Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17-11-09, 09:26 wink   #1
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

[size=x-small]Mijn verhaal
John Gijsbert Allan Heitinga werd op 15 november 1983 geboren in Alphen aan de Rijn, vlak bij Leiden. Al op zeer jonge leeftijd ging hij voetballen bij de plaatselijke club ARC. Voor zijn zevende verjaardag kreeg hij van zijn moeder een training bij Ajax, waarna hij uitgenodigd werd voor de beroemde jeugdopleiding van de Amsterdamse topclub.

Heitinga begon als rechtsback, waarbij hij af en toe doorschoof om als verdedigende middenvelder te fungeren. De laatste tijd heeft hij zich ontwikkeld tot een aanvallende centrale verdediger die aardig wat goaltjes meepikt.

In de loop der jaren kwam John Heitinga op alle niveaus uit voor Oranje. Hij speelde op het EK Onder 16 en was aanvoerder van het Nederlands elftal Onder 20 dat in 2000 meedeed aan het WK in Argentinië.

17 jaar en 284 dagen
Op 26 augustus 2001, toen hij nog maar 17 jaar en 284 dagen oud was, speelde hij zijn eerste competitiewedstrijd in het eerste van Ajax: de klassieker tegen Feyenoord in de Rotterdamse Kuip. De 1-2-overwinning was een mooi begin van Johns eerste seizoen, waarin Ajax de dubbel van het landskampioenschap en de beker pakte.

Een blessure halverwege het seizoen 2001/02 hield hem de rest van die jaargang aan de kant, plus vrijwel heel 2002/03. Na zijn comeback werd Ajax in 2004 echter opnieuw kampioen. Inmiddels had hij ook zijn eerste interland gespeeld. Op bekend terrein, namelijk in de Amsterdam ArenA, speelde John als rechtsback met Oranje een vriendschappelijke wedstrijd tegen de VS.

Eerste interlanddoelpunt

Slechts twee maanden later, tijdens een vriendschappelijke wedstrijd tegen Griekenland, scoorde John zijn eerste interlanddoelpunt. Op Euro 2004 stond hij de eerste twee wedstrijden in de basis, maar tegen Tsjechië werd hij met twee gele kaarten van het veld gestuurd .
Hij speelde in de kwartfinale tegen Zweden. Het Nederlands elftal bereikte de halve finale.

Op het WK 2006 speelde John de eerste twee wedstrijden en kreeg hij de derde wedstrijd, tegen Argentinië, rust. In de tweede ronde begon hij de wedstrijd tegen Portugal op de bank. Zijn invalbeurt kwam te laat om verlies af te wenden.

Trofeeën
John voegde twee Nederlandse Cup medailles toe aan zijn trofeeënkast - in 2006 en 2007. 2007/2008 was zijn zevende seizoen in het eerste elftal waarmee John de langstzittende speler in de Ajax-selectie op het moment was.

Hij vestigde zich in het hart van de verdediging, terwijl hij zijn aanvallende neigingen terughield, zoals wordt onderstreept door het feit dat hij al vier competitie doelpunten op zijn naam had staan halverwege het seizoen 2007/08. John Heitinga werd verkozen tot Speler van het Jaar 2008 in Nederland.

Aanbieding van Atletico Madrid
In 2007 bereikte John een overeenkomst over een verlenging van zijn contract bij Ajax tot 2011. Echter, in maart 2008 heeft de Amsterdamse club een aanbod van de Spaanse reus, Atlético Madrid, aanvaard.

Hij verhuisde naar Atletico Madrid aan het eind van het seizoen 2007/2008 voor een vergoeding van 8,8 miljoen pond. Met het eindigen van het eerste seizoen had Heitinga 32 optredens (27 in de competitie) gemaakt en scoorde 3 doelpunten voor Atlético.

Premier League bij Everton

Op 30 augustus 2009 ging Atletico Madrid akkoord met een bod van Everton die ongeveer 6,2 miljoen pond voor de diensten van Heitinga bood. Op 1 september 2009 tekende Heitinga een vijfjarig contract Everton en kreeg hij Joleon Lescott oude rugnummer 5. Heitinga zal niet in aanmerking komen om Everton te vertegenwoordigen in de Europa League (formeel UEFA Cup) in het 2009/10 seizoen omdat hij al voor Atletico Madrid speelde in de kwalificatie fase van de Champions League.[/size]
Heitinga kan zich 'lekker uitleven' bij Everton

Enigszins in de schaduw van Klaas Jan Huntelaar, Arjen Robben en Wesley Sneijder vertrok ook John Heitinga deze zomer uit Madrid. Hij verruilde Atletico voor een avontuur bij het Engelse Everton. De resultaten zijn voorlopig nog niet denderend, maar Heitinga voelt zich als een vis in het water in de Premier League.

"Het bevalt heel goed, ik heb het echt enorm naar mijn zin bij Everton", zegt de verdediger tegen FCUpdate.nl. "De Engelse competitie ligt me gewoon beter dan de Spaanse. De Primera Division is schitterend hoor, maar Engeland past beter bij mij. Het tempo ligt hoger, het spel is harder...ik kan me heerlijk uitleven", lacht hij.

[afbeelding: link]

Eén van Heitinga's redenen om naar Everton te gaan, was dat hij bij Atletico vooral in actie kwam als rechtsback. In Liverpool hoopte hij weer terug te gaan naar het centrum van de verdediging. Een vaste plek in het hart van de Everton-defensie heeft hij echter nog niet. "Er zijn de laatste weken een hoop jongens geblesseerd, daardoor moet de trainer een beetje schuiven. Hij moet roeien met de riemen die hij heeft. Ik heb al op rechts gespeeld, in het centrum, maar ook links en rechts controlerend op het middenveld. Op die positie heb ik eerder ook bij Ajax gespeeld."

Hoewel hij het dus prima naar zijn zin heeft, blijven goede resultaten voorlopig uit. Everton staat na elf speeldagen twaalfde in de Premier League en met wedstrijden tegen Manchester United (uit) en Liverpool (thuis) voor de boeg, is de kans niet groot dat de ploeg op korte termijn veel zal stijgen.

"Tsja, we hebben in eigen huis te veel punten laten liggen, we spelen heel veel gelijk", zegt Heitinga. Zo eindigden de laatste drie thuisduels, tegen Stoke City, Wolverhampton en Aston Villa, in 1-1. "Dat is slordig, want in de Premier League moet je in eigen huis de punten pakken. Uitwedstrijden winnen is heel moeilijk, dus thuis mag je niets laten liggen. Omdat we te veel gelijk gespeeld hebben, staan we nu in het middenmoot. Maar op 29 november spelen we dus tegen Liverpool, die wedstrijd leeft enorm bij onze fans. Everton is een echte volksclub, meer nog dan Liverpool. Naar die wedstrijd kijk ik echt al uit."

Eerst heeft Heitinga nog een paar andere duels om naar uit te kijken, zoals met Nederland tegen WK-gangers Italië (zaterdag) en Paraguay (woensdag). "Dat zijn twee mooie graadmeters voor ons. Italië is de regerend wereldkampioen en Paraguay eindigde als tweede in de Zuid-Amerikaanse groep. Dat is dus ook een echt sterk land. Het zijn goede krachtmetingen en bovendien voor mij één van de laatste kansen om de bondscoach te overtuigen. De volgende interland is namelijk pas over drie maanden, dan is het WK al erg dichtbij."

Heitinga moet de bondscoach inderdaad nog overtuigen, want André Ooijer (centraal) en Gregory van der Wiel (rechts) kregen de afgelopen maanden meestal de voorkeur. De komende interlands is Ooijer er niet bij, dus hoopt Heitinga zijn kans te krijgen. "Tegen Australië was ik ook de vervanger van Ooijer, hopelijk nu weer."
Bliksem is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 17-11-09, 09:30 wink   #2
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Grote kans dat hij Ooijer uit Oranje speelt.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 17-11-09, 10:03   #3
EAYS

Dos37's Voetbal Forum schermafbeelding

Nou als Jagielka straks weer fit is moet ik het nog zien.
Dos37 is offline   Met citaat reageren
Oud 17-11-09, 10:11   #4
Lucky man

dndiek's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door sjimmie
Grote kans dat hij Ooijer uit Oranje speelt.
Na het WK misschien.
dndiek is offline   Met citaat reageren
Oud 17-11-09, 10:12 wink   #5
Fear the Beard!

Oorspronkelijk geplaatst door dndiek
Na het WK misschien.
Hopelijk ervoor al.
Oud 17-11-09, 10:12   #6
Heitinga is in ieder geval de man voor de toekomst.
Lauren Katie is offline   Met citaat reageren
Oud 28-12-09, 15:03   #7
BS.

Heitinga voelt zich goed en roemt teamgenoten

John Heitinga voelt zich thuis bij Everton. De Nederlander, die deze zomer overkwam van Atlético Madrid, heeft zich inmiddels goed aangepast aan de Engelse stijl van voetballen.

"De teamspirit is goed. Lucas Neill en ik spelen goed samen en wekelijks gaat het beter", zegt Heitinga in de Liverpool Echo. "Het is goed dat Phil Neville weer terug is. Ook wanneer hij niet speelt is hij de leider en de aanvoerder van deze groep. Mikel Arteta staat ook voor een terugkeer. Het zou fantastisch zijn om hem snel weer op het veld te zien staan."

Afgelopen weekend kwam Everton niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen Sunderland. De gelijkmaker van The Toffees kwam op naam van Marouane Fellaini. Ook hij is van groot belang voor Everton, meent Heitinga. "Fellaini is belangrijk want hij ruimt veel ballen op. Gedurende de wedstrijd zag je dat hij opnieuw de beste speler op het veld was."

Volgens de Nederlander is het slechts een kwestie van tijd voordat Everton meer punten gaat pakken dan het tot op heden deed. "Het enige wat we moeten doen is onze kansen afmaken. We spelen goed, maar het gebeurt te vaak dat we een zege uithanden geven", aldus Heitinga.
Oud 28-12-09, 15:20   #8
rja

rja's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Lauren Katie
Heitinga is in ieder geval de man voor de toekomst.
Hij maakt me te veel fouten achterin, als hij centraal speelt.

Maar opbouwend is hij wel zeer goed.
rja is offline   Met citaat reageren
Oud 28-12-09, 15:26   #9
Ich bin Mario

Prosac's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vond hem als defensieve middenvelder altijd het sterkst. Dan kon hij ook nog wat mijn zijn aanvallende kwaliteiten.
Prosac is offline   Met citaat reageren
Oud 28-12-09, 16:47   #10
Hup Holland!

tong80's Voetbal Forum schermafbeelding

Prima verdediger die gewoon meegaat naar het WK.

tong80 is offline   Met citaat reageren
Oud 04-01-10, 23:26   #11
Juist opbouwend heeft hij nog weinig laten zien bij Everton, terwijl dat zijn kwaliteit toch voornamelijk is - naast de gezonde aggressie. Verdedigend is hij zeker niet beter dan de gemiddelde PL-verdediger. Verdedigend koppen en positioneel inzicht kunnen heel wat beter.
Conflict is offline   Met citaat reageren
Oud 19-02-10, 17:38   #12
BS.

Heitinga: 'Rooney is een wereldspits'
17 februari '10 11:30 door Mike Boeschoten

Tegen Chelsea gaf John Heitinga Didier Drogba en Nicolas Anelka geen centimeter ruimte. Mede door het geconcentreerde verdedigen van de ex-Ajacied won Everton op karakter met 2-1. Zaterdag wacht Manchester United en is niemand minder dan Wayne Rooney zijn directe tegenstander. ,,Ja, dit zijn wedstrijden waarin ik me kan onderscheiden", blikt Heitinga in de nieuwe Pro Voetbal vooruit.

,,Ik kijk heel erg naar de wedstrijd uit. Ik krijg met Rooney één van de beste spitsen ter wereld tegenover me die ik onschadelijk moet maken. En een speler die nota bene hier bij Everton groot is geworden", aldus de Nederlandse verdediger.

Everton heeft overigens nog een appeltje te schillen met United. De eerste ontmoeting tussen de twee, in november 2009, was een kansloos verhaal voor The Toffees. ,,We hebben daar met 3-0 op onze broek gehad", zegt Heitinga. ,,Ik hoop dat we dat kunnen rechtzetten en de punten thuishouden."
Oud 22-02-10, 11:27   #13
BS.

Big John' Heitinga steekt lekker in zijn vel

John Heitinga verkeert in Engeland in een uitstekende vorm. De centrale verdediger speelde de voorbije weken twee topwedstrijden, waarin zowel Didier Drogba als Wayne Rooney niet tot scoren kwamen.

"Als je in één week tijd van Chelsea (2-1) en Manchester (3-1) wint - iets wat Everton al jaren niet was gelukt - is dat prachtig", zo kijkt Heitinga in De Telegraaf terug. "Het stadion ontplofte, iedereen was heel blij. Wanneer je zelf dan ook nog eens kunt terugkijken op twee goede wedstrijden, je staande houdt tegen de beste spitsen ter wereld, steek je lekker in je vel."

Big John richt zich bij Everton op de plaats rechts in het centrum van de defensie. "Dat is ook de plek in het Nederlands elftal waar ik voor wil gaan. De bondscoach is zelf nog niet langs geweest. Maar (zijn assistenten, red.) Phillip Cocu en Dick Voorn wel."

In het Nederlands elftal heeft Heitinga concurrentie van onder meer André Ooijer, die bij PSV momenteel niet op een basisplaats kan rekenen. "Ik denk dat ik het de laatste interlands goed heb gedaan. Het is aan de bondscoach wie er speelt, maar ik wil het hem zo moeilijk mogelijk maken", aldus Heitinga.
Oud 22-02-10, 11:28   #14
EAYS

Hij speelde godver geweldig

Hoe is het mogelijk
Oud 22-02-10, 11:33 sad   #15
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Dos37

Hoe is het mogelijk
Onmogelijk inderdaad, hij komt namelijk van Ajax en niet van Twente.

Oud 22-02-10, 11:53 rainbow   #16
NM.

NM.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Otis.

Onmogelijk inderdaad, hij komt namelijk van Ajax en niet van Twente.
Idd hoe kan Ajax nou een goede verdediger afleveren?
NM. is offline   Met citaat reageren
Oud 22-02-10, 12:27   #17
Hup Holland!

Suijk's Voetbal Forum schermafbeelding

Hoe is het mogelijk

Goed nieuws dat 'ie zich daar goed aan het ontwikkelen is!
Suijk is offline   Met citaat reageren
Oud 22-02-10, 14:22   #18
Mah boi!

Kriegel's Voetbal Forum schermafbeelding

Sjonnie
Kriegel is offline   Met citaat reageren
Oud 22-02-10, 14:31   #19

Sjonnie
Scorpie is offline   Met citaat reageren
Oud 22-02-10, 14:42   #20

JaszaAFCA's Voetbal Forum schermafbeelding

Met een lach en een traan!

Oud 25-02-10, 13:06 wink   #21
Een goed gevoel.

Cyberia's Voetbal Forum schermafbeelding

Als je momenteel de beste spits in bedwang weet te houden is een diepe buiging op zijn plaats.

Zoals ie de laatste maanden staat te spelen kan er geen twijfel bestaan, Sjonnie is zeker van een basisplek op het WK.
Cyberia is nu online   Met citaat reageren
Oud 25-02-10, 13:30   #22
EAYS

Als Ooijer nu nog de voorkeur krijgt boven Johnny vreet ik een sok op.
Oud 25-02-10, 13:33   #23
Istie echt zo goed ja? Heb em eerlijk gezegd nauwelijks nog zien spelen sinds ie naar Everton gegaan is. Zou echt fantastisch zijn voor Oranje als we een topverdediger hebben staan tijdens het WK, zeker als je zoals Heitinga ook nog eens een goeie pass hebt.
Fukjoeman is offline   Met citaat reageren
Oud 25-02-10, 13:34   #24
TR

TR's Voetbal Forum schermafbeelding

Die TT

Oud 25-02-10, 16:25   #25
11 tegen 11, bal is rond

Oorspronkelijk geplaatst door TerroRobbie
Die TT
?

Oud 25-02-10, 16:48   #26
TR

Oorspronkelijk geplaatst door Otis.

?
Beetje arrogant niet? Zelfde als ik in de TT van het Ruud van Nistelrooij topic ga zetten dat ie een Bosschenaar is

Oud 25-02-10, 16:50 emo   #27
Fear the Beard!

Beetje arrogant niet? Zelfde als ik in de TT van het Ruud van Nistelrooij topic ga zetten dat ie een Bosschenaar is
Is hij niet, hij komt uit Geffen.
Oud 25-02-10, 16:54 wink   #28
11 tegen 11, bal is rond

Waarom is dat nou weer arrogant? Als er één voetballer van de laatste jaren een 100% Ajacied is dan is dat Johnny Heitinga. Ik zou niet weten waarom je dat dan niet mag zeggen, zonder dat het arrogant is. Zelfde als dat ik het niet raar zou vinden dat een Feyenoorder dat bij een Dirk Kuijt-topic doet. Johnny verpersoonlijkt Ajax, Dirk doet dat voor Feyenoord.

Oud 25-02-10, 16:56   #29
TR

Iemand die bij FCDB speelt of (in sommige gevallen) heeft gespeeld is ook een Bosschenaar.

Oud 25-02-10, 16:59   #30
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

Precies hetzelfde inderdaad, maar ook niet arrogant.
Nash is offline   Met citaat reageren
Oud 25-02-10, 17:03 big smile   #31
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Jezus Robbie, huilie.

Heitinga is gewoon een Ajacied, net zoals Van Bronckhorst een Feyenoorder is etc. Is toch niks arrogants aan om in de TT te zetten?
zjroen is offline   Met citaat reageren
Oud 25-02-10, 17:03   #32
Kuijt :')

Conundrum's Voetbal Forum schermafbeelding

Die TT
Is het vreemd dat ik me daar niet aan stoor?
Conundrum is nu online   Met citaat reageren
Oud 25-02-10, 17:06 big smile   #33
TR

Ok, jullie je zin... zoek het uit

Oud 25-02-10, 17:16 surprise   #34
Gaat ie weer hoor , matige poging.
Lebawski is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 18:37   #35

Zometeen interview in RTL boulevard met Sjon.

Oud 04-03-10, 18:58   #36

Tjeuke's Voetbal Forum schermafbeelding

Ook hij heeft een mooie trechter
Tjeuke is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 18:58 big smile   #37

Jammer van het accent van dat zussie van Zenden.

Oud 04-03-10, 18:59   #38

Tjeuke's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door JaszaAFCA
Tjeuke is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 19:01 duh   #39
I'm Ron fucking Swanson

Dagglala's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door dndiek
Na het WK misschien.
.
Dagglala is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 19:04 duh   #40
Fear the Beard!

Oorspronkelijk geplaatst door Dagglala
[afbeelding: link].
Wat zag ik het weer goed
Oud 04-03-10, 19:13 wink   #41

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Mooi voor Andre Pooijer. Hopelijk moet hij Vlaar ook voor zich dulden.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 19:33   #42
EAYS

Nou als Jagielka straks weer fit is moet ik het nog zien.
hij is bijna weer fit
Oud 04-03-10, 19:33   #43
ik ben heel erg bang dat hij weer een domme inschattingsfout maakt op het wk. zoals hij er altijd wel een paar per wedstrijd heeft.
Carthago is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 19:41   #44
Hup Holland!

Aanvoerder's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door JaszaAFCA

Ik knap al af op de foto.
Aanvoerder is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 20:59   #45

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat is dat shirt van Everton lelijk zeg

Oud 04-03-10, 20:59 wink   #46

Mike's Voetbal Forum schermafbeelding

Inderdaad, dat shirt in de OP staat hem veel beter
Mike is offline   Met citaat reageren
Oud 04-03-10, 21:00   #47

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik zie hem liever in een nederlands elftal shirt.

Oud 04-03-10, 23:00 hearth   #48
Suarez!

behangplakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik wil hem weer in een Ajax-shirt
behangplakker is offline   Met citaat reageren
Oud 05-03-10, 08:39   #49

Dj_Day-V's Voetbal Forum schermafbeelding

Dj_Day-V is offline   Met citaat reageren
Oud 15-03-10, 22:36   #50
BS.

Snelle vlucht Heitinga naar Ajax

Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM - John Heitinga heeft zich in allerlei bochten gewrongen om getuige te kunnen zijn van Ajax-PSV. "Je bent Ajax-fan of niet", grapte de oud-speler van de Amsterdamse club, die onmiddellijk nadat hij na Birmingham City-Everton 2-2 te horen kreeg dat hij een vrije zondag had een toegangskaart regelde en een ticket boekte.

"Ik ben om één uur 's middags geland en moest om halfacht - een uurtje na de wedstrijd - weer op Schiphol zijn. Ik ben afgereisd met alleen mijn paspoort. Maar de wedstrijd van het jaar wilde ik niet missen." De reis bleek uiteindelijk niet voor niks. Ajax won het duel met 4-1.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:05.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site