick Advocaat gingen vragen en dat ik voor volgend seizoen de topkandidaat ben", aldus Adriaanse.

Adriaanse, die de club ook al van 2002 tot en met 2005 onder zijn hoede had, wil sowieso niet midden in een seizoen instappen. Ook afgelopen zomer was hij al in beeld om trainer van AZ te worden maar toen weigerde hij.

AZ stelde na het ontslag van Koeman Advocaat aan als interim-trainer tot het eind van het seizoen
Misschien gaat ie dit wel doen
Vind het wel een toegevoegde waarde op de Nederlandse velden
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:16   #4

Joeriii's Voetbal Forum schermafbeelding

Goede discussie met Bert van Marwijk.
Joeriii is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:16   #5
BS.

Oorspronkelijk geplaatst door buddyb
Ik mis ''topsalaris'' in de titel.
Oja
Oud 14-12-09, 00:27   #6
Banned

trieste vertoning
pizzakoppo is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:33   #7
Oorspronkelijk geplaatst door pizzakoppo
trieste vertoning
Waarom onderbouw jij nooit iets ?
Lebawski is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:35 big smile   #8
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Lebawski

Waarom onderbouw jij nooit iets ?
Weet je niet wie hij is?!
Rumille is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:38   #9
Banned

precies
Oud 14-12-09, 00:39 wink   #10
Een goed gevoel.

Cyberia's Voetbal Forum schermafbeelding

Absolute aanwinst voor SV. Een genot om naar die man te luisteren. Hopelijk is hij in het vervolg gewoon vaste tafelgast in plaats van ''Mr. Euh..euh...'' en/of Waterkneus.
Cyberia is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:42   #11
Oorspronkelijk geplaatst door Rumille
Weet je niet wie hij is?!
Pfff. Misschien moet ik maar wegblijven hier.
Oud 14-12-09, 00:44   #12
Banned

dramaqueen
Oud 14-12-09, 00:44   #13

NumberNine's Voetbal Forum schermafbeelding

Komt misschien een tikkeltje arrogant over (), maar hij is wel de enige bij Studio Voetbal die ook echt inhoudelijk over voetbal wil en kan praten. Toch hoop ik ook wel weer dat hij snel een club vindt en dan niet eentje uit het Midden-Oosten of ergens anders in het Oosten, maar ergens waar je hem ook nog kunt volgen. Een van de weinige trainers die met weinig middelen een aantrekkelijk, dominant spelend elftal op het veld kan zetten.
NumberNine is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:44   #14
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Lebawski

Pfff. Misschien moet ik maar wegblijven hier.
Geintje joh, moet je tegen kunnen .

Maar ontopic, als AZ Co weet te strikken voor volgend jaar, doen ze hele goede zaken.
Rumille is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:47 sad   #15
Yellow Trash

Rikketik's Voetbal Forum schermafbeelding

Opvallend dat hij zo schermt met de belangstelling van AZ. Ik zag hem eerder weer naar de woestijn vertrekken, maar hij zou dus ook zomaar weer in Alkmaar terecht kunnen komen.
Rikketik is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 00:47   #16
CodeMonkey

Gitaarsnaar's Voetbal Forum schermafbeelding

Co moet niet zo schijnheilig doen over z'n salaris. Verder topcoach en analist
Gitaarsnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 04:24   #17
L'aeroplanino + Totti _O_

DMJN's Voetbal Forum schermafbeelding

De coach die ik toch al jarenlang bij Feyenoord wil zien. Ondanks zijn altijd overduidelijke clubvoorkeur.

Vandaag vond ik hem overigens wel weer zijn zwakte tonen: vreemde formaties. Wat wou ie nou bij Oranje? 3-4-3 of 3-5-2, met V/D Wiel en Braafheid op de flanken, wtf?

Ik denk niet dat hij bij AZ gaat werken overigens. Echt opbouwperspectieven zijn daar toch niet. Turkije, Griekenland of zo.

Oud 14-12-09, 04:29   #18
3-5-2 heeft ie met Ajax ook gespeeld, met wisselend succes. Word ook wel de kerstboom-formatie genoemd volgens mij. En omdat Wiel en Tiendalli aanvallend hun mannetje wel kunnen staan en je hun verdedigende zwakte(s) opvangt door een extra centrale verdediger is het ook nog eens erg logisch.
El Pistolero is nu online   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 09:28   #19
Hup Holland!

Suijk's Voetbal Forum schermafbeelding

Boven de Balkenende-norm. En hij weet al wat AZ gaat bieden, want ze hebben al een aanbieding gedaan. Toch denk ik dat de volgende aanbieding qua salaris toch wat minder zal zijn bij AZ.
Suijk is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 11:29   #20
Valencianista

qsh0x's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij heeft ongetwijfeld veel inzicht, maar ik word verschrikkelijk moe van die zelfverheerlijking. Altijd als het over spelers gaat moet hij even vermelden dat hij ze getraind heeft, zo ook gisteravond. Daarnaast vond ik zijn suggestie bij het Nederlands elftal ook vreemd, waarom nu weer een raar systeem gaan voetballen, die naar mijn weten alleen in de Campeonato Brasileiro gebruikt word. Ik kon het daarom wel waarderen dat Hugo Borst er zo fel opzat, je kon duidelijk zien dat Co er niet blij mee was.
qsh0x is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 11:42   #21
66-68-71-87

kabonk's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door qsh0x
Hij heeft ongetwijfeld veel inzicht, maar ik word verschrikkelijk moe van die zelfverheerlijking. Altijd als het over spelers gaat moet hij even vermelden dat hij ze getraind heeft, zo ook gisteravond. Daarnaast vond ik zijn suggestie bij het Nederlands elftal ook vreemd, waarom nu weer een raar systeem gaan voetballen, die naar mijn weten alleen in de Campeonato Brasileiro gebruikt word. Ik kon het daarom wel waarderen dat Hugo Borst er zo fel opzat, je kon duidelijk zien dat Co er niet blij mee was.
Genoa speelde het volgens mij vorig seizoen en Udinese heeft het ook gespeeld afgelopen jaren. Maar inderdaad veel teams spelen het niet

En hij noemt inderdaad wel vaak dat hij bepaalde spelers ook getrained heeft, begon mij ook op te vallen gisteren.

Oud 14-12-09, 17:29   #22
Nummer 10

methodmich's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door El Pistolero
3-5-2 heeft ie met Ajax ook gespeeld, met wisselend succes. Word ook wel de kerstboom-formatie genoemd volgens mij. En omdat Wiel en Tiendalli aanvallend hun mannetje wel kunnen staan en je hun verdedigende zwakte(s) opvangt door een extra centrale verdediger is het ook nog eens erg logisch.
Dat was toen meer 5-3-2 in een oefenduel tegen AS Roma, wat ie daarna tegen Feyenoord ook deed. In balbezit werd het dan een soort van 3-5-2. Hij noemde het de Berlijnse Muur.

De kerstboom is eigenlijk 4-3-2-1, als je dat van onder af uitschrijft zie je de vorm van zo'n boom verschijnen.
methodmich is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 17:37   #23
Code:
---O---
-O--O-
O-----O
--O-O--
---O---
--O-O--
Dit had ik in gedachte, met een libero dus en twee CVs, heeft ook wel wat van een kerstboom
Oud 14-12-09, 17:43 emo   #24
4-4-2 was ook ooit een vreemd systeem, dat zegt allemaal weinig.

Verder hoop ik dat hij snel weer een mooie club heeft, prima trainer.
DemonCleaner is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 17:44   #25
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

'Nu ken ik Sneijder erg goed, ik ken 'm al vanaf dat 'ie tien was'.

En zo heeft Adriaanse wel vaker van die opmerkingen waaruit blijkt dat hij wel erg vol is van zichzelf.

Oud 14-12-09, 17:49 duh   #26
Nummer 10

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway

En zo heeft Adriaanse wel vaker van die opmerkingen waaruit blijkt dat hij wel erg vol is van zichzelf.
Bedoelt ie dan positie tien? Want dat kan ook. Dan zijn er ook mensen die hem al kennen sinds ie zes of acht was.
Oud 14-12-09, 17:50   #27
CodeMonkey

Gitaarsnaar's Voetbal Forum schermafbeelding

Code:
---O---
-O--O-
O-----O
--O-O--
---O---
--O-O--
Dit had ik in gedachte, met een libero dus en twee CVs, heeft ook wel wat van een kerstboom
zo speel ik met football manager
Gitaarsnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 17:52   #28
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door methodmich

Bedoelt ie dan positie tien? Want dat kan ook. Dan zijn er ook mensen die hem al kennen sinds ie zes of acht was.
Ach, Sneijder zal allang blij dat Adriaanse niet zei "dat hij Wesley al kende vanaf dat hij zo klein was". Hij zal vanaf zijn tiende namelijk niet heel erg meer gegroeid zijn.

Oud 14-12-09, 17:55   #29
Oorspronkelijk geplaatst door Gitaarsnaar

zo speel ik met football manager
Ik ook weleens

In CM 01-02 met de juiste WBs werd je gegarandeerd kampioen. AS Roma had er het team voor met Candela en Cafu
Oud 14-12-09, 18:07   #30
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik ook weleens

In CM 01-02 met de juiste WBs werd je gegarandeerd kampioen. AS Roma had er het team voor met Candela en Cafu
dat was dan ook het beste team, met Totti, Montella, Emerson de Rossi
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 14-12-09, 18:08   #31
Oorspronkelijk geplaatst door Dos37
dat was dan ook het beste team, met Totti, Montella, Emerson de Rossi
Tomasso

En Cassano, en Lassisi, Aldair en Samuel

Edit: En dan vergeet ik Batigol!!!
Oud 14-12-09, 18:38 rainbow   #32

gredfrim's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway

Hij is zelfs een keer in Seefeld geweest.
gredfrim is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 17:21   #33

Tjeuke's Voetbal Forum schermafbeelding

Onze grote geldwolf heeft waarschijnlijk weer een baan:

‘Adriaanse tekent binnenkort als bondscoach Jong Qatar’

Co Adriaanse lijkt een nieuwe uitdaging te hebben gevonden. De coach gaat volgens Voetbal International zijn jawoord geven aan de voetbalbond van Qatar, die de Amsterdammer heeft gevraagd zich te ontfermen over het Olympisch elftal. Bedoeling is dat de jongelingen zich plaatsen voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen.

Volgens het weekblad tekent Adriaanse op korte termijn, en heeft hij toestemming gekregen om zijn eigen technische staf samen te stellen. Luc Nijholt en Chris Kronshorst, met wie de oefenmeester ook al werkzaam bij was bij Red Bull Salzburg, gelden als de belangrijkste kandidaten om de functies van assistent-coach in te gaan vullen.

De 62-jarige Adriaanse is geen onbekende met het landje in het Midden-Oosten. Zo was hij tussen 2007 en 2008 werkzaam bij Al Sadd. Mocht de deal daadwerkelijk doorgang vinden, dan zal AZ het vizier moeten verzetten. De Alkmaarders hoopten de succesvolle trainer met ingang van komend seizoen te strikken als opvolger van interim-coach Dick Advocaat.
Tjeuke is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 17:22   #34
Maar Israel was sportief gezien geen uitdaging volgens Co. Gelukkig is Jong Qatar dat wel. Maar ach, geef hem eens ongelijk. Hij hoeft het voor niemand te doen.
Oud 11-01-10, 17:24 rainbow   #35

BigMAC's Voetbal Forum schermafbeelding

Jong Qatar, topuitdaging in de woestijn.
BigMAC is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 17:36 big smile   #36
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Alleen het niveau waar ie nu op gaat trainen is geen top.
BS, misschien moet je topgeldwolf even toevoegen .
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 17:46   #37
BS.

Dit ontkende hij toch glashard bij Studio Voetbal? !
Oud 11-01-10, 18:04   #38

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

Voorspelbaar bericht .

Oud 11-01-10, 18:28   #39
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Niet naar Heerenveen dus

Oud 11-01-10, 18:30   #40
Jong Qatar, zon goeie trainer
Fukjoeman is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 18:32   #41

Godverredomme man
CO WAT DOE JE.
Fable is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 18:59   #42
Redactie

Marioow's Voetbal Forum schermafbeelding

En gaat niet om het geld
Marioow is nu online   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 19:15 puh   #43
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Marioow
En gaat niet om het geld
"Sja, Qatar heeft gewoon een heel getalenteerde jeugd. Die wil ik voorbereiden zodat Qatar in 2018 gewoon een elftal op het WK heeft. DIt heeft niets met geld te maken".
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 19:18   #44

ASroma's Voetbal Forum schermafbeelding

wat een huichelaar ook
ASroma is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 19:54   #45
Nummer 10

"Mijn team had vandaag één probleem. Ze speelden Arabisch voetbal, van rechts naar links. Dat werkte maar één helft."

Wel weer een mooie uitdaging en lekker ver van Nederland.
Oud 11-01-10, 21:57   #46
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

(Jong) Qatar .

Achja, in ieder geval ver weg die vent .
Nash is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 21:59 puh   #47
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind het zielig voor carthago.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 11-01-10, 22:22   #48
Redelijk gek dacht ik zo

Elwood1988's Voetbal Forum schermafbeelding

Die man heeft al 10 miljoen, is 60 en wil nog meer

Fail co

Oud 12-01-10, 00:01 puh   #49

Even serieus, met die ervaring, leeftijd, carriere, persoonlijkheid. Hoe kan geld hier nog een rol in spelen... zo verdord en oppervlakkig kan hij toch niet zijn.
Fable is offline   Met citaat reageren
Oud 12-01-10, 00:05   #50

Heeft hij niet ooit Porto een enorme schadevergoeding moeten betalen?
Fides is nu online   Met citaat reageren
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:22.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site