|
|
#1 |
|
De nederlaag van Manchester United tegen City wordt aangekondigd als een wisseling van de wacht. Hoewel het daarvoor misschien nog wat te vroeg is, wil ik dit topic gebruiken voor andere wisselingen van de wacht in het verleden.
Laat ikzelf beginnen met een te vroeg aangekondigde wisseling van de wacht: de nederlaag tegen Engeland van Nederland op het EK1996. De teneur in de pers was toen dat de dagen als groot voetballand waren geteld, nu de EK88 generatie was afgezwaaid. Het succesvolle Ajax van die jaren leunde op een aantal buitenlanders in de aanval, zo redeneerde men. Een paar Nederlanders bij Ajax gingen te vroeg weg (vroeger dan de generatie Koeman, Van Basten, Rijkaard), gingen naar de verkeerde clubs, en het zou nooit meer wat worden. Achteraf bezien is dat lachwekkend hoewel Van Gaal jááren later oordeelde dat zijn pupillen inderdaad nooit het maximale uit hun club-carrière hebben gehaald. Desalniettemin bleef Nederland gewoon meedraaien aan de top. Een andere wisseling van de wacht was de 2-4 van Arsenal tegen United in 2005. Al eerder was hun ongeslagen reeks verbroken, tegen datzelfde United, maar toen in eigen huis, was het de eerste keer sinds Leeds (toen Leeds handhaving veiligstelde) in mei 2003 dat ze een EPL-thuisnederlaag incasseerden. Ook was het de eerste keer sinds 1997 dat Manchester United twee Premier League ontmoetingen op rij won. Een teken dat de verhoudingen begonnen te verschuiven. Arsenal heeft sindsdien nog maar zelden gewonnen van de andere top vier teams. Zoals we allemaal weten ging de versleten Vieira na dat seizoen weg en kwam het nooit meer goed met het eens zo dominante Arsenal. Nog meer voorbeelden? (ik hoop dat dit topic wat meer reacties uit lokt) Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-10-11 om 13:32 |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Goed topic bakkert. Het is natuurlijk lastig om één wedstrijd aan te duiden als een wisseling van de wacht. Juventus-Ajax (halve finale CL) zou ik wel als een wisseling van de wacht zien, toen was het definitief gedaan met het Gouden Ajax.
__________________ Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright! |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mag het kampioenschap van AZ in 2009 als wisseling van de wacht gezien worden? Waarin duidelijk werd dat het in Nederland niet langer perse PSV en Ajax hoefden te zijn die het uit gingen maken?
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Meer specifiek zou ik dan de wedstrijd AZ-PSV noemen. Het was de eerste wedstrijd van het seizoen 08/09, PSV was kampioen en had over het algemeen een goede status in Alkmaar, maar was die avond bijna de hele wedstrijd de mindere ploeg. Lang leek het bij 0-0 te blijven, maar vlak voor tijd schoot Martens de winnende binnen om PSV hun eerste nederlaag te geven en een enorm slechte fase in te luiden die uiteindelijk zou resulteren in het vertrek van Stevens. En sindsdien nooit meer beter dan 3e geweest op de eindranglijst.
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
Ik zou eerder de 2-3 in Eindhoven noemen. |
||
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nee, zat verkeerd in m'n hoofd. Na even opzoeken was het de derde wedstrijd.
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Van 2007?
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
#10 |
|
In seizoen 2001-2002 greep Olympiques Lyon de macht in Frankrijk door op de slotdag van de competitie van nummer twee RC Lens te winnen. Hierdoor pakte Lyon de eerste titel uit een te komen reeks van zeven (!) landstitels op rij. Dat lijkt me wel een wisseling van de wacht te noemen, al weet ik niet helemaal wie de voorgaande kampioenen waren.
Inmiddels is er natuurlijk wel weer een wisseling geweest, gezien Lyon al een paar jaar niet echt in de buurt van de titel wist te komen. __________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Een beroemde in Duitsland is een wedstrijd uit de eerste speeldag van 1974/1975. Bayern werd op 24 augustus 1974 met 6-0 keihard in de reet gepakt door Kickers Offenbach. Hoewel Bayern nog twee Europacups zou winnen (met voetbal dat niet om aan te zien was, met wel tien keer geluk en stereotype Duits spel) was het voor vijf jaar gedaan met de aanspraak op de kampioenstitel. Dat zou pas weer veranderen toen Breitner terug kwam en een nieuwe generatie spelers als Augenthaler, D. Hoeness en Rummenigge het stokje over namen...
Die droogte van vijf jaar is sindsdien niet meer voorgekomen... Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-10-11 om 15:32 |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
In de periode 1992 (uiteenvallen voormalig Sovjet-Unie) tot 2007 werd er ieder jaar een club uit Moskou ('95 uitgezonderd) kampioen. In 2007 doorbrak Zenith Sint Petersburg deze traditie en sindsdien is er geen club uit Moskou meer kampioen geworden.
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ah, er zijn beelden van:
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ik dacht is het forum nu alweer doorverkocht
__________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mooi topic.
Een bekend voorbeeld is de uitschakeling van Ajax in de Europa Cup tegen CSKA Sofia in het najaar van 1973. Na drie EC-winsten op rij was het nu na de eerste ronde over. Cruijff was net weg en de rest leek uitgeblust. Duurde toen ook een paar jaar voordat Ajax weer kampioen werd, Europees gezien werd pas begin jaren tachtig weer een keer een halve finale bereikt. Ander voorbeeld is de uitschakeling van AC Milan tegen Marseille in 1991. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Het Nederlands Elftal dat na een teleurstellend EK in 1980 (1e ronde eruit) 3 toernooien op rij mistte?
__________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Zat ik ook net aan te denken, maar dan net wat later. Volgens mij deden spelers als Rep, Krol en Neeskens nog mee in de kwalificatie voor het WK'82, nadat dat mislukt was nam de jongere generatie het over.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Hup Holland!
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Dat klopt, maar dat was een ander Milan, met een andere trainer en een vernieuwde selectie. Die wedstrijd in Marseille was echt het einde van het Milan van Sacchi.
__________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#21 |
|
Ja alleen zien Nederlanders dat vaak niet omdat Rijkaard en Bassie er nog bleven ballen.
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ook tekenend zijn de Europese campagnes van Real Madrid in de jaren '70 en jaren '80. Bij Nederlanders is de 'Mühren-wedstrijd' bekend maar ook legendarisch zijn de ontmoetingen tegen Bayern München, HSV en Liverpool.
Bayern had op dat moment al twee Europa-cups, dit was dus een krachtmeting tussen het oude establishment en het nieuwe (ook omdat in die tijd Netzer en Breitner voor Madrid speelden, dat gaf er een apart tintje aan). Müller was ontketend: De seizoenen erna verloren ze van o.a. Club Brugge en Grasshoppers. Geen schande in die tijd, de verhoudingen lagen wat anders toentertijd, maar zeker niet de absolute top. Een nieuwe kans kwam tegen HSV. Dat was toen een steenrijke club met ontzettend dure spelers als Kevin Keegan (volgens mij had die toen het hoogste salaris ter wereld als ik me niet vergis - nee, ik vergis me niet ). HSV maakte ze in met 5-1.En toen tegen Liverpool, een club met vele FA Cups en kampioenschappen in een paar jaar tijd. Dat werd een eervolle nederlaag alhoewel topaanvaller Kenny Dalglish half geblesseerd aan de wedstrijd begon en Madrid misschien wel de favoriet was (gezien de vele andere blessures, het aan ouderdom onderhevige middenveld en het matige binnenlandse seizoen van Liverpool op dat moment). Drie keer op rij werd bevestigd dat Madrid even niet meer mee deed met de grote jongens. |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Het is de vraag hoe lang het gaat duren, maar deze Rotterdamse derby betekende toch sowieso voor 2 seizoenen een wisseling van de wacht en heeft Sparta diep in de ellende gedrukt.
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Hup Holland!
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ten minste in de ECI, ze wonnen als ik het goed heb wel twee UEfA Cups.
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
De reden dat die lichting (van 1982 tot en met 1994, toen de laatste restanten door coach Valdano werden opgeruimd) wél wordt herinnerd en de generatie van de jaren 70 tot begin jaren 80 niet, ondanks 5 keurige kampioenschappen in 6 jaar tijd waarbij Barcelona niet altijd tweede werd (even vaak niet dan wel). |
||
|
|
|
|
|
#28 | |
||
|
|
|
|
|
#29 |
|
Waardoor zou dat toen zijn veroorzaakt?
|
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
||
|
|
|
|
|
#31 | |
![]() . En blijf het opvallend vinden hoe groot het verschil in speelstijl is vergeleken met nu. Wat een statisch gedoe, en van omschakelen heeft toen nog nooit iemand gehoord. Typisch voorbeeld is die 2-0 (maar nogmaals, dat juichen ), waar zo'n mof 80 meter oversteekt zonder iemand tegen te komen om vervolgens nog 5 man verdediging te zien randje 16.Tot zover mijn absoluut niet nuttige bijdrage aan dit topic. Dat juichen
|
||
|
|
|
|
|
#32 | |
|
||
|
|
|
|
|
#33 | |
Vond wel dat Van Hanegem laatst een punt had over dat het allemaal veel drukker oogt tegenwoordig. De vele digitale reclameborden langs de kant, de frutsels op de shirts etc. dragen er aan bij dat het vlotter oogt (of het ook zo is... weet ik niet maar dat is een andere discussie).
|
||
|
|
|
|
|
#34 |
|
Dit is een halve finale wedstrijd Europacup tussen twee goede teams maar bepaald niet geweldig:
Een stuk dynamischer, al. Je ziet nog steeds dat middenvelders weigeren om een man op te pakken maar dat zie je vandaag de dag nog steeds.... Zie MOTD van gisteren... |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Moeilijk te zeggen, misschien dat Real en Barça in een overgangssituatie zaten en de Baskische clubs een uitzonderlijke generatie spelers hadden. Daarnaast hadden ze het politieke tij mee, Baskenland was immers net "bevrijd" van de Francojaren en die periode was in zekere zin een soort Baskische Lente, dat zal de prestaties zeker een boost gegeven hebben. Beide clubs speelden toen ook nog met allemaal Basken (iets wat Bilbao trouwens nog steeds doet) Baskische trots en het weer mogen gebruiken van de Baskische taal, vlag etc. zal zeker motiverend gewerkt hebben.
Laatst gewijzigd door Plato; 24-10-11 om 17:43 __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
||
|
|
|
|
|
#37 | |
|
||
|
|
|
|
|
#39 |
|
Hier de slotfase met een geweldige reactie van keizer Otto:
Betze Legends 1997/98: FC Bayern München vs. 1.FC Kaiserslautern (Schlussphase) 2/2 - YouTube Echt heel verrassend was het niet: Bayern zat toen al jaren in een crisis en financieel stond de Bundesliga op wankelen. De ruimte, window of opportunity, was er. Desalniettemin blijft het een huzarenstukje en moet je het maar flikken om als promovendus gelijk kampioen te worden. Zelfs wanneer iedereen evenveel geld zou hebben en hypothetisch dezelfde middelen zou beschikken, dan nog zou dat verdomde moeilijk zijn. Helaas stortte Kaiserslautern het seizoen erop al in... Maar het maakte duidelijk dat niemand zich bij de heerschappij van Bayern hoefde neer te leggen. Laatst gewijzigd door Koekebakker; 24-10-11 om 23:01 |
|
|
|
|
|
|
#40 |
Geweldige prestatie was dat .Wat een jaren maakte Kaiserslautern toen door. In 1996 de beker winnen maar ook degraderen, in 1997 de 2e Bundesliga winnen en in 1998 kampioen. __________________ Recession is when your neighbor loses his job. Depression is when you lose yours. And recovery is when Mark Rutte loses his |
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
Ook mooi was/is dat Rehhagel met een geheel eigen tactiek op de proppen kwam. De zure gezichten noemden het 'ouderwets' maar het verrijkt natuurlijk alleen maar het voetbal. Ouderwetse tactieken kunnen soms zeer nuttig zijn. Soms kom je tegen dat teams zijn vergeten hoe ze dat moeten bestrijden, het is uit het collectieve geheugen verdwenen. Rehhagel zelf liet doorschemeren dat de veranderde jeugdopleiding in Duitsland, waar ze niet meer leerden hoe te spelen met/tegen een libero en één (of twee) mandekker(s) in zijn voordeel werkte. Spelers wisten gewoon niet hoe ze dat moesten aanpakken... behalve zijn eigen spelers waarmee hij dag in dag uit werkte.
|
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Heeft hij later min of meer herhaald met Griekenland, op een iets andere manier.
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bij een landenploeg kun je wat minder aan een vast systeem bouwen.
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Nee, hoewel ik ook niet weet of die helemaa hetzelfde was, zo goed staat dat me niet meer voor de geest. Wat ik wel nog weet is dat Griekenland in 2004 ook het verwijt kreeg verdedigend en ouderwets te voetballen.
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Ik vond het wel mooi. Het was verdedigend maar niet echt vuil en smerig ofzo. Gewoon met eerlijke middelen zand in de machine strooien. |
||
|
|
|
|
|
#49 |
|
Ajax 1999. Sinds dien is het voetbal heel anders geworden
__________________ Verstuurd vanaf mijn FrituurPan |
|
|
|
|
|
|
#50 |
|
Ik heb er nog wel 1 op een ander niveau. Wisseling van de status van een club.
FC Groningen was na de promotie in 2000, voornamelijk een ploeg die ternauwernood degradatie en nacompetitie kon voorkomen. Een typische rechterrijtje club. Vanaf 2005/2006 is er echter de kentering naar een standaard klassering in de regio 5-9. Meedoen om Europees voetbal. Als ik dan een specifieke wedstrijd moet aanwijzen waarin die ommekeer tot stand komt, denk ik aan de thuiswedstrijd in het Oosterpark tegen het PSV van Hiddink. We speelden dat seizoen de eerste thuiswedstrijd tegen RBC, ternauwernood wonnen we last minute met 1-0 van RBC. Vervolgens verliezen we in Waalwijk, Almelo en daarna thuis van Sparta. Het lijkt weer een seizoen als alle anderen te worden. Vertrouwen lijkt te ontbreken en echt tot scoren komen lukt ook niet. Als in de 5e wedstrijd regerend landskampioen PSV op bezoek komt, dan denk je dat het weer een dramatische middag gaat worden. Maar niets is minder waar, FC Groningen jaagt PSV in de eerste helft alle kanten op en komt gelukkig, maar terecht, door een schitterende goal van Yuri Cornelisse op 1-0. Gedurende de wedstrijd, met name de tweede helft, is het af en toe hangen en wurgen tegen PSV, maar hele grote kansen krijgen zij ook niet. De overwinning is een daverende verrassing en vormt achteraf gezien de trigger voor een prachtig seizoen, waarin in stijl afscheid genomen wordt van het Oosterpark en aan het eind van het seizoen zelfs nog bijna Champions League gehaald wordt, ware het niet dat de half geblesseerde Sneijder in de laatste minuten nog de belangrijke uitgoal voor Ajax scoort. Het massale "wij gaan Europa in" vlak na die goal van de thuissupporters zorgde voor kippenvel, geen CL, maar wel voor het eerst in 15 jaar weer Europees voetbal. En sinds 2005 hebben we altijd meegestreden om Europees voetbal. En ik geloof nog altijd dat de thuiswedstrijd tegen PSV de ommekeer was. __________________ [Scorpie] en Prosac heeft altijd gelijk. http://prosac.official.fm/ http://soundcloud.com/kweeb |
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
Wisselingen van de wacht
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |
|