Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum  
Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie
Nieuw wachtwoord aanvragen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 30-11-10, 09:59 Standaard   #1
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Deze 3 spelers worden door vele gezien als de beste spelers ooit. Ze komen alle 3 uit verschillende decennia en hebben ieder kleur gegeven aan dat decennia. Nu mag dat rijtje wel eens een keer uitgebreid worden. Messi is wat mij betreft een optie, maar een nog betere optie is Xavi. Gisteren liet hij zien de absolute spil te zijn bij barca en zijn erelijst liegt er tegenwoordig ook niet om. Toch heeft hij opvallend genoeg nog nooit de titel gewonnen voor wereldvoetballer van het jaar. Wordt deze speler zo ondergewaardeerd? (Ik trouwens vind persoonlijk dat Zidane ook tussen Maradona, cruijff en pele mag staan)
sjimmie is offline   Met citaat reageren
(Verdwijnt na registratie)
Oud 30-11-10, 10:01 Standaard   #2
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Goed dat ik je post heb afgelezen, want ik wilde inderdaad Zidane nomineren.

Messi nog niet. Xavi is wat minder de blikvanger die Cruijff, Pele en Maradona waren en gaat niet in dat rijtje komen.

Oud 30-11-10, 10:03 Standaard   #3

Koekebakker's Voetbal Forum schermafbeelding

Het zal altijd wel bij die drie blijven. Zidane hoort in het rijtje Eusebio, Zico, Ronaldo, Van Basten, Best etc.
Koekebakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 30-11-10, 10:17 Standaard   #4

Tjeuke's Voetbal Forum schermafbeelding

Voor mij hoort Zidane zeker bij dat rijtje. Ik vind hem ook nog steeds beter dan Xavi of Messi.

Oud 30-11-10, 10:20 Standaard   #5
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Precies wat Zandman zegt. Ik las de eerste regels en wilde meteen iets gaan tikken over Zidane. Die hoort in het rijtje.

Oud 30-11-10, 10:53 smile   #6
Mênnus Brabander

De KnikkerKoning's Voetbal Forum schermafbeelding

Xavi is minder drager dan de spelers die al eerder genoemd zijn.

Oud 30-11-10, 10:56 Standaard   #7
11 tegen 11, bal is rond

Otis.'s Voetbal Forum schermafbeelding

Ik denk dat er nooit meer iemand bij dat rijtje komt.

Oud 30-11-10, 12:07 Standaard   #8
Fear the Beard!

sjimmie's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Otis. Bekijk bericht
Ik denk dat er nooit meer iemand bij dat rijtje komt.
Zelfs Messi niet? Al moet ik wel zeggen dat ik bijvoorbeeld dacht dat een ronaldo of een ronaldinho tot dat lijstje konden doorgroeien. Toch hebben ze een hele grote terugval gehad. Messi heeft dat nog niet, maar heeft nog een lange weg te gaan.
sjimmie is offline   Met citaat reageren
Oud 30-11-10, 12:12 Standaard   #9
Kluf

Clough's Voetbal Forum schermafbeelding

Als Messi Argentinie eigenhandig wereldkampioen maakt, dan komt hij wel in dat rijtje. Dat zie ik alleen niet meer gebeuren. Het huidige voetbal is daar gewoon te anders voor. Ik zie nu geen zes Belgen meer achter één spits aanrennen. Plus dat Argentijnen niet kunnen verdedigen.

Oud 30-11-10, 12:16 Standaard   #10
AFCA

Da_Sandman's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Clough Bekijk bericht
Als Messi Argentinie eigenhandig wereldkampioen maakt, dan komt hij wel in dat rijtje. Dat zie ik alleen niet meer gebeuren. Het huidige voetbal is daar gewoon te anders voor. Ik zie nu geen zes Belgen meer achter één spits aanrennen. Plus dat Argentijnen niet kunnen verdedigen.
Was bij Maradona ook niet he, als je het tenminste over die beroemde foto hebt .

Oud 30-11-10, 12:32 Standaard   #11
L'aeroplanino + Totti _O_

DMJN's Voetbal Forum schermafbeelding

Wat die drie in hun tijd lieten zien is in het moderne voetbal niet meer realistisch.

Ik vind het duo Iniesta en Xavi wel in dat rijtje passen. Wat die twee samen laten zien qua één keer raken, dribbels in de kleine ruimte, steekpasses, ongekend... En ik vind duo in dit geval wel cruciaal, want één Xavi of Iniesta valt nog te verdedigen, maar samen zijn ze gewoon onverdedigbaar.

Oud 30-11-10, 12:44 Standaard   #12
Zidane, hmmmm, misschien.

Pele ken ik eigenlijk niet zo goed, maar van Cruijff en Maradona vind ik het vooral zo knap dat daar waar zij waren (de teams en) de resultaten ook significant beter werden.

Het mooie van Cruijff vind ik dan met name dat hij niet alleen als voetballer bezig was, hij was ook bezig met het sturen van het team tijdens de wedstrijd en had hele goede ideeen over hoe voetbal verder moest ontwikkelen. Men zegt wel eens dat Cruijff oud en seniel wordt en niks meer snapt van het hedendaagse voetbal, maar ik denk dat Cruijff juist de bedenker is van het hedendaagse voetbal.

Zidane had toch neit zo veel invloed denk ik. Voor de teams waarin hij speelde was hij van extreem veel waarde, maar hij had niet dat magische.
wallofdolls is offline   Met citaat reageren
Oud 30-11-10, 12:47 Standaard   #13
Oorspronkelijk geplaatst door DMJN Bekijk bericht
Wat die drie in hun tijd lieten zien is in het moderne voetbal niet meer realistisch.

Ik vind het duo Iniesta en Xavi wel in dat rijtje passen. Wat die twee samen laten zien qua één keer raken, dribbels in de kleine ruimte, steekpasses, ongekend... En ik vind duo in dit geval wel cruciaal, want één Xavi of Iniesta valt nog te verdedigen, maar samen zijn ze gewoon onverdedigbaar.
Ik las laatst een stuk, waarin iemand (Xavi zelf? Pep? De voorzitter van Barcelona?) aangaf dat Xavi juist perfect naar de school van Cruijff voetbalt. En dat is nou net het verschil. Cruijff's invloed reikt mijlen verder. Cruijff heeft het voetbal veranderd, buiten dat hij een geniale speler was.
wallofdolls is offline   Met citaat reageren
Oud 30-11-10, 17:52 Standaard   #14

Bramos FCE's Voetbal Forum schermafbeelding

Garrincha, snap niet waarom hij nooit in die lijstjes voorkomt.
Bramos FCE is offline   Met citaat reageren
Oud 30-11-10, 18:00 Standaard   #15
Orgulloso

Weebl's Voetbal Forum schermafbeelding

Di Stéfano en Puskás horen er ook gewoon tussen natuurlijk.

Oud 03-01-11, 23:02 Standaard   #16

AjaX's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Weebl Bekijk bericht
Nee.
AjaX is offline   Met citaat reageren
Oud 03-01-11, 23:07 Standaard   #17
Orgulloso

Oorspronkelijk geplaatst door AjaX Bekijk bericht
[...]

Nee.

Zeker wel.

Oud 03-01-11, 23:13 Standaard   #18
Baas-Jan Huntelaar-fan

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

Nu we volgens de OP toch in denken in '1 speler per decennium', wie van de twee is dan de man van de jaren '50?

Oud 03-01-11, 23:15 Standaard   #19
Hup Holland!

Gordon Shumway's Voetbal Forum schermafbeelding

Het rijtje dat Koekebakker post bedoel je neem ik aan?

Oud 03-01-11, 23:24 Standaard   #20
Orgulloso

Oorspronkelijk geplaatst door BoerBert Bekijk bericht
[...]

Nu we volgens de OP toch in denken in '1 speler per decennium', wie van de twee is dan de man van de jaren '50?
Allebei

Oud 03-01-11, 23:24 Standaard   #21
Orgulloso

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway Bekijk bericht
[...]

Het rijtje dat Koekebakker post bedoel je neem ik aan?
Nee, 'de grote drie' zouden imo 'de grote vijf' moeten zijn.

Oud 03-01-11, 23:26 sunglasses   #22
Baas-Jan Huntelaar-fan

BoerBert's Voetbal Forum schermafbeelding

[...]

Allebei
Kiezen, anders komen Xavi en Iniesta er samen in!

Oud 03-01-11, 23:35 Standaard   #23
Hup Holland!

[...]

Nee, 'de grote drie' zouden imo 'de grote vijf' moeten zijn.
En waarom dan wel?

Kijk, het is ver voor mijn tijd (en als ik me niet vergis ook van ver voor jouw tijd) dus als duizenden mensen over de jaren het rijtje Pele-Cruijff-Maradona (alleen de volgorde wordt nog weleens betwist) hebben gemaakt als zijnde de beste drie voetballers ooit, wie ben ik (of 'zijn wij') dan om spelers die toen ook al gewoon bekend waren opeens in dat rijtje te moeten noemen?

Oud 03-01-11, 23:37 Standaard   #24
Orgulloso

Oorspronkelijk geplaatst door BoerBert Bekijk bericht
[...]

Kiezen, anders komen Xavi en Iniesta er samen in!
Di Stéfano dan. Want Iniesta mag nog niet eens de veters van Xavi strikken.

Oud 03-01-11, 23:40 Standaard   #25
Orgulloso

Oorspronkelijk geplaatst door Gordon Shumway Bekijk bericht
[...]

En waarom dan wel?
Omdat alle beelden die ik van die twee heb gezien me hebben doen overtuigen dat zij gewoon veel beter waren dan wie dan ook in die tijd. Zij zouden in de jaren tachtig moeiteloos hebben meegekund met de top, zover waren zij hun tijd vooruit.

En waarom zij zelden worden genoemd in die lijstjes is denk ik puur aan de tijd te wijten. Zij speelden in de jaren vijftig, toen was er nog niet zo veel televisie, laat staan met voetbal erop. Pelé schitterde op WK's, die toen veel boeiender waren dan een Europacup. Iets dat nu misschien wel andersom is.

Oud 03-01-11, 23:50 question   #26
Mênnus Brabander

[...]

Omdat alle beelden die ik van die twee heb gezien me hebben doen overtuigen dat zij gewoon veel beter waren dan wie dan ook in die tijd. Zij zouden in de jaren tachtig moeiteloos hebben meegekund met de top, zover waren zij hun tijd vooruit.

En waarom zij zelden worden genoemd in die lijstjes is denk ik puur aan de tijd te wijten. Zij speelden in de jaren vijftig, toen was er nog niet zo veel televisie, laat staan met voetbal erop. Pelé schitterde op WK's, die toen veel boeiender waren dan een Europacup. Iets dat nu misschien wel andersom is.
Heb je die 2 uur durende docu over Puskas gezien? Kwam vorige week op de Belg.

En denk niet dat het door de tv komt maar omdat er toen gewoon veel slechter gevoetbald werd, het is niet voor niks dat Real 5x op rij met 20 doelpunten verschil de EC1 won.

Oud 03-01-11, 23:55 Standaard   #27
Hup Holland!

[...]

Verdomme ik had een heel verhaal staan, maar toen liet de techniek me in de steek.
Het kwam er in ieder geval op neer dat ik de beelden die ik van die twee heb gezien ook niet zo representatief vind. Overdreven gezegd vergelijkbaar met een compilatie video van Anouar Diba waar dan alleen de gelukte acties in zitten.

Oud 03-01-11, 23:56 Standaard   #28

El Capitano's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door De KnikkerKoning Bekijk bericht
[...]

Heb je die 2 uur durende docu over Puskas gezien? Kwam vorige week op de Belg.

En denk niet dat het door de tv komt maar omdat er toen gewoon veel slechter gevoetbald werd, het is niet voor niks dat Real 5x op rij met 20 doelpunten verschil de EC1 won.
De verhalen gaan natuurlijk ook dat Senor Bernabeu genoeg steekpenningen en zwart geld betaald heeft aan Uefa, scheidsrechters en tegenstanders.
El Capitano is offline   Met citaat reageren
Oud 03-01-11, 23:59 Standaard   #29
Orgulloso

Ik zie het al weer, dit ga ik nooit winnen

Oud 04-01-11, 00:04 Standaard   #30
Hup Holland!

Oh, ik gun je je rijtje van 5 wel hoor. Maar als ik beelden zie van Pele denk ik ook van: 'wtf, ik heb Bergkamp betere dingen zien doen'. Toch zie ik ook wel in dat 'ie niet beter was.

Oud 04-01-11, 00:05 surprise   #31
Mênnus Brabander

Maar heb je die docu gezien? Heel indrukwekkend en volgens mij ook te downloaden.

Oud 04-01-11, 00:12 Standaard   #32
Orgulloso

Niet die op de Belg. Misschien heb ik hem wel eens gezien, heb een paar jaar geleden allemaal dingen gezien over Real Madrid uit de jaren vijftig en ook van Hongarije uit 1954, maar weet de namen daarvan niet meer.

Misschien maar eens opnieuw op zoek. Hoe heette die docu?

Oud 16-03-11, 15:12 question   #33

RayMania maakte ergens op dit forum een goede observatie: hij had het idee dat het rijtje Cruijff, Pelé en Mardona eeuwig in stand wordt gehouden.
Oorspronkelijk geplaatst door RayMania Bekijk bericht
Ik vraag me af of hij de beste ooit gaat worden (of misschien is hij dat al?). Heb een beetje het gevoel alsof het rijtje Cruijff, Maradona en Pele om één of andere redenen altijd in tact moet blijven. Wordt voor Messi vooral belangrijk om eens met Argentinië een grote prestatie te boeken.
In sommige Zuid-Europese/Spaanstalige landen plaatsen ze daar Di Stefano bij en engelstalige landen komen altijd met die zuipschuit aanzetten.

Maar wie zouden nu werkelijk aanspraak kunnen maken op een plekje bij die drie of vier? Wanneer criteria als kwaliteit, prijzen en consistentie in acht worden genomen?
Oud 16-03-11, 15:17 Standaard   #34

Als Messi het niet lukt, lukt het niemand .
Oud 16-03-11, 15:18 Standaard   #35

Ik denk dat het voornamelijk gaat om de importantie binnen een team. Wat Cruijff voor Nederland en Ajax was, was Maradona voor Argentinië en Napoli. Fluwelen techniek en net dat beetje extra kunnen brengen. Prijzen zal geen criteria zijn, dan zouden Seedorf en Maldini er bij horen. Zidane is er wellicht 1, ondanks zijn inktzwarte afscheidswedstrijd.

Mess is offline   Met citaat reageren
Oud 16-03-11, 15:23 Standaard   #36

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitano Bekijk bericht
Als Messi het niet lukt, lukt het niemand .
Ik vind persoonlijk dat een Zico er meer bij hoort.

Verder zijn er een hele zooi Zuid-Amerikaanse voetballers van voor pakweg 1980, oostblokvoetballers van voor 1980 en überhaupt veel voetballers van voor de uitvinding van de televisieuitzendingen die in het nadeel zijn. Denk dan aan een Birindisi, Dzajic, Florian Albert en nog een rijtje die in hun tijd zowat het maximaal haalbare bereikten. Dat wilde ik nog even kwijt
Oud 16-03-11, 15:26 Standaard   #37

Waarom zijn die spelers 'beter' dan Messi in jouw ogen?
Oud 16-03-11, 15:32 Standaard   #38

Waarom zijn die spelers 'beter' dan Messi in jouw ogen?
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat er een heel regiment is geweest die niet dezelfde kansen hebben gehad en niet in een tijd voetbalden waar heel Europa hun kunsten kon zien en het niet mogelijk was om makkelijk de overstap te maken naar een topcompetitie. Hun kwaliteiten konden niet volledig worden getaxeerd dus ook zeker door mij niet.
Oud 16-03-11, 15:34 Standaard   #39

Duidelijk.

Spoiler
Er is een leuk boekje voor jou in de omloop, ik weet niet meer precies hoe het heet, maar heb er nog ergens een artikel over liggen. Gaat over "De Cruijff van een klein voetballand". In de meest vreemde landen heb je 1 speler die de allerbeste is/was. Dat zijn ook vaak spelers geweest die het niet helemaal gemaakt hebben. In Nederland zelf natuurlijk Dullens, helaas. Roemenië en Georgië komen o.a. aan bod in dat boekje, en daar had je in de jaren 80 en 90 2 spelers die schijnbaar (volgens een aantal journalisten/trainers/spelers) zoveel beter waren dan Hagi bijvoorbeeld. Erg leuk .

Laatst gewijzigd door El Capitano; 16-03-11 om 15:37
Oud 16-03-11, 15:40 Standaard   #40

Duidelijk.

Spoiler
Er is een leuk boekje voor jou in de omloop, ik weet niet meer precies hoe het heet, maar heb er nog ergens een artikel over liggen. Gaat over "De Cruijff van een klein voetballand". In de meest vreemde landen heb je 1 speler die de allerbeste is/was. Dat zijn ook vaak spelers geweest die het niet helemaal gemaakt hebben. In Nederland zelf natuurlijk Dullens, helaas. Roemenië en Georgië komen o.a. aan bod in dat boekje, en daar had je in de jaren 80 en 90 2 spelers die schijnbaar (volgens een aantal journalisten/trainers/spelers) zoveel beter waren dan Hagi bijvoorbeeld. Erg leuk .
ben benieuwd. waar stond dat artikel in?
Oud 16-03-11, 15:44 Standaard   #41

In een krant, inmiddels al weer een jaar of 3 terug. Ik ga het voor je zoeken.
Oud 16-03-11, 15:46 Standaard   #42

MaxPower's Voetbal Forum schermafbeelding

Bedoel je niet deze?
MaxPower is offline   Met citaat reageren
Oud 16-03-11, 15:46 big smile   #43

Dat zou goed kunnen. Cruijff .
Oud 16-03-11, 15:58 Standaard   #44
Orgulloso

Di Stéfano hoort daar al lang bij.

Oud 16-03-11, 16:00 Standaard   #45
...

Kopbal's Voetbal Forum schermafbeelding

Zidane uiteraard.

“Hoort u dat? … Inderdaad, u hoort niks! Wat is het toch jammer dat hier in de Arena niet kan wat bij Feyenoord wel mogelijk is: dat het publiek als één man achter de ploeg gaat staan als die het moeilijk heeft. Blijkbaar kan dat alleen in Rotterdam.”
Kopbal is offline   Met citaat reageren
Oud 16-03-11, 16:07 Standaard   #46

Ritmo's Voetbal Forum schermafbeelding

Vind het ook altijd een beetje sentiment wat telt. Misschien doen de generaties (voor de meeste mensen hier: onze vaders en opa's, voor Tong: hijzelf ) wat te romatisch over 'de grote vier'. Cruijff zette het Nederlandse voetbal op de kaart, voor Messi valt veel minder te winnen.

In de tijd van Zidane en (de oude) Ronaldo zeiden we ook vaak dat deze spelers hierbij hoorden. 5 jaar later vinden we ze nog steeds goed, maar horen ze al niet standaard meer bij dat rijtje. Wel veel mensen die dat nog vinden (ikzelf ook) maar toch staan ze het meestal niet.
Ritmo is offline   Met citaat reageren
Oud 16-03-11, 16:07 Standaard   #47
Echte boeren

Karrel_Laaglawaai's Voetbal Forum schermafbeelding

Eusebio?
Karrel_Laaglawaai is offline   Met citaat reageren
Oud 16-03-11, 16:16 Standaard   #48

Oorspronkelijk geplaatst door Ritmo Bekijk bericht
Vind het ook altijd een beetje sentiment wat telt. Misschien doen de generaties (voor de meeste mensen hier: onze vaders en opa's, voor Tong: hijzelf ) wat te romatisch over 'de grote vier'. Cruijff zette het Nederlandse voetbal op de kaart, voor Messi valt veel minder te winnen.

In de tijd van Zidane en (de oude) Ronaldo zeiden we ook vaak dat deze spelers hierbij hoorden. 5 jaar later vinden we ze nog steeds goed, maar horen ze al niet standaard meer bij dat rijtje. Wel veel mensen die dat nog vinden (ikzelf ook) maar toch staan ze het meestal niet.
Zidane had een goede kans gemaakt als hij die WK finale had gewonnen met zijn kopbal op Buffon.
Oud 16-03-11, 16:18 Standaard   #49

Ritmo's Voetbal Forum schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Koekebakker Bekijk bericht
[...]

Zidane had een goede kans gemaakt als hij die WK finale had gewonnen met zijn kopbal op Buffon.
Zou 1 WK het verschil maken tussen 'supergoed' en 'top 4 allertijden'?
Ritmo is offline   Met citaat reageren
Oud 16-03-11, 16:29 Standaard   #50

Omar Sivori misschien? Één van de eersten die de overstap waagde naar de Italiaanse competitie welke in de jaren '60 leidend was in Europa.

Eusebio maakt denk ik een goede kans wanneer je kijkt naar wat hij betekent heeft voor een relatief klein land en team. Idem dito voor Paolo Futre. Laudrup mag daar ook bij maar Denemarken had in die tijd wel meer goede spelers (weet niet echt hoe dat met het 1966 team van Portugal zat eerlijk gezegd).
Reageren

Ga terug   Wij Zijn Voetbal - Voetbal forum > Voetbal > Nostalgie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:53.

Design by WijZijnVoetbal.nl
Forumsoftware: vBulletin®
SEO by vBSEO 3.5.2
Copyright WijZijnVoetbal.nl

Mobiele site