Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 23-09-09, 23:22 thumb up   #1

Mike's Voetbal Forum schermafbeelding

18-jarige Toby Alderweireld drukt als prof bij Ajax de voetsporen van Jan Vertonghen en Thomas Vermaelen

Het is weinig jonge voetballers gegeven een loopbaan uit te bouwen bij Ajax Amsterdam. Een van hen is Toby Alderweireld. Op zijn achttiende tekende de Ekerenaar een profcontract bij de Nederlandse topclub.

Tom Alderweireld tekende begin dit jaar bij Ajax een profcontract tot 2010. 'Een beloning voor hard werken en een stimulans om als lid van beloften nog beter te doen', zegt de Ajaxied en Belgische jeugdinternational die als vijfjarige begon te voetballen bij Germinal Ekeren. Logisch, want hij woonde met het gezin aan het station van Ekeren, niet ver van het voetbalstadion.

'Ook mijn broers Sven, nu speler bij FC Ekeren, en Steve, nu politie-inspecteur in Brussel, hebben daar gespeeld', vertelt Toby Alderweireld. 'Mijn vader is eigenlijk een voetballeek, maar mijn mama kende het spel met het balletje wel en volgde me nauw op. Haar papa, Maurits Buyle, is ook fervent voetballiefhebber en is jeugdafgevaardigde bij Germinal Beerschot. Hij heeft mij altijd gestimuleerd en zal nu wel trots zijn.'

Hoe kwam je bij Ajax terecht?
'Dat verliep stapsgewijs. Eerst was er de fusie tussen Germinal en Beerschot, daarna de samenwerking tussen Ajax en Germinal Beerschot. Ik werd intussen ook opgeroepen voor de nationale jeugdploegen. Ajax volgde mij een hele poos waarna het me in 2004 naar Amsterdam haalden.'

Hoe verliep het dan verder?
'De overstap was niet om mee te lachen. De concurrentie bij Ajax was veel harder dan bij Germinal Beerschot. Het was knokken om overeind te blijven, want iedereen in de jeugdelftallen heeft talent. In het eerste jaar liet ik gewoon een beetje bloed, zweet en tranen. Het was ook wennen aan een gans andere mentaliteit. Op een gegeven ogenblik wou ik het zelfs opgeven. Het leven in Amsterdam was zo verschillend van dat in Ekeren. Gelukkig werd ik in mijn gastgezin bij Wim en Willy Stap waar voordien ook Moussa Dembele, Daniel Cruz en Steven Pienaer verbleven, heel goed opgevangen. Samen met de morele steun op het thuisfront kon ik mij door die lastige periode worstelen. Ik ben iedereen dankbaar.'

Hoe ziet je toekomst er uit?
'Ik tekende een profcontract tot juni 2010 en kwam bij de beloften van het grote Ajax terecht. Een beloning voor de geleverde inspanningen, niet alleen op training en in de wedstrijden, maar ook daarbuiten als ik thuis ben in Ekeren. Je moet 100 procent leven als een sportman. Terwijl mijn broers gaan fuiven, blijf ik thuis. Vroeg gaan slapen, altijd vòòr 10 uur, is een noodzaak. Ik heb mijn jeugdleven ingeruild voor mijn doel, zo hoog mogelijk scoren in het profvoetbal, liefst bij Ajax waar de begeleiding gewoon echt professioneel is. Mensen als Aaron Winter en Adri Koster zijn bij manier van spreken dag en nacht bezig om iedereen optimaal te laten functioneren. In het beloftenelftal word ik omringd door jongens die gemiddeld 22 tot 24 jaar. Ik speel als laatste man, alhoewel ik ook kan worden uitgespeeld op het middenveld.'

'Supporters zijn er genoeg, regelmatig komen ook mijn ouders, Joyce mijn vriendin en haar ouders kijken. Soms daagt ook een kennis of een vriend op. Vergeet ook niet dat in de Arena van Amsterdam voor de beloftenwedstrijd minimum 2000 supporters opdagen en in de toppers tegen Feyenoord, AZ en PSV al snel 6.000 man staat te roepen. In de volgende jaren hoop ik door te stoten naar het eerste elftal van Ajax. Stap voor stap voorwaarts, is trouwens het Ajax-devies.'

Waar droom je nog van?
'Soms vragen de supporters of ik geen kans maak in het Belgische olympisch team, maar van Peking lig ik niet wakker. Als ik een wens mag doen, dan is het een paar keer mogen mee te spelen met het A-team van Ajax. Maar dat is nog een beetje dromen en ik verwacht geen mirakel. Ik spiegel mij wel aan de prestaties van landgenoten als Jan Vertonghen, Thomas Vermaelen en Laurent Delorge om steeds nog beter te doen. Ajax ben ik intussen dankbaar voor de gekregen kans om stap voor stap topvoetballer te worden.'

Basisplaats lonkt voor Alderweireld

AMSTERDAM - Geen Ajacied die tijdens de voorbereiding op het seizoen meer speelminuten maakte dan Toby Alderweireld. Trainer Martin Jol laat geen mogelijkheid onbenut om zijn lof uit te spreken voor Alderweireld. Vorig seizoen al, in de dubbele ontmoeting met Olympique Marseille, viel de centrale verdediger op met een sterk optreden. Aan de vooravond van de competitiestart stevent Alderweireld (20) af op een basisplaats bij Ajax. Hij is net als Thomas Vermaelen en Jan Vertonghen ook Belg en ook afkomstig van Germinal Beerschot Antwerpen.

Hoe voelt het om de Ajacied te zijn met de meeste speelminuten en complimenten achter zijn naam?
Alderweireld: ,,Ik heb zelf nog niet veel met de trainer gepraat maar ik hoor en lees ook dat hij tevreden over me is. Dat geeft mij veel vertrouwen. Het streelt me. Ik probeer het verder maar zo goed mogelijk te laten zien op het veld. Ik denk dat ik ook mijn kans heb gekregen door de blessure van Oleguer. Er is veel concurrentie, ik wil de keuze voor de trainer zo moeilijk mogelijk maken.''

Ajax speelde vorig jaar op het Amsterdam Tournament met veel jeugd om spelers rust te geven. Toen stond je tegen Ibrahimovic en Adriano van Inter. Nu tegen Aguero en Forlan van Atlético. Merk je al verschil?
,,Zeker. Ik kan me nu veel beter wapenen tegen de grote jongens. Ik was vorig jaar geïmponeerd door die namen. Ik had nog geen officiële wedstrijd voor Ajax gespeeld. In vergelijking met toen ben ik sterker geworden en kies beter positie. Ik zie het als een goede ervaring voor later om zo jong tegen die grote jongens te mogen spelen.''

Is het voor jou belangrijk om een ervaren kracht naast je te hebben staan in de verdediging?
,,Routine is belangrijk in een elftal. Dat hebben we wel met Wielaert en Oleguer. Vertonghen is ook meer geroutineerd dan ik ben. Het is prettig verdedigen met hen naast me. In de groep is voldoende hiërarchie, iedereen weet zijn plek.''

Ben je tevreden over de voorbereiding?
,,Ik heb er een goed gevoel over. Tegen Atlético kregen we drie goals tegen maar ik had toch het idee dat het achterin 'stond'. Toch zag je ook dat twee verkeerde passes van ons die fataal afliepen. Fouten maken tegen clubs als Benfica en Atlético betekent een tegendoelpunt, dan zie je de klasse van die teams bovendrijven. 4-4-2 of 4-3-3 maakt mij niet veel uit. We schakelen voortdurend om. Met drie aanvallers voorin is het voor mij makkelijker om de vrije man te vinden.''

Wat voor seizoen ga je tegemoet?
,,Ik ga voor de basisplaats natuurlijk. Nu ik er vanaf de hele voorbereiding bij ben, kan ik meer verantwoordelijkheid nemen.''

Ben je niet bang om straks je plek alsnog te verliezen als Atouba fit is?
,,Ik ga geen eisen stellen. Je kan altijd teleurgesteld worden, maar ik maak me daar niet druk om.''

2009

Inmiddels kunnen we toch wel stellen dat hij Oleguer en Wielaert uit de basis heeft gespeeld onder Jol en eigenlijk al vast bij de eerste 11 staat. Fantastische mentaliteit, goede pass, sterk in de lucht. Natuurlijk moet hij nog veel leren, is er nog veel balverlies in de opbouw en is hij verdedigend nog lang niet op niveau, maar ik verwacht dat Alderweireld de komende drie seizoenen onmisbaar zal worden in de Amsterdamse verdediging.
De helft van het belgische blok achterin
Mike is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 23-09-09, 23:22 Standaard   #2

Ja, gewoon van BS gestolen..

Omdat het kan.
Oud 23-09-09, 23:23 wink   #3

Een hele verbetering ten opzichte van Wielaert of Oleguer!
Amres is offline   Met citaat reageren
Oud 23-09-09, 23:24 Standaard   #4
Geweldige speler, ik hoop dat we er nog veel van gaan genieten!
Ordinair is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 04:15 Standaard   #5
BS.

Bliksem's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door _Mike_
Ja, gewoon van BS gestolen..

Omdat het kan.
Pure kwaliteit natuurlijk .
Bliksem is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:00 Standaard   #6
Assassino!

Rumille's Voetbal Forum schermafbeelding

Heldenspeler. Totdat we 3-1 verliezen van AGOVV natuurlijk
Rumille is nu online   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:01 Standaard   #7

10 jaar jonger dan zijn concurrenten en nu al veel beter Straalt ook uit alsof hij al jaren in Ajax 1 speelt.
Frank is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:08 Standaard   #8

Erwtensoep's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Frank
10 jaar jonger dan zijn concurrenten en nu al veel beter Straalt ook uit alsof hij al jaren in Ajax 1 speelt.
Inderdaad. Gewoon een stabiele verdediger die zich (volgens mij) nooit zenuwachtig maakt en bovendiep een heerlijke dieptepass in de benen heeft.

Jol heeft het goed gezien om hem vanaf het begin een basisplek te geven want hij was vorig jaar al de beste CV.
Erwtensoep is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:12 Standaard   #9
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Jongen met veel potentie die waarschijnlijk nog wel een talentendip gaat krijgen.
Maar vooralsnog een goed helft van het Vlaams Blok.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:24 Standaard   #10
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

Geweldige vent natuurlijk. Hoe hij zichzelf heeft bewezen is fenomenaal. Voetbalt zo even Oleguer en Wielaert weg en staat nu als een sterk blok met de andere Belg .
Nash is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:39 Standaard   #11
Geweldige verdediger! Prima inspeelpass en met zijn inzicht staat hij vaak op de goede plek Zal vast zijn dipje nog wel krijgen maar laten we hopen van niet !
Roycoooooo is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 10:56 Standaard   #12

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

Die gaat over 2 jaar Vermaelen achterna naar arsenal.

Oud 24-09-09, 12:46 Standaard   #13
Dan " The Outlaw"Hardy!

LitmanenAFCA's Voetbal Forum schermafbeelding

Vormt samen met Verthongen een sterk blok nu hopen dat hij het door kan zetten dit seizoen. Speelt als een routinier en hij is pas 20

Oud 24-09-09, 12:54 Standaard   #14
Hup Hollant!

Nash's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij is 20, maar ik snap wat je bedoelt

Ben benieuwd hoe deze reacties eruitzien over 1,5 jaar.
Nash is offline   Met citaat reageren
Oud 24-09-09, 13:52 Standaard   #15

Pff, je gaat er niet op vooruit Nashje.

Alderweireld gelukkig wel

Mess is nu online   Met citaat reageren
Oud 28-09-09, 09:52 wink   #16
BS.

Komt ook erg goed over in interviews.
Oud 28-09-09, 13:29 wink   #17
Een goed gevoel.

Cyberia's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een fenomenale crosspass heeft deze man toch

Al hebben we daar gisteren even niet van kunnen genieten. En ja ik riep het vooraf aan het seizoen al, Toby heeft alles in zich om een topverdediger te worden.
Cyberia is nu online   Met citaat reageren
Oud 28-09-09, 13:32 wink   #18
DiFontaine

zjroen's Voetbal Forum schermafbeelding

Het mooiste is natuurlijk dat we na alle verdedigende aankopen de laatste jaren nu gewoon met 4 man uit de eigen jeugd in de verdediging spelen.
zjroen is offline   Met citaat reageren
Oud 28-09-09, 13:36 angry   #19

In het begin vond ik hem een typische verdediger uit de Ajax-opleiding.. Constant maar weer demonstreren hoe geweldige lange pass hij wel niet in zijn benen heeft. Maar hij heeft in een verbazingwekkend korte tijd de stap definitief gemaakt en is op dit moment een onbetwiste basiskracht. Doet het ook echt goed. De ideale man naast Vertonghen.. Niets dan lof.
SO89 is offline   Met citaat reageren
Oud 28-09-09, 13:48 angry   #20
Sol Invictus

Silaz's Voetbal Forum schermafbeelding

Dit gaat een grote worden
Silaz is offline   Met citaat reageren
Oud 28-09-09, 13:56 duh   #21
Huntelaar #9

vinnie06's Voetbal Forum schermafbeelding

Eigen jeugd en kan alles, pakt zo de bal van je hoofd

Oud 29-09-09, 19:52 angry   #22
Lucky man

dndiek's Voetbal Forum schermafbeelding

Om hem echt te kunnen beoordelen, moet ie wat meer wedstrijden spelen tegen wat moeilijkere tegenstanders...
dndiek is offline   Met citaat reageren
Oud 29-09-09, 19:54 angry   #23
Sol Invictus

Silaz's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door dndiek
Om hem echt te kunnen beoordelen, moet ie wat meer wedstrijden spelen tegen wat moeilijkere tegenstanders...
Vond hem vorig jaar in de Uefa cup ook wel sterk spelen hoor. en dan speel je toch wel tegen aardig lastige clubs.
Silaz is offline   Met citaat reageren
Oud 29-09-09, 19:57 angry   #24
Een goed gevoel.

Dan gaat dat al helemaal op voor Manolev.
Oud 29-09-09, 21:45 angry   #25
Huntelaar #9

vinnie06's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Cyberia
Dan gaat dat al helemaal op voor Manolev.
Who cares about manolev. zoeken die boeren maar uit. Toby is gewoon no-nonsense op elk niveau. Misschien nog iets steviger worden, maarja hij is dan ook de jongste, dus zie dit helemaal goedkomen.

Oud 29-09-09, 23:51 angry   #26

Marseille vorig jaar was gewoon prima
Oud 08-10-09, 12:28 wink   #27

Arcturus's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Silaz

Vond hem vorig jaar in de Uefa cup ook wel sterk spelen hoor. en dan speel je toch wel tegen aardig lastige clubs.
Die wedstrijd thuis tegen Marseille was hij fenomenaal.

Edit: Kut dat werd ook al boven mij gezegd .

Oud 08-10-09, 13:30 angry   #28

Hij deed het sowieso altijd goed tegen grote internationale clubs. Zijn eerste wedstrijd voor Ajax, op AT tegen Inter speelde hij ook een hele goede wedstrijd van wat ik me nog herinner.

Toby komt er wel Hopelijk nog vele jaren in een wit-rood-wit shirt te bezichtigen
Frank is offline   Met citaat reageren
Oud 08-10-09, 18:41 angry   #29
Hoi

Geen wonder dat Materazzi zijn shirt wilde hebben.
Heeft Ajax nog andere verdedigers die in de toekomst heel bruikbaar zijn?
Rejected is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-09, 20:50   #30
Assassino!

Speelde ook vandaag weer goed. Liet zich echter wel 1x heel makkelijk in de luren leggen door Zijler (?). Had ook nog kunnen scoren, vraag me af hoe hij die kopbal mistte
Oud 17-10-09, 20:51   #31
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Speelde zeker goed maar maakt af en toe nog van die domme opzichtige fouten zoals dat duwen in de rug.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 17-10-09, 23:43   #32
Crazy in de put

RayMania's Voetbal Forum schermafbeelding

Hij liet Demouge ook makkelijk weglopen, had eigenlijk een goal moeten zijn.

Maar verder staat het prima.

Oud 26-10-09, 09:30 wink   #33
BS.

Speelde een prima pot gisteren hoor, ook een fantastisch blok in de 16; heel erg rustig en perfect. Daarna keurig opbouwen.

Toby .
Oud 31-10-09, 12:31   #34
BS.

BELGISCH BLOK BETON

Toby Alderweireld: „Jol leert Ajax om slechte duels ’op een diefje’ te winnen”

door MIKE VERWEIJ

AMSTERDAM, zaterdag
„We moeten van Feyenoord winnen om bij te blijven”, zegt Toby Alderweireld (20) resoluut. Dat de Belg morgen voor het eerst een basisplaats heeft in de klassieker, zegt hem weinig. „De tijd van alleen genieten is voorbij. Bij mij en in de hele spelersgroep leeft het gevoel dat we kampioen moeten worden. Dat is ook het grote verschil met vorig jaar, toen het allemaal te vrijblijvend was. We zijn jong, hebben nog niks bereikt en willen prijzen halen. Dat heeft nu de overhand.”

De verdediger uit Wilrijk wil belangrijk zijn. „Aan alles merk ik dat ik bij Ajax meer en meer word geapprecieerd. Hoe? Doordat bepalende jongens als Maarten Stekelenburg nu dingen met me bespreken. Voorheen was het ’doe dit!’ en nu is het ’hoe denk jij erover?’ Dat is leuk, een blijk van waardering, maar ik blijf bescheiden. Voor dit seizoen was de trainer nog op zoek naar een extra, ervaren verdediger.”

Dat Martin Jol het ’Belgische blok beton’ aanvankelijk over het hoofd zag, stoorde Alderweireld. „Ik vond het vervelend dat hij nog een speler wilde halen. Zoals ik het ook niet leuk vond dat Rob Wielaert in de vorige winterstop werd gekocht, omdat ik voelde dat ik klaar was voor een basisplaats.”

Dat bleek dit seizoen, waarin de Ajax-verdediging weinig tegentreffers incasseerde en de kersverse Belgische international zich tot dusver prima staande hield. „Maar ik weet dat het makkelijker is om aan de top te komen dan er te blijven. Ik wil een terugval – zoals bijna elke jonge speler kent – voorkomen.”

„Mijn voordeel is dat ik heel langzaam ben gebracht, ik niet vanuit de A1 in het eerste ben gekomen, en dus heb kunnen wennen aan het grote werk. Als ik nu zorg dat ik me blijf verbeteren, alle kopduels ga winnen en meedogenlozer word, kan ik hopelijk uitgroeien tot een grote Ajax-speler.”

Een Ajacied die prijzen wint. „Niks ten nadele van Marco van Basten. Hij is echt een goede trainer en ik ben hem veel dank verschuldigd, omdat hij me heeft laten debuteren. Maar ik denk dat Martin Jol hier nu de juiste man is. Vorig jaar stonden we bij AZ in de rust ook met 1-0 achter en verloren we kansloos met 2-0. Het duel in Alkmaar (2-4) was dit keer een leerzame ervaring. De trainer bleef heel rustig in de rust, begon niet te schreeuwen, maar gaf ons het gevoel dat we in potentie sterker waren en nog makkelijk konden winnen. En afgelopen seizoen zakten we in de beker bij FC Volendam door het ijs. Nu wonnen we bij FC Dordrecht. Jol leert Ajax om slechte wedstrijden ’op een diefje’ te winnen. En die zeges bepalen het verschil tussen succes en lege handen.”

De kraker met Feyenoord ziet Alderweireld met vertrouwen tegemoet. „Feyenoord heeft een goede ploeg, beter dan vorig jaar. Maar wij spelen thuis en zijn verplicht drie punten te halen. Dat Makaay niet speelt, vind ik jammer. Hij heeft een grote naam en ik had me graag aan hem gemeten. Qua spel maakt het niet uit. In Nederland hoeven we met onze defensie voor geen enkele aanvaller onder te doen.”
Oud 22-11-09, 19:25 wink   #35
BS.

Die lange pass op Demy !
Oud 22-11-09, 19:40   #36
Een goed gevoel.

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem
Die lange pass op Demy !
Twee Belgen in het centrum die beiden beschikken over een fenomenale cross pass.
Oud 22-11-09, 19:44   #37
Hup Holland!

Suijk's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Bliksem
Die lange pass op Demy !
Dat was niveautje Frank de Boer ja.
Suijk is offline   Met citaat reageren
Oud 17-01-10, 16:34   #38
BS.

Stond toch wel weer goed zijn mannetje vandaag en had uitstekende openingen met zijn fantastische lange bal.
Oud 17-01-10, 16:34   #39

Prachtige lange pass heeft hij in de benen ja.
Scorpie is offline   Met citaat reageren
Oud 17-01-10, 16:56   #40
L'aeroplanino + Totti _O_

DMJN's Voetbal Forum schermafbeelding

Ik vind hem verdedigend toch nog te veel slippertjes maken.. Bij die goal is zijn rol een beetje ongelukkig, Penders kon de 2-1 maken omdat hij te laat was en hij werd er ook erg makkelijk uitgekapt door Gorter.

Zijn lange bal is wel pure porno.

Oud 14-03-10, 21:23   #41
BS.

Had er vandaag zomaar afkunnen gaan na 5min... Was een hele onbezonnen tackle. Verder wel weer een prima tweede helft.
Oud 04-04-10, 14:56   #43
Dr. Hendrik Leonard

Seam's Voetbal Forum schermafbeelding

Seam is offline   Met citaat reageren
Oud 04-04-10, 14:56   #44

JaszaAFCA's Voetbal Forum schermafbeelding

Heldddd.

Oud 04-04-10, 14:58   #45
Schiet van afstand

Friggles's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat een doelpunt
Friggles is offline   Met citaat reageren
Oud 04-04-10, 14:59   #46
Drums

Jasper's Voetbal Forum schermafbeelding

Uitgerekend hij die met zo'n zieke goal 3 punten zeker stelt
Jasper is offline   Met citaat reageren
Oud 04-04-10, 14:59   #47
Hup Holland!

Zwoerd's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door DJ_Ryow
http://www.youtube.com/watch?v=0ppu-vyYcuY

Haha mooi, die 3 Hagenezen die zich nog voor die bal proberen te gooien.
Zwoerd is offline   Met citaat reageren
Oud 04-04-10, 15:00   #48
Assassino!

Wat een goal Speelde verdediging ook goed, aanvallend was het op de goal na ook vrij weinig.
Oud 04-04-10, 15:01   #49
Hup Holland!

Zappie's Voetbal Forum schermafbeelding

Die zat er lekker in
Zappie is offline   Met citaat reageren
Oud 04-04-10, 15:14 wink   #50
Een goed gevoel.

Puik ingeschoten ook.
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Personen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:16.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site