Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 18-11-11, 17:06 arrow   #1

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Op de kop af is het vandaag 30 jaar geleden dat Frankrijk in de laatste WK-kwalificatiewedstrijd voor de editie van 1982 Nederland de loef af stak. Het team van Kees Rijvers, in februari 1981 allerijl aangesteld nadat zijn voorganger Zwartkruis plotsklaps het werk neerlegde vanwege ergernissen over de gebrekkige organisatie bij de KNVB, ging in het Parc des Princes onderuit met 2-0. Het frisse en fruitige Frankrijk zou één van de smaakmakers worden op het WK van 1982 terwijl Nederland een crisis-periode onderging. Het bleek, op een uitzondering na, het laatste internationale optreden te zijn van deze generatie voetballers.

De opstellingen (van de FIFA website):
18 November 1981, Parc des Princes, Paris
France 2-0 Netherlands
Scorers: Platini 52, Six 82

Teams
France: Jean Castaneda - Gerard Janvion , Christian Lopez, Marius Tresor, Maxime Bossis - Alain Giresse, Michel Platini (Jean Tigana, 75'), Bernard Genghini - Dominique Rocheteau, Bernard Lacombe (Jacques Zimako, 69'), Didier Six.

Netherlands: Hans van Breukelen - Ben Wijnstekers, Michel van de Korput (Tscheu La Ling, 72'), Ruud Krol, Jan Poortvliet - Johnny Metgod (Simon Tahamata, 46'), Jan Peters, Johan Neeskens, Arnold Muhren - Johnny Rep, Kees van Kooten.

FIFA.com - Platini's perfect free-kick

Beelden van Platini:

(ik weet ook een link waar je de wedstrijd kan downloaden maar die zal ik maar niet geven )

De komende dagen/weken zal ik wat stukjes posten over deze 'vergeten' periode (ik kwam erachter dat ik best wat ter beschikking heb, inclusief krantenarchieven). Te beginnen met 'wat vooraf ging', het vaak vergeten EK van 1980.

Laatst gewijzigd door Koekebakker; 18-11-11 om 17:17

(Verdwijnt na registratie)
Oud 19-11-11, 15:35 Standaard   #2
Hup Holland!

tong80's Voetbal Forum schermafbeelding

Het begin van een mooie Franse periode en het begin van een slechte Nederlandse.

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:09.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site