![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Na het topic over de favoriete keepers nu de compleet tegenovergestelde positie op het veld: die van de afmaker. Dat zijn in het bijzonder de spitsen maar omdat een hoop 'tweede spitsen' bekend waren om vanuit een meer teruggetrokken positie hun extreem doelgerichte kwaliteiten tentoon te spreiden (en meer dan 20 goals bij elkaar konden schieten in een 34 rondes tellende competitie) kun je die gerust ook meetellen.
Wie ik ga neerzetten in de top 10 moet ik even over na denken maar op zeker komen drie jeugdhelden, Ronaldo, Zamorano en Suker erin te staan (ik zal me ditmaal beperken tot degenen die ik live heb kunnen zien): |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Batigol
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
__________________ I wouldn't say I was the best manager in the business. But I was in the top one. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Inzaghi, dé pure afmaker!
Altijd op de goede plek. En dan dat juichen
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Niet mijn favo, wel een van de beste: Van Nistelrooij. Solskjaer was er ook erg goed in.
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Gkekas is niet eens zo heel gek idd.
.
__________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ik vind Batistuta meer dan alleen een afmaker. Die maakte soms ook fenomenale goals die hij zelf helemaal opgezet had. Dat was gewoon een wereldspits.
Huntelaar mag hier ook wel genoemd worden, trouwens. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mario Jardel
Martin Palermo |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Als mensen zelfs Le Tissier noemen. Batistuta was een goede voetballer ja, absoluut. Maar wel een echte goaltjesdief. Past in mijn ogen dus goed in dit topic.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Martin Palermo ja:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Batistuta was in die zin een afmaker dat hij bijna geen assists gaf. En heel erg dodelijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Thierry Henry (wat ik geen afmaker vond, daarvoor mistte hij merkwaardig genoeg te veel kansen). Cristian Vierikon er ook wel wat van.
Eto'o is misschien wel de anti-afmaker. Scoorde heel veel doelpunten maar teerde vooral op zijn snelheid. Voor zover ik me kan herinneren, misschien heb ik het fout, was hij niet heel accuraat met zijn doelpogingen. |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Goaltjesdief != afmaker imo. Maar goed, ieder zijn mening.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ik vind een JPP ook een typisch proto-type afmaker en 1 van (destijds) wereldklasse.
__________________ O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon? Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mamma, innamorato son! |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ja. En Weah ook wel.
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Dat is te beperkt. Een afmaker is veel meer een eindstation. Dat kunnen dus ook de valse spitsen zijn. Zo was Baggio meer een afmaker dan Bergkamp (wat ook te zien is in de goals/assists ratio bij beiden). Baggio deed heel veel op techniek maar stond ook zodanig gepositioneerd dat hij zowat alleen maar het doel voor ogen had (en dat deed hij met verve). Een afmaker hoeft niet alleen maar een meester van de intikkers te zijn (zoals Inzaghi of in mindere mate Raul Gonzalez Blanco).
|
|
|
|
|
|
|
#21 | |
Die voelden mekaar perfect aan. Maar ik schaar Bergkamp toch zeker niet onder de afmakers. |
||
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bij afmakers denk ik juist eerder aan spitsen die technisch niet zo heel goed waren, maar wel aan de lopende band scoorden.
Jardel, Inzaghi. Dat soort namen. Maar je kan het idd wat breder trekken, biedt ook meer mogelijkheden voor dit topic. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Dan hanteren wij dezelfde definitie voor een afmaker.
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Jerrel Jimmy Floyd Hassssshhhelbaink natuurlijk!
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
Een afmaker is er om tijdens belangrijke en minder belangrijke wedstrijden de bal erin te schieten. Het liefst zo efficiënt, doelmatig en doelgericht (hetgeen ten koste kan gaan van het samenspel) mogelijk. Waar de afmaker staat op het veld op moment van aanname en hoe hij dat doet maakt niet zoveel uit (althans in mijn beleving). Bergkamp zie ikzelf ook niet als afmaker; bij Arsenal is er maar één seizoen geweest waarin hij meer doelpunten dan assists gaf en dat was gelijk zijn topjaar 97/98. Na 2000 gaf hij meestal twee keer zoveel assists als doelpunten. Ik vergeleek hem expres met Baggio om in mijn optiek het accentverschil te duiden. Kan ook per seizoen verschillen; Totti was in 2006/2007 een dodelijke afmaker, zonder meer (26 doelpunten; 'maar' 10 assists).
Laatst gewijzigd door Koekebakker; 21-04-11 om 23:06 |
||
|
|
|
|
|
#26 | |
Weet iemand waarom het daarna en ervoor veel minder was?
Laatst gewijzigd door Koekebakker; 21-04-11 om 23:28 |
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
|
|
|
#28 | |
__________________ Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten. |
||
|
|
|
|
|
#29 | |
__________________ Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten. |
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
#31 | |
. Ken alleen de youtube filmpjes . Las alleen de topictitel en dan kom gelijk die naam bij me op . Laten we maar weer een serieus topic van maken.
||
|
|
|
|
|
#32 |
|
Crespo omdat hij een goddelijke status heeft, Vieri omdat hij de beste afmaker is die ik ooit gezien heb. En ja, daar zit Inzaghi bij in.
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Jimmy Greaves!
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
Der Bomber.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Loves C, R en M
|
Ik moet dan altijd toch aan Ian Rush denken.
__________________ "Niemand weet het, en zy die beweren het te weten, zyn 't onderling niet eens." |
|
|
|
|
|
#36 |
|
bony
__________________ Boem! Koekoek! |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Ruud van Nistelrooij. Duh.
__________________ Real Madrid CF | Rayo Vallecano de Madrid | Getafe CF | Liverpool FC |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Rene van Rijswijk
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Das Phantom.
|
|
|
|
|
|
|
#41 |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Inzaghi en Fowler.
__________________ Liverpool FC || Pittsburgh Penguins |
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ruud van Nistelrooij uiteraard, maar dat betekent zeker niet dat ie niet kon voetballen. Zelfde voor Inzaghi.
Niet geheel objectief, maar Radamel Falcao kan ook wel aardig wat goaltjes maken. |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Top tien:
1. Ronaldo 2. Uit respect voor de nummer één laat ik deze leeg. 3. Raul Gonzalez Blanco 4. Batistuta 5. Vieri 6. Davor Suker 7. Shevchenko 8. Zamorano 9. Makaay 10a. Signori 10b. Giovane Elber Eervolle vermeldingen: Kluivert, Baggio, Crespo, Bierhoff, Balbo, Inzaghi, Ravanelli, Totti (2006/2007), Montella (sterk ondergewaardeerd), Chiesa, Mijatovic, Adriano, Ibrahimovic (2008/2009), Fowler, Cole, Shearer, Hasselbaink, Owen, Torres, Villa, Morientes, Milito. Laatst gewijzigd door Koekebakker; 22-04-11 om 12:17 |
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Kluivert, Ronaldo, Totti etc. waren toch veel meer dan alleen afmakers.
__________________ “Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.” |
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Ronaldo toch primair wel denk ik. Als je hem de bal gaf had hij alleen maar het doel voor ogen en dat deed hij heel goed. Zeker in zijn topjaren gaf hij alleen bij uiterste noodzaak de bal af. Lag ook aan het systeem; bij Inter moest hij soms naar de zijkanten uitwijken en dan was hij niet langer meer het pure eindstation (vandaar de video van zijn Barcelona-tijd waar hij in een 4-3-3 speelde en veel minder op de vleugels was te vinden).
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Tsja, dan kan je er beter jullie favoriet spits aller tijden van maken.
__________________ “Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.” |
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Los van dat is het erg apart om een speler een afmaker te noemen gebaseerd op een seizoen waarin hij veel scoorde.
Eens met KB dus, dit is een favoriete spitsentopic geworden. __________________ The holographic universe proves that the physical world we believe is real is in fact an illusion. Energy fields are decoded by our brains into a 3D picture, to give the illusion of a physical world.. |
|
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Ik zeg niet dat er over mijn keuzes geen debat mogelijk is, integendeel, maar jouw stellingen dat 'afmaker=goaljtjesdief' en 'dit is het favoriete spitsentopic geworden' betwist ik. De semantische/conceptuele verschillen duid ik iets anders dan jij. |
||
|
|
|
|
|
#50 |
|
Die motoriek, die houding, dat mysterieuze, dat juichen. Inzaghi
.
__________________ Wilfred Genee is een baas. |
|