|
|
[size=x-small]Trefzeker heethoofd morgen bij Ajax
AMSTERDAM - Volgens Argentijnse media meldt Dario Cvitanich zich vrijdagochtend in Amsterdam voor zijn afrondende medische keuring en het ondertekenen van het contract dat hem de komende jaren Ajacied maakt. De Argentijnse aanvaller landt morgen op de luchthaven Schiphol in het gezelschap van vice-voorzitter Norberto D'Angulo van zijn club Banfield.
Hoewel de Amsterdammers de transfer nog niet hebben bevestigd, is Cvitanich' huidige club duidelijk. ,,De dertien leden van het bestuur van de club zijn akkoord gegaan met de verkoop van Cvitanich aan AFC Ajax NV,'' zo luidt een officieel communiqué op de website van Banfield, een kleine club uit de gelijknamige voorstad van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Stemverhouding in het bestuur: negen voor, vier tegen. De transfersom die Ajax overmaakt zou elf miljoen palos bedragen, elf miljoen dollar. Daarvan gaat tachtig procent naar Banfield, de rest naar een groep zakenlieden die eenvijfde van de transferrechten op de spits bezit.
Cvitanich kijkt uit naar spelen onder Marco van Basten. ,,Het is fantantastisch om te kunnen leren van iemand zoals hij, met al zijn ervaring en wat hij in zijn carrière heeft gepresteerd. En dat ook nog eens bij een prachtige club als Ajax,'' zegt hij op de website van Banfield.
Bedoeld of onbedoeld heeft een voormalige Feyenoorder ook nog een rol gespeeld bij Cvitanich' keuze voor Ajax, terwijl hij ook in de belangstelling stond van de Argentijnse topclub Boca Juniors en het Spaanse Espanyol. Vorig jaar speelde Cvitanich enige tijd onder tijdelijk hoofdtrainer Pablo Vitamina Sanchéz, eind jaren negentig onder contract in Rotterdam. ,,Hij vertelde altijd heel enthousiast over zijn ervaringen in Nederland en was heel positief over het land, de gewoontes en de manier van leven.''
Cvitanich is een kind van Banfield, de club die in Argentinië de bijnaaml El Taladro draagt, de drilboor. Op zijn zeventiende belandde hij in de jeugdafdeling van de club. In oktober 2003 debuteerde hij in het eerste elftal, sindsdien scoorde de aanvaller in 90 competitiewedstrijden 31 keer. Ook in de huidige competitie loopt hij één op drie. Hij maakte zes van de achttien treffers van Banfield, dat met twaalf punten uit elf duels net onder de middenmoot bivakkeert.
Eigenlijk zou Cvitanich morgen met zijn club uit moeten komen tegen Huracan. Maar de Argentijn van Kroatische afkomst moet nog een wedstrijd schorsing uitzitten en maakt van die gelegenheid gebruik voor een bliksembezoek aan Amsterdam. Behalve een begenadigd aanvaller is hij ook nogal licht ontvlambaar. Cvitanich verzamelde dit seizoen in nog geen dertig wedstrijden al tien gele kaarten, vooral voor protesteren tegen de scheidsrechter en simuleren. Ook zijn laatste boeking, twee weken geleden in het duel met Gimnasia, was vanwege een piscina (zwembad), de Argentijnse benaming voor fopduik. ,,Hij is nog jong en moet leren zich te beheersen,'' aldus zijn huidige trainer Miguel Jerez in de Argentijnse krant Olé. ,,Hij heeft warm bloed en een voetballer die veel schoppen krijgt en wordt vastgehouden terwijl er door de scheidsrechter niet wordt opgetreden, kan op een gegeven moment wel eens exploderen.''[/size]
|
[size=x-small]Cvitanich niet bang voor concurrentie
AMSTERDAM - Dario Cvitanich heeft voor het eerst in twee jaar vakantie gehad. Het was een korte rustperiode, want de spits van Ajax heeft ook al twee weken meegetraind bij zijn oude club Banfield. ''Een versterking voor het elftal is altijd welkom.''
Julio César Falcioni in plaats van Jorge Luis Burruchaga. De wereld van het profvoetbal is in Zuid-Amerika vergelijkbaar met Europa en daarom was Dario Cvitanich niet verbaasd dat hij een jaar na zijn afscheid van Banfield een nieuw gezicht zag op het Argentijnse trainingsveld. ''Ook de selectie was vernieuwd'', zegt Cvitanich. ''Het verandert overal snel. Niet alleen bij Ajax.''
In de zeven seizoenen die hij bij Banfield doorbracht, werkte de 25-jarige aanvaller samen met zes trainers. ''Ongeveer één per seizoen'', berekent Cvitanich. ''Maar bij andere Argentijnse clubs was het gemiddelde hoger. Na vijf, zes verliespartijen werd de volgende técnico weer aangesteld.''
Cvitanich is dan ook niet verbaasd over de trainerswissel bij Ajax. Alleen keek hij op van het moment waarop Marco van Basten opstapte. Het seizoen telde nog maar één wedstrijd toen Van Basten zichzelf afserveerde als trainer van de Amsterdamse club en voor een (lange) vakantie koos.
Voor het eerst in twee jaar heeft Cvitanich zelf de afgelopen weken iets gehad wat op een zomervakantie leek. Waar hij vorig seizoen van de Argentijnse Primera División de Nederlandse Eredivisie inrolde, kon hij in mei en juni een beetje tot rust komen in zijn vaderland.
Toch trok Cvitanich twee weken voor de eerste training van Ajax zijn voetbalschoenen al weer aan. Hij trainde mee bij Banfield. ''Maar ik heb het rustig aan gedaan. Ik heb niet voluit getraind.''
In samenwerking met de medische staf van Ajax probeert Cvitanich door middel van de langere voorbereiding en extra (kracht)oefeningen om komend seizoen minder geblesseerd te raken. Mede door de vele spierblessures kwam hij vorig jaar maar tot zestien competitieduels.
Daarin scoorde de druistige aanvaller negen keer. ''Ik wil meer spelen en meer doelpunten maken'', blikt Cvitanich vooruit naar het komende seizoen. ''En Ajax moet kampioen worden. Dat is niet alleen goed voor mij, dat is goed voor de hele club.''
Mocht Ajax besluiten om naast Cvitanich, Luis Suarez en Darko Bodul nog een spits aan te trekken, dan is de Argentijn daar blij mee. Marcus Berg wordt genoemd ('een goede speler, ik hoop dat hij erbij komt') en ook Mabhuti Khenyeza, topscorer van Ajax Cape Town, zou volgens het Zuid-Afrikaanse Sunday Sun een optie zijn. ''Een versterking voor het elftal is altijd welkom.''
Als de als vervanger van Klaas-Jan Huntelaar aangekochte Cvitanich er een concurrent bij krijgt, dan beschouwt hij dat niet als diskwalificatie van zijn capaciteiten. Zoals hij er ook niet vanuit gaat dat hij de vaste spits is als Ajax geen investering meer doet. ''Je moet het gewoon elke wedstrijd opnieuw laten zien. Dat is het enige dat telt, zo weet ik na al die trainerswisselingen.''
Tegen DWV speelde Cvitanich zaterdag een ongelukkige wedstrijd. Hij deed alleen de eerste helft mee en daarin leverde hij met het hoofd weliswaar een mooie assist op de uitblinkende Ismaïl Aissati, maar verder had Cvitanich pech in de afronding. De voor 6.5 miljoen euro aangetrokken aanvaller kreeg een stuk of drie grote kansen, maar dichterbij dan de lat kwam hij niet. (JOP VAN KEMPEN)[/size]
|
Cvitanich zit weer lekker in zijn vel
26 september 2009
Dario Cvitanich bereikt langzaam maar zeker weer zijn oude niveau. De 25-jarige aanvaller van Ajax beleefde een moeizame seizoensstart, maar haalde de voorbije weken de trekker weer geregeld over. Vooral de drie doelpunten die hij onlangs maakte tegen NAC Breda sprongen in het oog. In huize Cvitanich werd die officieuze hattrick op bescheiden wijze gevierd. ,,Ik heb rustig met wat vrienden gebarbecued. Verder was ik gelukkig met de overwinning.''
Eerder dit seizoen vertoefde Cvitanich veelal op de bank. Dat had volgens de Argentijn met Kroatische roots vooral te maken met het naderende einde van de transferperiode. ,,Ik wist niet waar ik zou komen te spelen, in Argentinië of hier? Dat maakte me onrustig en onzeker'', blikt hij terug. ,,Ik wilde graag hier blijven en ben blij dat dat gebeurd is. Ik hou van deze club.''
Komend weekend wacht Ajax het thuisduel met ADO Den Haag. Pikant detail is dat Cvitanich in het onderlinge treffen van vorig seizoen zijn eerste hattrick op Nederlandse bodem liet aantekenen. ,,Dat was leuk'', zegt de Zuid-Amerikaan met gevoel voor understatement. ,,Ik had veel vertrouwen en voelde me zeer goed. Na die wedstrijd tegen ADO hadden we een korte vakantie en ging ik met een goed gevoel terug naar Argentinië. Ik was blij hier te spelen en verheugde me op het weerzien met familie en vrienden.''
Ook stond de vorige editie tegen de Hagenaars in het teken van het afscheid van de naar Real Madrid vertrekkende Klaas Jan Huntelaar. Een speler over wie Cvitanich niets dan lof heeft. ,,Soms missen we hem nog wel'', klinkt het veelbetekenend. ,,Klaas was een goede aanvaller en een goeie gozer.''
Ondanks de warme herinneringen aan het duel van vorig seizoen ziet Cvitanich de ontmoeting van zondag als een normale competitiewedstrijd. ,,Het belangrijkste is dat we winnen'', klinkt de teamspeler. ,,Hoewel zij het goed doen, moeten wij thuis iedere wedstrijd winnen. We moeten ons vanaf de eerste minuut voor honderd procent geven en laten zien dat we de baas in eigen huis zijn. Verder hoop ik dat het publiek Ajax-voetbal te zien krijgt.''
Ook voor het restant van de eerste seizoenshelft heeft Cvitanich een vurige wens. ,,Ik hoop dat we weinig punten meer morsen zodat ik straks met een goed gevoel Kerst en Nieuwjaar kan vieren in Argentinië. Vorig seizoen stonden we in de winterstop een punt achter op AZ, maar eindigden we het seizoen slecht. Dat moet nu beter.''
|
CVITANICH VERREWEG DE EFFICIËNTSTE GOALGETTER
Luis Suarez heeft na zeven speelronden in de Eredivisie de meeste assists (6) en de meeste treffers (10) achter zijn naam. Toch is de aanvoerder niet de meest efficiënte doelpuntenmaker in de Ajax-selectie. Dat is DarÃ*o Cvitanich. Als de Argentijn schiet, schiet hij met scherp, maar Ajax is niet onder de indruk.
De feiten
Cvitanich schoot dit seizoen in 7 speelronden 6 maal op doel, waarvan 5 keer tussen de palen. Die 5 pogingen leverden 4 doelpunten op. Daarmee is hij momenteel de meest efficiënte doelpuntmaker van de Eredivisie. Topscorer Suarez tekende al voor 10 treffers, maar had daarvoor wel 59 pogingen nodig. Ook vorig seizoen was Cvitanich met 9 goals uit 34 pogingen (26,4 %) een van de meest efficiënte aanvallers in de Nederlandse competitie. Suarez kwam toen met 22 goals uit 170 pogingen op 12,9% en topscorer Mounir El Hamdaoui was met 23 treffers uit 123 pogingen goed voor 18,7%.
Ajax 'kan niet veel met cijfers'
Ajax leeft momenteel op de klasse van Suarez en de stelling dat Cvitanich ondanks de productie van de Uruguayaan scherper is voor het doel, krijgt dan ook weinig aandacht in Amsterdam. Als assistent-coach Danny Blind de cijfers van de meest efficiënte Amsterdamse schutter hoort zonder dat de naam Cvitanich valt, zegt hij: 'Je hebt het nu over Suarez'. Dat de Argentijn toch echt veel minder kansen nodig heeft dan de Uruguayaan om te scoren, vindt hij niet indrukwekkend. 'Met deze cijfers kan ik niet zoveel.' De hoofdtrainer is het grotendeels met Blind eens.
Vaker schieten
Dat de cijfers wellicht veel zeggen over de kwaliteiten van Cvitanich en bruikbaar zijn voor het bepalen van zijn rol in de toekomst, gaat trainer Martin Jol veel te ver. 'Sommige statistieken vind ik best belangrijk, maar dit zegt me niks', aldus de Hagenaar. 'Tegen VVV heeft hij een doelpunt voorbereid. Dat zie ik soms liever dan dat hij op doel schiet. Het lijkt nu net of hij productiever is dan Suarez.' Als Blind de doelpogingen van Suarez en Cvitanich nog eens vergelijkt, komt hij tot een andere conclusie: 'Misschien moet Cvitanich maar eens wat vaker op doel schieten.'
|
Dario  !
|