![]() |
|
Nieuw wachtwoord aanvragen | ||||||
|
![]() |
|
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
|
|
#1 |
|
Zaterdag 11 mei 1985, staat op Valley Parade de wedstrijd Bradford City - Lincoln City op het programma. 11.076 toeschouwers zijn aanwezig.
56 van hen zouden nooit meer thuiskomen. Bradford City was net gepromoveerd naar de tweede divisie(nu Championship) en de trofee werd voor de aftrap gepresenteerd aan de fans. Wat volgde was een redelijk saaie wedstrijd en een doelpunt leek onwaarschijnlijk. Net terwijl de fans zich aan het klaar aan het maken waren voor de rust brak de hel los. ![]() Een verdwaalde peuk, weggestopt in een plastic bekertje, stak het opgestapelde afval onder de main stand aan en binnen 4 minuten hadden vlammen al de houten pilaren van de tribune omarmd. Supporters vooraan het vak renden het veld op, anderen die hun uitvlucht achterin zochten, werden geblokkeerd door gesloten poorten. Snel verspreidde het vuur zich richting dak, door het vlambare materiaal en de wind stond al snel de hele tribune in lichterlaaie. Brandend stukken hout vielen van het dak op het onderstaande publiek. Verstikkende zwarte wolken vormden zich achterin de tribune waar velen zich nog probeerden te redden. Uiteindelijk kostte de brand het leven van 56 mensen, 265 waren gewond. Als het niet aan heldhaftige daden van de politieagenten en 22 toeschouwers, waren er nog veel meer omgekomen. Een jaar later werd een rapport gepresenteerd dat onderzoek deed naar de ramp en veel veiligheidsmaatregelen ten gevolge van dat rapport zijn vandaag de dag nog in de Engelse stadions te vinden. Een vergeten ramp lijkt het, tussen de andere tragedies zoals het Heysel-drama van enkele weken later, of Hillsborough. Maar laten we vandaag, precies 25 jaar later stilstaan bij de 56 die stierven tussen de vlammen van Bradford.
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Heb daar een docu van gezien. Verschrikkelijke beelden van die vlammen en het greep echt heel snel om zich heen. Dit was geloof ik ook aanleiding om houten stadions zo snel mogelijk in de ban te doen.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Krijg nog steeds de kriebels als ik denk aan de beelden van een oudere man die brandend wegrent, de woorden van de commentator en de verhalen dat je zelfs midden op het veld nog brandwonden kon oplopen van de hitte..
Die namen op het plaquette zijn ook wel pijnlijk.. vaders met kinderen.. opa's met kinderen en kleinkinderen.. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Heb die docu volgens mij ook wel eens gezien. Indrukwekkend.
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Vreselijk was dat. Ik moest als eerste denken aan de man die brandend over de omheining probeert te klimmen.
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
||
|
|
|
|
|
#7 |
|
Zelf wist ik hier niet veel vanaf (ben ik laat voor geboren)
Maar op 11 mei was er zo veel van op tv hier. Echt die verhalen van mensen. Er was 1 man en die zag de huid op zijn hand bobbelen van de hitte. En als ik die plak zie met al die leeftijden, echt schokkend. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
11/05/1985: Bradford, Engeland Bij een brand in het stadion komen 56 mensen om. Het vuur is veroorzaakt door een weggegooide sigarettenpeuk.
weinig informatie, maar beelden die je altijd bij blijven
__________________ Oh for crying out loud! |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Woah, das nog eens wat anders dan wc-rollen in de Euroborg..
Heftig! __________________ SuikerBrood cukor chlieb sukkerbrød сахар хле pan de azúcar Zucker Brot cukr chléb pain de sucre chleb cukru pão de açúcar socker bröd şeker ekmek Sûkerbôle. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Had dat ooit nog op TV gezien. Echt verschrikkelijk hoe snel dat ook ging. Ik geloof dat dit destijds de hoofdaanleiding was om zo snel mogelijk van alle houten tribunes in Engeland af te stappen.
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Edit:
Dat er mensen zingen is dan tot daar aan toe, maar je kan wel begrijpen dat er doden gaan vallen als het vuur serieus zo snel om zich heen grijpt. Ook zat ik telkens in mijzelf te schreeuwen tegen mensen dat ze toch weg moesten gaan daar, dat vuur ging echt snel
Laatst gewijzigd door behangplakker; 08-10-10 om 04:06 __________________ 'The answer, my friend, is blowin' in the wind. The answer is blowin' in the wind.' |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Dat zingen
__________________ Het beste met je voor is soms slecht te verwoorden |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Die man rond 6.00, verschrikkelijk
__________________ [AFCA] [THFC]
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Goed topic, maar: 11 mei 1985 - The Bradford Fire
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Beide topics nu samen
__________________ [AFCA] [THFC]
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Haha, ook 2 keer ongeveer dezelfde reactie van mij.
|
|
|
|
|
![]() |
![]() |
||
11 mei 1985 - The Bradford Fire
|
||
| Discussietools | Zoek in deze discussie |